Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Wel met wat minder energie dan andere maar het gaat prima
moet na het rijden wel even bijkomen

ik niet..

_Nancy schreef:Ik heb ook een hartafwijking..
Ik heb sinds mijn 6e een kunst hartklep..
Heb daarvoor eerst 3 operaties ondergaan en tijdens de 4e hebben ze er een andere ingezet
Waarvan de 3e en de 4e operatie op één dag, lag daarna dan ook op de Intensive Care
Ik kan gewoon alles, alleen wanneer ik bijv. hardloop en ik heb mijn grens bereikt, dan heb ik ook écht mijn grens bereikt,, 'gewone' mensen kunnen zich daar overheen rennen zeg maarik niet..
Ik mag geen contactsporten doen..
Verder slik ik iedere dag bloedverdunners, dus als ik bloed, dan bloed ik erger dan 'gewone' mensen..
Gelukkig heb ik een hogere pijngrens dan de meeste![]()
Ik moet iedere week prikken en 1x per jaar naar het ziekenhuis voor hartcontrole en 2x per jaar naar het ziekenhuis voor dat bloedprikken controle
Helaas zit je met een huge litteken opgescheept waardoor ik het moeilijker vind om met wat lager uitgesneden topjes te lopen..
Mijn moeder is nogal panisch over paardrijden en dan vooral springen en buitenrijden, maar ja..
Ik niet,, dus ik doe het gewoon wel![]()
Het is wel lastig om een kunst hartklep te hebben, hij zit er nu 11 jaar in en ik ben bang dat ie over een paar jaar toch moet worden vervangen..
)
Wanja schreef:Zo, jij hebt al heel wat meegemaakt in je leven!
Ik heb ook een aangeboren hartafwijking, maar gelukkig niet zo ernstig. Het heet 'morbus ebstein'. Het komt erop neer dat de rechterkamer van mijn hart kleiner is en mijn rechterboezem groter. Verder is de tricuspidalisklep (klep tussen de rechterboezem en de rechterkamer) anders van vorm, waardoor deze lekt graad 3 (1 is bijna niets en 4 is ernstig). Ik pas wel een beetje op met eten en drinken, in die zin dat ik weinig zout eet en niet meer dan 1,5ltr per dag drink. Ik ben erachter gekomen omdat ik ritmestoornissen kreeg, zat in rust spontaan op een hartslag van 200 sl.p.min. Dat bleek dus samen te hangen met de afwijkende bouw van mijn hart.