Vreemde insectenbeet/steek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Vreemde insectenbeet/steek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 17:21

Hier zit ik dan, in hartje Noorwegen achter een PC uit te vinden wat die vreselijk jeukende en gek uitziende plekken zijn op mijn been.

Het was ongeveer 3 dagen geleden dat ik de eerste kreeg. Ik werd wakker met een bult van ongeveer 4 CM doorsnee vlak boven mijn enkel. Hij jeukte echt ontzettend. Goed.. in Noorwegen zitten veel muggen.. dus hield ik het daar maar bij. Gisteren werd ik wakker met een precies dezelfde plek op mijn knie. Allemaal geen drama.. maar nu..

Ik keek vanochtend naar mijn bulten en tot mijn grote verbazing zit er om beide een rode kring.. niet heel duidelijk.. maar hij zit er. Ik heb er nu dus flink op los gegoogled en ik heb het niet kunnen vinden.. Een allergische reactie op een muggenbult kan het haast niet zijn, daar heb ik er al genoeg 'normale' van.. Een tekenbeet kan het ook niet zijn, die jeuken niet en ik heb geen teek aangetroffen..

Wat denken jullie?

Talishe

Re: Vreemde insectenbeet/steek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:26

Ik weet dat dazen steken wel erg groot kunnen worden, ik had laatst een plek van 6 cm, maar ik weet niet of die in Noorwegen voorkomen. Die rode rand er omheen kan ik ook niet verklaren. Heb je misschien een foto?

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 06:01

Ik heb dit zelfde ook meerdere keren gehad.
Dan was ik gestoken zonder dat ik daar erg in had en na 2 of drie dagen wordt het een verschrikkelijk grote bult (vergeleken met een muggenbult) en dan wordt het helemaal paars en rood en het jeukt echt verschrikkelijk.
meestal duurt het een week voor het weer wat minder wordt.

Misschien is dat van jou het zelfde...
Ik weet trouwens niet waardoor ik gestoken word maar ik ga er van uit dat het dazen zijn.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 06:16

Als het mogenlijk is zou ik er toch even naar laten kijken.
Heb ook zo iets gehad op mijn enkel, jeuk, blauw/rood eromheen.
Ben naar de HA gegaan onder het mom een vermoedelijke tekenbeet ( geen teek gezien ) kreeg gelijk voor 2 weken een AB kuur mee.
Wat een toch een tekenbeet, je kan er maar beter zeken van zijn.
Sterkte.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 09:10

Ik heb hier helaas geen mogelijkheid om foto's op te loaden. Het is echt alleen rood... geen paars of blauw. Als ik er nog langer last van heb ga ik er wel naar laten kijken. Ik wil de vakantiepret natuurlijk niet drukken..
Een dazensteek zou je toch moeten voelen? Ik heb die dag daarvoor trouwens wel door een moeras gelopen.. misschien dat daar steekvliegen zaten..

Morgen ben ik hier weer weg dus kan ik helaas geen antwoorden meer lezen. Ga vooral door met posten, want ik wil echt weten wat het is ;)

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:13

Een rode kring duidt op een bacteriele infectie, mogelijk lyme. Ik zou even langs de dokter gaan als ik jou was.
Mijn vriendin had dit toevallig laatst. Ook gestoken door een mug, daarna een rode kring eromheen. Zij krijgt nu een AB kuur.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:14

Tekenbeet zou erg goed kunnen. Omdat je ook een rode kring eromheen hebt. Waarschijnlijk heb je door de jeuk de teek eraf gekrabt.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:03

Bij mij jeukten de tekenbeten juist heel erg, veel meer dan een gewone muggenbult. Dat zou ik dus niet meteen uitsluiten als ik jou was!

Fronika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:06

Als er echt een rode kring om heen zit heb je een doxycycline kuur nodig. het enige nadeel is dat je goed moet opassen met de zon.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:32

Ik had helemaal geen last met de zon overigens. De huisarts waarschuwde er wel voor. Even afwachten dan dus!

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:29

klinkt meer als een allergische reaktie op iets wat je gestoken heeft lijkt me. Een teek merk je vaak wel op, die zit echt wel vast aan je huid, hoe klein ook. En ik weet niet in welk gebied je zit in Noorwegen. Aan de kust zitten veel teken maar in het binnenland vrij weinig.
Een daas voel je zeker als die prikt lijkt me, die doen erg pijn op het moment dat ze steken. En dazen zitten hier wel, maar ook veel meer insecten die ik in Nederland nog nooit heb gezien.
Ze zeggen van Noorwegen dat er erg veel vliegen en muggen zitten. Nou dat valt best mee hoor, het is net waar je zit. In moeras gebied moet je niet zijn inderdaad, daar stikt het van de knutjes en die prikken.
Waar wij zitten (aan een groot meer) hebben we bijna geen last van knutjes
Succes ermee en laat je even weten hoe het is afgelopen?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:33

Is een teek de enigste die de ziekte van lyme ver kan brengen?
Als dat niet zo zou zijn zou het lijkt mij ook door een mug gedaan kunnen zijn?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:34

ZusJacobs schreef:
Is een teek de enigste die de ziekte van lyme ver kan brengen?
Als dat niet zo zou zijn zou het lijkt mij ook door een mug gedaan kunnen zijn?

Ik weet het niet zeker, maar ik hoorde dat een arts (die mijn vriendin dus had behandeld) zei dat een mug ook lyme kan overbrengen.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:43

Ik ben al meerdere keren gestoken door een daas/paardenvlieg maar heb ze nog nooit gevoeld maar die bulten zijn bij mij net zo groot als een ei en voelt aan als een harde schijf en is vuurrood, dat jeukt en is gelijktijdig ook best pijnlijk en het blijft bij mij minimaal een week zitten en dan neemt de zwelling pas af maar het blijft minimaal een week of 3 zichtbaar dus het kan best een dazensteek zijn, blijkt dat ik erg reageer op deze steken.
Vorig jaar had ik met snoeien op iedere enkel 3 a 4 steken gehad en de volgende dag waren mijn voeten/enkels/onderbenen helemaal opgezwollen en kon gewoon niet meer lopen.

Als je het niet vertrouwd even naar een arts toe gaan

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:49

dazenbeet krijg ik ook grote bulten van.
tekenbeet jeukt wel degelijk heb me 4 dagen kapot staan krabben en na een 2-3weken werd het wel paars/zwart en kreeg ik last van mn spieren(had ook geen teek gezien)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 22:32

Ik ben weer thuis en ik heb alles overleefd. Ze zijn inmiddels zo goed als weggetrokken. Ik heb er ook weinig jeuk meer aan gehad. Mijn vriend had het later ook, maar ook dat is inmiddels weer weg. Ik vind het nogsteeds best apart, geen idee wat het zou kunnen zijn. Misschien een mug, misschien een ander prikkebeest.
De kringen waten overigens niet zo heel groot hoor. ik denk een CM van de bult verwijderd (wel eromheen natuurlijk).

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 21:25

De plek van de bult zit er nogsteeds.. het jeukt nietmeer en het is ook nietmeer opgezet.. Is het de moeite waard om naar de dokter te gaan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:32

vrienden van ons in zweden hebben ons eens gezegd dat je halverwege zweden en hoger ontzettend vervelende grote muggen hebt zitten die gigabulten en jeuk veroorzaken, waar zitten ze? juist ja, in de moerassige gebieden en het enigste afweermiddel is een tropische muggenspray met veel deet en ontzettende stank.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:37

Anne; als je zelf onzeker er over bent gewoon even een bezoekje aan de dokter brengen. Dan weet je het zeker en ben je gerust gesteld. Toch?