Zonnebank 1x per 2 weken nut?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Zonnebank 1x per 2 weken nut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 12:23

Ik ga nu eigenlijk altijd 1x per week onder de zonnebank om een beetje de bruine kleur te behouden, maar zal dat ook gaan met 1x per 2 weken?

Groetjes Linda

jodi

Re: Zonnebank 1x per 2 weken nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:35

Ik hoorde net vanmidag op de radio dat onderzoek heeft uitgewezen dat de zonnebank kankerverwekkend is en dat een maximum van 10 x per jaar wordt aangeraden....

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:40

Ja dat hoorde ik ook net op de radio! Wetenschappelijk onderzoek heeft vastgesteld dat de kans op huidkanker met 75% wordt verhoogd bij regelmatig zonnebanken.. Jeetje mina..

@ts: ik raad een goede zelfbruiner aan :D Doe ik ook en is hartstikke netjes bij mij :)

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:45

En welke zelfbruiner gebruik je dan Nessah? Krijg je dan geen strepen enzo?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:05

Nee, ik gebruik die van Loreal.. dat is een donkerbruine crème waardoor je precies ziet waar je nog niet gesmeerd hebt.. En echt waar ik zweer erbij!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:26

Welke van Loreal is dat "Precies"?

Ik vind dat 1 keer per 2 weken geen nut heeft :n

Mocht je een kleurtje hebben moet je toch eerst minimaal 2 keer in de week onder de zonnebank en om het te behouden het 1 keer in de week bijhouden, merk ik bij mezelf :j

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:33

Ik ga express niet vaker als 1x per 2 weken onder de zonnebank en dan lig ik er in totaal 20 minuten onder. Als ik langer of vaker onder de zonnebank kruip, ben ik helemaal zwart en dat wil ik niet. Dus bij jou zal dat misschien ook wel werken.

Wat er op de radio is gezegd klinkt ook maar vaag. Want wanneer lig je 'regelmatig' onder de zonnebank? En een max van 10 jaar? Maar op basis waarvan hebben ze dat berekend dan?

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:19

Denk niet dat het heel veel nut heeft 1 keer in de 2 weken.. dan word je nooit echt heel bruin.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:20

je kan er hoogstens je kleurtje mee behouden denk ik

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:23

Hmm denk zelfs dat nog niet eens.. na een goeie week is het er al deels vanaf.. bij mij tenminste wel haha!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:27

U vraagt, wij draaien:
Citaat:
DEN HAAG/LYON - Wie vanaf zijn jeugd regelmatig een zonnestudio binnenstapt, loopt grote kans op latere leeftijd een ernstige vorm van huidkanker te krijgen.

In het medische tijdschrift The Lancet Oncology concluderen wetenschappers dat het risico op melanomen, de dodelijkste variant van huidkanker, met 75 procent toeneemt bij mensen die voor hun 30ste geregeld onder de zonnebank gaan. Tot nu toe werd dat risico alleen maar vermoed.

Het Internationale Agentschap voor Kankeronderzoek (IARC) in Lyon heeft de UV-straling van de zonnebank in dezelfde hoogste risicocategorie gezet als roken, blootstelling aan asbest en mosterdgas.

Dermatoloog Wietze van der Veen, verbonden aan het Nederlands Kankerinstituut en directeur van het Nederlands Instituut voor Pigmentstoornissen, denkt dat de bruiningsindustrie door het onderzoek een gevoelige tik kan krijgen. ,,Eigenaars van zonnestudio’s hebben tot nu toe altijd geroepen dat de zonnebank veiliger is dan gewoon zonnen. Die mythe is nu doorbroken.’’

De voorzitter van de branchevereniging Samenwerking Verantwoord Zonnen, Huib van Heest, denkt dat zijn branche juist heel verantwoord bezig is. ,,Net zoals je op een zomerdag moet uitkijken, moet je dat ook met een zonnebank doen.’’

Veel jongeren gebruiken al vanaf hun puberteit regelmatig de zonnebank. Vaststellen of een specifiek geval van huidkanker door de ultraviolette straling van de zonnebank is veroorzaakt is echter lastig, denkt Van der Veen. ,,Als je mensen er later naar vraagt weten ze vaak niet hoe lang ze onder de zonnebank hebben gelegen. En ze hebben natuurlijk ook in de gewone zon rondgelopen.’’
Letseladvocaat mr. J. Koeleman denkt dat ‘één op één’ moet worden vastgesteld dat de zonnebank de boosdoener is, voordat iemand die huidkanker oploopt een schadevergoeding kan eisen. Dat is bij longkanker en asbest wel de praktijk. ,,Maar een zonnebankstudio die dit verhaal nu kent doet er wel goed aan waarschuwingsstickers te plakken.’’
Nu krijgt één op de zes Nederlanders huidkanker. De verwachting is, dat dit aantal snel zal stijgen. Volgens de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit zijn nieuwe richtlijnen voor studio’s niet nodig omdat deze in 2007 al op Europees niveau zijn aangescherpt.

Bron : Ad.nl

Ik denk dat 1x in de twee weken heel langzaam effect zal hebben. Ik kruip er wel eens onder met een kuurtje (2x per week en dat 2 of 3 weken achter elkaar), maar doe dit alleen als ik een bruiloft/feestje/uitje heb waar het leuk is als je een gezond kleurtje hebt.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 00:39

het enigste wanneer ik onder de zonnebank stap is 2 weken voordat ik op vakantie ga... als ik dat niet doe kan ik geen moment de zon in, dus ik doe het als het ware om voor te bruinen.

1x in de 2 weken heeft geen nut, dan bouw je constant diezelfde begin kleur op. Toen ik een week lang om de dag ging had het effect, en 2x per week was voldoende om het te onderhouden. Als je het niet onderhoud is het overigens ook zó weer weg, dus hou daar rekening mee :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:10

het is helemaal afhankelijk van hoe lang jou huid pigment vast houd.

Gemiddeld is minimaal 2 x per week om een kleur op te bouwen en niet vaker als 3 keer per week.
En 1x in de week a 1 x in de 2 weken om het bij te houden.

2 x per week bij houden is dus over bodig.

De zonnebank is lang niet zo'n boosdoener als dat gezegt word.
Echter hebben te veel mensen er gewoon te weinig verstand van en gebruiken de zonnebank dan ook verkeerd.

Ik heb zelf een zonnestudio en krijg regelmatig mensen op advies van hun huid of huisarts die voor hun huid of gezond heid verantwoord onder de zonnebank moeten.

Per juni 08 zijn alle banken in zonnestudio's aan een 0,3 norm verwezen. Dat houd in dat de banken niet meer sterker mogen als dat. Dat is een veilige sterkte. mits niet misbruikt.

Het probleem van zoveel kanker door zon-zonnebank ligt toch echt bij de persoon zelf.

Ik krijg zo verschrikkelijk veel eigen wijze mensen in de zaak.

Mensen die tegen het advies in langer en zwaarder gaan.
Mensen die tegen het advies in meerdere dagen zonder een dag rust er tussen gaan.
Mensen die te vaak in de week gaan.
Mensen die weigeren een goede zonnebank creme te gebruiken.
En zo kan ik nog wel even door gaan.

Daar komt bij dat de zonnebank nu de boos doener is. Terwijl mensen die te veel in de buiten zon zitten het zelfde oplopen.

Mensen zonnen ook gerust dubbel op. Smorgens even onder de zonnebank en daarna lekker naar het strand.

Nee dat is niet verantwoord zonnen en dat is vragen om problemen.

Een normale zonnebank kuur is juist gezond! mits je dus verantwoord zont!

Ik als zonnestudio ben ook aangesloten bij verantwoord zonnen.
Onze banken bij ons advies is verantwoord.
Alle mensen die niet naar ons luisteren hebben dan ook eigen risico!

Mijn tante heeft ook huid kanker gehad op 2 plaatsen. En zei geeft zelf ook aan dat ze gewoon veel te veel in de buiten zon heeft gezeten en daarbij ook nog gezonnebankt heeft. Dat het dus haar eigen schuld is.

Nu ze dat gehad heeft doet ze ineens wel aan verantwoord zonnen ;)
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 02-08-09 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:12

1 x per week is bijhouden, 2 x per week is opbouwen.
maximum is 2 keer per week met minimaal 1 dag tussen de vorige en volgende keer.
Dat is wat de studio zegt waar ik wel eens kwam.
Wel jezelf insmeren met bescherming.

Ook las ik dat het vooral om mensen onder de 30 jaar ging bij dat nieuws.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:14

zelf ga ik overigens ook heerlijk en verantwoord onder de zonnebank! Verzorg mijn huid goed, en ik overdrijf het niet ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:14

Ik snap echt niet dat mensen op een adviesje van een zonnenstudio afgaan, als in een top wetenschappelijk blad als de lancet toch duidelijk gepubliceerd wordt dat zonnenbanken slecht is. Dan wil je het volgens mij ook niet horen.

Iedereen kan zomaar een zonnenbank beginnen, maar dat zijn niet de mensen waar ik naartoe ga als ik advies voor mijn gezondheid wil hebben.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:17

Cheveyo schreef:
Ook las ik dat het vooral om mensen onder de 30 jaar ging bij dat nieuws.

Dat kan wel kloppen, dat is de meest eigenwijze leeftijden en zitten veel in de zon.

vanaf een jaar over 35 neemt over het algemeen iedereen mijn advies aan.

daaronder luisteren ze liever niet :+ het grootste gedeelte athans.

en hoevaak ik wel niet mensen in de leeftijd krijg die lekker heel de dag op het tarras gezeten hebben en savonds met rode armen en gezicht ook nog onder de zonnebank willen en dat als ik aangeef dat dat niet verstandig is ze nog boos worden ook en dat ze toch willen :7
Of wat ik net zei dat ze eerst smorgens komen zonnen en daarna lekker gaan zonnen buiten.

Dus nee dat verbaast me helemaal niet!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:19

Anoeska schreef:
Iedereen kan zomaar een zonnenbank beginnen, maar dat zijn niet de mensen waar ik naartoe ga als ik advies voor mijn gezondheid wil hebben.

De meeste zonnestudio´s hebben gewoon mensen in dienst die daar voor geleerd hebben hoor. Daar moet je ook gewoon diploma´s voor halen.
Zonneconsulent zijn is niet 1 of ander simpel beroep, daar moet je gewoon voor leren.
Je moet alles leren over de huid etc om mensen een zo goed mogelijk en vooral veilig advies te kunnen geven.
Wij als zonnestudio hebben er niks aan als mensen te vaak gaan daardoor wat krijgen en niet meer terug komen ;)
Wij moeten er juist voor zorgen dat mensen veilig en gezond en dus verantwoord onder de zonnebank kunnen.

Echter zijn er zoveel mensen die toch hun eigen weg kiezen en gewoon veel te veel in de zon gaan.
En tegen dat soort mensen kun je het 100 keer zeggen maar dat zijn gewoon zon aan bidders. Zie het als een verslaving net als roken.
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 02-08-09 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:22

Da's heel leuk, maar leren voor een zonnenstudie is wel heel iets anders dan het niveau dat mensen hebben die het wetenschappelijk onderzoek doen dat in de lancet wordt gepubliceert. Als het om mijn gezondheid gaat weet ik welk advies ik liever opvolg.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:27

Dat snap ik. Maar dat betekend niet dat je helemaal niet meer in de zon mag. Je moet er alleen verantwoord gebruik van maken.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:37

Citaat:
Jonge mensen die vaak op de zonnebank gaan liggen, maken acht keer meer kans op de ontwikkeling van huidkanker, dan wie slechts nu en dan naar een zonnecenter trekt.

Hier weer het voorbeeld overal waar te voor staat is niet goed.

Citaat:
Zonnebanken zenden hoofdzakelijk UVA-stralen uit, terwijl je voor bijvoorbeeld de behandeling van psoriasis UVB-stralen nodig hebt.'

Je hebt verschillende lampen voor in zonnebanken.
Zonnestudio´s die hun klanten vaak terug willen zien en dan is dat met name in de grote steden waar veel tot 35 gezond word gebruiken lampen met een hoge uva, de bruining straal en weinig uvb, de huidverdikkings straal. omdat door het lage uvb de kleur snel weg trekt. Echter heb je weinig aan die banken om voor te kleuren voor vakantie omdat je huid er niet dikker van word door de lage uv b. Maar juist in de grote steden gaan mensen onder de zonnebank voor de kleur!

Ik bijv zit in een klein dorpje met voornamelijk oudere mensen die voor hun gezond heid zonnen. En een grote doelgroep voor vakantie´s en een grote doelgroep voor huidaandoeningen, dus maar weinig mensen die voor kleur komen zonnen. wij hebben lampen met uva en uvb op de zelfde hoogte. Mensen blijven langer kleur vast houden maar bouwen onder tussen ook verdikking op. En fijne hier aan is dat mensen minder vaak gebruik hoeven te maken van de zonnebank.
Dus ja er zijn ook studio´s waar wel veel uvb is! en dus wel geschikt is voor huidaandoeningen.

Citaat:
Is de zon even gevaarlijk als de zonnebank?

'Inderdaad. Let wel: we hebben de zon nodig om te leven, en je moet je uiteraard in de zon begeven - al was het maar om naar de bakker te gaan. Maar tijdens je vakantie twee weken op het strand liggen bakken is bijzonder onverstandig. Ook de huidtypes zijn bepalend voor het risico: sommige mensen zullen nooit verbranden en daardoor minder makkelijk een melanoom ontwikkelen, anderen verbranden snel. Bleke huidtypes zijn een risico.'

En dit is waar zoveel mensen de fout in gaan. Die gaan en veel zonnebanken en veel in de buiten zon.
Ik blijf er in de zaak ook op hameren maarja er is altijd een deel dat gewoon niet luisterd.

Ik geef ook altijd aan als mensen een kleurtje op willen bouwen houd het op en gezondkleurtje en ga er niet te lang mee door. Sommige mensen willen gewoon echt te bruin worden.

En wat ik ook echt niet begrijp is waarom mensen toch atijd zo nodig persee een beetje willen verbranden, dan zeggen ze altijd als ik zeg dat dat niet goed is ja maar dan voel ik tenminste dat ik ben geweest :+ ik begrijp daar echt helemaal niks van

Zelf ga ik alleen voor ik op vakantie ga. En in de winter 1 keer per maand lekker voor de warmte en omdat ik me dan beter voel.
Ik sta er absoluut achter dat te vaak onder de zonnebank of buiten in de zon schadelijk is voor de huid. Daarom doe ik het ook met mate 8-)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:50

Zonnebanken is idd niet al te goed voor je huid. Ik vind zonnebankbruin ook gewoon nep :+

Zelf heb ik een donker huidstype, waardoor ik niet snel verbrand. Dit is soms een beetje veradelijk, omdat ik me hierdoor vaak vergeet in te smeren. Al heb ik me dit jaar al vaker ingesmeerd dan andere jaren! :+

Soms zie je idd mensen op het strand, en die zijn zo ontzettend bruin, dat het er gewoon niet meer mooi uitziet. Ik houd van een lekker gezond kleurtje bruin, maar ik ga niet dagen in de zon liggen om bruin te worden.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:54

Meestal ga ik gemiddeld 2x per week onder de zonnebank. De ene week 3x, soms niet of maar 1x. Meestal zo'n 50 minuutjes..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:26

liliputter schreef:
Meestal ga ik gemiddeld 2x per week onder de zonnebank. De ene week 3x, soms niet of maar 1x. Meestal zo'n 50 minuutjes..

Dat is echt veel te veel!
Je kunt even een paar keer 2 x per week gaan om een kleurtje op te bouwen maar daarna moet je echt over gaan op 1 x per week of 1 x per 2 weken. Niet 2/3 keer blijven gaan. En dan ook nog 50 min....

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:27

Wist niet dat het zo slecht was... Wordt nu dus afbouwen!