Hyperventilatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

take_one

Hyperventilatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 15:02

Pff wat is dat verschrikkelijk zeg.. :\
Kan niet eens rustig lopen zonder dat ik draaierig word in mijn hoofd.. heel de dag liggen is nog het enige wat ik doe.. al een week..
Ben gisteren bij de dokter geweest.. en heb volgende week pas een cursus bij de kinesist om goed te leren ademen.

Meer mensen die last hebben van hyperventilatie? Hoe ga je ermee om en wat doe je er tegen? :)

Miran88

Re: Hyperventilatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 07:59

Ik heb er ook last van maar dan meer hartkloppingen.
Het enige wat je op zo'n moment kan doen is even rustig zitten en 3 seconden in en 6 seconden uitademen. En vooral rustig blijven. Ben vanochtend nog naar de dokter geweest voor ook vage klachten en dat komt ook van de hyperventilatie.
Heel vervelend maar rustig blijven en rustig ademen is de beste optie.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:09

Even in een zakje ademen helpt ook niet? Dan krijg je weer wat meer CO2 in je bloed, daar gaat 't om met hyperventilatie he, je hebt te weinig CO2 in je bloed.
Vervelend zeg! Maar ik denk dat rustig blijven en niet te diep in en uit ademen het beste werkt..

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 08:22

Pff vreselijk.. door een zakje ademen helpt niet echt.. maar ik merk wel dat het steeds beter gaat.. kon vorige week niet eens alleen lopen en nu wel. :)
Hoop dat het snel over gaat, ik ademde al jaren verkeerd, maar 2 weken geleden was ik in paniek dus denk dat het daarom erger geworden is.

Hoe kom jij aan je hyperventilatie dan machotje? :)

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:34

ow jeetje dat komt zo bekend voor. Ik had voornamelijk tussen met 14de en mijn 19de erg veel last! Uiteindelijk weet ik nu hoe ik er mee om moet gaan.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 08:36

Heb je zo'n cursus ofzo gedaan? :)

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:40

Ik heb er van mijn 12e tot mijn 15e heel erg veel last van gehad, kon niks meer doen zonder dat ik flink begon te hyperventileren.
Ik ging zelfs een hele tijd neurien om maar niet op mn ademhaling of hartslag te letten. Heb toen ook heel wat zakjes versleten en ehb uiteindelijk een cursus ademhalen gehad die niet alleen goed was voor mn ademhaling maar ook voor mn lach spieren :D

De laatste tijd steekt het de kop weer op, en mijn probleem is dat ik gelijk in paniek raak en het zo dus vererger... de enigste die me eigenlijk kalm kan krijgen is mn mams :o Maarja aangezien ik nu een eindje verderop ben gaan wonen moet ik toch leren mn eigen bootnjes te doppen :D

Hoop dat je het snel onder controle krijgt, het is absoluut niet fijn :(:)

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:42

Normaal gezien zou 'in het zakje blazen' je wel moeten helpen. Je begint namelijk te hyperventileren als je verhouding van zuurstof - koolstof fout zit. Je hebt dus meer O² in je bloed..Door in het zakje je eigen CO² weer opnieuw in te ademen, worden je waarden weer hersteld.

Die paniekaanval is waarschijnlijk de schuldige, hyperventileren heeft nl. altijd een psychische oorzaak. "Het zit tussen je oren" zeggen sommige mensen, het is natuurlijk meer dan dat maar feit blijft dat het meestal geen lichamelijke oorzaak heeft.

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:22

Nee ik heb geen cursus gedaan. Uiteindelijk leer je er mee op gaan denk ik. Op een gegeven moment was het bij mij zo dat ik er genoeg van had, het beheerste tot op een zekere hoogte een groot deel van mijn leven, ik durfde amper op vakantie. Toen was ik het opeens zat, ik dacht als die aanval lkomt laat het dan maar komen, ik ga er toch niet dood aan! en door zo te denken is het echt voor een groot deel opgelost. NU alleen nog als ik erg veel stress heb of als er iets ergs gebeurd heb ik er soms nog wel een 'last'van. Ik heb nog wel een tip voor je, probeer afleiding te zoeken dat helpt echt! Tis heel lastig maar als je er niet aan denkt dan zul merken dat je er minder last van hebt

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:23

Ik heb er ook last van, helaas. Vooral in stressvolle perioden. Hét recept heb ik nog niet gevonden, dus ik lees even mee.

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:42

Heb er ook last van. Als ik iets moet doen, waar ik erg tegenop zie, iets eng of spannend vind, en toch doe, lijkt m'n lichaam te protesteren. Dit kan al zijn om onder de mensen te komen.

Als ik naar het station ga voor de trein te pakken, en moet langs iedereen lopen, om achteraan het perron te komen, begin ik te hyperen.

Pas een dagje uit gehad met collega's, en toen werd het me ook teveel, en op het station kan ik me afzonderen, helemaal naar het einde lopen, maar daar niet, en dan krijg ik 'm er niet onder, en dan word het nog erger, omdat je je er aan irriteert, schaamt etc.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 21:03

Ja echt heel lastig.. vooral als je ergens bent..en je wil dan rustig blijven maar dat lukt niet altijd..

Krijg nu anti depressiva.. en die maakt het de eerste dagen nog angstiger.. dus momenteel gaat het geweldig met mij. :roll:

Bianca22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:27

heel herkenbaar allemaal......bij mij heeft het nooit een naam gekregen...(dwz ben nooit ermee naar de huisarts geweest) maar weet dat ik ik wat last van heb soms.....heb het vaak in winkels, het overvalt me dan ineens.. krijg hartkloppingen en voel me draaierig. soms raak ik dan wat ik paniek en sta dan op het punt om iemand aan te spreken dat ik niet lekker ben....ben gelukkig nog nooit onderuit gegaan , maar wel vaak het gevoel gehad dat ik op het randje zat.....

bij mij helpt het om een liedje te neurieen....ook tijdens het paardrijden heb ik er last van.....soms zit er wat angst, ik "vergeet" dan te ademen......heb het vooral als ik ga aandraven....neurie dan" in de maneschijn "en dan gaat het goed :roll: ........zo houd ik het op het moment nog onder controle.....

maar al je een flinke aanval krijgt is dat dood eng,......
wat een ander zegt komt me ook bekend voor.....stel dat ik met mijn moeder ergens ben heb ik er geen last van......het is vooral als ik ergens alleen heen ga.......

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 09:03

Hmm dat neurieeen moet ik ook maar eens proberen dan.
Ik krijg steeds minder lucht dan normaal de laatste tijd...

Ik ben ook banger zonder mijn moeder haha.. raar is dat.. ergens alleen heen durf ik niet.. zelfs niet met een vriendin.
En zeker met die pillen durf ik nog amper m'n bed uit, hoop dat het snel weer iets beter gaat.

In winkels had ik het ook altijd.. als het dan iets warmer was.. heel benauwd gevoel.. draaierig.. dan heb je idd snel de neiging om iemand aan te spreken dat je je niet goed voelt haha.

Gun hyperventilatie echt niemand. :(:)