Multiple Sclerose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zwieke

Multiple Sclerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 11:13

Zijn hier mensen die deze ziekte hebben of familie/vrieden die deze ziekte hebben? Hoe gaan jullie hier mee om?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:37

Mijn tante heeft nu zo'n 20 jaar MS, de primair progressieve vorm. Zij zit in een verpleeghuis en kan niets zelfstandig. Enige wat ze nog enigszins kan is haar hoofd bewegen. Ik vind het erg moeilijk om hiermee om te gaan, vind het verschrikkelijk om iemand te zien die elke keer verder aftakelt omdat het een uitzichtloze situatie is. Ik ken haar nog in de tijd dat ze haar armen en handen kon gebruiken, nu is dat allemaal weg. Elke keer als ik haar zie is ze wel achteruit gegaan.

daNiielle_

Re: Multiple Sclerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:20

Ja, mijn ouders hebben het. Allebei.
Ze kunnen gelukkig nog wel alles, het is mij verteld dat het niet 'actief' is.
Vond het eerst heel erg, maar ik merk er niks aan, dus kan er wel mee omgaan. Hoe het over een jaar gaat weten we niet, ik hoop dat het gewoon zo blijft als dat het is. :)

Lijkt me echt heel erg om zoiets mee te maken Paula!

zwieke

Re: Multiple Sclerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 15:49

Mijn mama heeft 6 jaar geleden een aanval gehad op haar ogen, waardoor haar zicht blijvend verslechterd was (plus daarbij nog andere ziektes). Deze week heeft ze weer een opstoot gekregen aan haar ledematen en moest direct naar het ziekenhuis voor een cortisonekuur... Had/heb het er niet gemakkelijk mee... Een goede vriendin van m'n mama heeft ook MS en die heb ik ongelofelijk achteruit zien gaan. Dus de schrik zit er bij mij ook wel in :)

@ Paula: Dat is inderdaad erg om zoiets te zien. Ook omdat je je hulpeloos voelt, je kunt niets doen... Krijgt ze professionele hulp of helpt familie/vrienden haar?

@ daNiielle_: Hopelijk blijft het goed gaan :j Voelen ze er zelf dan iets van eigenlijk?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 15:58

Een paar jaar geleden hadden ze opeens langdurig erg hoofdpijn, last van hun ogen en alles. Kan me er niet veel van herinneren omdat ik nog erg jong was.
Maar ze zijn toen naar de dokter geweest (eerst mijn moeder, 2 jaar later mijn vader.), en daar werd een röntgenfoto gemaakt.
Daaruit konden ze zien dat er een soort van verstoppingen zaten in de hersenen, en hebben ze alles verder onderzocht.
Paar maanden later hoorden ze dat ze MS hadden.
Sindsdien af en toe nog van die dagen/weken dat er opeens iets minder goed werkt, maar dat herstelt zich dan wel weer.
Ik weet dus niet of ze er echt iets van voelen.. :)

Had er trouwens nog nooit van gehoord. Niemand uit mijn omgeving heeft het.
Maar er zijn dus wel veel mensen met MS?

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 16:01