zeer zieke opa

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

zeer zieke opa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 20:48

Heh, even van me afschrijven.

Mijn opa is nu 78 jaar en een paar jaar geleden is hij geopereerd aan darmkanker, alles was goed gegaan en hij was genezen.
Maar wa je al vaker hoort is er weer een gezwel gekomen ook weer in zijn darm.
Zodanig dat eten bijna niet mogelijk is en de gal niet weg kon.
Hij had al een stoma van de vorige operatie en toen kwam er een drain bij voor de gal ook kreeg hij sondevoeding.
De drain inzetten is diverse keren fout gegaan en ook de sonde is vaak fout gegaan voor die goed zat.
Dit alles heeft heel veel tijd en energie gevraagd en mijn opa veel gewicht.
Toen begon de chemo en dit is nog veel slopender, inmiddels heeft hij meer in het ziekenhuis gelegen dan thuis.
En als hij nou eens zou opknappen.....................
Hij weegt nog maar 61 kilo en hij wil niet meer dat zegt hij ook.
Dit is misschien nog wel het ergste van alles, dat zijn moed weg is.
Hij is in korte tijd veranderd van een heel onafhankelijke man tot iemand die heel afhankelijk is van alles en iedereen.
Zelfs lopen kan bijna niet meer.
Soms ga ik op bezoek en het enigste dat hij doet is mopperen, dit is niet de opa die ik ken.
Hij heeft het lichamelijk en geestelijk heel zwaar, met veel pijn.
Ik heb ook alweer een gesprek met zijn arts gehad en opzicht moet dit gezwel weg te krijgen zijn maar door de complicaties kan hij slecht tegen de chemo en dat maakt het moeilijk hem te behandelen.
5 jaar geleden is mijn vader, hun enigste zoon overleden, dus voor mijn oma een ware strop nu opa zo slecht gaat.
Soms heb ik het idee dat het me allemaal teveel word, 5 jaar geleden was een behoorlijke klap en nu krijgen we het weer zwaar op ons dak.
Want met opa is het nog lang niet voorbij, hij moet nog drie kuren minimaal.
Ik weet niet hoe dit gaat lopen, maar ik hoop dat hij opknapt en nog een paar fijne jaren krijgt.
Het ergste vind ik nog dat hij het niet meer ziet zitten en zo knorrig is, maar ik begrijp het wel.

Zo ik ben mijn verhaal in het kort ens even kwijt, bedankt voor diegene die het lezen.

Roselie

Re: zeer zieke opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:49

Sterkte!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:20

Sterkte meid, kanker is een rotziekte waar helaas veel te veel mensen mee te maken krijgen. Klinkt bot maar ik hoop voor je opa dat ie er of snel bovenop komt (als dat nog mogelijk is), of niet te lang mee hoeft te lijden :) Ik heb t zelf ook meegemaakt met mijn oma en dat is niet leuk om mee te maken..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:46

heel veel sterkte..
ik weet niet zo heel veel te zeggen maar vind het echt heel erg voor je..

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:51

Sterkte, ik weet hoe je je voelt

Mijn opa is een paar jaar geleden longkanker geconstateerd (hij is nu ook 78) Hij is daar met chemo's weer over heen gekomen. Nou hebben we dit jaar weer gehoord dat hij weer longkanker heeft en dat het ook is uitgezaaid naar de bijnieren. De dokter weet niet goed wat hij nog moet doen. Aangezien mijn opa waarschijnlijk te zwak is voor nog een chemokuur. We hopen natuurlijk dat er nog wat aan te doen is.

Mijn opa was de eerste keer echt heel somber van ja en over een jaar ben ik er niet meer (heeft hij eigenlijk altijd wel gezegd maar nu was het helemaal erg) Maar nu is hij er veel rustiger onder en wil er echt voor vechten (dat is wel de mazzel die wij hebben). Binnenkort moet hij weer na de dokter we horen dan of de kanker nog verder is uitgezaaid en of er nog wat aan te doen is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 07:29

Je kunt over deze situatie ook niet zo veel zeggen, behalve dat het klxte is.
Het is idd wat willem hierboven zegt, opknappen of hopelijk geen lange lijdensweg meer.

Majo, jullie ook heel veel sterkte met jouw opa, hopelijk wordt hij weer beter.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:38

Heel veel sterkte en een dikke knuffel voor jou en jouw familie :(:)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:16

jesito schreef:
Je kunt over deze situatie ook niet zo veel zeggen, behalve dat het klxte is.
Het is idd wat willem hierboven zegt, opknappen of hopelijk geen lange lijdensweg meer.

Majo, jullie ook heel veel sterkte met jouw opa, hopelijk wordt hij weer beter.

Dankje

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 14:49

Vrijdag hebben opa en oma een gesprek met de arts en gaan ze overleggen.
Stoppen of doorgaan met de chemo.
Opa was er zo klaar mee en zei al meteen stoppen, ik ben bang dat ik een hele vevelende vakantie ga krijgen. |(

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 07:31

jeetje meis , heel veel sterkte. Ik ben ook mijn opa onlangs verloren aan kanker. Gelukkig heeft mijn opa nooit de moed laten zakken en is met veel humor zijn ziektebed doorgekomen.
Enkelt bleef hij maar zeggen dat hij nog niet wou gaan... Zelfs toen hij helemaal niets meer kon spraken zijn ogen boekdelen en dat vergeet ik nooit meer. Zoveel angst en pijn en toch liefde voor zijn familie die bij hem was. Zijn nog vreselijke genegenheid naar mijn oma toe. Hij was nog niet klaar voor de dood en toch heeft hij die spuit gehad om te gaan slapen met de bedoeling er nooit meer uit te komen. Ik weet zeker dat als hij nog had kunnen praten hij het niet had gewild.

Vreselijk dat jou opa alle moed heeft opgegeven. Dat is het ergste wat je kan horen van iemand waarvan je verschrikkelijk veel houd. Maar probeer te bedenken dat hij nu nog zelfstandig kan nadenken en beslissen, en zijn keus hierin echt het belangrijkste is.
Heel veel sterkte voor jou en je familie !

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 07:35

Heel veel sterkte. Het is een rotziekte en het is vreselijk om een dierbare zo te zien lijden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 11:38

Michydo, Jouw op stond er toch een stuk positiever tegenover zoals ik lees.
Mijn opa totaal niet hij moppert tegen iedereen.
Tuurlijk begrijpen we dat maar dat maakt juist nog veel moeilijker.
Het is gewoon opa niet meer.
Bedankt voor jullie steun.