Rechtop zitten & rechtop staan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Rechtop zitten & rechtop staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 08:52

Niet alleen met rijden, maar ook in het dagelijks leven hoor ik het nog wel eens; rechtop!
Ik zit van jongs af aan al wat ingezakt, een kromme rug met mijn schouders naar voren dus.

Ik heb helaas geen herinneringsmannetje op mijn schouder die me er elk moment van de dag aan helpt herinneren ;) Ook merk ik dat als ik goed rechtop wil zitten juist erg gespannen zit.

Voor iemand herkenbaar of iemand met suggesties hoe ik mijn houding zou kunnen verbeteren? :)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:53

Misschien benen langer maken? Als de rest van je houding goed is, wordt je bijna wel gedwongen om recht te zitten ;)

Palmera

Re: Rechtop zitten & rechtop staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:49

Heb ik ook, heel herkenbaar. Af en toe zeggen mensen het wel eens tegen me, maar toch te weinig. Ook ik denk er niet de hele dag aan.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:21

Ik heb dat ook. Ik probeer erom te denken om m'n bostbeen een tikkie naar voren te doen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:26

Hier heb ik ook last van. Het is bij mij zodanig dat ik een behoorlijke flexibele rug heb. := Als ik zegmaar krom zit, dan steekt m'n ruggengraat helemaal naar buiten uit. Tevens steken mijn schouderbladen ook behoorlijk af.

Maar ik heb hier een jaar mensendieck voor gehad. Je moet er aan denken dat je inderdaad je borstbeen wat naar voren steekt en de schouders naar achteren brengt.
Verder is het echt een kwestie van jezelf er steeds aan herinneren. Daardoor wordt je rug steeds sterker.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:30

Zit je ook vast in je rug en schouders? Als een fysio je losmaakt wordt het al wat makkelijker.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:37

Komt me bekend voor :=
Doe zo m'n best om recht op te staan, maar dan krijg ik ook juist weer last en als ik lang sta, ingezakt dus, heb ik ook weer last van m'n rug..

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:43

KarinvdM schreef:
Ik heb dat ook. Ik probeer erom te denken om m'n bostbeen een tikkie naar voren te doen.

Klopt helemaal. Ik zelf heb ook een lange rug waarbij ik nog wel eens naar voren wil gaan hangen. Hierdoor last van mijn schouders door weer afhangende schouders.
Fysio heeft geen nut gehad, ben naar cesartherapie geweest en die liet mij weten om mijn borstbeen naar boven te doen. Vergt wat oefening maar als je eenmaal het gevoel te pakken hebt is het een verademing. Ik doe het nu automatisch en heb hierdoor bijna geen last meer van schouders en rug.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:48

Ik zit eigenlijk altijd rechtop op mijn paard maar ik sta (en zit) met een holle rug. Volgens mijn ha moet ik nu een tijdje cesartherapie gaan volgen. Je hebt tegenwoordig geen doorverwijzing meer nodig hiervoor. Ik wil het wel proberen, een verkeerde houding schijnt ook nog eens heel vermoeiend voor je lijf te zijn.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:51

Bewust zitten en bewust staan. Dat klinkt uiteraard logisch maar negen van de tien keer doe je dat dus niet, dan "hang" je als het ware in je lijf. Voel je voeten, voel de grond en als je zit geldt dat dus voor je zitvlak. Vind je dit moeilijk, begin dan eens liggend op bed, probeer alles te voelen en maak jezelf "zwaar" zodat je voelt dat je ligt.

Als ik dit nalees klinkt het superwazig maar dat is het niet!!! Zo heb ik meerdere klachten opgelost en herken ik het zodra ik in de fout ga.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:19

Komt me helemaal bekend voor, ik loop ook nog eens helemaal krom, en slof met mijn voete.. hoe fout!
Als je rechtop probeer te zitten krijg ik vreselijke last van mijn nek, en schouders..

Ik probeer er nu elke keer op te letten dat ik recht zit, maar als je dan even achter de computer zit dan val je weer terug in je oude positie, totdat ik dit topic zag. Ik zit nu weer kaasrecht!

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:31

Aha herkenbaar, me moeder roept het de hele dag; Laura? Rechtop!
Na 10 tellen sta ik weer als een zoutzak........
Mensendieck gehad, niks helpt!
Lang leve het krom staan/zitten denk ik -.-

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:39

Ook herkenbaar, ik heb het al jaren en verschillende dingen gedaan (ceasar, fysio, chiropractie en gericht sporten). Het sporten hielp nog het beste, maar het is wel lekker om af en toe eens goed los gemaakt te worden. Nu ik niet meer sport en geen therapie meer heb, zak ik weer helemaal in. Dus na mijn verhuizing wil ik weer met yoga of pilates beginnen. Want doordat mn rug zo bagger is, krijg ik ook andere kwaaltjes.

Mochten jullie dus nog de gouden tip hebben voor rechtop zitten, dan hoor ik het graag, want wat dit betreft heb ik een gebrek aan zelfdicipline en netjes rechtop zitten gaat na een tijdje ook behoorlijk zeuren in mn rug.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:21

Ik heb ook mensendieck gehad, en heb een scoliose. Voor mij is het hebben van een rechte rug er moeilijk. Maar ik denk altijd; is het plaatje compleet? Staan mijn voeten goed? Hoe zit het met mijn bekken en dan kin omhoog borst vooruit en rechtop....

Maar om hier nou de hele dag aan te denken...pffff ik zou gek worden. En laat ik eerlijk zijn; ik vind krom zitten veel fijner dan recht zitten (maar goed is het niet).

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 23:12

Hmm heb dit ook, volg dit topic ff ;)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 23:19

Zelfde probleem :=

Heb daarbij ook héél veel last van m'n rug, verschillende therapieën gehad.. Niks hielp..
Laatst twee keer door een osteopaat behandeld, werkte super!
Ik was alleen zo slim om van m'n paard af te vallen, waardoor alles weer vast zit :Y)
Maar ga dus binnenkort weer naar de osteopaat! :)

Maar dat rechtop zitten moet ik ook "leren" :=

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 10:31

Ik persoonlijk heb dus niet het gevoel dat ik vastzit of iets dergelijks.. Alleen laatst een dagje uit geweest, hele dag gelopen/ geslenterd en daags erna toch wel zeurende rug..

Ik ga me eens inlezen in ceasar/ mensendieck denk ik sowieso maar.

En verder voorlopig toch mezelf zo veel mogelijk proberen te corrigeren ;)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:40

Ik lees hier even mee, heb er ook 'last' van. Wat goed helpt met zitten zijn van die grote ballen, dan moet je wel rechtop zitten anders lazer je eraf :D
M'n pa heeft nu een stoel met een sort veer eronder die hetzelfde principe geeft maar dan met ondersteuning van de rug, ik zal eens vragen hoe dat merk heet.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:10

Ik hoor hier diverse therapeuten maar mis er één, de haptonoom! Sinds ik daar loop, gaat mijn houding bijna vanzelf, ik verval alleen in oud gedrag als ik zoals nu te ziek voor woorden ben. Heb ruim twee jaar met bekkeninstabiliteit gelopen en echt heel erge pijn in mijn onderrug gehad. Had me er al bijna bij neergelegd dat ik daar aan vast zou zitten, tot ik bij haar terecht kwam. Kwestie van houding dus......nergens meer last van!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:13

osteopaat, fysio, cesar

En natuurlijk YOGA, dat is ook een hele goede manier om je houding en je souplesse te verbeteren !

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:46

Toen ik nog bij de chiropractor werkte had ik een kruk met een ronde onderkant, zelfde principe als zo'n bal, want je moet constant balanceren. Alleen voor mijn bovenrug hielp het voor geen ene meter, ik kan prima met mn billen balanceren en mn schouders krom houden. Dus als ik moe werd van mijn actieve zithouding, zakte ik gewoon weer in elkaar. Nadeel bij mij is ook dat ik een holle rug heb en alles al van heel jong, waardoor mn spieren ook verkeerd belast zijn en ik heb een lichte scoliose, dus dat zal er ook wel mee samenhangen.

Maar ik ga binnenkort echt weer lekker yoga'en, straks in ons nieuwe huis hebben we een tuintje met een stukje gras vlak aan het water en als het mooi weer is kan ik lekker yoga doen in de tuin!