Gescheurde enkelband

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Gescheurde enkelband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 07:49

Gisteren ben ik op een nare manier door mijn enkel gegaan en daarbij mijn voorste enkelband gescheurd, nu heeft de arts mij al verteld dat ik 6 weken moet tapen en ik een week mijn voet omhoog moet houden.
Nu ben ik alleen erg benieuwd wanneer ik weer fatsoenlijk dingen kan gaan doen.
Ik begin vrijdag bij een nieuwe baan waarbij ik de hele dag moet staan en daar wil ik nu i.i.g. halve dagen gaan werken, maar ik wil ook so snel mogelijk weer kunnen sporten en normaal wandelen met de hond.
Iemand enig idee, op google vind ik voornamelijk doemscenario's waar ik totaal niet op sit te wachten :\

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 07:51

Is je enkelband (in)gescheurd of verrekt?
Als hij echt (in)gescheurd is ben je idd wel even zoet (flink verrekt ook overigens). Weefsel heeft minimaal 6 weken nodig om te herstellen, maar je kunt er ook op langere termijn last van houden. Ik zou het iig niet teveel gaan belasten. Ga je het zelf intapen? Heb je daar ervaring mee? Het scheelt wel als je enkel goed ingetapet wordt, dan kun je er wel meer mee.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 07:52

Wil je het echt weten? Als je ze goed gescheurd hebt zit je zowiezo 2-3 weken met krukken. En het komende half jaar houd je er nog geregeld last van. Daarna voel je het met vlagen. Ik heb nu anderhalve maand geleden voor de 2e keer mijn enkelbanden gescheurd. Na 3 weken kon ik halve dagen aan het werk. Na een maand hele dagen. Nu na bijna anderhalve maand heb ik er nog puur last van en paardrijden :n

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 07:55

Pfoe enkelbanden zijn echt waardeloze dingen om iets aan te mankeren :(:)
Ik heb zelf ooit mijn enkelbanden uitgerekt en daar is eigenlijk weinig aan te doen
(ja een operatie met 50% kans op slagen) en heb daar tot op de dag van vandaag nog
regelmatig last van als ik bijvoorbeeld veel gelopen heb, ineens wil rennen of wat dan ook.
Dus ik wens je heel veel sterkte en hoop dat het bij jou beter uitpakt dan bij mij :)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 07:57

Het is echt ingescheurd, het wordt getaped door mijn huisarts :j
Ga de sportschool dan maar even bellen om mijn abonnement tijdelijk stil te setten ;(

Met krukken lopen is geen optie door een schouderblessure, anders kan ik die binnen 2 dagen weer niet gebruiken, alles komt weer heerlijk tegelijk.
Had gehoopt dat jullie positiever nieuws souden hebben :+

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:00

Fijn he dat soort dingen, "ongeluk" komt nooit alleen :(:)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:05

Nee sorry, wat je wel kunt doen is gelijk de fysiotherapeut bellen. Die kan je oefeningen geven die je revalidatie zeker kunnen bespoedigen.

pfffff zonder krukken? Hoe kom je dan in godesnaam naar de wc, ik hoefde maar naar mijn enkel te kijken en het deed al pijn.

Vergis je trouwens niet in de tape, dan lijkt het de eerste dag net alsof je weer gewoon kunt lopen en dan belast je het TE veel.

Thirsa_

Re: Gescheurde enkelband

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:12

ja ik vraag me ook af hoe je dat doet zonder krukken?? Ik heb mijn enkelbanden al meerdere keren gescheurd en kon toen echt geen stap meer verzetten.
Sterkte!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:15

Ik ging na het scheuren in het gips, tot 2x toe. Daarna tape en daarna toch weer gips. Ik kon er echt bniet op staan de eerste week.
Ik zou je nieuwe baas bellen en het uitleggen.
Als je op 1 plaats moet staan kun je misschien op een kruk gaan zitten en je voet daarbij hoog leggen??
Probeer alvast mee te denken voordat je belt hoe het opgelost zou kunnen worden.
Als je te snel en te veel gaat belasten krijg je complicaties. Ik heb het de 2e keer te snel belast en heb een jaar met krukken gelopen, mocht 3 kwart jaar mijn voet zelfs helemaal niet belasten.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 08:17

Hinkelen, en ja dat is erg pijnlijk, maar ik kan moeilijk mn hond op het balkon uitlaten.

Fysio bellen is geen gek idee, ga ik maar eens doen, wil er gewoon so snel mogelijk van af sijn :j

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:18

Als ze echt gescheurd zijn zit je er wel even mee hoor... alle stabiliteit is er dan uit. Ik had mijn enkelbanden al eens gescheurd, en vorig jaar opnieuw gescheurd en daarbij ook mijn enkel gebroken. Dat is bijna een jaar geleden en ik merk op sommige momenten nog steeds dat die enkel slechter/slapper is dan de andere.
Vooral niet forceren de eerste periode en op tijd fysio-oefeningen gaan doen!

Hinkelen is ook héél dom. Zo overbelast je je andere been en ga je daar last van krijgen. Ik weet niet welke arts je dát aangeraden heeft :D Hup, krukken halen bij de thuiszorg!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:24

Je kunt ook met 1 kruk lopen. Dat heb ik gedaan in huis. Woonde toen nog niet zo ruim.
Een fysiotherapeut kan nu nog niets voor je betekenen.
Ik denk dat je gewoon moet accepteren dat het tijd kost.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:32

Als je wel kunt hinkelen is het niet zo heel ernstig gescheurd, anders zou je dat niet kunnen. Ondanks dat je er dan niet op steunt komt er wel elke keer een schok doorheen, is ook niet goed hoor!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:35

Ik moest toen in het gips toen mijn enkelband gescheurd was en liep 3 weken op krukken. Ik kon niks, zelfs geen fysio.
Probeer je tenen wel steeds te bewegen, anders komt de doorbloeding stil te liggen en wordt je voet goed stijf. Sterkte!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 08:46

Kunnen hinkelen of stomweg moeten doen daar sit een verschil in Caira, ik moet domweg wel, hoe veel pijn het ook doet. Tranen in mijn ogen met het uitlaten van de hond (eerste boom en weer terug) maar het kan niet anders, dat beest moet er uit en ik woon alleen dus er is ook gewoon geen andere optie.

1 kruk, dacht dat dat fout was omdat je daar scheef van ging lopen?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:50

Heb je heel veel andere opties dan???
Als je 1 been onbelast moet houden is het gebruik van 1 kruk niet verstandig.
Als je echter geen optie hebt zou ik toch voor 1 kruk gaan, dan wordt het nog verdeeld over 1 kruk en 1 been. Qua overbelasting zit je dan beter, bovendien heb je meer stabiliteit.

Misschien kun je via marktplaats een tiener oid vinden die tegen een kleine vergoeding je hond uit wil laten????
Al is het maar 1 lange wandeling per dag....

Je zou zelfs alleen 2 krukken kunnen gebruiken als je naar buiten moet. Dan is de belasting ook veel minder voor je schouder dan dat je constant met 2 krukken loopt.
Voor alles is een gulden middenweg te vinden.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:52

Nijn schreef:
1 kruk, dacht dat dat fout was omdat je daar scheef van ging lopen?

1 kruk kan wel als je beide benen redelijk kan belasten. Als je een been echt moet ontlasten ga je idd erg scheef lopen. Zijn okselkrukken niets voor je? Wat voor schouderblessure heb je?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 08:58

Ik heb constant een ontstoken kapsel in mijn schouder.

Ik ga maar eens bellen naar een thuissorg instelling, sij kunnen me vast wel helpen met wat nu het beste is?

Raket tiener om uit te laten heb ik een poos terug al gesocht, ik heb hier de keuse tussen meiden van een jaar of 12 of een dame die niet met mijn hond om kan gaan. Ik heb ondertussen al op bokt een oproepje geplaatst of iemand haar tijdelijk in huis wilt nemen.

Edit: Thanks voor het meedenken, waardeer het echt :j

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:00

Wat heb je voor een hond Nijn?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:01

Dan zijn okselkrukken misschien wel wat voor je. Haalt toch een stuk druk op je schouders weg. Nadeel vind ik wel dat het flink in je oksel drukt wat weer andere problemen geeft. Maar voor een paar keer per dag zou het moeten lukken. Okselkrukken hebben ze ook bij de thuiszorgwinkel.
Jammer dat je zo ver weg woont, ik had je hond wel willen uitlaten ;)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 09:03

ProudJustify ik heb een kruising staffordxboxerxsharpei, sie mijn onderschrift.

Okselkrukken, ik ga nu een rondje bellen :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:03

Ik heb hier ook ervaring mee helaas.
Ik was ook door mijn enkel gegaan en dus ook gescheurd.
Eerst 6 weken in de tape gezeten en toen er weer was.
toen het er eenmaal af was kreeg ik er opeens weer ontzettend veel last van en mocht ik nog eens 3 weken in het tape.
In totaal ben ik er toch wel 3 maanden mee bezig geweest en af en toe heb ik er nog steeds last van op een onregelmatige ondergrond (en het is inmiddels alweer 4 jaar geleden).

De hele dag staan zou ik toch niet aan beginnen, lijkt me erg pijnlijk.
Ik weet nog precies hoe het voelde toen ik hem net had gescheurd en ik weet nog wel dat ik liever een gebroken enkel had ipv een gescheurde enkelband :=

Krukken had ik overigens ook maar ik kon er totaal niet mee overweg.