arm uit de kom. wie ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zilvermoon

arm uit de kom. wie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 07:49

hallo,

ik ben gister gevallen en toen is mn schouder uit de kom gegaan. deze schoot er dus niet weer vanzelf in, dat hebben ze in het ziekenhuis gedaan. heb nu een soort van mitella om met zo'n band achter je rug langs zodat je je arm niet kan bewegen. moet volgende weeg terug komen voor controlefoto om te kijken of er geen botsplinters zijn.
wie heeft ervaring met een arm of schouder (hoe je t noemen wil) uit de kom? hoe lang duurt t voordat je weer alles kan doen met die arm. en paardrijden?

sorry voor het gebrek aan hoofdletters. met 1 hand typen is nog nie zo makkelijk

Pluttersput

Re: arm uit de kom. wie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 07:52

Ik heb mijn schouder uit de kom gehad, weet niet of je dat bedoeld? Die van mij schoot wel direct terug, maar ben ook gewoon alles gaan doen. Het heeft bij mij nog wel even een paar keer gehad dat het af en toe neigde naar uit de kom gaan, maar dat is gelkukkig nooit echt gebeurd :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 07:54

Lag hij er aan de bovenkant of aan de achterkant uit?

Aan de achterkant is nog niet zo spannend, dat geneest vrij snel omdat er niet zoveel kapot is.

Die van mij is er naar voren en toen naar boven uitgetrokken, dit heeft veel schade gemaakt, het duurde ook even voor de arts hem er weer terug in had...

Bij mij heeft het al met al zeker 9 maanden geduurt eer ie weer in orde was.
Ik heb al die tijd mijn arm niet hoger kunnen doen dan schouderhoogte, hij was frosen.
De Osteo heeft hem uiteindelijk weer los gekregen.

Ik denk dat je in jouw geval moet rekenen op 6 weken.
Hebben ze nu geen foto's gemaakt dan?

olgamaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 07:59

aantal jaren geleden heb ik mijn arm voor de eerste keer uit de kom gehad , ook teruggeplaatst in het ziekenhuis.
Hij blijft makkelijk uit de kom schieten vooral als ik ontspan en er dan zwaaiende bewegingen mee maak( blijft elke keer pijnlijk)

Die van mij kan er aan alle kanten uit , de voorkant is minder pijnlijk dan de achterkant.

Ik heb een kijkoperatie gehad en mijn banden rond de schouder kop zijn opgerekt een wave zou een uitkomst kunnen zijn ,dan vouwen ze je banden in een soort harmonica en zetten ze vast.

Ik zou zeggen houd je echt aan de voorgeschreven rust en mitelle periode ! En fysiotherapie kan je hierbij zeker helpen.
Denk niet te snel dat het voorbij is! Heb ik namelijk wel gedaan en ik kan nu niet eens meer mijn arm achter mijn rug door leggen of met mijn rechterarm op mijn rug krabben }:0

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 07:59

ja ze hebben een heleboel foto's gemaakt want ze dachten eerst dan mn onderarm gebroken was en in abnormale stand stond. ze hadden het al over opereren.
maar ze konden nu niet goed zien op foto's of er nog bodsplinters waren. en doordat hij er zeker 2.5 uur uit is geweest en ik mn vingers op een gegeven moment niet meer voelden wouden ze me toch ff weer zien.
klopt t dat je de dag erna de meeste pijn hebt?
k heb vanacht bijna nie kunnen slapen

olgamaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 08:01

alles is nu opgerekt dat doet vreselijke pijn .. :(:)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 08:04

Ja de eerste dagen zijn erg pijnlijk.

En in de weken erna, als je iets meer gaat doen, ookal houd je die arm stil, kan het weer zo'n pijn gaan doen...

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 08:08

ik probeer al zo laat mogelijk naar bed te gaan maar nog word je zo vaak wakker met kramp in je 'spierbal'

als je de schouder ook vergelijkt met de andere hangt deze ook helemaal naar beneden.
k zou per 1 sept. een contract krijgen maar dat gaat nu waarschijnlijk ook niet door. k ben chauffeuse en ben bang dat schakelen in die stugge bakken nog wel een poosje moeilijk gaat.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 08:13

Dat gaat idd niet lukken.
Hoewel , als je een beetje gevoel hebt kun je ook zonder spierkracht in die stugge bakken rijden hoor.
Kwestie van goed op toerental rijden.
En ja ik kan het weten, ik ben 6 jaar chauffeuse geweest ;)

Ik sliep de eerste weken op de bank, met mijn rug tegen de leuning, er was niets zo pijnlijk als wakker worden van de pijn omdat je op je verkeerde schouder lag...

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 08:29

ja ik heb aan de ene kant al een kussen neer gelegd zodat ik die kant niet op kan draaien. ik kan nu trouwens ook nog nie op mn andere zij liggen, heb dan het gevoel dat het trekt.

ja op toerental rijden kan wel, maar het is niet alleen vrachtwagen. ook trekker. en die zijn gewoon stug. bij mn oude baas hadden we vario's. das een stuk makkelijker. daar ben je geen spierkracht voor nodig

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 08:33

Oke trekker is idd waardeloos ...
Dat hobbelt ook veel te veel, elke hobbel doet dan zeer aan je schouder.
Maar schakelen hoef je bij een trekker gelukkig niet zoveel.
Alleen zit je dan met de bediening van de hefinrichting te kijken..

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 08:36

alles zit aan de rechterkant he. als mn linkerschouder maar was gegaan kon k binnen de kortste keren weer aan het werk.
moest jij toen je dat had gehad ook na een week terug komen dan?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 08:38

Geen idee meer... volgensmij wel ja ... is alweer ruim 2 jaar geleden.
7 januari 2007 gebeurde het bij mij.
Heb ook later mriscans gehad omdat ik zo weinig met de arm kon.
Gewrichtskapsel is onherstelbaar beschadigt.
Ik word nog steeds zo nu en dan wakker van een pijnlijke schouder als ik er lang op heb gelegen :=

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 08:38

6 jaar geleden ben ik met mijn paard tegen een loods geklapt en had toen ook mijn schouder uit de kom (6 weken voor mijn bruiloft). Ik heb 4 weken in zo'n mitella als jij hebt gelopen en daarna nog drie weken in een sling. In je schouder zit een soort van meniscus en die bleek kapot. Ongeveer na 3 maanden kon ik weer paardrijden maar heb nog steeds krachtsverlies tov mijn andere schouder. Meteen na de sling ben ik mijn schouders gaan trainen op stabiliteit en spierkracht om te voorkomen dat ie wederom uit de kom zou gaan. Tot nu toe gaat het erg goed, maar ik moet nogaltijd mijn oefeningen doen om het sterk en stabiel te houden. Net na de val heb ik max paracetamol geslikt met diclofenac om een beetje te kunnen slapen. Ik heb een jaar niet op die zijde kunnen liggen omdat dat pijnlijk bleef. Inmiddels gaat dat goed. Zeker de eerste weken goed rust houden en daarna met begeleiding gaan trainen op mobiliteit spierkracht en stabiliteit. Beterschap!!

katrien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:35

2 jaar terug had ik (door een val van een paard) mijn elleboog uit de kom. 1-2 weken daarna zijn erweer foto's van gemaakt, en toen bleek dat ik botsplinters had. Toen zijn er 2 pennen ingekomen, en na +- 6 weken moesten die erweer uit. Samen heeft mn arm 10 weken in't gips gezeten, daarna ben ik gelijk weer gaan rijden'. Ook ben ik naar fysiotherapie gegaan een aantal weken. Sindsdien is de kracht in m'n arm wel wat beter geworden, maar is nog steeds niet weer helemaal zoals m'n 'gezonde arm'.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:45

Heb 2 keer mijn schouder uit de kom gehad.Eerste keer keurig 6 weken rustig aan gedaan en fysio.Na de 2e keer dacht ik ...heeft toch geen zin,dus na 3 dagen weer op mijn paard geklommen ( rij gelukkig western,dus heb aan 1 arm genoeg). Het is nu 2 jaar geleden,maar ik heb duidelijk krachtverlies.Ook zie je een deuk bij mijn schouder.Heb veel moeite met fijne motoriek en sommige bewegingen willen echt niet.Maar ach,er is goed mee te leven.Ben alleen heel bang dat hij er nog een keer uitschiet.Waarschijnlijk moet ik dan geopereerd worden.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:46

Ik heb de laatste tijd heel vaak dat mijn rechterarm bijna uit de kom schiet. Hij kraakt er dan ook heel fijn bij en ik voel de boel bijna ontwricht raken, dat is ook echt niet prettig, doet ook veel pijn.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:53

Ik heb mijn sleutelbeen in een keer uit de kom gehad. Ik moest een paar dagen mijn arm zo veel mogelijk stil houden + mitella om en daarna moest ik kijken hoeveel ik mijn arm weer kon gebruiken.

De mitella moest ik omdoen wanneer ik ook maar een beetje last kreeg. Ik ben uiteindelijk meer dan een half jaar bezig geweest voordat ik mijn arm normaal kon gebruiken aangezien hij toch was gebroken toen ik na een week weer langs de dokter ging omdat ik nog extreem veel last had :P

Wat ik 's avonds deed was mijn arm vastspelden aan mijn pyjama. Gewoon in de mitella houding (of je hand iets meer naar je hoofd toe) en dan met een veiligheidsspeld vastmaken. Dat lag een stuk beter :D

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:58

Ik heb 2 jaar geleden ook mijn schouder uit de kom gehad. Daarvoor had ik het ook al twee keer gehad, maar schoot ie gelijk weer terug.
Ik gooide gewoon een balletje en gooide zo mijn arm erachter aan.. Alleen dit keer schoot ie niet terug, het was vet warm weer, we waren bij een plas en ik kon gewoon niet meer lopen door de pijn en het enige wat je dan wil is slapen :P.

Ben toen met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht waar ze hem terug hebben gezet.
Heb toen ook een week met een mitella gelopen. Daarna idd terug moeten komen voor controle en heb eerst een hele poos fysiotherapie gehad. Doordat mijn schouder er al 3x uit geweest was, was het daar helemaal opgerekt en daardoor ging het dus ook zo makkelijk door alleen maar een balletje te gooien.

Ik heb toen ook niks mogen doen en ging ook nog eens op vakantie |( .
Na een aantal weken fysio ben ik weer gaan paardrijden, maar ik kan soms nog steeds wel merken dat het daar nog steeds iets losser zit dan bij mijn andere schouder. Soms als ik lang mijn arm omhoog houd, dan merk ik op een gegeven moment dat ie een beetje begint te wiebelen en toch nog wat instabiel is.

Veel sterkte en beterschap!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:59

Afbeelding

Dit was die van mij vorig jaar eind november. :D
Ik heb eerst aantal weken met mitella gelopen. (en zelfs geslapen)
Ik zat denk ik met een week of 4 weer op m'n paard. Af en toe. Ben pas in feb. weer een beetje meer gaan rijden. Maar dat was ook vanwege het weer enzo. :P
Helaas geen fysio gedaan. En na een half jaar had ik m'n paard aardig vastgereden doordat ik zelf dus vast zat daar. Ook krachtverlies enz. Dus toen toch maar aan de fysio gegaan.
Ik heb wel heel lang last gehad dat ik bv niet op m'n buik kon liggen met m'n armen boven m'n hoofd zeg maar (zonnen)
Ik wil je iig adviseren om echt rust te nemen en fysio. Anders kan je er heel lang last van blijven houden.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:01

bij mij schiet die wel eens vaker uit de kom (heb er lossen banden) hij schiet er dan meestal gelukkig weer zelf in! heb eigenlijk altijd last van me schouder maar duurt een weekje voordat de pijn weer beetje weg is van het uit de kom schieten! het gebeurde laatst toen ik aan het uitmesten was en ook al een keer gehad toen ik aan het stofzuigen was :S

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:09

Mijn elleboog lag er een keer uit, is wel heel anders denk ik, ik zat bijna 3 weken in het gips.Daarna flink fysio omdat ik hem niet kon buigen.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:34

Ik heb in mijn verleden wel tot 2x toe mijn linker elleboog uit de kom gehad het bot raakte uit de kom en verschoof naar de elleboogholte. Ik moest toen 6 tot 8 weken met een mitella lopen en de dag nadat het gebeurd was had ik ook onwijs veel pijn leek het wel erger toen het net gebeurd was.
En sliep s´nachts nadat ik een kussen naast me neer gelegd had waar ik mijn elleboog op legde voor de nacht.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:14

Heb 2 jaar terug mn schouder uit de kom gehad door een val van mn paard, zelfde als jij want ze dachten ook dat mn bovenarm gebroken was, zat een rare knik in mn bovenarm. Ik moest toen een aantal weken in de mitella, dag en nacht en kon geen autorijden, kreeg dan een pijnscheut in als ik naar de schakelpook wilde pakken, ze kwamen me toen halen van mn werk :D alhoewel ik liever thuis zat. Mocht 8 weken niet rijden. Ben jij ook van je paard gevallen?

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 21:50

Nee ik ben met mn werk gevallen. Gestruikeld en viel met mn arm recht vooruit. K hoop dat ik vanacht beter slaap. En anders maar betere pijnstillers ophalen.
Iemand nog tips hoe je je haar in een staart krijgt met 1 hand??
En zijn tintelingen in je hand/vingers normaal?

En hadden jullie ook dat je schouder gigantisch afhangt vergeleken met de andere? Als het niet helemaal duidelijk is zal ik morgen proberen foto te maken.