Huidirritatie na aanraking water

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Marianne

Huidirritatie na aanraking water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 12:26

Beste bokkers,

Zolang als ik me herinner heb ik al last van onderstaande, en ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit hebben.

Ik heb namelijk vaak last van enorme jeuk na het douchen of welke andere aanraking met water dan ook. Het is erg wisselend, de laatste 3 weken heb ik het zodra ik ook maar iets van water aanraak, soms heb ik er een tijd geen last van.

Zodra mijn huid dus water aanraakt - en het maakt niet uit wat voor water, of het nu water is uit de kraan, of ik me nu gedoucht heb met alleen water of ook met zeep, of ik in de rivier zwem -, begint het vreselijk te jeuken.
Het maakt ook weinig uit hoelang ik douche/wat dan ook.

Ik zie er niet zo'n logica in, vandaar dat ik benieuwd ben of er meer mensen zoiets hebben.

Tips als naar een dokter gaan of waar dan ook heen, mogen gegeven worden, maar ik wil eerst wat meer duidelijkheid voor mijzelf voordat ik daar op de stoep sta.

Ik ben benieuwd...

Noeps

Re: Huidirritatie na aanraking water

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:08

Het kan zijn dat je huid gevoelig reageert op het kalk wat in (kraan)water zit. Ik heb het ook, veel jeuk na het douchen etc. Maar de ene periode wel meer dan de andere.

Ik zou je wel aanraden om er even mee naar de HA te gaan. :)

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:14

Ik heb ooit een collega gehad die met name in de zomer als het erg warm was, ook heel erg last had van jeuk na het douchen. Eigenlijk was het meer jeuk na het afdrogen. Voor haar was de oplossing om zich niet af te drogen maar zich te laten drogen aan de lucht. Overigens had haar broer precies dezeflde klachten.

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:55

Ik heb volgens mij hetzelfde. Na het douchen overal jeuk en overal rode vlekken. Nu moet ik zeggen dat het wel minder is als ik kort douche en met niet al te warm water. Ook op vakantie als ik uit de zee of het zwembad kom overal rode vlekken en jeuk, geen gezicht :n
Verder krijg ik ook overal rode warmtebultjes als het warm is en m'n huid dus vochtig wordt.
Ik heb altijd gehoord dat ik een gevoelige huid heb, maar water is eigenlijk het enige waar ik zo sterk op reageer. Producten e.d. kan ik allemaal prima tegen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:00

Heb je een droge huid?
Ik heb aanleg voor droge exceem, m'n huid droogt uit als het vochtig wordt, klinkt raar maar weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen.
Ik smeer olie op m'n huid, terwijl ik nog onder de douche sta en dan heb ik er geen last van.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:11

Misschien is je huid droog indd, ik had het ook toen ik verhuisde naar een veel droger huis (luchtfilterinstallatie waardoor de luchtvochtigheid veel lager is, kregen allemaal jeuk en een droge huid). Dan kan een olie wel eens helpen.
Je hebt ook wel homeopatische cremes tegen jeuk, maar om die nou elke keer na contact met water op te moeten smeren...dan blijf je bezig denk ik.

Vervelend! Misschien weet je HA iets, maar ik gok dat je daar niet veel wijzer van wordt, denk dat je meer succes hebt bij een natuurgeneeskundige arts.
Laatst bijgewerkt door Talisa op 09-08-09 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:19

Ik ken het, al is het bij mij niet zo heftig. Het speelt meestal op nadat ik me heb afgedroogd inderdaad.

Heb meer last in droge periodes, en meer last als ik in Rotterdam ben (meer kalk in het water? of een droger huis?) Toch heb ik niet het idee dat ik zo'n hele droge huid heb?

Ik functioneer het beste door niet te vaak te douchen en als het kan een dagje over slaan, zodat mijn huid zich kan herstellen. Verder gebruik ik zo min mogelijk zeep.

Bodylotions of ander geparfumeerd spul smeren maakt de jeuk erger, wat wel gaat is wat (baby)olie smeren onder de douche.

Appeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:03

Ik dacht meteen aan waterallergie maar daar zijn de symptomen erger van en het komt gelukkig bijna nooit voor. Ik ben dus even op het internet gaan kijken en ik kwam deze site tegen : http://www.allergieplein.nl/forum/water ... 6-130.html. En daar staat vanaf ongeveer het 3e stukje (op pagina 14) iets over een pseudoallergie. Even een klein citaatje, voor de rest moet je zelf maar eens gaan kijken.

Citaat:
Jeuk na het douchen is een pseudoallergie, zegt mijn huidarts. Het heeft met temperatuurverschillen te maken tussen de huid, de omgeving en het water. Feit is dat ik na een bad of een douche overal jeuk heb behalve vorige jaar in Sicilië. Het was er snikheet. Ik douchte me tweemaal daags en had er helemaal geen last van jeuk. Terug in België begon het weer. Cetirizine helpt de jeuk te onderdrukken.

Het probleem van jeuk na bad of douche ken ik al 10 jaar. Maar sedert 3 jaar is het bij mij onder controle, dankzij een dokter in het AZ St.-Jan te Brugge die mij eens per week onder een speciale zonnebank laat staan, gedurende amper 5 minuten. Ik kan deze methode aan iedereen aanraden, want jeuk kan soms erger zijn dan pijn.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:42

Ik heb er ook last van, als kind werd ik er helemaal gek van. Bij mij is het opgelost door me na het douchen niet meer af te drogen maar me gewoon door de lucht te laten drogen. Probleem was meteen helemaal opgelost. Als ik nu een hele droge huid heb na het douchen helpt het insmeren met een neutrale bodylotion ook goed.

Maar ik moet nog steeds niet na het douchen meteen iets straks aantrekken of zo, dan krab ik mezelf weer helemaal open van de jeuk. Een zeer ruimzittend T-shirt kan wel. (ik gebruik daarvoor shirts in de grootste maat die ik vinden kan, heb normaal M.)

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:57

Misschien wassen met Zwitsal zeepvrije wasgel en iets verzorgends na het contact met water erop smeren (Zou ook voor zwitsal gaan aangezien dit ook voor babyhuidjes geschikt is). Succes.