Zwakke enkel, welke enkel brace?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Zwakke enkel, welke enkel brace?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 19:02

Al vanaf dat ik ene klein meisje was heb ik een zwakke enkel. Hij heeft al veel te voorduren gehad. Maar de laatste tijd is het echt hopeloos. Daarom zit ik er over te denken om weer een enkel brace te gaan dragen.

Maar er is nogal veel veranderd. En ik vraag me af of er iemand ervaring heeft met een bepaalde brace (goede of slechte). Ik wil wel graag iets waarbij niet meteen iedereen het ziet.

Caira

Re: Zwakke enkel, welke enkel brace?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:19

Ik heb het net toevallig aan mijn mensendieck therapeute gevraagd omdat ik ook slechte enkelbanden heb. Ik had via de fysio een brace met hardplastic zijkanten en een veter om aan te trekken maar na een halve dag werken wordt mijn voet blauw.

Volgens haar zijn push braces erg goed, dus daar ga ik naar op zoek.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:29

Helemaal geen brace en naar de HA/fysio gaan :) Of heb je dat al gedaan en raden zij je een brace aan?
Ik draag met sporten zo'n zwarte elastische band van hansaplast ivm zwakke enkelbanden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 19:50

HA/fysio heb ik vroeger allemaal gehad. Het haalt niks uit. De fysio heeft me 4 jaar geleden al aangeraden om het bij zware activiteiten in te tape (en me geleerd hoe het moet). Maar dat vind ik lastig en omslachtig.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:54

Oke dan kan k t me inderdaad goed voorstellen, irritant he zo'n enkel ? K gebruikte eerst altijd gewoon drukverband wat k niet al te strak om mn enkel deed, maja dat is ook niks natuurlijk. Dus toen die zwarte hansaplast brace gekocht en moet zeggen dat ie aardig goed bevalt. Mn vriend heeft ook nog een enkelbrace van een aantal jaar terug met van die harde stukken, maar die is op maat gemaakt dus geen idee waar ie die vandaan heeft.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:46

Ik heb zelf ook een enkel die hardstikke zwak is.

Wat heel belangrijk is , waar wil de brace voor gebruiken(altijd of enkel bij sport etc), wat verwacht van de brace(moet ie ondersteunen of stabiliseren).
Misschien kan dit je helpen :
http://www.bracewijzer.nl/catalog/diagn ... .php?gID=4

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:52

Waarom laat je je niet opereren?
Ik heb ook mijn hele leven al zwakke enkels gehad, zelfs enige tijd standaard op krukken gelopen.
In Beverwijk heb ik mijn beide enkels laten opereren door middel van een kijkoperatie en een laser. Het is een heel eenvoudige operatie die ongeveer twintig minuten duurt. Het is een dagopname, dus je hoeft niet te blijven en na tien dagen huppel je weer vrolijk in de rondte.
Toen ik me hieraan liet opereren was de operatie nog erg nieuw en wisten ze alleen zeker dat het vijf jaar zou helpen. We zijn in middels iets meer dan 10 jaar verder en ik heb nooit meer last van mijn enkels gehad.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:58

ik weet het merk niet meer, maar je hebt naast de eenvoudige elastisch (niet verstelbaar, alleen maten) ook elastische die je strakker of losser kan doen met een stuk elastisch verband voorzien van velcro, ze zijn er in het wit, zwart en beige (vleeskleurig)
Die had ik voor belastende inspanningen (tennis en ropeskipping) maar door veel oefeningen is mijn enkel veel stabieler geworden (heb zowieso losse ligamenten en had last van instabiliteit na 2 verstuikingen)

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:02

Dit is wel een goed topic.

ik heb 2 jaar geleden mijn enkel zwaar gekneusd gehad
(als die jongen ietsiepietsie had doorgeduwd was ie gescheurd)
en heb er nu nog last van.
af en toe val ik opeens bijna om omdat ik er dan zo'n pijn aan heb...
misschien ook eens voor een brace kijken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 21:34

Een operatie zie ik niet zitten Plukje. Ik heb alleen maar last van die enkel als ik aan het rijden ben en als ik zware belasting doe (bv hooi afladen of geiten vangen).

Die elastische dingen ken ik wel. Tenminste als je die bedoeld die je met klittenband strakker zet bedoeld. Nadeel van die vind ik dat ze zo dik zijn. Ik pas haast niet meer in me schoenen bv.

Ik ga me even verdiepen in die link van marlies. Dat ziet er erg handig uit namelijk.