Kosten worden niet tot je 18e maar tot je 21e verzekerd. Hangt van je pakket af, misschien kan je even bij je verzekeraar informeren!
Het is voor een volwassene pijnlijker dan voor een puber van 14 bijv. Dit omdat je gebit volgroeid is en vast blijft staan in de kaak. Krijg je een beugel, worden je tanden verplaatst en moet de ruimte in de kaak groter worden. Wanneer je beugel er uit gaat merk je dit ook heel erg, het zal voelen alsof je tanden los staan, vraag dan ook om een spalkje, geen nachtbeugel, daar los je weinig mee op. Ik heb al 5 jaar een spalkje en als die er uit vallen, vraag ik nieuwe spalken aan.
Voordeel van het plaatsen van een beugel op latere leeftijd is dat je gebit volgroeid is en het meestal niet heel lang duurt. Bij mij moesten er nog wat tanden gewisseld en/of getrokken worden. De tandarts zal er echt niet meteen een dikke draad in zetten, dat komt later wel.
Ik zeg, doen! Het zal je elke cent waard zijn!
Mijn gekke gebit heeft uiteindelijk 3000 euro gekost (was maar gedeeltelijk verzekerd volgens mij?), maar ik ben er zuinig op.
Edit: Transparante blokjes zijn wel mooi, maar pijnlijker te verwijderen, heb ik begrepen indertijd. Maar daar zou je natuurlijk ook naar kunnen vragen!