Splaakplombleem.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Splaakplombleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:10

}:0

Hallo bokkers,

Ik heb dus een beetje een spraakprobleem. Ik kan gewoon Nederlands praten en dat is het probleem ook niet. Maar ik praat een beetje onduidelijk volgens veel mensen. Heel erg binnenmonds af en toe.
Ik wil dat zelf echt heel graag veranderen en ook dat op een irritante hoge toon praten van mij kan ik niet meer tegen. Soms hoor ik mensen praten en dan zou ik zelf zo graag die stem willen hebben.
Weet iemand waar je aan je stem kan werken en aan je uitspraak? Kan je dat ergens op internet ook doen of alleen ergens op afspraak?

Alvast bedankt ! :o

WinSel

Re: Splaakplombleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:11

Logopedie ( schrijf je dat zo ) ?
En anders je HA ff vragen

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:11

misschien eens informeren bij je huisarts, die kan je indien nodig direct doorverwijzen naar de aangewezen persoon daarvoor.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:12

Dan zou je uitkomen op logopedie denk ik.
Je zou zelf kunnen oefenen met articuleren maar dat is nog niet zo makkelijk als je dat niet gewent bent.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:14

Articuleren kun je jezelf volgens mij ook leren.
Ik doe het zelf ook slecht, maar ik ben te lui om er wat aan te doen. :o

Als je er op let, kom je al een heel eind. Het is alleen wel heel vermoeiend om na te denken bij alles wat je zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:14

Oh ik wist niet dat de huisarts daar ook mensen voor weet. Dan zou ik het ook is aan hem vragen ja deze week.
Hoe moet je zelf oefenen met articuleren? Boeken hard op gaan lezen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:15

Ja hoor, een logopedist(e) kan je goed helpen. Geluid produceren is een samenspel van spieren(keel, middenrif, mond) en de ontwikkeling van je stembanden ( eigenlijk ook kleine spiertjes). Er is van alles aan te verbeteren!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:18

Ik zou je aanraden hiermee naar een logopedist te gaan. Wel even een verwijsbrief via de HA halen anders wordt het niet vergoed door de zorgverzekering.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:19

Mijn vriend kan ook erg binnenmonds praten. Bij hem wil het helpen om de tijd en de aandacht te nemen om woorden en zinnen uit te spreken. Hij let hierbij goed op het stemvolume en het articuleren. Wil dat niet lukken dan zou ik gewoon bij de huisarts informeren want die kan je doorverwijzen naar een logopediste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:27

Oke bedankt voor de reacties ik ga deze dagen zowiezo naar de huisarts. Ik dacht eerst ook ik ga het zelf oefenen maar ik krijg zo een gemaakte stem dan haha. Of ik praat dan veelste hard om duidelijk te praten...

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:36

ztugwell schreef:
Oh ik wist niet dat de huisarts daar ook mensen voor weet. Dan zou ik het ook is aan hem vragen ja deze week.

Gewoon goed nadenken bij de beweging van je mond als je praat. Ik houd mijn mond vaak veel te stil. Dus dan moet je zorgen dat je meer gaat bewegen met je mond.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:41

Red_Savage schreef:
ztugwell schreef:

Gewoon goed nadenken bij de beweging van je mond als je praat. Ik houd mijn mond vaak veel te stil. Dus dan moet je zorgen dat je meer gaat bewegen met je mond.

Als het zo simpel zou zijn, zouden er ook geen logopedisten meer zijn in Nederland.

ztugwell schreef:
Oke bedankt voor de reacties ik ga deze dagen zowiezo naar de huisarts. Ik dacht eerst ook ik ga het zelf oefenen maar ik krijg zo een gemaakte stem dan haha. Of ik praat dan veelste hard om duidelijk te praten...

Niet doen, kan je stemproblemen van krijgen. ;) Om het op een goede manier te doen zal je er écht mee naar de logopedist moeten. Vaak zijn maar een paar behandelingen genoeg en kan je thuis nog verder oefenen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:45

een logopediste kan je erg goed helpen. :j

binnenmonds praten vind ik gruwelijk, ik hoor nl niet zo goed. Als mensen dan niet duidelijk spreken, begrijp ik er geen bal meer van. := Ik vind het erg tof van je dat je zelf beslist om er een beetje moeite in te steken !

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:16

@plien91: Ik zeg ook niet dat het simpel is. Maar ik moet zeggen dat het bij mij wel enigzins werkt. Ben er totaal niet professioneel mee, maar het is toch een tip die ik mee kan geven. :j