Dat is een wetenschappelijk onderzoek, info op www.lifelines.nl
Citaat:In 2006 is in Noord-Nederland (Groningen, Friesland en Drenthe) een grootschalig bevolkingsonderzoek van start gegaan: LifeLines. In dit onderzoek worden (gezonde én zieke) deelnemers uit drie generaties gedurende ten minste dertig jaar gevolgd om inzicht te krijgen in de factoren die van belang zijn bij het ontstaan en verloop van chronische ziekten. Via deze website willen wij deelnemers, huisartsen en overige geïnteresseerden informeren over het LifeLines-onderzoek en de ontwikkelingen ervan.
In de brief staat dat ze de gezondheid willen volgen van 165.000 mensen uit Noord-Nederland. Het doen is uitzoeken waarom sommige mensen gezond ouder worden en anderen wel belemmeringen krijgen.
Wat moet je doen als je deelneemt:
Een vragenlijst invullen, kost ongeveer 1.5 uur (PFFFF, wat een tijd).
Daarna moet je 2 keer naar een locatie komen. 1 keer voor onderzoeken als gewicht, lengte, bloeddruk, ECG en longfunctietest. Tevens wordt er een test gedaan om te kijken hoe snel u een oplossing kunt bedenken voor een situatie. Kost ook weer 70 minuten.
Tijdens het tweede bezoek wordt er in nuchtere toestand bloed afgenomen (gelukkig ben ik dat altijd, want ik drink zelden tot nooit
, en aan een vrijwillige honderklap meewerken zal ik toch al nooit doen
)Deze onderzoeken worden om de 4-5 jaar herhaald en verder krijg je jaarlijks een vragenlijst.
De huisarts en jezelf worden van de belangrijkste resultaten (bloeduitslagen, ECG) op de hoogte gesteld.
Verder melden ze nog even dat ze zich aan de wettelijke eisen houden voor persoonsgegevens.
Maar zou jij meedoen?
Ik denk niet dat ik het ga doen, want:
- Kost veel te veel tijd.
- Ik vertrouw ze toch niet met die persoonsgegevens
- Mijn huisarts gaat het helemaal niets aan om uitslagen te krijgen
- De zeer beperkte onderzoekstijdstippen passen niet in mijn werkschema (tussen 10.00 uur en 15.00 uur zijn de onderzoekstijdstippen, ik werk op zo'n 1.5 uur reistijd van de onderzoekslocaties vandaan, ik denk niet dat ik even 4-5 uur vrijkrijg voor zoiets).
Wie doet er wel mee en waarom?