't Verlies van mijn concentratie, inspiratie en creativiteit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje_91

't Verlies van mijn concentratie, inspiratie en creativiteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 20:44

De titel zegt het al een beetje, dit is echt iets waar ik mee zit.

Vroeger (Nja, dat "vroeger" eindigde 6 jaar geleden pas) was ik heel creatief. Tekenen deed ik, ik schreef lange verhalen, het kwam allemaal zo in me op, had een hele heldere gedachte (snap je wat ik bedoel?) en deed allemaal creatieve dingen. Ik had echt inspiratie, alles kwam zó in me op.
Op school was ik een stuudje, haalde allemaal goede cijfers, dacht overal goed over na en ging overal diep op in.

Sinds de verhuizing van 6 jaar geleden, is het mis gegaan. Nieuwe omgeving, andere mentaliteit, natuurlijk een hele verandering wat erg klein lijkt maar voor mij niet is. Mijn concentratie en creativiteit verdween deels, daar zat ik na een poosje al mee in m'n maag, maar vorig jaar werd dit erger.

Er is een jaar geleden iets erg ingrijpend's en vervelends gebeurt. Hier ben ik voor in therapie.
Maar ik zit er zo mee, ik kan niet meer lange verhalen schrijven, ik zou niet eens weten wat ik in hemels naam op papier zou moeten zetten. Tekenen idem dito.
School is heel moeilijk geworden, huiswerk is moeilijk te maken en lessen volgen is moeilijk omdat ik gewoon geen concentratie meer heb.

Ik weet niet of jullie ideeën hebben om de concentratie weer terug te krijgen, ik weet ook niet of anderen dit überhaubt kunnen weten, het is iets moeilijks, en psychisch, maar ik hoop het zo.

Palmera

Re: 't Verlies van mijn concentratie, inspiratie en creativiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 02:52

Pak een blanco stuk papier en een pen. Wat heb je die dag gedaan? Teken of schrijf dat. En doe dat een aantal keer per week. Dit is puur om jezelf te trainen. Verplicht jezelf de eerste weken om het puur bij waargebeurde belevenissen te houden. Dat kost jouw fantasie geen moeite, het is tenslotte iets wat echt gebeurd is.
Als dat beter gaat geef je jezelf een beetje vrijheid. Je mag er b.v een extra dier bij bedenken. Plaats dat dier in wat je die dag hebt meegemaakt. En zo ga je steeds een stapje verder. Een extra auto erbij, een mens erbij, een kleur erbij, enz. Net zolang totdat je je creativiteit weer terug hebt. Zo train je creativiteit.

kaatje_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 13:40

Bedankt voor de reactie!!

Ik ga het proberen.

Verdere tips zijn ook nog welkom!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:12

Je zegt dat je therapie volgt? Creatieve therapie kan ook een heel goed middel zijn om vervelende gebeurtenissen te verwerken en geeft jou de kans om je eigen creativiteit weer terug te krijgen. Misschien eens vragen aan degene waar je therapie van krijgt of hier mogelijkheden voor zijn.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:17

Misschien heeft het ook wel wat met je hormonen te maken, aangezien het begon (of eindigde) toen je een beetje in de puberteit kwam. Dan verandert er natuurlijk zowel fysiek als mentaal ook wel een en ander.

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:44

En het is ook zo dat je concentratievermogen een stuk minder wordt naarmate je ouder wordt. Probeer maar eens memory te spelen tegen een kleuter, geheid dat je verliest. Dat is gewoon omdat kinderen veel beter zijn in het op één ding concentreren, en als je ouder wordt ga je veel meer dingen tegelijk willen doen en ben je dus ook sneller afgeleid.

kaatje_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 10:02

Creativiteitstherapie is een idee. Dankje.

Wat Perlina en Inguhh klopt ook, het geeft voor een deel geruststelling, maar alleen is de achteruitgang van de concentratie bij mij een paar mate erger door de gebeurtenis (ik kom even op een beter manier van formuleren door jullie reacties:)) Hopelijk krijg ik een vooruitgang.

Bedankt voor de reacties:) Andere zijn ook nog steeds welkom.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:38

Voor het concentratie probleem heb ik miss ook nog wel een ideetje.
Ik heb zelf ADD, dus concentreren zit er niet in bij mij, laat staan voor dingen die me moeilijk afgaan of die ik niet leuk vind.

Ik pak zelf altijd een bakje chips/biertje whatever erbij, zodat ik concentreer en ontspan tegelijk zeg maar. Op die manier hoef je je ook niet continu te concentreren op 1 ding, want je kunt af en toe een chipje oid pakken, hoe klein de afleiding ook is, het werkt bij mij wel.

Misschien heb je er iets aan bij je verhalen schrijven.

kaatje_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 17:24

Bedankt voor je reactie, Sassol.
Ik zal het eens proberen.. alleen denk ik dat ik juist teveel word afgeleid door de chips haha. Maar ik zal het proberen. Dankjewel!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:58

Haha ja dat wil ook nog wel eens gebeuren ja, dan eet ik meer chips dan dat ik huiswerk oid maak :P

Maar goed, anders doe ik al helemaal niks^^

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:47

Ik lees even mee, hoop dat er nog meer reacties komen!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:10

Ik heb helaas geen tips voor je maar reageer toch even omdat het me héél bekend voor komt.
Ik kon vroeger ook eindeloze verhalen schrijven en tekende supergraag. Kon ook eindeloos wegdromen in m'n eigen fantasiewereldje, klinkt raar maar bijvoorbeeld 's avonds als ik in bed lag ofzo.

Nu kan ik dat niet meer, ik weet niet waar dat aan ligt. Ik dacht altijd dat het overgegaan is met volwassener te worden. Vind dat wel erg jammer.. probeer het nu nog wel eens maar het trekt echt op niks..

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:06

ik herken je verhaal ts , ik ben zelf ook heel creatief , kan aaaavonden bezig zijn met tekenen enzo .. maar dan alleen in het huis van mijn ouders. Op een andere plek wil het gewoon niet lukken en komt er niks uit handen. Terwijl als ik bij mijn ouders ben mijn handen jeuken om lekker aan de gang te gaan.
Aangezien je verhuisd bent en het toen niet meer lukte heb jij misschien ook zoiets.. ??

Is het geen idee om echt een 'eigen' plekje te creeren waar je lekker je ding kunt doen ? Liefste in een apparte kamer oid .. zodat je even lekker alleen bent en nergens anders aan hoeft te denken.. ? Als ik in mijn eigen huis ben wil het echt niet lukken om creatief te zijn , want dan ben ik teveel bezig met : ik moet de was nog doen , strijken, stofzuigen , afwassen...

Hoop dat je er wat aan hebt :)

kaatje_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 15:17

Bedankt Wiebke!
Ik woon nog bij mijn ouders, we zijn met z'n allen verhuisd, maar
toch ..

Het creëren van een eigen plekje, goede tip! Natuurlijk is mijn kamer dat, maar die zou ik kunnen aanpassen qua indeling zodat ik op een speciaal "teken" of "schrijf" plekje kan zitten, waar ik niet word geconfronteerd met bv de computer ( :+ ) of mijn huiswerk. Dus een rustig uitzichtje *D

Heb gelijk zin om met mijn kamer aan de slag te gaan haha :D

Hier heb ik zeker wat aan Wiebke, dankjewel :)

Rytm! Misschien is dit ook een goede tip voor jou? :)

Er schiet me nog iets te binnen wat mij een stuk op weg helpt, misschien ook nuttig voor de anderen: bijpassende muziek (Hans Zimmer werkt goed bij mij). Bijvoorbeeld als ik huiswerk geschiedenis maak of leer, doe ik dat s'avonds, onder een bureaulampje, met Hans Zimmer op (welk nummer hangt af van het onderwerp, bijvoorbeeld de Tijd van Monniken en Ridders- Pirates of the Carribbean :+ ).