rare reactie op insectenbeten..iemand tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwitsal

rare reactie op insectenbeten..iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 12:05

Hallo bokkers!
sinds deze zomer vertoon ik opeens een hele rare (Allergische?) reactie op insectenbeten..
daar waar je 'normaal' van een muggenbeet alleen een klein jeukend bultje overhoudt, worden die bulten bij mij echt enorm..
zowel in omvang (met een diameter van ong 7-10 cm) als in dikte.. de bulten worden ook erg rood en erg warm (een ontstekingsreactie dus). zodra de bult begint te slinken wordt de kleur alleen maar donkerder totdat het een grote bloeduitstorting is geworden die dan ong nog 1.5 week duidelijk te zien is en daarna afneemt.

Op vakantie ben ik een aantal keer door insecten (niet alleen muggen) gestoken maar bij thuiskomst was dit alweer bijgetrokken dus ik besloot een dokters bezoekje nog even uit te stellen. (ik hou niet zo van huisartsen bovendien is mijn arts, zoals gewoonlijk, alweer op vakantie).
nu ben ik gister op de manege door een of ander insectje (Geen idee wat t was, geen mug, geen horzel of daas oid) gestoken.. 2 maal op mn arm, en eenmaal door mn rijbroek heen, net boven mn knie.
nu heb ik er dus een extra elleboog en een extra knie bij, zo dik zijn de plekken geworden..

nu vraag ik me af..
hebben jullie voor nu (Want ik ga in t weekend niet langs de eerste hulp voor een insectenbult tenzij ik er bijna bij neerval) tips om het een beetje te 'verkoelen' of de jeuk tegen te gaan?
ik heb namelijk t idee dat ik er bijna een eitje op kan bakken zo warm zijn die plekken (overdreven natuurlijk maar goed, t voelt heet aan!) en ik voel het vooral op mn been helemaal trekken. ook jeukt het erg en prikweg helpt nauwelijks..
hebben jullie tips?

groetjes en alvast bedankt!

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:59

Ik heb hier ook erge last van. Enige wat bij mij een beetje helpt is alle plekken koelen met een coolpack..

corientjuhh

Re: rare reactie op insectenbeten..iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:01

Ik heb er sinds dit jaar ook last van
Jeuken dat het doet, ze worden echt enorm bij mij
Gelukkig zijn ze na een paar dagen alweer weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:02

Weet je zeker dat het dan geen dazenbeet is?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:03

Ik heb altijd erg last van dazen steken, grote rode plekken die erg warm worden. Enige wat helpt is vanaf blijven en smeren met een lotion of aftersun. Dan duurt het 2 dagen en zijn ze weg.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:04

Ik heb precies dezelfde reactie na een beet van een daas. Wat bij mijn helpt is om gelijk een pil reactine in te nemen, dan slinkt het al gauw en wordt het niet meer zo warm. Die blauwe plek krijg ik ook, maar het jeukt minder.

Wat ook helpt, is de Mentholgel. Die lekker opsmeren, heerlijk verkoelend...

Maar echt, ik zweer bij reactine. Het is immers een allergische reactie op een beest!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:14

Mijn dochter is/was heel erg allergisch voor muggen (het lijkt dit jaar minder reactie te geven gelukkig). In het verleden heb ik 2x met haar midden in de nacht op de Eerste Hulp gezeten (ze had beide keren enorme zwellingen in haar gezicht, haar koppie leek wel misvormd en ze had het heel benauwd, ademnood). Geloof me, dan schrik je je echt rot en stap je meteen de auto in en je scheurt heel, heel snel naar het ziekenhuis....... Wij hebben toen een middel gekregen, wat we altijd in huis hebben, Zyrtec (ik denk alleen op recept verkrijgbaar). Maar dan heb je het ook over een behoorlijke allergische reactie, hoor.

Ze is een tijdje terug ook behoorlijk gestoken toen ze ergens logeerde, maar toen was de reactie minder heftig, dus ik denk dat ze er over heen groeit. Gelukkig maar. En op een wespensteek reageert ze gelukkig ook niet heel heftig (helaas ook al meegemaakt en toen ook meteen naar de EH gereden, wat een beetje overdreven was, bleek achteraf :o , maar liever er te vroeg bij, dan te laat). ;)

Ik ben dit jaar erg gestoken door de dazen bij de paarden. Thuis hebben we overal horren en de slaapkamerdeuren houden we gesloten (omdat er altijd wel muggen meevliegen, alleen al als je hier de voor- en achterdeur langer open laat staan). Nergens last van binnenshuis. Maar buiten, tja, dat is een heel ander verhaal met al dat water en die weilanden hier. :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:47

Wij hadden een keer een vakantie kind uit Berlijn, en die had hele opgezwollen handen.Bij de apotheek zeiden ze dat ik er mee naar de H.A moest gaan.Dat heb ik ook gedaan, en ze kreeg toen pillen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:50

ik krijg bij de huisarts xyzal, werkt ook goed

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 09:37

bedankt voor alle reacties:)
gister kreeg ik ook al de tip van mentholgel.. kon het helaas niet vinden in huis en de apotheek was dicht dus kon t niet meer uit proberen gister..

het is ook echt pas sinds deze zomer, heb voorheen nooit last gehad van zulke reacties op insecten beten.
donderdag of vrijdag kan ik even langs de HA, misschien dat dat reactine ook bij mij helpt..

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:42

Ik had het in de zomer. Ik werd gestoken op ponykamp. En toen meteen de volgende dag 2 dikke bulten. Ik heb er eigenlijk niks op gedaan, alleen een coldpack toen ik thuis was. Dus koelen helpt wel!

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:46

Ik heb dit ook heel vaak gehad in Spanje.

Dan opeens vind ik een onwijze bult op mijn been, ong 6 bij 4cm en wel een halve tot een hele centimeter dik. Bij mij was de jeuk ook erg vervelend maar al snel werden ze erg pijnlijk waardoor ik ze wel met rust kon laten :P

Vaak duurde het bij mij wel 2 of meer weken voordat ze weg waren.

Ik kan je zoals al eerder gezegd is eigenlijk alleen een coolpack aanraden

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:04

Ik weet niet of het al genoemd is geworden, maar tegen de jeuk helpt het ook om de plek te deppen met een in azijn gedrenkt doekje. Ik heb dezelfde alergische reactie bij alle insectensteken en beten. Hopelijk ben je er snel vanaf. Vooral het trekkerige, stijve gevoel in de spieren kan er soms voor zorgen dat ik niks meer kan.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:09

hey,
ik heb het ook ,
ben je er niet allergisch voor ? ( ben ik ook , en als je even langs je huisarts gaat en de plekken laat zien krijg je er vast wel iets voor , ik heb mn hele leven al van die lichtblauwe pilletjes die je ook bij hooikoorts krijgt , nou kan ik niet echt zeggen dat het werkt, maar altijd beter dan niets !)
succes ermee!

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:13

ik heb zyrtec pillen van de huisarts, werken bij allergische reacties. binnen 10 min is t bij mij over.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:17

zaterdag een week terug gestoken door een wesp...ben allergisch, dus dikke paniek en naar de ambulancepost gereden met m man...die konden alleen maar pillen geven en ik moest afwachten, gezien ik jaren terug door een allergoloog gedesensibiliseerd was word ik dus niet benauwd wonder boven wonder...maar m arm! zondag had ik een arm als een olifantenpoot, pijn en jeuken en echt bikkelhard. maandag naar m huisarts gegaan, ik kreeg pillen mee(had ik niet meer thuis) die ik meteen moet innemen als het weer gebeurt en een soort vacuumpump mocht je gestoken worden, kan je het vergif meteen uitzuigen. voor erge gevallen heb ik een epipen(spuit)meegekregen want het is geen garantie dat het niet weer erger word met de allergie. ik heb m arm constant lopen koelen met azijn en water...dat gaf eensgezin wat verlichting.had er een week last van en je ziet de plek nog!

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:19

Mijn zoontje heefthet ook, ik gebruik afwisselend mentolzalf en nestozyl voor de jeuk en dat verlicht wel,duurt inderdaad een tijd voordat de plekken zijn weggetrokken.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:23

Lynn_Nikita schreef:
ik krijg bij de huisarts xyzal, werkt ook goed

Ja dat is een anti allergisch pilletje die heb ik pas ook ingenomen na een flinke reactie na een dazensteek werkt echtt super!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:23

Ik heb dus ook altijd allergische reactie's op insecten bulten. Ik heb anti histamine, en mij is ooit aan geraden om het gewoon te koelen met ijs. Inmiddels heb ik een verkoelingsgel die het koelt! Ik word er overigens ook een beetje ziek van ;)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:25

Jup, ik heb er ook last van. Gewone muggen vallen mee, dat wordt een plekje van zo'n 3 cm.
Een dazensteek daarentegen wordt een dikke, harde, gloeiende schijf van zo'n 7-15 cm doorsnee..
Ik heb van de huisarts antihistamine, verder koel ik die plekken idd ook

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:26

Mijn zusje en een vriendin reageren ook zo heftig op muggenbulten dit jaar.
Het schijnt dat er een nieuw soort mug rondvliegt waar veel mensen allergisch op reageren. :=
Bij de huisarts hebben ze er idd anti-allergie tabletten voor gekregen.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:37

Cyrilletje schreef:
Mijn zusje en een vriendin reageren ook zo heftig op muggenbulten dit jaar.
Het schijnt dat er een nieuw soort mug rondvliegt waar veel mensen allergisch op reageren. :=
Bij de huisarts hebben ze er idd anti-allergie tabletten voor gekregen.

hm, raar, daar lijkt het inderdaad wel op onderhand..
mn knie/been is gelukkig niet meer zo dik en jeukt niet meer, daar begint zich nu ook zon blauwe plek te vormen.
mn elleboog is wel nog iets dik, maar t verbaast me dat t nu zo snel afneemt (die dikte)..
in italie vorige week bleef t echt enorm lang ook heel dik.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:49

Je kunt je huisarts bellen voor een receptje voor een antihistaminicum (ceterizine etc.), je kunt echter ook bij de drogist een van de vrij verkrijgbare middelen tegen hooikoorts (Allerfre etc. ) halen, dat helpt waarschijnlijk ook wel. Principe is namelijk hetzelfde: een allergische reactie. Als je je aan de dosering op de verpakking houdt, dan kan het geen kwaad om zoiets te proberen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:42

Ik heb mentho10 gel, werkt echt geweldig. _/-\o_ had het voor netelroos uitslag, maar helpt ook bij insectebeten. Heb het nu standaard in de kast.

Je heb het ook in creme vorm voor droge huidsdelen...