Blozen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Blozen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 21:27

Ik ben vaak erg onzeker over mezelf, en heb vaak momenten dat ik een negatief, laag zelfbeeld heb.
Heel vermoeiend, het vreet kracht, en ik wil het graag veranderen, maar dat is een leerproces.

De laatste tijd heb ik veel last van blozen.
Onverwachte situaties of opmerkingen, blikken die op mij gericht zijn, etc; het zijn situaties waarbij ik direct moet blozen.
Ik probeer er vaak niet teveel aandacht aan te besteden, maar ik vind dat heel rot.
Het maakt me zó onzeker.

Ik weet niet wat ik moet doen zodat ik - stapje voor stapje - leer om minder te blozen.
Ik voel het vaak opkomen, en ik word dan zo rood als een tomaat.
Ik schaam me dan écht.

Ik vraag me af of er hier nog meer mensen zijn die ook snel blozen.
En hoe jullie daarmee omgaan, of dat oplossen?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:34

Ik bloos ook heel snel, om alles. Het enige wat je kunt doen is het leren accepteren en dan wordt het minder, dat heb ik wel gemerkt. Hoe minder druk ik me maak om het feit dat ik bloos, hoe minder ik ga blozen. Als ik van te voren al ga denken, oo maar hopen dat ik niet ga blozen, dan ga ik geheid blozen en is het ook erger dan wanneer ik me er niet druk over maak.
Er zijn zoveel mensen die blozen! Het is niets om je voor te schamen. Als ik bloos krijg ik naast rode wangen ook een rode kind :+ heel charmant, maarja het hoort bij mij en mensen hebben er nog nooit een rare opmerking over gemaakt ;) Blozen is heel menselijk en niets om je over te schamen :)

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 09:32

Een rode kin, bedoel je? :+

Ik moet het misschien ook accepteren, maar ik wil liever proberen om er mee om te kunnen gaan, om ervoor te zorgen dat ik niet zo snel meer moet blozen.

Want ik bloos ook écht heel vaak, en ook vaak om dingen waarbij ik zeker weet dat de ander denkt;
Waarom bloost ze nou in hemelsnaam?

Ik vind het heel vervelend, en het frustreert me.
Ik voel me dan heel erg bekeken.

Zelfs bij mensen waar ik me op mijn gemakt bij voel, bloos ik.
Als ik een complimentje krijg, of als iemand een onverwachte opmerking maakt.
Praktisch bij 9 van de 10 dingen wel. :\

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:38

haha rode kin ja :') typfoutje :+

Maar door te accepteren kun je er beter mee om gaan. Ik heb gewoon heel lang tegen mezelf geroepen, blozen is menselijk, het is niet erg, en mensen vinden het niet raar of stom. Zoals mijn vriend zelfs heeft gezegt, blozen is lief, het maakt je mooi. En dat ondanks mijn rooie kin :P

Ik kan ook nog steeds blozen op de meest nutteloze momenten, maargoed wat gebeurt dat gebeurt en daar doe je weinig aan... Het enige wat bij mij heeft geholpen is het leren te accepteren en me er vooral niet meer druk om maken, want van je er druk over maken wordt het echt alleen nog maar erger. Je moet proberen gewoon niet meer stil te staan bij het blozen, en als je wel bloost, jammer dan! Kijk maar eens goed om je heen, hoeveel mensen in je klas, of omgeving blozen wanneer ze iets doen, voor de klas staan of wat dan ook?

Ik liep vorig jaar stage op een middelbare school, moest mn eerste les geven, was zo nerveus als de pest en had een kop als een boei, maar de kinderen vonden mijn les leuk en interessant en hebben geen moment een opmerking gemaakt over mijn rode kop, terwijl juist die leeftijdsgroep er als eerst een opmerking over zou maken (bovenbouw vmbo). En ik heb ook eerlijk toegegeven dat ik het spannend vond en dat dit mijn eerste keer was zo voor een klas en op die manier, wanneer jij er zelf geen probleem van maakt, doen anderen dat ook niet. Tenminste dat is mijn ervaring :)

Neskolay

Re: Blozen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:40

Hahaha ik bloos ook echt heeeeeeeeeeel snel!! :o
Helaas kun je er verder weinig aan doen ben ik bang :\ :')

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 09:54

@ Frouk: Wat knap dat jij er zo mee kan omgaan. :j
Dat bewonder ik wel, en ik hoop dat ik daar ook zo mee leer om te gaan.
Dat maakt het immers wel een stukje makkelijker, voor jezelf.

Bij welke opmerkingen of situaties blozen jullie dan bijvoorbeeld?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:01

Ik moet ook zeggen dat het niet over één nacht ijs is gegaan hoor ;) denk ook wel dat het ruim 2 tot 3 jaar heeft geduurd voordat ik er echt schijt aan kon hebben ;)

Ik bloos: wanneer ik tegen iemand praat die ik niet goed ken, wanneer ik mezelf in een genante positie breng, wanneer ik voor de klas sta, wanneer ik praat met iemand die heel knap is, maar ook wanneer ik sta af te rekenen bij de kassa, als iemand iets vaags zegt, eigenlijk bloos ik bijna overal wel om net als jij, maar moet zeggen dat het nu dus wel minder is, omdat ik er zelf geen probleem meer van maak. Dat blozen bij de kassa etc is inmiddels wel voorbij :)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:01

Ik bloos ook heel vaak en soms word ik ook gewoon knal rood! Vaak zijn het alleen mijn wangen. Ik vind het niet erg.. Hoor namelijk vaak dat het mij siert en ze vinden het vaak heel erg leuk dat ik een beetje rood word om niets.. Bij mij verschilt het wel heel erg.. Het is vooral als ik moe ben..

Denk dat je het gewoon moet leren accepteren, al is dat best wel lastig.. Ik heb het ook heel erg gevonden en daardoor werd ik juist steeds zo rood als een tomaat! En nu ik het niet meer erg vind, word ik niet altijd meer zo heel erg rood. Soms nog wel, maar dan lach ik er altijd om..

Edit; Ik ben van mezelf al een beetje rood in mijn gezicht soms, en daardoor lijkt het ook vaak of ik altijd bloos.. Op de foto's in mijn profiel kun je ook zien dat ik de enige ben met een rood hoofd :+

kinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:21

ik heb ook een periode gehad dat ik helemaal rood werd enzo,
en dan nog vervelender als ze gaan zeggen.. : je word helemaal rood!
dan word het nog erger _O-
maar dat is bij mij opeens verdwenen ..

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:22

wat hierboven beschreven wordt heb ik ook.
Vooral als iemand er dan wat van zegt wordt ik nog rooier..
Vooral op school, voor de klas of als een onbekende een opmerking maakt.
Denk dat er weinig aan te doen is, maar accepteren doe ik het nog niet vind het vreselijk.. ;(

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:28

Ik had het vroeger heel erg, bij alles moest ik blozen, vooral in de klas. Iemand hoefde me maar iets te vragen of ik moest een antwoord geven in de klas en ik had al een rood hoofd. Mijn leraar destijds heeft me alleen maar onzekerder gemaakt door me er altijd mee te pesten. Van "oh wat word je rood", "niet rood worden hoor". Echt rotstreken die je als leraar zijnde niet hoort te doen. Het is nu wel veel minder als vroeger maar heb het nog steeds. Vooral met nieuwe dingen, op stage bijvoorbeeld als ik iets nieuws moet doen en er staan mensen toe te kijken dan krijg ik ook een knalrode kop, en zo nog wel bij meer dingen maar ik heb het ondertussen ook wel geaccepteerd en eigenlijk zit ik er niet meer zo mee. :) Ik denk dat je er wel overheen groeit.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 18:50

Ik stond vanmiddag af te rekenen bij de AH, in de stad waar ik per 1 september ga wonen.
En ik moest niet eens blozen!

Ik ben stiekem toch een beetje trots. :o

Misschien dat het ermee te maken heeft dat ik daar niemand ken..

Alhoewel er ook vandaag genoeg momenten geweest zijn waarbij ik wel moest blozen..

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:55

Ik heb ook zo'n periode gehad. Mijn moeder zei dat het niet iets erg is, het heeft iets onschuldigs.
Wat bij mij heel erg geholpen heeft is mensen gewoon zo veel mogelijk aankijken.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 18:57

Als ik een vuurrood gezicht krijg, probeer ik juist elk oogcontact te vermijden.
Omdat het dat vaak nog erger maakt.

Vaak probeer ik dan iets anders te doen (even naar de grond te bukken), waardoor ik even word 'afgeleid'.

Maar aan de andere kant;
Als je mensen blijft aankijken, laat dat juist zien dat je je niet voor jezelf schaamt.

Alhoewel ik dat heel moeilijk vind..

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:05

Klopt, ik vond het ook ontzettend moeilijk, maar het heeft me echt geholpen. :j

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:08

Aankijken vind ik ook vervelend dan. Ik probeer ook meestal een andere kant op te kijken in de hoop dat het wat bijtrekt. :))