Niet slapen op vakantie... Tips

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

This_is_me

Niet slapen op vakantie... Tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 12:20

Beste bokkers,

Sinds een aantal jaar heb ik de vervelende eigenschap ontwikkeld om niet te kunnen slapen als ik niet in mijn eigen bedje in slaap val..
Tijdens strand vakanties is dit nog niet zo'n probleem. Ach, je bent wat gebroken maar slaap op het strand wel weer wat bij. (voor zover dit kan)
Maar bij "doe" vakanties is dit vreselijk vervelend. Je bent moe, snel geiriteerd en voelt je slap, vervolgens heb je dus niets aan je vakantie ben je een blok aan je eigen been.. Om nog maar niet te spreken over hoe je je voelt als je terug bent van vakantie _O-

Zodra de avond begint kan ik mijn ogen niet meer open houden maar zodra het licht in de kamer uit is ben ik weer klaar wakker. Vervolgens lig ik wakker tot een uurtje of 6 smorgens en dommel dan nog een uurtje of twee weg.

Een aantal keer heb ik de moeite genomen om (op kruidenbasis) medicijnen te halen bij de apotheek. Deze werken bij mij alleen maar ontspannend, maar slapen doe ik daar niet van.

Omdat ik een bezoek aan de arts nog even wil uitstellen vraag ik hier om jullie tips, of misschien medicijnen die zonder recept "ergens" te krijgen zijn.

De voor de hand liggende dingen zoals geen koffie drinken, ontspannings oefeningen, thee drinken, een bad nemen, zwemmen voor het slapen gaan of juist 3 uur van te voren helemaal niets meer zijn de reveau al gepasseerd. Helaas zonder resultaat. ;(

Volgens mijn vriend ben ik gewoon verwend met een heerlijk bed thuis _O-
maar ja die sleep je ook niet overal mee naar toe he.

MissBambi

Re: Niet slapen op vakantie... Tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:21

je eigen kussen meenemen? dit werkt bij mij heel goed.. heb je toch iets vanje eigen bed! ;)

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:26

Ik weet nog het meest voor de hand liggende ding maar die bedoelde je vast niet *flauw* :Y)

Nee dat is wel heel vervelend.. Eigen kussen kan zeker helpen, misschien een boek lezen voor het slapen gaan?

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 12:30

@ Annemijn: idd zelfs DAT hebben we geprobeerd. Werkt voor hem super maar voor mij niet helaas _O-
Daar heb ik thuis dan weer geen last mee he, dan slaap ik vervolgens als een blok hihi.

Ja boek lezen doe ik ook al, maar dat werkt niet.
Kussen mee nemen is nog een optie, maar neemt zoveel plek in beslag in het vliegtuig :o

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:37

Heb je een logeerbed thuis (of pas je in Robbie z'n bed?) Slaap daar af en toe in. Desnoods op een luchtbed. Maar slaap af en toe in je eigen huis op een ander bed, misschien als je daar aan gewend raakt lukt het ook op een ander bed op vakantie. En anders toch maar chemicaliën... Het is een lastig probleem, heb helaas ook niet de gouden tip voor je. Oh enne je kussen meenemen je hebt van die zakken als je daar je kussen in doet en het lucht eruit laat lopen neemt ie al iets minder ruimte in beslag en anders gewoon weer met ons op vakantie gaan wij hebben maar 1 koffer samen ;)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:54

Je zou melatonine tabletjes kunnen proberen.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 12:58

Bedankt Ilse. Ik had er nog niet aangedacht om eens in een ander bed te slapen. Tja waarom zou je ook als je eigen bed heerlijk slaapt. Van het weekend eens ruilen met Robbie _O- Die vind het grote bed geweldig! Overigens vind ik de laatste optie ook een goede om weer eens uit te testen ;)

@ Cookies: Die heb ik al een keer geprobeerd. Zelfs een overdosis :o maar de oogjes gingen niet dicht.
Ik weet niet of er inmiddels al een ander soort variant op de markt is. Had toen der tijd een groene verpakking om idd de melantonine aanmaak in de hersens te vergroten. Afgelopen weekend tijdens een aantal nachten in Luxemburg zijn we ook daar naar de drogist gegaan.. Het enige wat ze ons daar konden geven zonder dokters recept waren een andere vorm van melantonine (heb ze nu even niet bij de hand) maar zouden dus ook de slaap opwekken, en ontspannen werken. Dat laatste deden ze overigens wel. Het leek wel of ik boven mijn bed zweef. Heb echt heerlijk gelegen, maar slapen??? Ho maar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:02

ik slik melatonine pillen soms (dus geen aanmaak zooi, maar gewoon melatonine)
vroeger moest ik er elke dag wel 7 slikken om ook maar moe te worden, maar nu niet meer
ben eruit gegroeid

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 13:04

Kan je die ook "puur" kopen dan?
Zo ja, heb je daar wat meer info over?

Ik had van die kleine bruine tabletjes die op staaltabletten leken. Maar daar zat dan ook een mix van verschillende kruiden in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:05

nee tis wel verdunt natuurlijk (overdosis = not good)
maar volgens mij zit er wel zuivere melatoniene in

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:08

Ja je kunt inderdaad nu betere kopen. Maar het hielp bij bij ook niet, bij mijn moeder wel heel goed.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 13:10

ok... Misschien is het de moeite waard om dan nog eens te kijken. Ik slikte ze volgens mij toen van Bional (een doordruk strip)

Welk merk gebruik jij Asyaa?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:10

moet ik vanavond even kijken thuis, weet ik niet uit mn hoofd

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:11

Een vervelend probleem.
Ik heb er zelf ook last van als het om 1 of 2 nachtjes in een ander bed gaat. Als ik dus eens blijf logeren bij iemand, kan ik dus nooit slapen. Als ik langer op vakantie ga, kan ik de eerste dagen nooit goed slapen, maar uiteindelijk went het wel. Onderweg kan ik ook nooit slapen, dus in het vliegtuig, de bus/trein of de auto.
Vorig jaar ben ik op rondreis geweest in Japan: eerst 11 uur in een vliegtuig waarbij ik de hele tijd niet kon slapen. Toen was ik dus uiteindelijk zo moe dat ik bij aankomst in het eerste hotel als een blok heb geslapen! Maar de nachten erna in hetzelfde hotel waren alweer wat minder. Omdat het een rondreis was, heb ik toen ook in veel verschillende hotels geslapen en dat was ook niet handig met dit probleem. Dan slaap je een paar nachten niet en daarna ben je zó moe dat je de nacht erna wel goed slaapt, maar dan kan je natuurlijk weer een aantal nachten weer niet goed slapen. Zo is dat ongeveer de hele reis doorgegaan met ups en downs.
Het enige dat bij mij een beetje helpt, is mezelf overdag erg druk bezig houden. Je hebt namelijk je slaap nodig om je gedachten en activiteiten van de dag te verwerken. Het idee is dus dat als je erg veel doet, dat geestelijk vermoeiend is (je hoeft dus niet persé iets te doen dat fysiek vermoeiend is) en je daardoor beter slaapt. Tenminste, dit helpt bij mezelf nogal eens...
Ik heb ook wel eens gelezen dat het voor mensen die zichzelf 's nachts wakker houden door overal over te gaan liggen tobben, goed is om overdag even wat tijd uit te trekken om te gaan "tobben" over dingen, zodat ze dat 's nachts minder doen.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:13

Je geeft aan slaaprituelen al te hebben geprobeert, maar was dit alleen op vakantie? Of iets dat je thuis ook al deed?
Als je thuis namelijk bijv. voor het slapen gaat zwemmen leer je je lichaam zwemmen=slapen. Dan moet het op vakantie ook vanzelf gaan. Als je dit alleen op vakantie doet werkt het idd niet..

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 13:21

idd Mairead erg lastig zeker met rondreizen, je kan dan je energie goed gebruiken. Zelf slaap ik wel in een bus, vliegtuig of auto. Dit is natuurlijk geen vaste slaap. Maar dommel dan wel weg om weer wat energie op te doen voor de uren daarna. Ik heb er aan zitten denken om (net als thuis) te gaan hardlopen als we straks op vakantie zijn. Echt een uur lang lekker zweten door "iets" te doen. Misschien is het wel doordat ik mij opeens zo "lui" gedraag. Thuis ben ik altijd druk druk druk. En op vakantie meestal iets minder.

@ Pure Sylk: Op vakantie heb ik idd een ander ritme dan thuis. Ik heb daarom ook altijd een boek bij mij. Want thuis lees ik eerst lekker een half uurtje voor ik ga slapen. Dit heb ik dus de afgelopen twee vakanties ook geprobeerd, en mijn ritueel zoals thuis doorgevoerd. Mijn ogen waren wel lekker moe, maar ik viel er niet door in slaap.