Ervaringen met wortelkanaalbehandeling?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aprilsgatje

Ervaringen met wortelkanaalbehandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 19:43

Hallo allemaal. ;)

Ik had even een vraagje over een wortelkanaalbehandeling, want mijn tandarts heeft voor de tweede keer mijn tand te hoog gevuld, dus heel mijn tand doet zeer, (de zenuw). Ik voel die zenuwpijn van mijn tand tot op ongeveer mijn sleutelbeen, zo langs mijn nek naar beneden. Dus ik ga morgen naar de tandarts want ik wil de pijn weg hebben. Ik heb de vorige keer mijn tand moeten laten trekken, maar nu zit de tand meer naar voren en ik weet niet of ze daar ook laten trekken of wortelkanaalbehandeling.

Ik zou graag willen weten hoe dit in zijn werk gaat, en hoe dit voelt.

Alvast bedankt! :D

*sorry als dit verkeerd staat, of als hier al een topic over is.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:54

het is zonde om een tand te laten verwijderen. Wat dat betreft is een wortelkanaalbehandeling beter. Sterkte trouwens met je kiespijn, heb zelf ook een keer een maand met pijn rond gelopen. Is echt afschuwelijk, had toen ook elke dag een dosis pijnstilling nodig om het leefbaar te houden.

Maarre.... als je tandarts al weer een fout heeft gemaakt, is het dan niet verstandig om naar een andere tandarts te gaan. Mijn vorige tandarts was ook nog al lekker bezig geweest, vandaar ook die maand niet te harden kiespijn. Ben op een gegeven moment naar een andere gegaan. Zenuwbehandeling gehad en probleem was opgelost.(zenuwbehandeling was trouwens pijnloos, kwestie van goed laten verdoven)

er zijn al wel meerdere topics over tandenleed

_noukie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:57

Ik heb een paar weken geleden een wortelkanaalbehandeling gehad, en heb hier niets van gevoeld, behalve de verdovingsspuit (die ik overigens dan ook vreselijk vind, maar goed, die gebruiken ze ook als ze je tand eruit trekken)..
Maar verder geen centje pijn.. heb er gewoon helemaal niets van gevoeld!!
(viel me ook echt reuze mee!)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:00

ik heb er ook een gehad,maar daar kwam ik pas achter toen de tandarts al klaar was en me nog even vertelde wat ie nou allemaal precies gedaan had.
verdoving er in,welke ik bijna niet gevoeld heb( de een kan beter prikken dan een ander) en helemaal niks verder gevoeld.
valt dus ontzettend mee :D

SteffiiY

Re: Ervaringen met wortelkanaalbehandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:02

Ik heb zelf twee wortelkanaalbehandelingen gehad.
Normaal met gaatjes vullen heb ik redelijk veel pijn aan de verdoving, maar dit keer voelde ik er vrij weinig van.
Verder met het schoonmaken van de zenuwen enz. ook geen pijn.
Alleen met het maken van de foto's(lees: twee harde dingen in je mond waardoor je kotsneigingen krijgt) was wat pijnlijk en vervelend.
De na-pijn viel ook reuze mee :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:02

Steekt hand op :D

Ik heb 3 jaar terug (als Sinterklaas kadotje 5 dec haha) een wortelkanaal behandeling gehad.
Ik werd indd goed verdoofd en voelde echt helemaal niets. Heb er 3 kwartier gelegen maar voor mijn gevoel duurde het wel wat korter. Het is zo voorbij en achteraf gelukkig nergens last van gehad!!

Als je tandarts twee keer die fout heeft gemaakt zet dat je niet aan het denken naar een ander te gaan? Straks gaat er ook wat mis met deze behandeling, is toch wel wat ingrijpender dan een vulling zetten :P

Aprilsgatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 20:10

Ja, jullie hebben gelijk. Het word denk ik wel tijd om van tandarts te wisselen. Ze is nog net afgestudeerd. (niet dat, dat er mee te maken heeft) maar ik kan dat niet hebben in mijn mond. Want ik word daar echt helemaal gek van.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:14

Ik was vrijdag de sjaak voor het begin, en mag dinsdag terugkomen om het gat en de kanalen te laten vullen.
Voelde er inderdaad niks van, behalve toen ie een kanaal moest schoonmaken waar nog wat levend zenuwweefsel in zat,
dat was iets minder. := En het schoonmaken en vullen schijnt verder ook geen pijn meer te doen met verdoving.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:16

Is dat niet gevoelig met drinken zo'n gat in je mond??

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:18

Er is bij mij een noodvulling ingestopt, en dinsdag wordt ie definitief gevuld. Niks geen last van. :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:40

Ik heb voor een paar weken terug ook een behandeling gehad.
Niks geen pijn bij de eerste behandeling. Noodvulling er op en weer naar huis, daar kreeg ik toch echt heel erg veel pijn en het bleek dat de vulling iets te hoog was. Was een noodvulling en ik ben op zaterdag langs de TA gegaan om die vulling te laten bijslijpen. Daarna geen last meer gehad.
Maar bij het zetten van de definitieve vulling heb ik wel erg veel pijn gehad :o Dit was niet verdoofd want dat was volgens hun niet nodig :+ Mijn tandvlees was toen ook nog erg ontstoken en het meeste pijn deed het bandje die ze om de kies heen zetten.
Maar goed de kiesdoet af en toe nog weleens pijn. Maar het schijnt dat jemet een witte vulling altijd wat langer last blijft houden..........

Maar mijn god wat heb ik een pijn gehad voor de behandelingen.'s Morgens voordat ik aan het werk ging stond ik met mijn wang tegen de badkamermuur aangeleund, want dat was lekker koel........ De tweede behandeling was geen pretje maar alles beter als die pijn van daarvoor......

Aprilsgatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 21:39

Bij mij wilden ze dat de vorige keer niet doen omdat het te veel 'pijn' zou doen, dus ik schrok er wel van. Maar ik hoop dat het niet pijn gaat doen.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:41

Ze verdoven toch, neem ik aan? :P

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:42

Vragen om verdoving hoor :j Dan heb je er echt niet te veel last van ;)

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:43

Hier nog iemand die wel eens een wortelkanaalbehandeling gehad heeft. Behalve het zetten van de verdoving verder niks gevoeld, het is alleen af en toe een beetje een raar geluid, en ja die foto's...bij mij echt een ramp aangezien dat nooit past, dus moesten de foto's 4 keer. Maar erna heb ik verder ook geen last gehad.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:45

Nou, ik krijg liever een kind dan een wortelkanaalbehandeling. Verdoving voor een olifant en nog knalde ik tegen het plafond.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:48

Ik heb geloof ik al een stuk of 3 van die behandelingen gehad. Ik weet wel dat als ik zoveel pijn heb, ik alleen maar blij ben dat ik naar de tandarts mag. Onze tandarts levert goed werk, want ik voel er altijd erg weinig van. Bij de eerste keer was het nogal heftig ontstoken en toen kreeg ik wel een noodvulling. En een weekje later de echte. Bij de tweede was het nog erger en toen heb ik tot 2 keer aan toe een noodvulling gehad. De laatste keer was het minst pijnlijke: boren, schoonmaken en vullen en klaar. Half uurtje werk, na die tijd ook weinig pijn. Ik vind ook het bandje om de kies altijd het vervelendste, doet best zeer. En zo'n ding in je mond voor een foto vind ik ook een drama. Moet ik ook altijd van kokhalsen. Maar voor de rest vind ik het wel mee vallen, mits je goed verdoofd bent.

Aprilsgatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 21:54

Moet dat bandje er persé om?

Aprilsgatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 08:56

Hoe zit het eigenlijk met die Napijnen?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:22

Napijnen is wisselend. De tweede keer heb ik geloof ik nog 2 weken lang ibuprofen moeten slikken tegen de pijn, vooral als ik ging slapen. En de laatste keer waarschuwde de tandarts voor de napijnen, want ik kon er nog wel enkele dagen last vanhouden. En? Nergens last van gehad!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:29

ik dacht altyd dat wortelkanaalbehandeling pijnlijk was,heb er laatst een paar gehad en ik voelde er helemaal niks van dankzij de verdoving :)
ik heb deze behandeling 1000x liever dan boren :j
dat voel ik wel,ook met verdoving,en ik krijg daar echt kippevel van :o
dat vind ik helemaal niks ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 00:22

Ik heb er 2 gehad en opzich valt het mee. De napijnen nam ik speciale paracetamol van de huisarts. Verder is het best te doen. Zonder verdoving voeren ze geen kanaalbehandeling uit. En geloof me als je zo'n kiespijn hebt dan is die verdovingsspuit een zegen. Bij mijn 2de moest ik de dag voor kerst naar de noodtandarts met een gigantisch opgezwolle gezicht. Hij had me bijna doorgestuurd naar de kaakchirurg zo erg was het. Daar ben ik lang ziek van geweest maar dat kwam ook door de onsteking die eronder zat. Maar het was een opluchting om geholpen te zijn.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:33

Ik heb vanochtend het laatste stukje gehad, dus het vijlen en vullen.
Nou, niks aan het handje, voelde er niks van (met verdoving) en was zo weer klaar.
Hoefde ook geen heel apparaat in m'n mond voor de foto, alleen even vasthouden met m'n duim.