Schildklier-probleem en o.a. afslanken..wie ook?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Melody21

Schildklier-probleem en o.a. afslanken..wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 19:07

Hoi Bokkers, :wave:

Weet niet of er al een topic over is, anders hoor ik het graag.

Graag zou ik willen weten of er hier meer mensen zijn die ook een schildklier afwijking/probleem hebben.
Ik zou namelijk graag informatie en ervaringen willen uitwisselen.

Wat mij bijvoorbeeld erg bezig houd is het dik worden van een vertraagde schildklier.
Ik zit met een hoop vragen die ik niet goed op internet kan vinden.
Zoals , als je goed ingesteld bent, kun je dan vrij simpel weer afvallen.
Wat is jullie ervaring daarmee ? Kom je aan van vergrote eetlust of omdat je spijsvertering niet goed werkt.

Hebben jullie nog last van bij-verschijnselen? Soms heb ik het idee dat de waarden nogal kunnen schommelen?
De medicijnen zijn immers niet 'Time-released'....

Ik zou graag weer willen afvallen,maar weet niet of ik nog met dingen rekening moet houden.
Hoe is dit bij jullie gegaan ( of niet gegaan misschien :D )

groetjes !

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:18

Zie oa: [MW] Schildklier wat te langzaam werkt. ;)

Ik heb zelf ook een te langzame schildklier. Ik heb geen last van dikker worden hier door en ben ook niet afgevallen of iets sinds ik medicijnen slik hier voor. Waarschijnlijk heeft iemand anders hier meer ervaring mee ;)

Succes!

Melody21

Re: Schildklier-probleem en o.a. afslanken..wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 19:27

haha, nou lucky you :j dank voor je reactie..ga het topic even bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:17

Ook ik ben erg zwaar geworden door mijn klier. inmiddels ben ik alle kilo's kwijt. Het is voor ons gewoon veel zwaarder om af te vallen dan voor iemand zonder stofwisselingsziekte. maar het kan wel !

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:22

ook ik heb een veels te trage schildklier en slik dus ook thyrax

ben behoorlijk aangekomen afgelopen jaren ondanks dat ik nauwelijks eet(nou ja,.ik bedoel ,.ik eet wel gewoon gezond natuurlijk,maar ben geen snoeperd of toetjes-eter of iets dergelijks)

soms val ik ietsjes af,maar dat komt er ook weer net zo makkelijk bij.
is gewoon veel moeilijker afvallen dan "normaal"

maar ach,."hoe meer kilo ,hoe meer om van te houden",zullen we maar zeggen :+ :D

ps. ook 1 van mijn dochtertjes van 8 maanden oud heeft het aan haar schildklier en slikt dus ook al thyrax. toch is zij nog geen "bolletje"

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 21:30

Hoe ben je erachter gekomen dat je dochter ook problemen met haar schildklier heeft Mackkwek?
Faye, hoe is het jou gelukt om af te vallen?

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:44

Melody21 schreef:
Hoe ben je erachter gekomen dat je dochter ook problemen met haar schildklier heeft Mackkwek?

mijn dochtertjes zijn geboren na 6 maanden zwangerschap en zijn dus helemaal binnenste buiten gekeerd.
ze heeft toen ook een onderzoek gehad waarvoor nodig was dat ze bepaald spul inspoten bij haar en dat heeft dus de werking van haar schildklier aangetast.

ze geven dan standaard thyrax tot het derde jaar omdat het schildklierhormoon cruciaal voor haar hersentjes is om zich normaal te kunnen ontwikkelen.

de dokters denken dat ze inmiddels mischien al zonder thyrax zou kunnen,maar puur voor de zekerheid moet ze door blijven slikken tot ze 3 is.
schijnt verder gelukkig geen kwaad te kunnen.
vind het alleen sneu dat ze zich elke 3 weken moet laten prikken |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:21

Melody21 schreef:

Doorbijten en nog eens doorbijten. En zeer schaars melkprodukten. Als je ze neemt, uren na je thyrax. Het remt namelijk de opname van je nedicatie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:30

Kennis van mij heeft ook een trage schilklier en bij behorende ellende, zij slikt haar medicijnen liever 's avonds voor het slapen gaan, schijnt beter te zijn voor de opname. Ook hoeft ze dan niet 's morgens te wachten voordat ze kan ontbijten.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 09:27

mackkwek schreef:
Melody21 schreef:

mijn dochtertjes zijn geboren na 6 maanden zwangerschap en zijn dus helemaal binnenste buiten gekeerd.
ze heeft toen ook een onderzoek gehad waarvoor nodig was dat ze bepaald spul inspoten bij haar en dat heeft dus de werking van haar schildklier aangetast.

ze geven dan standaard thyrax tot het derde jaar omdat het schildklierhormoon cruciaal voor haar hersentjes is om zich normaal te kunnen ontwikkelen.

de dokters denken dat ze inmiddels mischien al zonder thyrax zou kunnen,maar puur voor de zekerheid moet ze door blijven slikken tot ze 3 is.

Poeh , wat heftig! Inderdaad sneu dat ze steeds moeten prikken. Kunnen ze niet onderzoeken of het nog steeds nodig is?

faye schreef:
Melody21 schreef:

Doorbijten en nog eens doorbijten. En zeer schaars melkprodukten. Als je ze neemt, uren na je thyrax. Het remt namelijk de opname van je nedicatie.

Wauw, knap hoor...Weet niet of ik dat kan hoor :o Vind het zonder schild klier gedoe al haast niet te doen. Helemaal als je al vrij gezond eet.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:25

mackkwek schreef:
Melody21 schreef:

Ik heb hier even een off-topic en puur informatieve vraag over. Ik gebruik zelf ook medicatie tegen een te trage schildklier. Mijn nieuwe internist heef mijn dosering aardig verlaagd ten opzichte van voorheen. Nu vertelde hij me dat je bij gebruik van een te hoge dosering medicatie botontkalking krijgt? (euhm, ik hoop dat ik het zo goed formuleer, het is nl. al een tijd geleden dat we erover gepraat hebben).
Ben ik eigenlijk benieuwd hoe het dan zit met je dochtertje, omdat ze eigenlijk misschien wel "preventief" medicatie krijgt. Puren nieuwsgierigheid van mijn kant dus!!

Afvallen kan inderdaad wel als je netjes ingesteld bent, het is mij een paar jaar geleden ook gelukt om wat kilo's kwijt te raken, ik heb diabetes en een te trage schildklier. Na aanpassing van de medicatie van m'n huidige internist is er wel weer 2 kg. bijgekomen die er kennelijk niet af willen gaan, grr.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:08

[quote="Bergje|(]

Ik heb hier even een off-topic en puur informatieve vraag over. Ik gebruik zelf ook medicatie tegen een te trage schildklier. Mijn nieuwe internist heef mijn dosering aardig verlaagd ten opzichte van voorheen. Nu vertelde hij me dat je bij gebruik van een te hoge dosering medicatie botontkalking krijgt? (euhm, ik hoop dat ik het zo goed formuleer, het is nl. al een tijd geleden dat we erover gepraat hebben).
Ben ik eigenlijk benieuwd hoe het dan zit met je dochtertje, omdat ze eigenlijk misschien wel "preventief" medicatie krijgt. Puren nieuwsgierigheid van mijn kant dus!!

[/quote]

tja ik heb eigenlijk geen idee,.. maar ja,.. het is natuurlijk het 1 of het ander.
als ze het niet zou slikken is de kans er dat haar hersens zich niet goed zouden ontwikkelen,.en tja,.. dan heb je natuurlijk ook een erg groot probleem.

ik heb zelf trouwens nooit wat gehoord van die botontkalking(en slik nu zelf ook al aantal jaren thyrax)
3 augustus moeten we weer voor controle naar het ziekenhuis met haar en zal het dan meteen eens vragen. :D ben nu ook nieuwsgierig :+

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 09:57

Ja, vraag eens! Want ik had er al die 16 jaar namelijk ook nog nooit van gehoord. Eigenlijk begon de discussie omdat ik van mijn vorige arts een deel cytomel en een deel euthyrox heb gekregen. Deze nieuwe arts is het daar duidelijk niet mee eens en uiteraard begon hij als eerste die cytomel te halveren (daar wil hij natuurlijk vanaf). Daar begon het al mee, naderhand bij het weer opnieuw aanpassen van de medicatie begon hij dus over botontkalking, waar ik ook nog nooit van gehoord had!

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 07:59

Mackkwek, ben benieuwd hoe het is gegaan bijh de controle van je dochtertje?

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:34

ja ik weet het, er is al een tijd niet gereageerd in dit topic, maar om nu weer een nieuw topic aan te maken vindt ik ook weer een beetje overbodig.

Ik ben er sinds december achter dat ik een te trage schildklier heb.
Dit is alleen vastgesteld door mijn huisarts en die heeft mij verder nooit doorgestuurd.
Ik heb dus de blauwe thyrax (0.025) gekregen, in het begin werkte het wel. Maar heb nu weer het gevoel dat ik terug bij af ben ondanks dat ik ze wel elke dag trouw slik.
Ik ben weer zo extreem moe, heb nergens zin in. Wordt al moe als ik aan lopen denk.
Val niet af, ondanks ik niet extreem snoep.

Ook zijn ze er achter gekomen dat ik bloedarmoede heb en een kleine ijzer tekort. Voor de ijzer tekort heb ik ook ijzertabletten, maar die durf ik bijna niet te nemen omdat ik anders verstopt raak. ik probeer ze wel één keer in de week in te nemen.
Maar voel me gewoon niet happy. Ben vergeetachtig, kan slecht uit mijn woorden komen en gewoon MOE!

Hebben jullie dat ook gehad dat jullie na een grote up weer een enorme down hebben? en lopen jullie bij een internist hiervoor?
Ik ben namelijk ook van plan om morgen de huisarts te bellen om mij door te laten sturen, ook omdat ik zoveel darmproblemen heb.
en eten jullie ook dingen niet i.v.m. de schildklier omdat je je van een bepaald product weer moe voelt?

Ik zoek in ieder geval ook mensen om ervaringen mee uit te wisselen en hoe jullie er tegenoverstaan en je na een enorme dip weer oppept

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:57

Hoe zit dat eigenlijk met gewichtsproblemen en schildklier.

Ik dacht dat je vooral erg aan kon komen als je (nog) niet weet dat je schildklier te langzaam werkt.
Daardoor is de stofwisseling (en hartslag) dan heel traag, en daardoor kom je aan.
Maar dat, als je goed ingesteld bent qua medicatie, de stofwisseling weer normaal is (omdat de hormoon spiegel met medicatie hersteld is) en het dan eigenlijk weinig verschil zou moeten maken?

Delfin - sinds december, dan slik je nu ruim een maand medicijnen? Als het achteruit gaat in plaats van vooruit dan zou ik dit zeker bij je huisarts melden (en waarschijnlijk weer bloed laten prikken (FT4, FT3, TSH)) misschien slik je niet genoeg?

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:20

Nee al bijna 3 maand, we zitten al halverwege de maand februari en ik heb het rond 1 december gekregen.
Ik heb vanmorgen gebeld, en moet morgen bloedprikken.
We zullen zien wat daar uit komt.

En wat betreft gewicht, ik zit al 3 jaar op het zelfde gewicht. Ben wel wat aan de zware kant, maar niet te zwaar.
Ik dacht juist wanneer je medicatie krijgt dat je dan weer afvalt. maar heb dit nog niet echt ondervonden :)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:43

Ik slik nu al een paar jaar (6?) schildklier medicatie. Weinig tot geen problemen met instellen.
(Hashimoto.. vroeg aan de huisarts hoe lang ik dit moest slikken, antwoord "och, zo'n 70 jaar gok ik" :D )

Ben mijn hele leven aan de lichte kant geweest (te vroeg geboren), maar - vooral door totaal geen beweging (me/cvs - dus ook echt GEEN beweging) - was ik toch echt ineens 60 kilo (bij 1.72m).

Dat werd me te gek, had door de me/cvs al niet meer het ooit atletische figuur (alle spieren foetsie), maar met broeken die niet meer pasten enzo werd het tijd om wat te doen. Dus wat gezonder gaan eten en ik zit nu zonder al te veel moeite stabiel op 58.5
(eet al erg gezond, dus mijn 'gezonder' was eigenlijk alleen: geen koekjes/snoep meer en wat minder suiker in de thee)

Als de hele me/cvs ellende wat beter wordt en ik weer wat meer kan dan 15 minuten wandelen max, neem ik aan dat ik vanzelf terug kom op mijn standaard 55-56 kilo, en dat ik dan ook weer wat strakker in mijn vel kom te zitten qua spieren.

Omdat dit bij mij allemaal redelijk 'makkelijk' gaat terwijl ik niet kan sporten, dacht ik dat gewichtsprobleem misschien vooral was als medicatie nog niet goed is ingesteld.

Maar ik ben ook geen typische schildklier patiënt, is heel waarschijnlijk dat dit het gevolg is van het standaard immuungedoe dat bij ME/CVS komt kijken.
Depressie etc heb ik ook totaal niet. (Ik viel eerst ook af toen schildklier niet OK was - andere hormoonsystemen schijnen eerst bij te springen of zo? - toen ik met medicatie begon zat ik na een paar maanden stabiel op mijn normale gewicht..herstelde zich wel dus hier, extra gewicht kwam van extra koekjes en kitkats ;) )