Tekenbeet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xJolien

Tekenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 13:30

Zo ziet het er ongeveer uit, alleen dan groter. Er zit dus nog geen kring omheen. (oke, dat is niet mijn been, zo behaard ben ik niet :') Plaatje van google)
Afbeelding

1,5 week geleden had ik een teek op ponykamp...
Aangezien ik al vaker teken bij onze katten eruit had gehaald, heb ik hem er zelf met de linksomdraai met m'n handen uitgehaald.
Waarschijnlijk zat ie er nog niet langer dan een paar uurtjes in, want hij was nog erg klein..
Zowieso snap ik niet hoe hij er in is gekomen, want ik had m'n paardrijbroek vanaf 's ochtends vroeg al aan.. (hij zat trouwens op m'n bovenbeen)

Op ponykamp niet meer naar omgekeken, maar toen ik thuis was, zag ik dat er een rood plekje zat, waar dus eerst die teek zat.
Even op internet gekeken, en daar stond dat als het een beetje leek op een muggenbuld, je je er geen zorgen om hoefde te maken.
Niks aan gedaan dus.
Eergister zag ik dat dat kleine rondje toch opeens wel heel erg groot was geworden! Maar het was me eerst dus niet opgevallen...
Omdat ik al in bed lag, heb ik gistermiddag na het paardrijden pas m'n ouders gewaarschuwd, dat ik toch even graag naar de dokter wilde, want ik vertrouwde het niet helemaal.
Zo gezegd, zo gedaan..
Naar de huisartsenpost bij het ziekenhuis gegaan. Daar dachten ze meteen al dat het om de ziekte van Lyme ging (wat je kan oplopen door de bacterien in het speeksel van de teek). Dit dachten ze omdat m'n been al de hele dag een beetje tintelde, en heel erg 'moe' leek.
Ook was het rondje om de beet 6 cm bij 4 cm doorsnee, en wanneer het dus groter was als 5 cm, had je kans op Lyme.
Behoorlijk zware antibioticakuur voorgeschreven gekregen, van 2 weken lang, en dus elke dag 2 pillen.

Vandaag weer het rondje gemeten, en nu is het alweer 6 cm bij 7 cm groot!
Goed dat ik toch maar even langs ben geweest ;)
Moest even het hele verhaal kwijt :P

Zwartwitje

Re: Tekenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:55

Jeetje, wat vervelend voor je! Lyme schijnt een vervelende ziekte te zijn. Gelukkig ben ik ondanks diverse tekenbeten er nog niet mee in aanraking gekomen. Dat 'ie onder je broek is gaan zitten is niet gek, aangezien teken gewoon net zo lang wandelen totdat ze een lekker plekje gevonden hebben. Zo komen ze dus ook onder je kleding terecht.

Ik heb voor een eventuele volgende keer nog wel een trucje voor het verwijderen van teken waarbij de teek in leven blijft (en dus zijn maaginhoud en/of kop niet verliest wat meer kans geeft op Lyme). Je hebt ook geen tang of ander hulpstuk nodig. Wat je doet is met een wijsvinger met een druppel speeksel of water eraan rondjes draaien over de teek. Afwisselend links- en rechtsom. Dat doe je net zo lang tot de teek zich vanzelf loswriemelt en wegloopt. Uiteraard moet je hem dan direct doodmaken, anders zoekt ie weer een nieuw plekje op ;)

Sterkte ermee!

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 13:57

Oke!
Bedankt voor de tip :)
Ze dachten dat ik er nog wel op tijd bij was, dus dat hoop ik dan maar...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:33

Dit kun je al echt een rode kring noemen hoor.!!

Dus echt naar de dokter gaan voor een antibioticakuur. Ik ben zelf laatst ook gebeten door een teek, maar daar heb ik niet meer van gemerkt dan dat het jeukte, dus dat was blijkbaar geen besmette teek. Maar als het er zo uitgezien had als die beet van jou, dan had ik direct bij de dokter gezeten.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:40

HannahFrouk, ze is al naar de dokter geweest om een antibioticakuur ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:21

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 10:52

Revanches, bedankt :)
En HannahFrouk, ik ben inderdaad al langs de dokter geweest toen ik merkte dat die kring enorm groot was geworden :)

Gelukkig is die plek weg aan het trekken, dus goed teken denk ik.
Alleen wordt ik snel moe nu, maar of dat van die antibiotica komt weet ik niet ;)