Chromaat allergie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Blimm

Chromaat allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 13:18

Ik loop al de laatste jaren flink te kneuzen met eczeem, jeuk, uitslag, etc. Ik verkoop schoenen, werk fulltime en ben dus 5 dagen per week omgeven door leer.

Na een tip van iemand toch eens gegoogled... en zoals ik het lees komt dit wel heel erg overeen met mijn verschijnselen. Ik weet dat ik niet tegen goud/zilver e.d. kan. Kan alleen maar tegen chirurgisch staal. Van de rest krijg ik altijd uitslag. Kan geen ring of armband verdragen.

Iemand bekend met dit verschijnsel? Een chromaat allergie. Had er nog nooit van gehoord maar dit verklaard wel waarom ik geen leren slippers of sandaaltjes kan dragen zonder dat ik er 's avonds last van heb.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:04

Een di-kaliumchromaat allergie uit zich er meestal vooral in dat je niet tegen normaal gelooid leer kunt (alleen plantaardig gelooid). Dat hangt niet per sé samen met andere metalen, of wat je benoemd met sieraden. Ik kan zelf niet tegen alles wat geen edelmetaal of staal is, maar heb geen kaliumchromaat allergie. Mijn mama wel, die kan prima tegen haar neppe horloge - maar leren schoenen zorgen voor ernstig exceem.

As far as I know uit het zich vooral in exceem vormen, het verstandigst lijkt mij een verwijzing bij de HA halen voor een allergietest bij de dermatoloog. Die test iets meer dan dit alleen, dat kan helpen :)

Miss_Blimm

Re: Chromaat allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 10:30

Ja ben er vorig jaar geweest, die zei ja het zit in je. Ja duh, dat snap ik. Maar als ik weet waar het door verergd of juist minder wordt zou het al iets helpen. Wat op dit moment ook niet echt helpt is die verdomde rotrups...

Denk dat het ook een samenhang is van alles waar ik niet tegen kan! Grrr...

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:43

Dit snap ik niet helemaal :)
Waar ben je geweest, ben je getest en wat zat er dan in je? En rups?

Voor kaliumchromaat is er een heel lijstje van dingen waar je mee op moet passen, maar met name gelooid leer. Warm (nat) weer maakt het altijd wat erger, maar ook dingen als eten uit blikjes of bij ernstige mate van hypersensitiviteit wijn uit chromen vaten...

Ik wens je succes met schoenen kopen, dat wordt een ramp als je iets van leer wilt.. In België zit een hele grote schoenenwinkel die zelfs wat keus biedt, maar das uitzonderlijk.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 16:14

Ben al eens bij de dermatoloog geweest, en daar kwam uit dat de eczeem gewoon in me zat. Zover kwam ik zelf ook nog wel. Daarnaast zegt mijn dokter dat het ook is van de eikenprocessierups... google maar eens.

Wat is hypersensiviteit??

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:19

Overgevoeligheid: als je lichaam héél sterk reageert op chromaat, is wijn uit chromen vaten ook een trigger, terwijl bij een iets mildere allergie dat soort dingen geen gevolgen hebben.

Ik kan uit je verhaal niet opmaken wat de dermatoloog precies verteld heeft, wellicht dat je atopisch exceem hebt. Mocht dit lang geleden getest zijn, dan kan het zijn dat de chromaat allergie erbij is gekomen, ook omdat je veel met leer werkt.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 19:14

Atopisch eczeem jah... dat is het wat ik heb. Ja zou kunnen, alleen wel balen omdat ik al 3,5 jaar werk in de schoenenwinkel en het nu pas eruit komt. Alleen dit zal ik moeten laten testen, zou wel flink k*t zijn als ik er mee zou moeten stoppen :(

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 19:14

Ik drink geen wijn :) dus dat zou ik niet weten.