Vraag over kapper (Belgie)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bitterbal

Vraag over kapper (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 20:59

Ik hoopte hier wel antwoord te kunnen vinden op mijn vraag :D
Ik ben altijd in NL naar de kapper gegaan, maar de kapper waar ik normaal heen zou gaan had de komende 5 weken geen tijd voor me.. dus heb ik hier in het dorp een kapper gebeld en ga die eens uitproberen. Ik bel die mevrouw op en ze vraagt "knippen en brushen?" ik had geen idee wat brushen is/was dus ik zei "nee knippen is goed" zonder na te denken om te vragen wat het brushen is.

Wie kan mij vertellen wat brushen precies is?
Ik dacht zelf aan fohnen, máár in NL doen ze dat eigenlijk vrij standaard als ze je haar hebben natgemaakt en geknipt, even droogblazen, maar is dat in Belgie dan niet gewoon? Anders moet ik morgen even bellen want ik heb geen zin om met half nat haar over straat te lopen.. want dan is het 1 in elkaar gezakt zooitje (mijn haar)

Kyle

Re: Vraag over kapper (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:05

Leuke inburgeringscursus :D
Je kunt je haar inderdaad laten 'brushen'. Dan drogen ze het en gebruiken ze ook een borstel, waardoor je meer of minder volume kunt hebben of zelfs krullen.
Als je je haar 'gewoon' laat drogen, dan gebruiken ze ook wel een haardroger, maar dan ziet je haar er maar 'gewoontjes' uit: weinig volume en vrij stijfjes.
In ieder geval, ik denk dat het zo in mekaar zit...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:05

Brushen is volgens mij phönen (of hoe je dat ook schrijft)

Sommige kappers doen dat gewoon, bij andere moet je er voorbij betalen. :)

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:11

Föhnen in Nederland moet je ook apart betalen meestal. Uiteraard wordt je haar dan gestijld en niet alleen droog gemaakt.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:16

Brushen is inderdaad fohnen met een ronde borstel. Dan pakken ze je haar laag voor laag op en fohnen dit mbv zo'n ronde borstel. Je moet wel goed opletten, want voor brushen durven ze zomaar bijna hetzelfde te vragen als voor alleen knippen. Dus voorbeeld: kost knippen 18 euro, dan heb je grote kans dat je rond de 30 euro moet betalen als je het ook gebrusht wilt hebben ;) Het begrip fohnen kennen ze ook en dat kost veel minder (omdat het minder werk is).

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:20

Maar als een kapper je haar niet fohnt, dan kan je toch ook niet zien hoe het zit als je haar droog is? Hier doen ze altijd standaard dacht ik (in ieder geval de kappers waar ik geweest ben) Eentje trouwens niet, dat was een jeugdkapper en kon je het zelf fohnen, of laten fohnen tegen 5 euro ofzo...

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 23:24

Aah oke bedankt voor de reakties :D
Ik vond het een beetje een aparte vraag voor op bokt maar ik vond het ook zo raar om de kapper er zelf voor te bellen :D
Dus normaal gezien word het wel gewoon drooggeblazen zeg maar?
Want ik hoef geen coupe die helemaal opgeblazen is zeg maar :)

In nederland deden ze gewoon altijd mn haar fohnen, niet heel uitgebereid maar zat toch wel veel volume in zeg maar.. deden ze gewoon droogblazen met wat spul erin :) niet te veel moeite zeg maar... Moet ook zeggen dat ik dat veel liever heb want heb namelijk een hekel aan fohnen (dat blaast in je oor en ik kan daar écht niet tegen.. krijg er veel oorpijn van.. dus even snel tot het droog is en verder niet)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:23

Ik zou gewoon aan haar vragen of ze het gewoon even snel kunnen fohnen tot het droog is :-) De een doet dit wel de ander wilt perse brushen :p

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:56

Er zit een groot verschil tussen drogen(blow dry-en) en föhnen en zoals ik begrijp is brushen in BE dus echt föhnen

Drogen is gewoon in model drogen met weinig gebruik van een borstel en föhnen is echt met (ronde)borstels stevig in model brengen + opkammen. (bij kortere lengte's kun je hier dus een hele week mee doen)

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 22:35

Ik zal vragen of ze t inderdaad gewoon even wil droog blazen, want ik hoef geen stijf haar haha. Heb lang haar van mezelf en wil dat eigenlijk ook wel graag behouden dus :)

En als ze dat niet wilt doen, dan doe ik het zelf thuis wel en ga ik er niet meer naar terug :D

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:44

nou dat zal ze wel willen doen hoor! je hebt zeker heidi gebeld, die vraag stelde ze aan mij ook, en de 1e keer heb ik ook maar nee gezegd ;-)