Nieuwe tandarts ontdekt veel gaatjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pluutje

Nieuwe tandarts ontdekt veel gaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 13:30

Ik hoop dat de titel een beetje duidelijk is maar het gaat er dus om dat ik sinds kort ben overgestapt naar een nieuwe tandarts (ivm verhuizing). Eind mei was ik nog bij mijn oude tandarts geweest maar omdat ik daarna een aantal keren 's nachts wakker was geworden met heel veel pijn en pijn had als ik mijn mond spoelde heb ik toch een afspraak bij de nieuwe tandarts gemaakt.

Mijn eerste afspraak was ruim een week geleden. Er zijn foto's gemaakt van mijn hele gebit en het bleek dat ik veel gaatjes had. Ik schrok daar een beetje van, want ik heb nog nooit gaatjes gehad (tenminste, dat dacht ik dus) en nu moest ik ineens een wortelkanaalbehandeling en had ik in totaal geloof ik 5 gaatjes waarvan 2 beginnenden. De tandarts is die dag meteen met de wortelkanaalbehandeling begonnen en er zijn 2 vervolg afspraken gemaakt; vorige week maandag en vandaag (overigens bij een andere tandarts van dezelfde praktijk). Vorige week is de wortelkanaalbehandeling afgemaakt en zijn er 4 kiezen rechts gevuld. Vandaag zijn er 4 kiezen links gevuld.

Nu kreeg ik te horen dat ik over 6 weken weer een afspraak van een uur moet. In eerste instantie werd ik daar een beetje door overdonderd en heb ik niet gevraagd waarom die afspraak nodig is. Net heb ik echter gebeld om dat alsnog te vragen en ook of het echt noodzakelijk is. Ik kreeg te horen dat het weer voor gaatjes is en dat het echt noodzakelijk is dat het op korte termijn gebeurt.

Nu vroeg ik me af of er meer mensen zijn die zoiets hebben meegemaakt. Aan de ene kant vind ik het raar dat mijn oude tandarts niets heeft gezien maar aan de andere kant snap ik ook wel dat hij niet zomaar foto's gaat maken en zonder foto's zag de nieuwe tandarts ook maar 1 mogelijk gaatje. En opzich heb ik natuurlijk liever dat ze nu gewoon de gaatjes behandelen ipv dat ik straks weer een wortelkanaalbehandeling moet maar een echt prettige besteding van mijn scriptietijd/vakantie is het natuurlijk niet :+

Blue_Eyes

Re: Nieuwe tandarts ontdekt veel gaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:33

Oh, herkenbaar! Ik ben pas overgestapt naar een andere tandarts omdat de oude bijna met de VUT ging en deze veel dichterbij was (lees 15 tegenover 1 km van huis). Ook ik moest meteen aan de behandelingen... dure grap (ik ben boven de 18 en niet heel uitgebreid tandartsverzekerd) en het kost inderdaad veel tijd!

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:34

Dit was bij ons thuis ook het geval :j onze oude tandarts ontdekte nooit een gaatje en daar waren we ook met 5 minuten weer weg.
De tandarts waar we nu zitten heeft zelfs bij mij een (beginnend) gaatje ontdekt terwijl ik altijd heel netjes mn tanden poets.

Ben blij dat we zijn overgestapt naar een andere tandarts, want voor je het weet zijn al je tanden kapot en ziet het er niet uit!

Anoeska

Ja, dat soort verhalen heb ik vaker gehoord. Dat een nieuwe tandarts meteen even 'grote opruiming' houdt als je nieuw binnenkomt. Ik ben geen tandarts, dus ik kan niet zeggen dat zo'n opruiming ook echt nodig is.

Nienkeee_

Ik ben ook geweest, heb 4 gaatjes :+

Nouja ik ben wel al een heeeeele tijd niet meer naar de tandarts gweest, ik poets m'n tanden trouwens wel 2x per dag hoor :P

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:35

Geloof me dat het bij mij nodig was :j Het zat alleen tussen de kiezen in, waar je met de borstel (en in mijn geval ook met een tandenstoker of flosdraadje) niet bij kunt. Zag ze inderdaad ook alleen op de foto. Dat deed mijn oude tandarts nooit, foto's maken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:36

Ook wij zijn thuis overgegaan naar een andere tandarts die de praktijk van mijn ouder tandarts overnam.

En tja, ook wij zijn allemaal geconfornteerd met veel extra behandelingen die ook echt nodig bleken te zijn.......
Onze oude tandarts bleek gewoon erg laks te zijn, maar ja, als je al jaaaaaaaaaaaaaaaren bij 1 tandarts zit ga je er vanuit dat die zijn werk gewoon goed doet.
Je stapt niet makkelijk over van tandarts, niet zo makkelijk als je bijvoorbeeld van kapper verandert oid.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:36

Anoeska schreef:
Ja, dat soort verhalen heb ik vaker gehoord. Dat een nieuwe tandarts meteen even 'grote opruiming' houdt als je nieuw binnenkomt. Ik ben geen tandarts, dus ik kan niet zeggen dat zo'n opruiming ook echt nodig is.

Zal idd nog eens laten checken door een andere tandarts. Bovenstaand is idd waar. Helaas!!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:40

Ik ga mij maandag inschrijven bij een andere tandarts (vanwege verhuizing) en ik ben hier ook heel erg bang voor. Mijn tanden staan zo dicht op elkaar dat ik niet eens kan flossen. Tevens kan ik niet poetsen achter mijn laatste tanden ivm geen ruimte.... Bah, ik heb echt een hekel aan mijn gebit...

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:42

Wij hadden precies hetzelfde, ik had dan ook een gaatje tussen 2 kiezen in.. Maar mijn moeder, die al jaren last had van bloedend tandvlees, zei de vorige tandarts gewoon beter poetsen want het is ontstoken. Nu bij onze nieuwe tandarts blijkt dat dat dus helemaal niet het geval is, maar dat er iets heel anders aan de hand is, en als ze hiermee nog een aantal jaar had doorgelopen dat gewoon alle tanden uit haar mond zouden gaan vallen.. Overigens is mijn vorige tandarts met pensioen gegaan..

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 14:05

Evelli schreef:
En tja, ook wij zijn allemaal geconfornteerd met veel extra behandelingen die ook echt nodig bleken te zijn.......
Onze oude tandarts bleek gewoon erg laks te zijn, maar ja, als je al jaaaaaaaaaaaaaaaren bij 1 tandarts zit ga je er vanuit dat die zijn werk gewoon goed doet.
Je stapt niet makkelijk over van tandarts, niet zo makkelijk als je bijvoorbeeld van kapper verandert oid.

Inderdaad, ik heb tot nu (ben nu 22) altijd dezelfde tandarts gehad, mijn ouders en broertje zitten nog steeds bij hem...

Ik twijfel er niet over dat er rechts iets mis was, want dat deed gewoon erg veel pijn, sinds de behandeling heb ik nergens meer last van (gekke is dat de pijn die ik 's nachts had onder was en de tandarts ook op de foto's niet kon zien waarom, sinds de eerste behandeling heb ik die pijn niet meer gehad dus hopelijk was het pijn van boven die doortrok).

Overigens poets ik mijn tanden ook gewoon 2x per dag hoor. Tegenwoordig zelfs 3 keer omdat ik begin mei problemen had met de ruimte tussen mijn tandvlees en mijn tanden, nu moet ik voor het ontbijt met een andere tandenborstel op een bepaalde manier poetsen. En ik heb nu een soort gel die ik 1 keer per week op m'n tanden moet smeren.

Overigens heeft hij mij op de foto's laten zien waar de gaatjes zaten en kon ik inderdaad wel zien dat er iets was.

Keet

Re: Nieuwe tandarts ontdekt veel gaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:08

Ik poets ze twee keer :) spoel wel de beide keren na met mondwater op advies van mijn tandarts

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:22

Je vorige tandarts was ook al wat ouder misschien?

De techniek is volgens mij op tandarts niveau heel erg veranderd de laatste tijd. Jongere werknemers in het vak zijn sowieso al meer van foto´s maken, terwijl dat bij de oudere stempel niet zo vanzelfsprekend is. ;) En foto´s laten toch alweer meer zien dan de tandarts met het blote oog kan zien.

En waar misschien je vorige tandarts inderdaad wat minder kritisch is geweest, kan ik me voorstellen dat als je ergens nieuw komt een tandarts dat juist niet is.

Maar mooi dat je in ieder geval van die kiespijn af bent :)

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 14:30

Hij was inderdaad niet heel jong en het is overigens ook niet zo dat ik nu heel boos op hem ben hoor.

En ik ben inderdaad heel blij dat ik van de pijn af ben (even afkloppen), nu nog hopen dat het zo blijft. Ik wil de behandelingen nu in principe ook wel gewoon laten doen, ook omdat ik al eerder heel veel last heb gehad van een verstandskies en dit jaar dus ook al heel wat last heb gehad. Ik weet dus hoeveel pijn het kan doen en daarom heb ik opzich liever dat ze in een vroeg stadium ingrijpen. Maar ik had toch wel verwacht dat het na vandaag even over zou zijn.