Spraakgeblek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lena01

Spraakgeblek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 13:09

Ja, en ik mee het, en het is ontzettend lastig.

Ik zeg woorden die ik niet wil zeggen, ik kom niet uit mijn woorden, en een hap adem werkt niet, met het idee dat ze staan te wachten/luisteren naar wat ik zeg, en word het nog erger.

Ik heb het tegenwoordig veel vaker, en kom tegenwoordig elke dag niet meer uit m'n woorden. Kom met rare zinnen aan, die ik helemaal niet wil zeggen,

Bijvoorbeeld pas tegen een client : ipv "neemt u maar plaats, word u zo opgehaald" "neemt u maar plaats, word u zo opgenomen." Erg pijnlijk op een GGZ instelling.

Maar ook woorden, Bruno ipv Bruna. Staat niet snugger. Maar ook gewoon wat willen zeggen, maar niks uit je mond komen. Nu praat ik niet heeel veel, dus dat is het ook niet. Erg frustrerend.

Wie kent dit? Wat doen jullie ertegen?

Mijn moeder heeft dit ook, maar wel minder.
Ik heb vroeger logopedie gehad, tegen het slechte praten, en kan het wel.. maar op het moment ?

zij

Re: Spraakgeblek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:11

ik zag gister exact dezelfde titel voorbij komen?

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:13

Herkenbaar, 'Nog een keertje' is op dit moment mijn stopwoordje, aangezien ik uit sommige zinnen echt niet uitkom. Waar het aan ligt? Geen idee. Heb het vroeger nooit gehad.

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:14

Oh dat heb ik ook!
Dan wil ik iets zeggen, in mijn hoofd klopt het, maar dan sta ik me te stotteren, of spreek ik het woord verkeerd uit waarna ik 3 pogingen nodig heb om het goed uit te spreken terwijl ik het woord dagelijks gebruik.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:15

ik heb dat ook best vaak.. kom soms niet uit mijn woorden, of ik zeg ze verkeerd 8)7
draai ook best wel veel letters om

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:16

Ik heb het soms ook vooral als ik gespannen ben ga ik snel praten en kom dan niet meer uit mijn woorden.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:20

Heel herkenbaar Linchen.

Ik zeg vaak groen (bv) terwijl ik rood bedoel etc. Of rechts terwijl ik links bedoel. Zeg heel regelmatig hele andere woorden dat dat ik bedoel. Raar he, weet ook niet waar het aan ligt.

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 13:23

Maar het staat vooral zo niet snugger, en het is gewoon ontzettend lastig, moet je even overleggen met je werk, kom je gewoon niet uit je woorden. Dan lopen ze hier weer weg, tsja, niks nuttigs te zeggen, terwijl het soms wel nuttig is, haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:24

Ik kom meestal wel goed uit me woorden maar ik wou laatst een spijker schroeven :+
Ik ben in mn hoofd al weer een kilometer verder, en zeg dingen die helemaal niet kloppen :o

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:37

Ik heb er ook last van.
Ik zeg een woord compleet doormekaar heen, als ik met iemand praat kom ik gewoon niet uit mijn woorden, zeg hele andere dingen dan wat ik wil zeggen.
Komt volgens mij bij mij omdat ik veel te snel wil enzo :j

Bloesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:31

Ik heb dat ook, meestal bij vriendinnen. Ik heb ook geen idee hoe het komt, ik kan gerust een heel gesprek voeren met me zus. Maar als ik daarna tegen een vriendin praat, dan komen er zinnen/woorden uit die ik niet wil zeggen, of ik begin te stotteren. Terwijl ik al weet wat ik dan wil zeggen }:0

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:35

Ik heb het vooral als ik moe ben of hoofdpijn heb (of ga krijgen), is zeker erg lastig.
Oplossing heb ik nog niet kunnen vinden.....

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:49

ik heb het ook, het is heel vervelend ja. Dan kom ik niet uit een wordt terwijl ik wel weet wat ik wil zeggen, dan is het net een soort stotteren.. Ik slis ook soms, als ik moe ben wordt het erger. Ik heb ook vaak met cijfers, dan staat er bijvoorbeeld 3,70 en dan zeg ik 7 euro 30 ofzo.
Of ik draai woorden in een zin om. Bijvoorbeeld; de kat zit in de boom, en dan zeg ik, de boom zit in de kat 8)7

het kan heel frustrerend zijn ja.. :=

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:53

Ik heb het ook. soms wil ik een paar woorden tegelijk zeggen en word het een soort gemixed! En soms kom ik niet eens uit mijn woorden! ;(

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:56

C_arola schreef:
Ik heb het soms ook vooral als ik gespannen ben ga ik snel praten en kom dan niet meer uit mijn woorden.

Dat heb ik ook! Vooral tegen mensen die ik niet goed ken(dus als ik toch al een beetje gespannen ben). Heel vervelend, maar gelukkig heb ik er weinig last van :)

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:00

ik heb t ook, het is vaak ook dat je i je hoofd al verder bent met je zin dan in de werkelijkheid :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:10

Ik heb het ook. Ik kom af en toe niet uit mijn woorden en zeg dingen waarvan ik later denk hoe kom ik daar nou weer bij. Ik combineer ook de raarste dingen. Ik heb het ook met typen. Dan type ik totaal en echt totaal ineens een ander woord dan dat ik wilde typen, net alsof mijn handen dan een eigen leven leiden.
Vroeger stotterde ik heel erg en dat kwam doordat mijn ouders en zussen zo snel praatte en ik dat ook wilde en dat niet kon bijbenen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:46

Aranel schreef:
C_arola schreef:

Dat heb ik ook! Vooral tegen mensen die ik niet goed ken(dus als ik toch al een beetje gespannen ben). Heel vervelend, maar gelukkig heb ik er weinig last van :)

Idd bij mensen die ik niet (goed) ken heb ik het erger. Komt best wel vaak voor jammer genoeg.

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:45

ENOMIS schreef:
ik heb t ook, het is vaak ook dat je i je hoofd al verder bent met je zin dan in de werkelijkheid :)
Ja, is voor mij ook heel herkenbaar. Ook wanneer ik iets typ, merk ik het wel regelmatig. Maar ach, kan er verder niet heel erg mee zitten, hoewel het soms niet altijd even handig is...

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:50

Ik heb het ook ;) in mijn hoofd klopt alles, maar als ik het wil zeggen kom ik ineens niet meer uit mijn woorden..

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 10:18

Maargoed, als je zulke fouten maakt op je werk, word je er op aangesproken, logisch ook, maar het staat gewoon ook niet snugger.
Ik ben p een aparte manier binnen gekomen op het werk, heb er zelf niks voor hoeven doen :D , kreeg telefoontje, kon beginnen, gelijk een jaarcontract, en mogelijkheid tot een opleiding, maar als ik zulke dingen uithaal, is het natuurlijk snel bekeken

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:59

Ik zou gewoon weer richting een logopedist stappen. Een goede logopediste kan je hier echt wel vanaf helpen!!

Ik ben ook pas op mijn 20e met logopedie begonnen toen k in het onderwijs terecht kwam en veel te snel sprak, binnensmonds, onduidelijk en daarbij een verkeerde ademhaling. Ik heb nu een klein jaar logopedie en ik ben echt een gelukkiger mens daardoor! Het word 100% vergoed door de zorgverzekeringen, dus daar hoef je je ook geen zorgen om te maken!

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:32

linchen schreef:
Maargoed, als je zulke fouten maakt op je werk, word je er op aangesproken, logisch ook, maar het staat gewoon ook niet snugger.
Ik ben p een aparte manier binnen gekomen op het werk, heb er zelf niks voor hoeven doen :D , kreeg telefoontje, kon beginnen, gelijk een jaarcontract, en mogelijkheid tot een opleiding, maar als ik zulke dingen uithaal, is het natuurlijk snel bekeken

Zo moet je niet denken hoor. Als jij vertelt waardoor het komt kun je misschien met je leidinggevende een oplossing bedenken. Het gaat er ook om dat je aangeeft het probleem zelf in te zien.Ik denk dat het probleem niet zozeer ligt in je manier van praten maar meer in je zenuwen om onbekende mensen aan te spreken. Daar is geen kant en klare oplossing voor, maar juist als je bij een GGZ werkt kunnen zij je misschien wel verder helpen (werk aan je zelfvertrouwen.)

Ik heb ook wel eens vernomen dat bv zangtraining wil helpen zodat jij meer je ademhaling onder controle hebt en jezelf de tijd gunt om dingen rustig te zeggen. Iets als yoga kan ook erg goed helpen, omdat je dan meer tot jezelf komt en de grond wat vaster onder je voeten voelt. Als je je meer bewust bent van het "zijn" leef je meer bij het moment en maak je je minder druk over dingen die nog gaan komen (als in: ojee daar komt iemand ojee ik kom niet uit mn woorden.. wat dan ook prompt gebeurt..) daar kan yoga je wel bij helpen. (Is mijn eigen ervaring.)

Succes :)