Lage bloeddruk, wat helpt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie_

Lage bloeddruk, wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 00:07

Heb al lang last van m'n bloeddruk maar de laatste tijd is het weer dramatisch.
Ben het zo zat om me iedere morgen/middag ziek en lusteloos te voelen. ik durf smorgens haast niet op te staan en de trap af te lopen omdat ik dan zo slap ben. In verloop van de dag gaat het wel wat beter vooral als ik eenmaal gegeten en bewogen heb. Maar dat gaat erg moeilijk dan, eten en bewegen.
Drink momenteel wortelsap (schijnt te helpen las ik) maar dat is zoo goor. en heb rode bietensap, zoethoutthee, "lage bloeddruk thee" en speciaal zout.
Tot nu toe merk ik geen verschil, misschien op langere termijn? of wat regelmatiger rood wijntje drinken schijnt ook te helpen.
Maar wat helpt nog meer? kwa eten en alles? dan ook echt alles... want ben het beu om me m'n hele leven duizelig en moe te voelen.
met een beetje geluk haal ik de 60/90 net (grens lage bloeddruk) maar op slechte dagen, zoals vandaag 44/79. Veel te laag dus! normaal is ongeveer 80/120.
Door mijn lage bloeddruk kan ik in de winter ook bijna niet warm worden, en het leuke, heb ook nog eens Raynaud :( (vernauwing bloedvaten bij kou)

Wie heeft er nog meer zo'n last van en waar heb je baat bij om te eten of doen?

Kwanyin

Re: Lage bloeddruk, wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 00:46

Heb je medicamenten? Ik heb zelf thuis een doosje effortil tegen lage bloeddruk. Verder is mij door de arts aangeraden veel zout te eten (bv een zakje zoute chips als je je slap voelt), en veel te drinken. Daar heb ik dan wel weer tegenstrijdige verhalen gehoord van diverse mensen: de een zegt vooral veel water en geen frisdrank, de andere zegt dat frisdrank juist wel goed is.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 00:50

Nee heb geen medicamenten. effortil helpt dat goed? is dat ook bij de reformwinkel te verkrijgen? zag daar namelijk ook pillen, ong. 30 euro voor een maand.
Zover ik weet is suiker, dus frisdrank, niet goed. Maarja heb ik ook maar ergens gelezen dus weet niet zeker.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 01:10

Ben ook lagebloeddrukklant (100 over 50), niet zo laag als jij dus, :wow: 79 over 44 is echt heel erg laag. Maar dit weer is idd niet leuk. Ik drink veel, ahum cola light, ben er verslaafd aan :o en merk er eigenlijk weinig van dat het slecht zou zijn voor de lage bloeddruk. Als ik me slap voel eet ik bv kaas of een stuk worst oid. zout in ieder geval. Zoet helpt mij dan niet. Of onder de douche gaan staan en wat spelen met koud en warm wil ook nog wel eens helpen de circulatie meer op gang te brengen.
Ik heb geen medicijnen ervoor, kreeg altijd van dokter te horen dat er niet echt wat voor was. Maar in jouw geval zou ik toch eens met hem gaan overleggen, de mijne wordt al als laag gezien, maar die van jou is griezelig laag.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 02:34

Mijn doktor vertelde mij ook dat er niets aan te doen was. Dat vertellen ze nogal gauw heb ik het idee..
Maar als ik er over een tijdje nog steeds zo'n last van heb ga ik terug. Eerst even kijken hoever ik kwa voeding ed kom.
Cola light drink ik zelf ook best veel, denk niet dat het slecht is voor de bloeddruk. Want zit geen suiker en en wel caffeine (toch?) en caffeine is bloeddrukverhogend.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 02:40

Zoethoutthee kan idd licht bloeddrukverhogend werken, maar aangezien er in die thee maar heel weinig zoethout zit (en soms zit er niet eens ECHTE zoethout in) heeft dat vaak niet zoveel zin. Je kunt dan beter bv zoethoutcapsules nemen en dan een wat hogere dosering aanhouden bv 2-3 capsules per dag van bv:

http://www.derooderoos.com/catalog/prod ... ts_id=1343

Eventueel in combinatie met 2 capsules Ginkgo Biloba per dag, b.v. deze:
http://www.derooderoos.com/catalog/prod ... cts_id=948
(NB bij de een bevalt ginkgo wel goed, bij de ander juist niet)

Hyssop helpt ook tegen lage bloeddruk (is ook een plantje).

Ik denk haast dat alleen zoethout wel zou moeten helpen, maar ik zou dus niet echt effect verwachten van een simpel theetje.

NB deze middelen moet je niet samen gebruiken met medicijnen zoals bloedverdunners o.i.d.. Heb je wel medicatie dan moet je aan je dokter vragen of het mag of niet. En je moet altijd goed opletten of je de middelen goed verdraagt.

Het lijkt me NOG beter dat je beter laat uitzoeken waar het nou precies aan ligt, bv door een natuurgeneeskundig therapeut. Het kan aan je uitscheiding van mineralen liggen waardoor je teveel vocht verliest en de druk lager wordt. Laat bv eens je nierfunctie en mineralen in bloed eens controleren. Hoe het met je kalium- en natriumbalans zit. Je kunt wel zout eten, maar als je nieren dat er net zo makkelijk weer uitgooien omdat daar een probleem zit, dan werkt dat natuurlijk ook niet. Waar het bv ook aan kan liggen is dat je een calciumtekort hebt of een tekort aan een ander stofje, waardoor je bloedvaten zich niet goed kunnen samentrekken. Dan kan de druk ook te laag worden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 07:28

Bij mij werken die pillen wel, maar weet niet als het geen placebo-effect is :D . Ik neem ze wel alleen als ik zoals jij omschrijft écht last heb, dan voel ik me ook zo slap en heb een hele vervelende hoofdpijn. Maar als het niet te extreem is los ik het wel nog altijd liever op met huismiddeltjes als zout. Die pillen gebruik ik eigenlijk maar gemiddeld een paar keer per jaar.

En hierboven is ook een goede tip, laten uitzoeken hoe het komt dat je dit hebt. Ik heb het niet gedaan, maar ik kan er wel goed mee leven zo.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 07:33

Wow wat een lage bloeddruk zeg! :oo Ik ga met het verhaal van HannahFrouk mee. Misschien kan je ook eens langs een homeopaat gaan? Veel drinken is zeker goed om de bloedvaten te vullen en op die manier druk op te bouwen. Met zout zou ik inderdaad voorzichtig zijn.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 11:36

Bedankt allemaal. Ik ga volgende week naar de doktor. Idd eens kijken WAAROM die zo laag is.
Voel me nu wel een stuk beter dan gisteren met opstaan, misschien ligt het aan het zoute soepie die ik gegeten heb voordat ik naar bed ging. Maar kreeg en wel maagpijn van en nu pijn aan mn tong van dat zout dus dat is ook niet echt super.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:39

werkt je schildklier wel goed?

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 11:51

Waar merk ik dat aan?
Meestal ben je dan toch te dik of te dun?
Dat is bij mij niet het geval.