keel amandelen verwijderen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mickydo

keel amandelen verwijderen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 13:22

Afgelopen maandag zijn mijn keelamandelen verwijderd. ( ik ben nu 28 jaar )
Wat een ramp is dat zeg.
De operatie opzich stelt niets voor , je gaat onder narcose en binnen een uur ben je weer wakker.
Daarna lig je nog heerlijk suf te zijn met een infuus waar ook een pijnstiller ( paracetamol ) aangekoppeld zit dus het valt dan allemaal nog wel mee.
Maar zodra je echt wakker wordt , die pijn stiller uitwerkt en je enkel nog maar paracetamol mag slikken... Lieve help wat een ellende.
Ik kan niet slikken , niet praten en niet eten. Mijn gehele keel is opgezet en super gevoelig.
Man man man , wat een pijn, heb ik dat toch even mooi verkeerd ingeschat.
We zijn nu op dag 2 na de operatie , een arts vertelde me al dat dag 4 en 5 het zwaarst zijn en dat daarna pas de pijn zou gaan afnemen. Dus we wachten het maar af. Ik verveel me echt een ongeluk, ben een beetje aan het rommelen in huis maar moet eerlijk zeggen dat zelfs opruimen ( bukken enzo ) ook pijn doet.. Slapen lukt ook niet echt, maak steeds van die korte slaapjes van een uur tot 2 uur , wordt wakker van de pijn en omdat ik moet plassen. En vervolgens duurt het weer een uur om in slaap te komen.
Ik wandel korte stukje met de hond, ik kan hem niet los laten want ik kan hem niet onder apel houden , arm beest vind er niets aan zoaan de lijn. Naar stal mag ik zeker 2 weken niet imv de stof en lucht ect. Lekker weer, juist op het moment dat ook mijn paardje me nodig heeft. Hij moet stappen aan de hand imv een blessure. Gelukkig heb ik 2 lieve vriendinnen die het van me overgenomen hebben , maar is toch niet hetzelfde als je het niet zelf kan doen . Maar hij is absoluut in goede handen !

Wie hebben deze operatie ook moeten ondergaan op latere leeftijd en hoe ondergingen jullie het na de operatie ?

Juangi

Re: keel amandelen verwijderen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:27

Toen ik 12 was heb ik het ook gehad. Vond het opzich wel meevallen, kwa pijn. Kan me herinneren dat ik dacht dat ik droomde dat ik een zuster had aangevallen die mij dwong om wat te drinken. Bleek dus echt te zijn, had blijbaar dat bekertje over haar heen gegooid met inhoud :+

En al die vervelende kinderen, pff! Zat op een kamer met allemaal krijsende kinderen. Eens in de zoveel tijd kwam de zuster en dan moest je iets drinken, anders ging je naar een kamertje en hielp ze je even.....

Toen ik thuis was kwam ook gelijk een enorm vervelende vriendin op bezoek. Ik kon niets zeggen dus ben gelijk naar boven gerend.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:30

Pfff wat herkenbaar. Ik vond het ook echt een ramp toen mijn keelamandelen eruit waren gehaald. Ik was 19 toen ze weg gehaald werden. Had constant keelontsteking dus vandaar dat ze eruit moesten. Ik kan me idd nog goed herinneren dat het geen pretje was en dat tijdens de 3e of 4e dag mijn moeder de dokter nog heeft gebeld om te vragen of het normaal was dat het zo onwijs zeer deed. Ik heb toen echt op paracetamol geleefd. (je valt er wel lekker vanaf ;) )

Het enige wat echt helpt is veel waterijsjes eten en ijswater drinken. :P
Maar jouw bericht klinkt in ieder geval heel herkenbaar.
Veel sterkte he. Het gaat goed komen, maar het duurt even.. :(:)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:32

Bij ons in het ziekenhuis krijg je zetpillen paracetamol. Vaak kleine beetjes drinken helpt het beste.
Beterschap!

moonfish13

Mijn opa was 73 toen ze die amandelen weghaalden..
Hij had kanker en er zat ook wat bij zijn amandelen, die hadden ze ook maar meteen weggehaald.
Nu had hij het ''geluk'' dat hij toch al onder de morfine zat en er helemaal geen pijn van heeft gehad.
Net als de operatie aan zijn long, een tumor weghalen heeft hij ook weinig last van gehad.
De kanker heeft helaas gewonnen, bij de operatie aan de tumor bleek hij vol te zitten met bobbels..

Juangi, dat ken ik wel ja, dat hebben ze bij mijn broertje ook wel eens geflikt.
Helemaal over de zeik ook trouwens, aangezien hij gigantisch heeft lopen spugen.
Iets wat mijn ouders niet eens verteld was, wat ze moesten horen van een andere moeder die het gezien had.
Mijn ouders waren woest natuurlijk, want er was niks bijzonders gebeurt volgens de artsen. :roll:

kimmert

Ik heb ze vorrig jaar laten weg halen (was toen 21) van de operatie merk je idd niks, maar zodra je wakker word. pfff ik had pijn ik heb de operatie achteraf wel een beetje onderschat. Ik heb echt 2 volle weken thuis gezeten kon niks eten met moeite drinken en praten ging ook bijna niet. Kortom veel pijn was in 2 weken 6 kilo afgevallen:P.

Nu een jaar later gaat het prima heb niks geen last meer en sinds die amandelen eruit zijn geen last van keelpijn gehad. Ben achteraf blij dat ik heb gedaan heb.

Veel sterkte ermee.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:41

Bij mij is het in februari dit jaar gebeurd, en inderdaad wat een ellende :P (17 jaar)
Het was mijn allereeste operatie, dus vond het doodeng, ook nog een doodsbang voor prikken, dat infuus deed superveel pijn! (zeiden ze: 'misschien zit ie wel tegen een zenuw aan' en nog er niks aan doen :roll: )

Ik kwam terug op mijn kamer, nog geen 10 minuten later werd ik gebeld door mijn tante.
Ik had even niet door dat praten misschien niet ging en nam doodnormaal de telefoon op
Tante dacht dat ik nog niet geweest was en ik kon heel goed praten, gek genoeg!
Maar daarna viel het vies tegen, ik kreeg steeds meer pijn, zetpillen kon wel, maar dat vond ik na een tijdje zo vies worden :\
In de uitslaapkamer gaven ze via het infuus die sterke pijnstillen (ben even de naam kwijt), later mocht dat op mn kamer niet meer, moest ik het slikken, geen aanrader! Dat brand verschrikkelijk!
Toen ik de volgende dag thuis kwam ben ik nog even goed ziek geweest, overgegeven doordat ik bloed in had geslikt :=

Maar alles is goed gegaan, ben heel blij dat ik het heb laten doen, niet meer elke maand een dikke ontsteking, ik was er na 1,5 à 2 weken goed vanaf, ik kon lekker gaan carnavallen :D

Edit:
Ik weet niet wat je nu eet?
Ik at dingen als witte bonen in tomatensaus en worteltje uit een potje, pijnlijk, maar je moet wel wat eten ;)
Vervolgens ging ik voorzichtig wel wat kadetjes eten en daarna brood zonder korst.
Ijswater hielp bij mij ook beter dan een ijsje eten ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:51

Ik leefde op appelmoes en fruitontbijt. Wel erg gezond, ineens.

Ben ik dan de enigste die er weinig last van heb gehad?

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 13:52

Ik eet op het moment heel weinig. Wit brood ondergedompeld in soep zodat ik het als het ware zo naar binnen kan slurpen.
Mijn vriend heeft een smootie gemaakt van verschillende soorten fruit en die staat ijskoud te zijn maar daar wordt ik misselijk van. Verder waterijsjes en ijswater en ik probeer heel veel te slapen.

Die arme hond van mij die weet ook niet wat hem overkomt , maar goed dat ik bij al mijn commando's lichaamstaal heb gebonden , zo volgt hij temminste nog wat ik van hem wil. Want dat geluid wat ik nu produceer daar snapt hij helemaal niets van haha

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:53

Oja, soep en brood is ook een goede oplossing!

Maargoed, bij mij ging eten opzich nog makkelijk denk ik, in vergelijking met anderen, het deed pijn, maar ik wilde per see eten :P

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:04

Soep en brood kreeg ik niet eens naar binnen. Mijn feestmaal bestond de 1e dagen uit water, Baby fruithapjes(met veel moeite), ijs, en roosvice dat was het wel zo'n beetje

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 17:11

Ik eet nu lauwe knakworstjes , en dat gaat wel oke. Beetje moeite met doorslikken maar een flinke plens water erachter aan doet wonderen

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 17:18

auw auw haha heel herkenbaar allemaal! Veel sterkte en doe rustig aan, de nazorg word zo erg onderschat door mensen.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:01

Was op zoek naar ervaringen met amandelen weg laten halen op latere leeftijd maar wordt hier niet echt blij van :s ik kreeg 2 weken geleden voor t eerst angina, over de 42 graden koorts in t ziekenhuis gelegen etc.. uiteindelijk na 1,5 week weer opgeknapt.. ben 2 dagen beter geweest en heb t nu weer :( lig ik met 30 graden binnen met gordijnen dicht.. maar omdat t vorige keer zo erg was en nu ook moet ik ook geopereerd.. Zie er zwaar tegen op maar dit is ook hel! drinken komt mn neus weer uit en slikken is echt hel!! weer zwaardere antibiotica terwijl mijn vorige kuur pas 3 dagen klaar was.. bah! Ben 23 trouwens..

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:14

Zie het maar zo: na 1 keer eventjes pijn ben je er helemaal vanaf ;)
En het verschilt per persoon hoeveel pijn het doet hoor!
Maar geloof me, voor mij is het een hele opluchting geweest :P
Anders had ik waarschijnlijk nu ook weer een ontsteking gehad.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:41

Ja omdat ik me ook weer zo slecht voel wil ik t zo snel mogelijk laten doen.. maar ben ook pas 2x aan mn knie geopereerd en moet miss nog een 3e keer. Wordt elke keer ziek van mn medicijnen.. Alles komt tegelijk en zie er dus erg tegenop..

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 14:44

Showtime_ schreef:
Was op zoek naar ervaringen met amandelen weg laten halen op latere leeftijd maar wordt hier niet echt blij van :s ik kreeg 2 weken geleden voor t eerst angina, over de 42 graden koorts in t ziekenhuis gelegen etc.. uiteindelijk na 1,5 week weer opgeknapt.. ben 2 dagen beter geweest en heb t nu weer :( lig ik met 30 graden binnen met gordijnen dicht.. maar omdat t vorige keer zo erg was en nu ook moet ik ook geopereerd.. Zie er zwaar tegen op maar dit is ook hel! drinken komt mn neus weer uit en slikken is echt hel!! weer zwaardere antibiotica terwijl mijn vorige kuur pas 3 dagen klaar was.. bah! Ben 23 trouwens..

Bah dat is heel vervelend, zolang je amandelen ontstoken zijn mogen ze niet eens opereren geloof ik. Deze angina aanvallen die jij nu beschrijft had ik 7 keer per jaar . Ik hoop er nu ook echt vanaf te zijn. Nu even doorbijten en een grote meid zijn , daarna hopelijk geen last meer !
Ik zit nu op dag 3 na de operatie, gister heeft mijn vader het ziekenhuis gebeld dat ik zwaardere pijn stillers moet hebben en oplosbare of al in poeder of vloeibare vorm. Die sukkels hadden me pillen meegegeven niet normaal zo groot, alsof ik dat nu zou kunnen slikken in 1 keer :+
Heb sinds gister avond brufen 600 mg in poedervorm. Super spul , heb geslapen als een roosje , en na vanochtend 2e dosis pijnstillers te hebben ingenomen heb ik zelfs 2 witte boterhamen met hagelslag gegeten. Ik kan weer wat praten en slikken gaat me nu beter af.
Probeer mijn volgende brufen ook echt uit te stellen tot ik naar bed ga. Kan wel wat goede nachtrust gebruiken.
Vanavond ga ik proberen om stampot te eten.

Al met al voel ik me vandaag naar omstandigheden een stuk beter dan de afgelopen 2 dagen

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:53

Ik heb ze er ook uit laten halen toen ik 21 was. Nou was echt geen pretje nee. Moest 2/3 dagen in het ziekenhuis blijven tussen allemaal ouwe kerels. Had de operatie gehad en spuugde een paar uur later allemaal oud bloed op. Nou dat was het smerigste wat ik ooit in mijn leven heb meegemaakt. idd ook zetpillen gehad en dan kreeg je van die vieze pakjes drinken/eten bah die waren echt smerig.
Het enige waar het goed voor was was mijn dieet. Jammer genoeg zat het er ook allemaal heel snel weer op.

Maar fijn dat je je alweer wat beter voelt.

Bastarasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:56

Je kunt ook andere pijnstillers nemen, naproxen, advil of ibuprofen, gewoon 1 tje meer dan de voorgeschreven dagelijkse dosering, dat mag best na zo'n operatie.
Paracetamol vond ik niet sterk genoeg na deze operatie (was 18), andere sterkere pijnstillers werken beter.
Ik raad iedereen die vaak onstoken amandelen heeft aan ze weg te laten halen. Mijn hele jeugd was ik er gem. 4 keer per jaar ziek van (keelpijn en soms ooronsteking erbij) en nu; nergens last meer van. Het is fijn om ervan verlost te zijn! Had het veel eerder moeten doen. Een eettip na de operatie:aardappelpuree.
Beterschap!

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:01

mickydo schreef:
Bah dat is heel vervelend, zolang je amandelen ontstoken zijn mogen ze niet eens opereren geloof ik.
Al met al voel ik me vandaag naar omstandigheden een stuk beter dan de afgelopen 2 dagen

Nou de mijne waren ontzettend ontstoken toen ik voor de operatie moest en zijn er toch echt uitgehaald...
Manman wat voelde ik me zielig erna (ook nog z'n 10kg afgevallen door het heftig ziek zijn en niet eten)
Ben nu 3 jaar geleden geholpen (nu 25 jaar) maar het lijden is het zeker waard geweest ervoor elke week keelonstekking en nu gaat dat een stuk beter kan alleen geen perenijsjes meer zien haha.

Ik leefde vooral op olvarite en heel smerig me eten door de blender, maar goed des te meer waardeer je alles weer als het allemaal weer goed gaat.

Sterkte meid ermee en voor je het weet gaat alles weer alstevoren.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:02

bij mij was het afgelopen februari (20)
vreselijk! idd, je onderschat het zo enorm! ben ook zetpillen gaan nemen tegen de pijn want slikken was idd een hel! ook die vieze dode smaak in je mond! BAH!
gelukkig kon ik op de 4e dag eindelijk wat broodjes gaan eten, zonder korst en op de momenten dat de pijnstillers het beste hielpen. Daarna ging het gelukkig snel! mocht 3 weken niet sporten, maar na 1 week zat ik alweer op t paard. Wel rustig aan gedaan. Ben wel blij dat ik het heb laten doen, heb nu niet meer zo'n last van m'n keel. Voor de operatie had ik 3 keer per jaar keelontsteking.!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:05

ik heb op me 21ste gehad
ik heb gewoon geen pijnstilling genomen en door de pijn heen heel veel koude dingen gedronken

dan gaat het het snelst over zei de dokter

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 15:17

orienta schreef:
ik heb op me 21ste gehad
ik heb gewoon geen pijnstilling genomen en door de pijn heen heel veel koude dingen gedronken

Zo dat is knap , zonder pijnstilling zou ik het echt niet trekken. Die pijn bij het slikken en alles wat daarbij komt kijken zelfs ademen , een hikje of een kuchje is vreselijk

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:20

Ik heb het na het ziekenhuis ook zonder pijnstilling gedaan, ik vond zetpillen echt te vies, dan maar zonder hoor :P
En bij mij ging het inderdaad wel snel!

Showtime_ ; ik snap dat je er dan tegenop ziet! Maar denk maar zo: daarna ben je er lekker vanaf ;)

Is het echt zo dat je niet geopereerd mag worden als ze ontstoken zijn?
Bij mij waren ze geloof ik constant ontstoken, je zag ze altijd zitten :=

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:21

mickydo schreef:
orienta schreef:
ik heb op me 21ste gehad

Zo dat is knap , zonder pijnstilling zou ik het echt niet trekken. Die pijn bij het slikken en alles wat daarbij komt kijken zelfs ademen , een hikje of een kuchje is vreselijk

tja misschien heb ik een wat hogere pijngrens
ik heb in het ziekenhuis ook geen pijnstilling genomen en merkte echt dat de pijn minder werd als ik veel dronk