Vakantie, blaasontsteking, urineweginfectie & antibiotica

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Vakantie, blaasontsteking, urineweginfectie & antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:41

In mijn vakantie in Italië heb waarschijnlijk dmv ontzettend goor zeewater een blaasontsteking en urineweginfectie opgelopen. Aangezien de symtomen inmiddels eigen zijn (heb dit gemiddeld 5 keer per jaar) ben ik niet direct naar een arts gerend (je kent het wel vreemd land) maar ben ik na 2 dagen naar de supermarkt gegaan en heb daar alles gekocht mbt vitamine C

- Bruistabletten
- Vitamines
- Liters Cranberrysap

In Nederland win ik het nog wel eens, maar dit was te hardnekkig. Dag 3 naar de apotheek gegaan voor aparte tabletten (vrijverkrijgbaar) met cranberry en dag 4 toch maar een dokter ingeschakeld. Dokter bleek pas maandag (toen zaterdag) weer aanwezig, dus dat schoot niet op. Aangezien ik niet zo kleinzerig ben, ben ik doorgelopen. Maandags zijn wij toch maar naar Oostenrijk vertrokken en uiteindelijk ben ik daar op woensdag bij een arts beland. Deze schreef mij

CIPROXIN FTBL 250MG 2 keer per dag (kuur van 5 dagen)
BUSCOPAN CP DRG 3 keer per dag tegen buikpijn tot de pijn zakt.

Combinatie van deze 2 waren heftig, dus ben gestopt met pijnstilling. Kon me bed amper uitkomen zo last had ik van moeheid en duizeligheid.

Kuur heb ik gewoon afgemaakt. Toch bleef ik last houden en ben ik 3 dagen na afloop van de kuur naar mijn vervangende huisarts gegaan (mijne is op vakantie). In de urine bleek niets te zien, ook niet onder de microscoop. Vervolgens hebben ze het een nacht in de 'stoof'(?) gezet en afgelopenvrijdag bleek vooralsnog 'blaasontsteking'. Opnieuw antibiotica, deze maal

NITROFURANTOINEMACROKRISTALLIJN SANDOX 50MG 4 keer per dag (kuur van 5 dagen)

Wordt ik zojuist gebeld na vijven (dus terug bellen niet mogelijk) en m'n voicemail ingesproken dat de uitslag van het onderzoek uit het lab binnen is, dat ik moet stoppen met m'n huidige antibiotica en contact op moet nemen met de praktijk, want ik krijg morgen een nieuwe en andere antibioticakuur en na deze kuur weer urine inleveren. Ik heb inmiddels 14 van de 20 pillen van deze kuur op, dus moest in praktijk nog 1,5 dag.

Al bij al ben ik met die (komende) nieuwe kuur 13 dagen aan de antibiotica, 3 verschillende soorten dat kan toch niet goed zijn. Aangezien ik de praktijk nu niet terug kan bellen weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Deze antibiotica laten liggen voor de rest van de dag, (moet nog 1 pil) of toch maar nemen?

En hoe zouden jullie reageren op 3 verschilldende kuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:51

Ciproxin wordt in Nederland meestal niet standaard voorgeschreven voor een blaasontsteking. In NL is de Nitrofurantoine eigenlijk gewoon gangbaar... Tenminste, die zie ik het vaakst langskomen.. Deze is dus voorgeschreven zodat je meteen kon beginnnen. De urine die op kweek is gezet, geeft beter aan wat het precies voor bacterieën zijn en adh hiervan vindt de arts het waarschijnlijk nodig nog een andere kuur te geven. Waarschijnlijk helpt de Nitro niet genoeg tegen deze bacterie en hierdoor is de kans groot dat de blaasontsteking snel weer terugkomt. Met deze 3e kuur wil hij dus nog specifiek de juiste bacterie aanpakken.

Maar heb je nu eigenlijk nog klachten? Meestal zijn bij de Nitro na 1 dag de pijnklachten al weg (bij mij tenminste..)

Verder zou ik gewoon nu de pillen laten staan en morgenochtend meteen de huisarts bellen. Hij heeft niet voor niks gezegd laten staan, waarschijnlijk heeft het dus geen nut ook om ze door te gebruiken.

Kieffer

Re: Vakantie, blaasontsteking, urineweginfectie & antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:26

Nitro helpt idd super, ik heb hem ook al een aantal keer gehad. Deze helpt goed tegen het soort bacterie wat in mijn blaas zat, want er zijn verschillende soorten die een blaasontsteking kunnen veroorzaken.

Ik denk dat je het best het advies van de dokter op kunt volgen, vor hetzelfde geld werkt deze kuur niet tegen de bacterie waar jij last van hebt en slik je het dus voor niks. Sterkte ermee, heel vervelende kwaal zo'n blaasontsteking!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 23:09

Thanks voor de reacties:)!!

Heb de pillen nu laten staan, ben zeer benieuwd naar morgen. met de AB in NL ben ik er ook altijd snel af, alleen nu niet:s. Maar dat verklaart misschien ook de nieuwe AB. Heb nu al ruim 2 weken last, ben het nu wel zat...........eigenlijk. idd lastige kwaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 07:40

Vervelende kwaal idd, vooral als het vaak terugkomt en altijd op het moment dat je het niet kan hebben :+ Ik had het dit jaar een paar dagen voor Koninginnedag heel erg, nou dan hoef je dus echt niet de hort op te gaan.. :n

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 07:43

Ze zullen je nu waarschijnlijk een specifieke antibiotica voorschrijven (ciproxin is bv een ''breed'' antibioticum). Ze weten nu welke bacterien je blaasontsteking veroorzaken namelijk. Wel vervelend! beterschap!