Dyscalculie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jilletje

Dyscalculie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 18:25

Dyslexie kennen we inmiddels allemaal wel, je hebt dan veel moeite met taal en lezen....
maaaaaar zijn er hier ook mensen met dyscalculie?
het is bij mij pas geleden vastgesteld nadat ik al voor eeuwig slecht ben in rekenen en alles daar omheen.
ik heb er zelf wel veel last van maar nu ik weet dat het dus 'echt' iets is en ik dus niet dom ben kan ik er wel makkelijker mee omgaan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dyscalculie

Edit: woord toegevoegd :+
Laatst bijgewerkt door Jilletje op 23-08-09 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:27

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:28

Hoezo ben je dom als je een handicap als deze hebt? Het heeft namelijk niks met intelligentie te maken ;)

Als dyslext heb ik mezelf allerlei regeltjes aangeleerd (en flink wat spellingcontrole overal op ;) ) om te zorgen dat ik er zo min mogelijk mee geconfronteerd word. Geen idee of dat ook mogelijk is voor dyscalculie.

In ieder geval wel fijn dat je weet dat er wel iets is. ;)

Blue_Eyes

Re: Dyscalculie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:29

Citaat:
ik dus dom ben

Ik denk dat je bedoelt dat je NIET dom bent ;) Vervelend is het wel :j

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 18:30

oohoooo shame one me!!!!! er moet nog een niet tussen staan!!!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:08

Jahoor, ik heb het denk ik. Ik heb onwijs veel moeite met hoofdrekenen. Bij de iq test moet je wel eens een +, -, : of een x tussen de getallen zetten. Dat kan ik absoluut niet.
Ik gooi ook letters door elkaar. Als mensen bijvoorbeeld telefoonnummer opzeggen, en ze zeggen bijvoorbeeld zevenvijftig, dan kan ik dat opschrijven als 75.

Een simpele som kan ik ook niet 1, 2, 3 uitrekenen.
7x8=? Echt geen idee. Ik weet het niet. Moet ik een rekenmachine voor pakken.
68+75=? Ook geen idee. Ga ik op mijn vingers tellen :P

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:09

Ik heb het ook, ben enorm slecht in rekenen en alles wat met cijfertjes te maken heeft. Ik zie er geen verband tussen, kan echt niet rekenen, kan geen cijfers oplezen, draai cijfers om, nou ja, het hele verhaal.

Ik bereken kleine dingen op mijn vingers en schrijf tussendoor veel op, heb altijd een rekenmachine bij de hand.. Ik werk in een winkel, en tel het wisselgeld altijd duidelijk terug, omdat ik anders fouten maak zonder dat ik het ontdek. Het is lastig, maar met wat trucjes lukt het wel!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:35

Yep, hier ook..vroeger op basisschool onderzocht, kreeg op middelbare school pas een naam, bestond toen nog niet ;)
Heel irritant, als iemand zn telnr opnoemt bv met 5954 etcetc en dat per 2 opnoemt, dan wil ik de cijfers nog weleens omdraaien..rekenen, drama, moet op mn vingers nog steeds tellen. Schaamde mij er altijd enorm voor en in een winkel werken was altijd een drama.
Middels trucjes kom ik een heel eind, kwestie van oefenen ook, maar echt rekenen, nee, ben nu 31 en kan het nog steeds niet. Gekke was dan wel weer dat ik staartdelingen perfect kon vroeger.

Alasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:41

Hier ook eentje, geef me geen telefoonnummer want ik heb het omgekeerd opgeschreven. En maaltafels die waren in mijn boekje altijd 'vraag een hulplijn'-dingen.
Mij lukt het wel als ik alles traag mag berekenen en opschrijven.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:44

Ik weet niet of ik slecht ben in rekenen of echt dyscalculie heb, lijkt er iig wel ernstig op.
Op de basisschool liep ik altijd ongeveer 2 klassen achter (in groep 7 ben ik erdoor blijven zitten en toen heb ik het allemaal weer ingehaald met veel oefenen maar hoofdrekenen kon ik nog steeds niet), duurde heeeeel lang voordat ik geld tellen snapte (kon erbij niet in dat er kleinere dingen dan 1 waren en dat 10 cent dus een 1 tiende van een gulden was, 25 een kwart etc). Klokkijken heeft heeel lang geduurd, schaam me er nog steeds een beetje voor dat ik een tijdje na moet denken voordat ik kan zeggen hoe laat het is. :+ Je voelt je dan wel een beetje dom ja.
Ik heb altijd ezelsbruggetjes moeten maken voor de digitale klok, en vroegah snapte ik echt niet waarom ze dan verder gingen tellen na 12 :+ , nu trek ik er gewoon 2 vanaf en dan vergeet ik de 1 ervoor en dan weet ik welke tijd het is, de rest heb ik mezelf redelijk aangeleerd door het vaak te doen maar het duurt dus vaak wel ff. :z

Cijfers verkeerdom lezen-schrijven komt me ook heel bekend voor, tafels kan ik ook niet, al heb ik sommige uit mn hoofd kunnen leren en voor 2, 5, 9 en 10 heb ik regeltjes. :+ wiskunde begrijpen kan ik ook écht niet. Ik ben vroeger (en zelfs nu nog soms) heel kwaad op mezelf geweest dat de dingen die anderen zo simpel vinden mij niet lukken. :+ Ik denk zelfs dat ik een heel groot deel van het gebrek aan zelfvertrouwen dat ik meegekregen heb van de basisschool te danken heb aan mijn niet kunnen rekenen. (ik werd er ook dom door gevonden)

Uiteindelijk doe ik trouwens gewoon biologie op de universiteit en ik heb statistiek en biomathematica gewoon gehaald zonder extra hulp. Ik heb er wel écht heel hard voor moeten werken en ik zal het nooit echt begrijpen maar als ik wat voorbeelden heb en een hele hoop regels voor mezelf (dus met formulekaart en kladblaadje volgepriegeld met voorbeeldsommetjes en stappenplannen etc) kom ik er wel. Die vakken halen is serieus mijn grootste prestatie ooit geweest denk ik. :o

Deze: http://www.rug.nl/ocasys/fwn/vak/show?code=WLPB1013

Heb ik dus gewoon gehaald :+ *\o/* Maar goed, ik heb dus nooit laten testen of ik echt discalculie heb en nu gelooft waarschijnlijk helemaal niemand het meer.. Doet er voor mij ook niet toe verder, maar het maakt het voor mezelf dus best een grootse prestatie. :o

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:15

Ik heb het misschien ook en word dit jaar op dyscalculie en nog iets anders (NLD?) getest.
Wist wel dat ik slecht in wiskunde was, maar heb nooit aan dyscalculie gedacht, dacht dat dat nog wel iets 'erger' was zegmaar. Heb bijvoorbeeld geen moeite met tafels en dat soort dingen, maar ik kon in de 2e echt niet meer goed meekomen, ik snapte het pas na heel veel uren oefenen, en dan snapte ik het de dag erna al niet meer, dat soort dingen.. |o

_Evelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:46

Ik heb ook dyscalculie. Bij mij is het vastgesteld toen ik van de basisschool naar de middelbare school ging.
Rekenen is echt een hel voor mij, thank god bestaan er rekenmachines! Tellen doe ik ook nog steeds met mijn vingers, anders kom ik er echt niet uit..
Cijfers omdraaien is bij mij ook een crime.. telefoonnummers moet je bij mij ook echt niet in tweetallen opnoemen, maar gewoon de cijfers een voor een.. anders krijg ik iemand anders aan de lijn, haha!
Bijles heb ik ook eindeloos gehad, maar hoeveel truckjes ze mij ook hebben proberen te leren, het ging er echt niet in. :n

Wat ik altijd zo vreselijk vond was de tafels oplezen voor de klas, ik moest altijd als eerste omdat mijn achternaam met de A begint.. stond ik daar te stuntelen..

Het was voor mij iig wel heel fijn dat het dyscalculie bleek, en ik het aan mensen kan uitleggen in plaats van dat ze denken dat ze met een "dom" persoon zitten te praten..

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 23:05

ja ik heb het ook. Heb al moeite met optellen. met bv 3+9+4 ofzo heb ik echt moeite. En vaak lukt het me na een tijdje pas

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 23:07

Bij mij is het ook vastgesteld paar jaar geleden, op de basisschool kreeg ik in groep 8 een wiskunde boek van groep 6 ofzo.. anders kon ik het gewoon niet :\

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:28

Hebben jullie allemaal die test gedaan?
Wij zijn er ook mee bezig, maar aangezien die test €1600 kost, niet vergoed wordt en het ook nog eens mááánden duurt voor je aan de beurt bent....

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:32

Mijn zus heeft een dyscalculie en dyslexie. Met aangepaste leermethodes, doet ze momenteel een universitaire opleiding.
Het blijft hard werken, want in haar hoofd zit het wel goed, enkel komt het er vaak verkeerd uit.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:34

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:37

Ik weet niet of ik daadwerkelijk dyscalculie heb, volgens mij is dat nog een graadje erger. Ik weet wel dat ik sommen (tafels en andere standaardsommen) niet uit kan rekenen. Ik weet ze wel, maar omdat ik ze ooit uit mijn hoofd geleerd heb, zoals je woordjes leer. Met een rekenmachine kom ik een heel eind omdat ik wel weet hoe je dingen uit moet rekenen, ik denk dat ik gewoon gevoel voor getallen mis.

En getallen als 75 en 57 zeg ik idd ook standaard andersom, idd leuk met telefoonnummers. Maar goed, ik haal links en rechts ook regelmatig door elkaar (Leuk met wedstrijd rijden).

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:40

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 11:56

getallen haal ik ook standaard door elkaar 25 spreek ik uit als 52 en ga zo maar door, ik heb wel een trucje geleerd daarvoor het getal van achter naar voor lezen.
links en rechts door elkaar halen klinkt ook heel bekend!!!!
verder kan ik ook niet goed afstanden inschatten is is mn handschrift niet bepaald mooi, ook dit schijnt er allemaal bij te horen.

Audi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:01

Bij mij is het nooit vastgesteld, maar ik denk dat ik het ook heb.
Voor een makkelijk sommetje heb ik gewoon een rekenmachine nodig.

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:03

Jilletje schreef:
getallen haal ik ook standaard door elkaar 25 spreek ik uit als 52 en ga zo maar door, ik heb wel een trucje geleerd daarvoor het getal van achter naar voor lezen.
links en rechts door elkaar halen klinkt ook heel bekend!!!!
verder kan ik ook niet goed afstanden inschatten is is mn handschrift niet bepaald mooi, ook dit schijnt er allemaal bij te horen.

Dat heb ik ook heel vaak, maar ik heb nooit echt een achterstand gehad op de basisschool met rekenen.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 12:05

ik heb wel altijd achterstanden gehad en eeuwig bijlessen tot ik het gewoon niet meer wilde want het lukte me allemaal niet en het bleef me ook niet lukken, nu ik weet wat het probleem is heb ik wel het idee dat de docenten toen zo gericht waren op verbetering dat ze niet verder hebben gekeken dan dat hun neuzen lang waren

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:06

Nogmaals:
Puissance schreef:
Hebben jullie allemaal die test gedaan?
Wij zijn er ook mee bezig, maar aangezien die test €1600 kost, niet vergoed wordt en het ook nog eens mááánden duurt voor je aan de beurt bent....

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:08

.