Tetanus-injectie nodig na gekrabt te zijn door een kat ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

simone_1986

Tetanus-injectie nodig na gekrabt te zijn door een kat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 20:26

Hey,

Vanmiddag is mijn arm opengehaald door een van de kittens :\
Ik heb nu een paar flinke krassen, waarvan er een nog steeds pijn doet en er behoorlijk geirriteerd uitziet.

De krassen zijn vrij diep, een aantal wat oppervlakkiger. Normaal spoel ik het uit onder de kraan zodat het goed gaat bloeden en de vuil er uitkan, deze krassen hebben bijna niet gebloed dus als er vuil in zit is de kans groot dat het er niet allemaal uit is. Ik wordt wel vaker gekrabt en ben daar niet mee naar een dokter geweest, bij deze krassen twijfel ik een beetje of het nodig is om een tetanus-injectie te halen, aangezien de mijne nu ook al een paar jaar verlopen is en de diepste kras er erg rood en geirriteerd uitziet.

Ik weet dat bij een beet van een kat wel een tetanus-injectie nodig is maar over krassen kan ik niks vinden. Weet iemand of je ook een injectie nodig hebt zodra je gekrabt wordt, en de krassen dieper zijn dan normaal ?

Afbeelding

sporter

Re: Tetanus-injectie nodig na gekrabt te zijn door een kat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:27

Een keer wassen met dettol ofzo lijkt me meer dan voldoende

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:29

Ik zou even met je huisarts overleggen.
Gezien je met dieren werkt en extra risico loopt lijkt het me niet overbodig.
Dettol gaat tetanus niet voorkomen.

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:30

Bel even de huisartsenpost, dan weet je het zeker! Wanneer je hem binnen nu en 10 jaar geleden hebt gehad is er niets aan de hand, anders even een prik halen. Baadt het niet schaadt het niet. Ben zelf vorig jaar een keer gevallen met fietsen (heel lomp) en had daardoor veel schaafwonden. Na contact met huisarts mocht ik gelijk even langskomen voor een prikkie :)

Het schijnt trouwens wanneer je veel met paarden (of andere dieren) omgaat toch wel verstandig te zijn om hem eens in de 10 jaar te halen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:33

raket schreef:
Ik zou even met je huisarts overleggen.
Gezien je met dieren werkt en extra risico loopt lijkt het me niet overbodig.
Dettol gaat tetanus niet voorkomen.

Nee maar aangezien ze met dieren werkt lijkt het me dat ze die prik al eerder heeft gehad.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:35

Ik zou tetanus halen en dat moet binnen 24 uur wil het nog effectief zijn voor deze krabben.
Verder gewoon goed schoonhouden en wellicht wat smeren met calendula om het beter te laten helen.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:36

Als je met dieren werkt heb je de injectie vaak al gehad. Vraag het even aan de HA assistent, zij weten het. als je hem niet gehad hebt zou ik hem direct halen..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:38

simone_1986 schreef:
Ik wordt wel vaker gekrabt en ben daar niet mee naar een dokter geweest, bij deze krassen twijfel ik een beetje of het nodig is om een tetanus-injectie te halen, aangezien de mijne nu ook al een paar jaar verlopen is en de diepste kras er erg rood en geirriteerd uitziet.

Dit zegt ze zelf dus een nieuwe prik halen is wel verstandig.

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:39

Niet alleen als je met dieren werkt. Tetanus is gewoon een onderdeel van het vaccinatieprogramma. In je eigen (ja je hebt er zelf als het goed is ook 1) vaccinatieboekje kan je terugzoeken wanneer je hem voor het laatst hebt gehad. Alleen schijn ik 1 van de weinige te zijn die hem nog heeft (en weet te vinden :D)

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:43

Er geïrriteerd uit zien duidt eerder op n mogelijke infectie dan op tetanus. Goed schoon houden lijkt mij voldoende :)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:43

Klopt, je krijgt geen oproep dat het weer tijd is voor tetanus. Alleen als je een wond hebt wordt opgezocht of je opnieuw geent moet worden. Soms volstaat 1 enting, andere keren is het nodig om de hele entingcyclus opnieuw te doorlopen.

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:54

Nogmaals, ik zou maar even de dokter bellen (nu nog) i.p.v. het af laten hangen van een forum...

Succes meid!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:59

SunnyBL schreef:
Bel even de huisartsenpost, dan weet je het zeker! Wanneer je hem binnen nu en 10 jaar geleden hebt gehad is er niets aan de hand, anders even een prik halen. Baadt het niet schaadt het niet. Ben zelf vorig jaar een keer gevallen met fietsen (heel lomp) en had daardoor veel schaafwonden. Na contact met huisarts mocht ik gelijk even langskomen voor een prikkie :)

Het schijnt trouwens wanneer je veel met paarden (of andere dieren) omgaat toch wel verstandig te zijn om hem eens in de 10 jaar te halen.

Ze adviseren zelfs bij 5 jaar.

TS: Hier kun je meer info vinden: http://blessure-aanwijzer.nl/tetanus.htm
Ik zou het wel even doen voor de zekerheid :j

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:59

Inderdaad zeker even overleggen met je HA, kattenkrabben/beten zijn nare plekken..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:03

die krassen heb ik regelmatig, genezen gewoon netjes zonder tetanus inj.
ik ben d-assistente en nee mn tetanus prik is niet meer geldig...
misschien dom, maar ach dat is mijn eigen keuze.

ik vind de krassen er op de foto niet diep uit zien, gewoon goed schoon houden en opletten is mijn advies.

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:03

Ken je nagaan... Weer wat wijzer vandaag :). Ik zou het ook gewoon doen. Zeker niet met Dettol / Betadine of weet-ik-veel-wat-voor-een-heksenmiddeltjes aan de slag gaan. Het is een hele nare en vaak dodelijke ziekte.

Even een quote uit de link van vorige post:
Citaat:
Lang niet altijd zijn het grote en ernstige
met straatvuilverontreinigde verwondingen die tot tetanus leiden. Heel vaak zijn het
juist kleine -wondjes waarbij iemand er niet eens aan denkt om een tetanusinjectie te
halen!

En nou hou ik op met zeuren :+

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 21:34

Bedankt voor jullie reacties.
Mijn laatste tetanus-injectie heb ik gekregen als kind, die was volgens de huisarts geldig tot mijn 21e, dus 1,5 jaar geleden.

Ik werk al een tijdje met dieren en ben vaker gekrabt/gebeten maar toen was mijn tetanus nog geldig.
Ik wordt wel vaker gekrabt maar dan zien de krassen er toch wat anders uit, en voelen ze minder geirriteerd vandaar dat ik twijfelde. Ik weet dat het verstandig is om een tetanus-injectie te halen maar omdat ik bang ben voor naalden probeerde ik het eigenlijk uit te stellen.
Maar ik heb ook geen zin om ziek te worden, dus ik denk dat ik morgenochtend even de huisarts bel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 06:57

Ik heb 'm 2 jaar geleden gehaald. Kon nog net met 1 spuit.
Had toen een trap van een paard gehad en mijn kin lag helemaal over.
Ik ben ook panisch voor naalden, maar ik heb 'm niet eens gevoeld.
Bloedprikken is erger.
Mocht dat je een beetje geruststellen :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:34

Als je twijfeld gewoon even de HA bellen...de nagels van een kat zijn een bron van allerlei bacteriën.Behalve tetanus kun je ook sepsis oplopen.Goed laten bloeden en schoonmaken/ontsmetten...
Meestal stelt het niets voor maar de boel goed in de gaten houden is geen luxe ;)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:15

Ik zou ook even de HA bellen, die zal je wrs zo snel mogelijk (iig binnen 24 uur nadat het gebeurd is) laten komen voor een tetanusinjectie/vaccinatie, dus 1x antilichamen en 1x vaccin. Vervolgens mag je na een maand en 7 maanden terugkomen voor nog 2 vaccins (1 per keer) en dan kun je er weer 10 jaar tegenaan.
Als je veel in de buitenlucht of met dieren werkt is het handig gewoon iedere 10 jaar preventief te gaan, dan krijg je 1 prik per 10 jaar. Ik had het ook niet gedaan, haalde me open aan een roestig hek op stal met mocht ook voor 4 prikken... dus over ruim 10 jaar ga ik weer braaf voor die ene!

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:19

Ik heb een paar weken terug ook een tetanusinjectie gehaald nadat ik was gevallen en er een kiezel vrij diep in mijn knie zat. Maar dat was niet binnen 24 uur hoor. 2 dagen later belde ik maar eens op of het niet nodig was, en toen kon ik nog gewoon daarvoor komen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:35

een tetanusinjectie die voor 10-15 jaar geldig is bestaat uit 3 keer prikken. De eerste keer, daarna na een maand en daarna na een half jaar...

Het prikken zelf doet niet bijzonder veel pijn, maar fijn is anders... :P Ik heb wel heel erg last van mijn spieren gehad, nadat ik geprikt was... en van de 2e en 3e prik ben ik een beetje misselijk geweest....

TS: een tetanusprik kan geen kwaad... better safe than sorry :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:45

Mijn huisarts vertikt het om me voor kleine (oppervlakkige) wondjes in te enten. Ik ben door een veeltepelmuis, gerbil, 2 paarden (door kleren heen), en door een kater gebeten en een paar weken terug nog door een op me springende kat gekrabt (zette zich tegen me af, dus puntjes in hand) en ik ben zo gezond als een vis. De laatste krab infecteerde wel, maar die ontsteking heb ik ook overleefd.

Mijn laatste tetanusprik had ik 30 jaar geleden. Ik heb nu wel een nieuwe huisarts, dus wie weet prikt die wel, nog niet de moeite genomen om dat uit te proberen.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 13:59

Amanda schreef:
Ik heb 'm 2 jaar geleden gehaald. Kon nog net met 1 spuit.
Had toen een trap van een paard gehad en mijn kin lag helemaal over.
Ik ben ook panisch voor naalden, maar ik heb 'm niet eens gevoeld.
Bloedprikken is erger.
Mocht dat je een beetje geruststellen :)

Dat stelt me wel gerust, ik had verwacht dat een tetanus pijnlijker zou zijn dan bloedprikken, want bloedprikken is niet fijn.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 14:01

Ik kon mijn huisarts niet bereiken, dus heb net de doktersdienst gebeld.
De assistent zei dat de dokter me zo terug zou bellen.

De diepste kras is nog steeds erg pijnlijk en rood, ook de 2 gaatjes in mijn schouder zijn erg gevoelig.
Daar heeft hij ook in gehangen. De andere krassen zijn al minder rood.