Mondhygiënist

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mondhygiënist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:32

Ik wil graag naar een mondhygiënist, omdat ik steeds een vieze smaak in mijn mond heb (door nieuwe medicijnen die als bijwerking een slechte adem hebben, erg leuk). Ik poets regelmatig mijn tanden, dus daar ligt het niet aan. Ook kreeg ik er pas last van toen ik medicijnen ging slikken, dus ik denk dat het echt daaraan ligt. Ik ga liever niet extra naar mn tandarts (mn "standaardafspraak" is pas over een paar maanden), want ik vind m een beetje enge man. Dit niet omdat hij een tandarts is, maar echt vanwege zijn persoon. Dus ik zat te denken om naar een mondhygiëniste te gaan. Ik heb een beetje op internet lopen zoeken en ze helpen dus ook tegen een vieze smaak in de mond. Maar ik vroeg mij af of iemand weet hoe dit allemaal met de kosten geregeld word? Er staat wel dat er wat door de zorgverzekeraar vergoed wordt, maar niet hoeveel en wat dan de prijzen zijn van bepaalde behandelingen. Ook zit ik er aan te denken om misschien mijn tanden te laten bleken, maar op de site (van een mondhygiënist bij mij in de buurt) stond dat dat 325 euro kost. Wordt dit dan helemaal niet vergoed?

Sorry als het verkeerd staat, maar ik kon verder bij de zoekfunctie geen centraal topic o.i.d. vinden :+

Palmera

Re: Mondhygiënist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:37

Dat hangt ervan af wat de mondhygieniste gaat doen. Voor zowel de tandarts als de mondhygieniste doen zijn codes. Die codes hebben een maximum tarief. Deze codes kun je vinden als je op google zoekt naar codes tandarts tarieven.
Als het goed is heb je van je zorgverzekering informatie gekregen over welke codes die vergoedt of hoeveel procent.

Dus vraag naar de codes aan je mondhygieniste en je weet alles.

Ikima

Re: Mondhygiënist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:40

Bij mij wordt alles vergoed wat de mondhygiëniste doet.
Zit er geen bij je tandarts in de praktijk? De meeste tandartsen hebben tegenwoordig ook een mondhygiëniste en daar kun je een aparte afspraak voor maken.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:43

Het hangt geheel af van de codes.
M- codes worden volledig vergoed en T-codes 75%
Bleken wordt zo wie zo niet vergoed.

Dit is wat betreft de verzekeringsmaatschappij waar ik werk en wat ik zelf behandel.
Weet niet waar je verzekerd bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:52

2misty2 schreef:
Het hangt geheel af van de codes.
M- codes worden volledig vergoed en T-codes 75%
Bleken wordt zo wie zo niet vergoed.

Dit is wat betreft de verzekeringsmaatschappij waar ik werk en wat ik zelf behandel.
Weet niet waar je verzekerd bent?

Bij Menzis.
Maar ik denk dat ik maar ga bellen, want ik snap niks van de M- en T- codes :+ :D

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:54

In de praktijk waar ik werk, betalen mensen ons zelf de rekening en declareren die daarna bij hun verzekeraar. Wat er vergoed wordt kan ik je dus niet vertellen, maar een standaard behandeling komt neer op zo'n 90 euro.
Bleken valt niet per sé onder de mondhygiëniste, dus ook niet onder dit bedrag. De kosten ervan zijn erg afhankelijk van hoe je laat bleken. Vraag twee is of je het echt wilt: in principe moet je het om het resultaat te behouden, iedere 2 tot 4 jaar herhalen. Los daarvan kan het je tanden een stuk gevoeliger maken en wordt er geadviseerd om het niet vaker dan 2 keer in je leven te doen.