dromen dat je verlamd bent

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

dromen dat je verlamd bent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 11:31

Nu wil ik het toch even van me afschrijven...(sorry, lang verhaal :o )

Dezemorgen ben ik opgestaan om wat dingetjes te doen, ik was erna nog niet helemaal wakker en aangezien ik toch niets te doen had besloot ik even terug mijn bed in te kruipen. En toen kreeg ik plots weer diezelfde droom die ik begin dit jaar ook een aantal keren heb gehad.

Ik droomde dat ik wakker werd en mijn ogen open deed, maar dat ik totaal verlamd was. Alles was zo echt dat ik zelfs twijfel als ik écht mijn ogen heb open gehad en echt kon zien, of dat ik mijn kamer alleen in mijn dromen zag. Het zag er allemaal zo gedetailleerd uit, tot in hoeverre ik de rolluiken al had open getrokken. Ik voelde me ook volledig bij bewustzijn. Ik wist dat ik op mijn kamer lag, dat ik alleen thuis was, dat ik dit al eerder had meegemaakt...net als de vorige keren wilde ik niet meer slapen, wilde ik wakker worden en probeerde ik uit alle macht te bewegen, maar ik kon slechts een paar centimeter met mijn ledematen bewegen. Zo'n wanhopig gevoel geeft het, ik wilde niet meer slapen, ik wilde wakker zijn, opstaan...maar hoe hard ik er ook naar verlangde ik bleef 'vastzitten' in mijn slaap.

Op een gegeven moment werd ik zelfs overmand met de schrik 'wat als het geen droom is? Wat als ik net echt iets heb gekregen waardoor ik helemaal verlamd word? Gaat iemand mij missen als ik niets van me laat horen? Hoeveel dagen ga ik hier moeten liggen alvorens iemand alarm slaat?'

Ik kreeg weer het gevoel dat vechten om te bewegen of om wakker te worden toch zinloos was, en dat ik beter rustig bleef liggen en probeerde 'in slaap te vallen'. Ik sliep natuurlijk al, maar ik voelde me net wakker en ik dacht, als ik nu in mijn droom mijn ogen sluit alsof ik echt ga slapen, kom ik misschien terug uit die enge droom en slaap ik normaal door. Ik heb dus mijn ogen gesloten om 'verder te slapen'.
Een keer of twee werd ik echter weer 'wakker', zag ik weer de kamer, dacht ik dat ik nu écht wakker was, en voelde weer dat ik me niet kon bewegen.

Toen ik even later wel écht wakker werd en me helemaal kon ronddraaien, heb ik mezelf zeker 5 minuten lang moeten verzekeren dat het nu echt voorbij was :D .

Zoals gezegd, is dit niet de eerste keer dat ik dit aan de hand heb gehad. Begin dit jaar heb ik in een periode gehad waarin kort na elkaar een paar keren hetzelfde heb gedroomd. En niet alleen op mijn kamer, ook eens bijvoorbeeld hier in de woonkamer. Ik had wederom mijn ogen open, kon het dekentje op mij zien liggen, maar kon geen milimeter bewegen en ik had weer dezelfde paniek over mij 'ik wil niet meer slapen, ik wil wakker worden want ik moet nog dit en dit en dat doen(wat ik ook echt moest doen)! ik geraak nooit uit deze droom!'. Daar heb ik zelfs een keer verder gedroomd, dat mijn moeder thuis was gekomen en ik uit alle macht om hulp probeerde te schreeuwen, terwijl toen ik echt wakker werd ik besefte dat mijn moeder nooit thuis was geweest. Even later droomde ik dat ik de kracht had gevonden om te kruipen en dat ik dacht dat water in mijn gezicht mij wel wakker zou maken. Ik heb gedroomd dat ik van de zetel tot aan de kraan van de keuken kroop, ook alles zo gedetailleerd als het werkelijk was, dat ik met een krachtinspannig de kraan openkreeg en het water in mijn gezicht gooide, maar niet wakker werd.
Het voelde allemaal zo echt dat toen ik weer echt wakker werd, ik in de keuken ben gaan kijken als er geen watervlekken lagen.

Iig ben ik van mening dat ik nog tienduizend keer liever enge nachtmerries heb over gigantische spinnen en donkere horrorfiguren waarin ik niet weet dat het een droom is, dan weten dat ik in een droom zit maar volledig verlamd ben. Ik hoop echt dat dit de allerlaatste keer was dat ik zoiets droomde, maar ik ben bang om vanavond weer te gaan slapen en weer hetzelfde te hebben, omdat ik begin dit jaar het dus ook meermaals op korte periode heb gehad.

Yinka

Re: dromen dat je verlamd bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:37

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:40

Maak je er niet te veel zorgen over, dit is een bekend biologisch verschijnsel. Als je slaapt en "normaal" droomt is er in je hersenen een inhibitie (=afremming) van je motorische centra. Dit voorkomt dat je werkelijk de bewegingen maakt die je droomt. Soms gebeurt het dat je (min of meer) bij bewustzijn komt terwijl deze inhibitie nog niet is uitgezet, de sensatie is zoals je die beschrijft; je bent wakker maar je kunt je niet bewegen. En inderdaad is dit behoorlijk beangstigend, maar verder niet gevaarlijk.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:46

pff ik heb ook altijd als ik droom dat het net echt is.
ook had ik laatst over schapen gedroomt en toen stond ik bij de soarma boer en zag zo een schaap hangen kreeg gewoon kippen vel en die zelfde avond weer daar over gedroomd,

ik droom ook wel eens dingen die dan de volgende dag echt gebeuren.
hebben jullie ook wel eens het gevoel als je ergens nog nooit ben geweest maar je toch het gevoel heb dat je daar ben geweest en ook gewoon de weg kent? dat heb ik de laatste tijd best vaak:S

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:49

Dat is inderdaad beangstigend, maar het kan altijd nog erger.
Er zijn ook mensen die tijdens de verlamming verder dromen,
waardoor je dus dingen gaat zien die er helemaal niet zijn - én je kunt je niet bewegen.
Meestal zijn dit nare dingen als een zwart figuur in je kamer,
of andere dingen die in je kamer gebeuren.
Brrr.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:50

dat heb ik ook zoo vaak, dan heb ik een gesprek met iemand, en ik weet al precies wat er geantwoord gaat worden, want ik heb dat gesprek al een keer gevoerd.. :?

ook heb ik wel eens van de dromen dat k me niet kan bewegen volgens mij.. ik weet het niet meer zeker.. :=

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 12:11

Yinka, ik heb de links eens globaal doorgelezen, en dat is precies wat ik bedoel ja :j . Ik zie ook dat er wel redelijk veel mensen wel eens last van hebben.

En gelukkig dat ik nog niets heb gehallucineerd over zwarte figuren enzo, ik geloof enkel die keer dat mijn moeder zogezegd thuiskwam. Oh en het schiet me net te binnen, ik heb toen ook 'gedroomd' dat ik buiten geluiden hoorde(wat ben ik even vergeten, maar het was iig iets wat wel kon). Of die geluiden er daadwerkelijk zijn geweest of dat het allemaal maar een hallucinatie was, weet ik nog steeds niet. Maar dat is uiteraard nog niet half zo beangstigend als levende nachtmerries hebben.

Ik voelde me wel nog steeds in paniek (gewoon door de gedachte: wat als het dit keer géén droom is maar echt), maar wel veel minder dan toen ik het voor de allereerste keer had. Toen wist ik niet dat het een droom was, toen was ik er van overtuigd dat ik echt wakker was en echt volledig verlamd was geworden, ik was zo verschrikkelijk bang en wanhopig toen...

Maar er valt dus ook weinig aan te doen zoals ik het begrijp? Gewoon rustig blijven en alles over je heen laten komen, wetende dat het toch een droom is waar je wel weer vanzelf uitgeraakt?

En zou het nu zo zijn dat ik écht mijn ogen heb open gehad en mijn kamer heb gezien, of dat ik alleen maar gedroomd heb dat ik dat gedaan heb? :?

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:17

Het kan prima zijn dat jij echt je ogen open hebt gehad.
Als je slaapt verlammen alle spieren, behalve je oogspieren,
dus dat kan heel goed.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:23

Je denkt dat je ogen open hebt omdat je je kamer voor je ziet. maar dat zie je eigenlijk in je hoofd. Voor een buitenstaander slaap je gewoon als ze je zien.

Ik heb het zelf al een tijdje niet gehad. In de periode dat ik had was ik behoorlijk moe en ook wel wat gestrest vanwege school denk ik.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:18

Echt een gevoel van verlamming heb ik nog nooit gehad, maar het komt soms wel voor dat ik niet weet of ik nu wakker ben of slaap.

Dan hoor ik bv mijn wekker afgaan en druk ik op snooze, sta een beetje later op en ga naar beneden en begin bv mijn boterhammen te smeren. Dan wordt ik plots wakker en blijk ik helemaal niet opgestaan te zijn maar nog steeds in mijn bed te liggen. Dat 'opstaan' in mijn slaap was dan wel gruwelijk realistisch en als ik dan echt wakker ben, ben ik eventjes gedesorïenteerd.
Of halfwakker zijn en mijn ogen met geen mogelijkheid open krijgen herken ik ook wel een beetje.

Overdag heb ik met periodes heel vaak deja vu's of weet ik precies hoe een gesprek verder gaat verlopen nog voor er iets gezegd is of dan herinner ik me bv een gebeurtenis maar weet niet meer of het nu echt was of gedroomd. Ik moet soms echt aan vrienden vragen of dit en dat dan en toen gebeurt is, als zij zich niets herinneren houd ik het er maar op dat mijn hersenen tricks uithalen.

Ongerust maak ik me er niet over, maar het is soms wel zeer verwarrend.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 07:49

Dezenacht toch gaan slapen met een klein hartje. Ik weet wel dat het onschuldig is, maar het is gewoon zo'n onbeschrijfelijke rotervaring. Maar ik werd midden in de nacht wakker omdat ik nogal onhandig naar mijn eigen neus lag te grijpen :D . Ik durf alleen nu geen dutjes meer te doen, omdat ik het de vorige keren ook altijd gehad heb als ik onregelmatig sliep.

Adhv die links komt me trouwens nog een ervaring naar boven, van een jaar of 5 geleden. Toen werd ik weer verlamd wakker, voelde iets aan mijn voeten, en plots was het alsof er iets onder het deken schoot. Razendsnel over mijn benen kroop, op mijn borstkas sprong en mijn keel vastgreep. Daarop werd ik wakker.

Ik heb er toen niet teveel aandacht aan geschonken omdat het een héle korte droom was (degene die ik dit jaar heb gehad lijken wel minuten tot zelfs uren te duren), maar ik vraag me sterk af als dat toen ook geen verlammingservaring was.

En niet weten als het gedroomd was of niet, dat heb ik ook wel eens :D . Dat ik bv niet weet als ik nu gedroomd had dat iemand mij kwam wakkermaken (en ik te lui was om mijn ogen open te doen en terug in slaap val).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 07:50

slaapverlamming komt vaker voor dan je zo denkt.
Ik had het vroeger, ben erover heen gegroeid ;)
Het kan geen kwaad, het is alleen heel erg eng.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 07:56

Ik heb het ook, in lichte mate. Ik drommde dus ook dat ik verlamd was, en dat iemand mij in elkaar kwam trimmen. Hij had mijn handen over mijn lijf gekruist, en ik kon niet bewegen. Ik werd wakker (en dus echt gewoon wakker), lag in die houding, en heb nog minstens 5 seconden of iets dergelijks niet kunnen bewegen. Daarna kon het ineens wel weer. 5 Seconden lijkt kort, maar als je dan zo op bed ligt is het ontzettend lang. Ik ben ook gaan zoeken en kwam op hetzelfde terecht.
Ook heb ik last van RLS, en ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat soms in verband stond, maar daar kan ik me in vergissen.

Over dat zwarte ding in je kamer, daar had ik dus overheen gelezen dat jullie daar ook over bezig waren. Dat had ik dus in die droom dat ik niet meer kon bewegen, tot 2 keer toe nu. Ik ben daar ook op gaan googlen, en dat is ook een bekend fenomeen schijnt het. Ik geloof dat het bij de Islam heel bekend is, en daar schijnen ze het te verhelpen door een bekertje of een potje zout aan je bed te zetten dacht ik. Is iig zo te vinden, google is your friend ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 08:36

gister hebben we weer is een domme films zitte kijken. ging ook over dromen en nachtmerries enzo en ook dat er ineens handen door het matras heen kwamen en njha allemaal van die enge dinge.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:55

Heel herkenbaar, ik heb dat ook en daarbij zie ik zwarte figuren om mijn bed staan die steeds dichter bij komen. Heb ik alleen in periodes dat er veel dingen spelen en ik dus eigenlijk wat gespannen ben. Ik heb zelfs wel eens gehad dat ik geluiden hoorde (gerommel) en de hele kamer plus het bed voelde bewegen net alsof er een aardbeving was. Gelukkig heb ik zo'n soort droom nu al meer dan een jaar niet meer gehad, maar het is idd echt geen pretje.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:14

Ik herken het ook (volgens mij heb ik ook ooit in de andere topics gereageerd). Het was zelfs zo erg dat ik op het moment dat ik wel écht wakker was en dus richting mijn werk ging, me nog afvroeg of ik wel wakker was. Dan dacht ik "goh, zou ik hier nu ook gewoon van de trap af kunnen springen?". Heb het gelukkig nooit geprobeerd. Wat bij mij goed hielp was om te proberen de droom bij te sturen. Op de klok kijken of het licht proberen aan te doen in je droom. Je klok zal in je droom niet goed functioneren en het licht kun je op de een of andere manier ook niet fatsoenlijk aandoen.
Slaapverlamming is echt angstaanjagend, ik had soms echt moeite met de werkelijkheid van dromen te onderscheiden. Het is echter vanzelf weer overgegaan! Die enkele keer dat ik nu nog iets heb weet ik het te "sturen", waardoor het soms zelfs nog wel leuk kan worden.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 01:05

Klinkt als een enge ervaring, heb er zelf geen ervaring mee.

Wel heb ik vele jaren terug toen ik nog klein was regelmatig een ander soort ervaring gehad.
Voelde ook alsof ik klaarwakker was, en bevond me toen gewoon in m'n eigen slaapkamer. Maar toen ik keek naar de deur of het raam bleek dat die er niet meer waren. Keek gewoon tegen een doorlopende muur en zat dus opgesloten in m'n kamer.
Niemand die je hoort als je schreeuwt (ouders slapen kamer eronder), geen mobieltje of telefoon om te kunnen bellen enz.
Zeer beangstigend, vooral als je ook een beetje claustrofobisch bent.
Deze dromen leken ook zeer echt en heb ik meerdere keren gehad, maar ben er overheen gegroeid denk ik.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:35

Slaapverlamming... heb ik ook heel erg veel last van. wekelijks heb ik last van slaapverlamming en ook met de nodige hallucinatie erbij...

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:20

ik heb dat ook 2x gehad. ik dacht dat het met stress te maken had. het is wel heel eng. ik wou gaan gillen, maar er kwam geen geluid uit mijn mond.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:49

Ik heb het vanacht ook gehad, DOODENG vond ik het :=

Ik werd wakker maar kon me helemaal niet bewegen, ik 'zag' mensen om me heen lopen, ik probeerde uit alle macht te bewegen maar er gebeurde niks, gillen, schreeuwen maar er kwam geen geluid uit mijn mond. Mijn hele lichaam begon als een idioot te trillen. Ik heb uit alle macht geprobeert mijn linkerbeen te bewegen en op het moment dat het lukte en mijn been dus opeens met een noodgang omhoog schoot was ik echt wakker. Maar ik had het gevoel dat ik dus niet alleen was, en alles in mij zei dat ik moest maken dat ik daar wegkwam. Overal vreemde geluiden, getik en gekraak. Complete paniek.

Ik ben toch maar blijven liggen, en wat dichter tegen vriendje aangerold en mezelf voorgehouden dat het maar een droom was. Maar ik hoop het niet weer mee te maken :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:54

Annouk schreef:
Dat is inderdaad beangstigend, maar het kan altijd nog erger.
Er zijn ook mensen die tijdens de verlamming verder dromen,
waardoor je dus dingen gaat zien die er helemaal niet zijn - én je kunt je niet bewegen.
Meestal zijn dit nare dingen als een zwart figuur in je kamer,
of andere dingen die in je kamer gebeuren.
Brrr.

Ja dat heb ik vaak. :j
Beste is heel stil blijven liggen en vooral niet proberen je te bewegen (wat dan toch niet lukt) dan gaat het sneller over heb ik gemerkt. Is alleen wel heel lastig want natuurlijk wil je je bewegen. :=

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:31

Ja klinkt idd als slaapverlamming.
Sommige mensen hebben hierbij ook wel eens hallucinatie,
zoals een deur die open gaat oid,
maar er zijn ook mensen die beweren dat ze een duivel op hun borst zagen zitten op het moment van de verlamming.
Ik heb er zelf geen last van maar het lijkt me echt ontzettend naar.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 00:11

Ik heb dit ook gehad.
Dat ik maar niet aan men touwtje kon voor de licht aan te doen.
dat ik helemaal verlamd was, het leek alsof ik wakker was.

Heb ik een dromenboek genomen uit de bib en wat opgezocht.
Moest ik slapen met een lampje aan.
Vanaf die dag heb ik het nietmeer aan de hand gehad.
Heb het lampje nietmeer aan, maar was gewoon de schrik dat er geen licht was.

Ik ging juist naar die andere links van die bokker, en het was juist zoals ze het beschreef.

echt vreselijk gevoel!