Daglichtlamp/wake up light

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Daglichtlamp/wake up light

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 20:38

Zijn er hier mensen die een daglichtlamp hebben? Waarom heb je die aangeschaft en hoe bevalt het?
In de winter ben ik erg moe en prikkelbaar. Merk nu alweer dat ik véél meer slaap nodig heb dan wanneer het langer licht is. Daarom zit ik er nu over te denken om een daglichtlamp aan te schaffen, om die winterdip te voorkomen. Maar die dingen zijn zo onwijs duur en ik heb er dus geen ervaring mee. Wie wil z'n ervaringen delen? En heeft iemand een tip voor welke goed is en waar ze het goedkoopst zijn (want kom op internet érg verschillende prijzen tegen).
Verder ben ik in de zomer altijd vroeg wakker, maar in de winter kom ik moeilijk op gang, is een wake up light dan echt prettiger of werkt dat eigenlijk totaal niet? En is er ook bijvoorbeeld een combinatie van zo'n wekker met een daglichtlamp?
Heb de zoekfunctie gebruikt, maar die topics zijn van vorige winter en ben ook wel benieuwd of er weer vernieuwingen zijn ed

Alatariel

Re: Daglichtlamp/wake up light

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:58

Heb geen ervaring met de lamp. Zat er zelf ook over te denken om er een aan te schaffen. Heb nu een goedkopere versie zien staan bij de Action. Geen idee of deze een beetje goed werkt. Iemand daar ervaring mee?
Net als TS ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met een dergelijke lamp

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 20:59

Hebben ze zo'n lamp bij de action? Wat kost die? Is idd misschien wel een optie om als die goedkoper is eerst dat eens te proberen.. Want de lampen die ik op internet zie zijn rond de 200 euro, en dat vind ik toch wel echt een heleboel geld := Maar aan de andere kant, als ik daardoor lekkerder de winter doorkom is dat natuurlijk ook wat waard :j

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:02

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 21:04

Zoals ik al in mijn openingspost zei, ik héb de zoekfunctie gebruikt, maar kom alleen topics van vorig jaar net voor de winter tegen. En ik ben juist benieuwd naar nieuwe ontwikkelingen en ervaringen en waar ik eventueel het beste kan kopen..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:04

oeps :D heb ik overheen gelezen :o

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:05

die topic's zijn uit 2007 en 08 handig om informatie te zoeken maar niet om vragen te stellen die daar niet in zijn gesteld

ik zou gewoon een wakeuplight kopen het kan zijn dat die van de action bromt/zoemt en dat je daarvna wakker blijft

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 21:06

Geeft niet, waren ook kleine lettertjes :)) Maar denk ik verduidelijk het nog even :)

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:06

Ik heb zo een van Phillips die koste rond de 100€ en kwam uit de mediamarkt (België).
Zelf kan ik fantastisch opstaan maar mijn vriend die inwoont, heeft er het veel moeilijker mee, vandaar dat ik de lamp kocht.
Voor hem werkt het, ik word er gek van aangezien ik bij het minste wek-geluid ook écht wakker ben.
De lamp begint een kwartiertje voor wektijd zacht te branden en naar mate de tijd verstrijkt steeds harder tot op het ingestelde niveau.
Gelijktijdig kan je een geluid instellen, dat is een biep, een kikker of de radio. Deze begint ook zacht en steeds luider.
(en zo lig ik elke dag een kwartier voor wektijd wakker met een idioot licht in mijn gezicht te luisteren naar een nog idiotere radio stem waardoor IK slecht gezind word...) Maar ik kan het dus wel aanraden. Mijn vriend wordt er wakker van, maar of ie nu beter gezind is?
Het is ook niet zo 'natuurlijk' zoals men het boeltje probeert te verkopen, het blijft mechanisch en met de zon op je gezicht wakker worden is nog steeds leuker ;)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:07

Wendy15 schreef:
Geeft niet, waren ook kleine lettertjes :)) Maar denk ik verduidelijk het nog even :)

heb ik schijnbaar toch een bril nodig B-)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 21:07

lovey_ou schreef:
die topic's zijn uit 2007 en 08 handig om informatie te zoeken maar niet om vragen te stellen die daar niet in zijn gesteld

ik zou gewoon een wakeuplight kopen het kan zijn dat die van de action bromt/zoemt en dat je daarvna wakker blijft

Maar geeft een wake up light hetzelfde soort ligt als een daglichtlamp/energylight of is dat 'gewoon' licht? Zijn er combinaties van wakeuplight/energylight of wordt dat toch 2 afzonderlijke dingen aanschaffen? Dat vraag ik me af :)

Wendel

Vogens mij kun je ze ook bij de blokker kopen. Dan heet het iets anders. Mijn zus en zwager hebben die en zijn er eigenijk we over te spreken. Alleen mijn zwager werd eerst niet wakker van de vogeltjes die beginnen te tjilpen

Anoniem

Ik heb er ene.Een eenvoudige wel ,van philips.
Hij kan of biepen of een vogelgeluid geven.
In de winter vind ik het een prima lamp en word ik er ook wel wakker van.
Maar zomer's :o dan is het een ramp.
Door het licht slaap ik heen want om 7 uur is het gewoon al licht en doordat de vogels buiten ook al fluiten hoor ik die van de lamp ook niet.
Dus dan werkt hij bij mij alleen op zijn biep ,biep.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:09

Een echt wondermiddel vind ik het niet en het licht is wel erg vol op de vroege ochtend. Het is wel heel fijn als je rond 5 uur ofzo uit je bed moet. Ik heb de variant met vogeltjes, maar hoor geen verschil met de vogels op mn wekker en de vogels buiten. :=

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 21:10

SofieHavan schreef:
Ik heb zo een van Phillips die koste rond de 100€ en kwam uit de mediamarkt (België).
Zelf kan ik fantastisch opstaan maar mijn vriend die inwoont, heeft er het veel moeilijker mee, vandaar dat ik de lamp kocht.
Voor hem werkt het, ik word er gek van aangezien ik bij het minste wek-geluid ook écht wakker ben.
De lamp begint een kwartiertje voor wektijd zacht te branden en naar mate de tijd verstrijkt steeds harder tot op het ingestelde niveau.
Gelijktijdig kan je een geluid instellen, dat is een biep, een kikker of de radio. Deze begint ook zacht en steeds luider.
(en zo lig ik elke dag een kwartier voor wektijd wakker met een idioot licht in mijn gezicht te luisteren naar een nog idiotere radio stem waardoor IK slecht gezind word...) Maar ik kan het dus wel aanraden. Mijn vriend wordt er wakker van, maar of ie nu beter gezind is?
Het is ook niet zo 'natuurlijk' zoals men het boeltje probeert te verkopen, het blijft mechanisch en met de zon op je gezicht wakker worden is nog steeds leuker ;)

Bedankt voor je reactie!
Daar ben ik dus idd ook bang voor, dat ik zodra het lampje aangaat wakker wordt := Dat 'probleem' heb ik in de zomer dus, bij het lichtworden wordt ik ook wakker, heb al een verduisterend rolgordijn, maar wordt evengoed heel vroeg wakker door het licht wat langs de rand komt en heb al een 'subtiele' wekker, maar schrik nog met m'n hart in m'n keel wakker als ik vast in slaap ben en dat ding gaat := Daarom leek die wake up light me wel prettig, maar dan wil ik idd wel rustiger wakker worden dan nu en niet zodra het geluid/licht aangaat rechtop in bed zitten :D

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:11

Ik heb er ook een van de Kruidvat (€35 dacht ik). Aan de ene kant istie wel handig in de winter, aan de andere kant maaktie geluid als het licht aangaat. Als ik dan wil dat het licht een half uur van tevoren langzaam aangaat, betekend dat dat een half uur van tevoren hij zachtjes begint te zoemen. Heel zachtjes .. maar daar wordt ik wel wakker van :+ Nu staatie in de kast maar van de winter ga ik hem denk ik wel weer gebruiken.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 21:15

Wendel schreef:
Vogens mij kun je ze ook bij de blokker kopen. Dan heet het iets anders. Mijn zus en zwager hebben die en zijn er eigenijk we over te spreken. Alleen mijn zwager werd eerst niet wakker van de vogeltjes die beginnen te tjilpen

Wat voor is dat en weet je ook wat die ongeveer kost? :)

silvana schreef:
Ik heb er ene.Een eenvoudige wel ,van philips.
Hij kan of biepen of een vogelgeluid geven.
In de winter vind ik het een prima lamp en word ik er ook wel wakker van.
Maar zomer's :o dan is het een ramp.
Door het licht slaap ik heen want om 7 uur is het gewoon al licht en doordat de vogels buiten ook al fluiten hoor ik die van de lamp ook niet.
Dus dan werkt hij bij mij alleen op zijn biep ,biep.

In de zomer heb ik gelukkig niet echt moeite met opstaan :) (dan ben ik dus ook al rond 7 uur wakker meestal :7 ) Maar voor de winter lijkt het me ideaal :j Heb nu vogelgeluidjes op m'n telefoon als wekker, en daar schrik ik ook goed wakker van :=

CaPrIoLe`79 schreef:
Een echt wondermiddel vind ik het niet en het licht is wel erg vol op de vroege ochtend. Het is wel heel fijn als je rond 5 uur ofzo uit je bed moet. Ik heb de variant met vogeltjes, maar hoor geen verschil met de vogels op mn wekker en de vogels buiten. :=

Hee lau! :D Kun je dat licht dan niet instellen? En het wordt toch langzaam steeds feller, dus wen je er dan ook niet aan voordat het op volle sterkte is of valt dat tegen?

xMarit schreef:
Ik heb er ook een van de Kruidvat (€35 dacht ik). Aan de ene kant istie wel handig in de winter, aan de andere kant maaktie geluid als het licht aangaat. Als ik dan wil dat het licht een half uur van tevoren langzaam aangaat, betekend dat dat een half uur van tevoren hij zachtjes begint te zoemen. Heel zachtjes .. maar daar wordt ik wel wakker van :+ Nu staatie in de kast maar van de winter ga ik hem denk ik wel weer gebruiken.

Dat is nog wel een redelijk prijs om het eerst eens te proberen! Verkopen ze die nu nog, weet je dat misschien? :)
Maar zoemt ie dan doordat het licht aangaat of is dat het wekgeluid wat gelijktijdig met het licht begint?
Want is dat bij die lampen ook mogelijk, om het licht eerder te laten beginnen dan het geluid?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:16

Dan kijk ik nog altijd liever in een lamp waar zo`n kap omheen zit die het licht dempt. Maar zo`n lamp heeft ook zeker zn plussen, zeker als je hem net hebt is het super. Voor mijn gevoel wordt dat minder als je er aan went.

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:18

Die van de Action was geloof ik 39 eurie, maar dat weer ik niet zeker meer. Denk dat ik toch die maar ga proberen om te voorkomen dat ik van de winter weer te lang blijf liggen en de snooze 100 keer indruk }:0

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:19

Ik heb een wake-up van Philips,maar als ik moe ben slaap ik er dus gewoon doorheen,juist omdat het licht me enigzinds wakker maakt en me het gevoel geeft dat ik nog wel de tijd heb me 'eventjes' om te draaien.....

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 21:22

CaPrIoLe`79 schreef:
Dan kijk ik nog altijd liever in een lamp waar zo`n kap omheen zit die het licht dempt. Maar zo`n lamp heeft ook zeker zn plussen, zeker als je hem net hebt is het super. Voor mijn gevoel wordt dat minder als je er aan went.

Ik heb nu ook gewoon een lamp boven m'n bed hangen die ik aandoe zodra m'n wekker gaat om nog even rustig te liggen wakker worden := Dus dat ben ik op zich wel gewend :P Maar als je het een poosje gebruikt werkt het dan niet meer omdat je het gewend bent?

Alatariel schreef:
Die van de Action was geloof ik 39 eurie, maar dat weer ik niet zeker meer. Denk dat ik toch die maar ga proberen om te voorkomen dat ik van de winter weer te lang blijf liggen en de snooze 100 keer indruk }:0

Dat is nog wel te doen dan voor die prijs :j Eens kijken of ze die hier ook hebben :j

jodi schreef:
Ik heb een wake-up van Philips,maar als ik moe ben slaap ik er dus gewoon doorheen,juist omdat het licht me enigzinds wakker maakt en me het gevoel geeft dat ik nog wel de tijd heb me 'eventjes' om te draaien.....

Hmz, dat is idd weer een nadeel dan. Maar wordt je ook niet wakker van het geluid dan? Of wen je daar ook aan omdat het zachtjes begint?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 21:22

Verder niemand die ervaring heeft met een daglichtlamp/energylight? :)

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:36

Ik heb geen ervaring met een wakeuplight, maar wel met een lichttherapielamp. Vorig jaar voor het eerst gebruikt en ik denk er over om nu zelf een aan te schaffen. Een wake-up light haalt die lichtsterkte niet, hoewel het me wel lekker wakkerworden lijkt!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 21:37

En hoe was die ervaring? Heb je het gewoon eens geprobeerd of voor langere tijd? En wat voor verschil merkte je? :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:51

Zo'n daglichtlamp heeft idd een veel grotere lichtsterkte dan de wake-up lights, dient natuurlijk ook een ander doel. Met die lichtsterkte wil je niet wakker worden, dan heb je een week hoofdpijn :D

Ik kan in de zomer altijd redelijk makkelijk opstaan, al is het geen hobby van me. In de winter, als het koud en donker is, kom ik echt m'n bed niet uit. De eerste dagen was de wake-up light erg wennen, werd bij het kleinste beetje roodachtig licht al wakker! Maar na een week werd ik half wakker vlak voor het geluid begon, en ook dat bouwt op dus niet ineens een wekker die in je oor tettert. Daar word ik namelijk wel wakker van, maar dan niet vrolijk wakker :D

Kortom voor mij is het een uitvinding, nu nog een manier om de kou te laten verdwijnen :D