Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Doe ik ook en is hartstikke netjes bij mij

Citaat:DEN HAAG/LYON - Wie vanaf zijn jeugd regelmatig een zonnestudio binnenstapt, loopt grote kans op latere leeftijd een ernstige vorm van huidkanker te krijgen.
In het medische tijdschrift The Lancet Oncology concluderen wetenschappers dat het risico op melanomen, de dodelijkste variant van huidkanker, met 75 procent toeneemt bij mensen die voor hun 30ste geregeld onder de zonnebank gaan. Tot nu toe werd dat risico alleen maar vermoed.
Het Internationale Agentschap voor Kankeronderzoek (IARC) in Lyon heeft de UV-straling van de zonnebank in dezelfde hoogste risicocategorie gezet als roken, blootstelling aan asbest en mosterdgas.
Dermatoloog Wietze van der Veen, verbonden aan het Nederlands Kankerinstituut en directeur van het Nederlands Instituut voor Pigmentstoornissen, denkt dat de bruiningsindustrie door het onderzoek een gevoelige tik kan krijgen. ,,Eigenaars van zonnestudio’s hebben tot nu toe altijd geroepen dat de zonnebank veiliger is dan gewoon zonnen. Die mythe is nu doorbroken.’’
De voorzitter van de branchevereniging Samenwerking Verantwoord Zonnen, Huib van Heest, denkt dat zijn branche juist heel verantwoord bezig is. ,,Net zoals je op een zomerdag moet uitkijken, moet je dat ook met een zonnebank doen.’’
Veel jongeren gebruiken al vanaf hun puberteit regelmatig de zonnebank. Vaststellen of een specifiek geval van huidkanker door de ultraviolette straling van de zonnebank is veroorzaakt is echter lastig, denkt Van der Veen. ,,Als je mensen er later naar vraagt weten ze vaak niet hoe lang ze onder de zonnebank hebben gelegen. En ze hebben natuurlijk ook in de gewone zon rondgelopen.’’
Letseladvocaat mr. J. Koeleman denkt dat ‘één op één’ moet worden vastgesteld dat de zonnebank de boosdoener is, voordat iemand die huidkanker oploopt een schadevergoeding kan eisen. Dat is bij longkanker en asbest wel de praktijk. ,,Maar een zonnebankstudio die dit verhaal nu kent doet er wel goed aan waarschuwingsstickers te plakken.’’
Nu krijgt één op de zes Nederlanders huidkanker. De verwachting is, dat dit aantal snel zal stijgen. Volgens de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit zijn nieuwe richtlijnen voor studio’s niet nodig omdat deze in 2007 al op Europees niveau zijn aangescherpt.
Bron : Ad.nl
Cheveyo schreef:Ook las ik dat het vooral om mensen onder de 30 jaar ging bij dat nieuws.
het grootste gedeelte athans.
Anoeska schreef:Iedereen kan zomaar een zonnenbank beginnen, maar dat zijn niet de mensen waar ik naartoe ga als ik advies voor mijn gezondheid wil hebben.
Citaat:Jonge mensen die vaak op de zonnebank gaan liggen, maken acht keer meer kans op de ontwikkeling van huidkanker, dan wie slechts nu en dan naar een zonnecenter trekt.
Citaat:Zonnebanken zenden hoofdzakelijk UVA-stralen uit, terwijl je voor bijvoorbeeld de behandeling van psoriasis UVB-stralen nodig hebt.'
Citaat:Is de zon even gevaarlijk als de zonnebank?
'Inderdaad. Let wel: we hebben de zon nodig om te leven, en je moet je uiteraard in de zon begeven - al was het maar om naar de bakker te gaan. Maar tijdens je vakantie twee weken op het strand liggen bakken is bijzonder onverstandig. Ook de huidtypes zijn bepalend voor het risico: sommige mensen zullen nooit verbranden en daardoor minder makkelijk een melanoom ontwikkelen, anderen verbranden snel. Bleke huidtypes zijn een risico.'
ik begrijp daar echt helemaal niks van

liliputter schreef:Meestal ga ik gemiddeld 2x per week onder de zonnebank. De ene week 3x, soms niet of maar 1x. Meestal zo'n 50 minuutjes..