Kraken? Heilzaam?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Kraken? Heilzaam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 18:36

Ik hoor veel mensen over dat ze zo lekker opknapten als ze bij een 'kraker' geweest waren. Ik heb af en toe wel een beetje last van mijn rug en vroeg me af of het wat is. Waar vind je een goede 'kraker'?

horselove154

Re: Kraken? Heilzaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:36

Goede vraag, ik volg even mee!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:06

Ik weet niet wat je bedoelt met een kraker, ik ga regelmatig naar een osteopaat (doorverwezen door de osteopaat van m'n paard.. ;) )
Op www.osteopathie.nl kun je een lijst vinden van osteopaten.

Zelf had ik niet het idee dat ik erg vast zat in mijn rug, totdat ik geweest was. Het maakt echt een heel verschil, ik kan bijvoorbeeld een stuk makkelijker ademhalen. Na de eerste twee behandelingen moest ik erg wennen, m'n spieren moesten in een keer de boel weer rechtop houden.. dat kostte wel wat moeite.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:16

Er zijn vele vormen van 'kraken', of manipuleren zoals het eigenlijk heet.
Als je ergens een blokkade hebt lucht het inderdaad heel erg op, belangrijker is echter dat je door het opheffen van de blokkade via het zenuwstelsel allerlei processen in het lichaam weer beter laat functioneren.
Het gaat dus niet puur om de mechanische werking van de manipulatie maar vooral om de prikkel die je ermee geeft aan het lichaam.
Ik ben zelf fysio en ben nu aan het doorleren voor osteopaat (voor paarden hihi!).
Waarom osteopathie en niet manueel therapie of chiropractie?
Omdat dit de meest subtiele en meest complete manier is waarop je een probleem kunt benaderen.
Dus: niet alleen de symptomen behandelen, maar ook zoeken naar de oorzaak, verbanden leggen en het hele lichaam als een geheel zien en niet alleen als een enkel stijf gewricht.
dat is nl te simpel gedacht.

Succes ermee!
Je kunt het echt zien als 'de grote beurt' voor je lijf.
Waarom wel je auto wegbrengen eens per zoveel maanden, maar je eigen lijf niet??

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:19

Ook heel blij met mijn osteopaat.

Jarenlang heb ik chronisch gehyperventileerd: tientallen therapeuten 'versleten'. Maar osteopathie heeft me ervan af geholpen. Helemaal blij mee.

Daarom laat ik mijn paarden en honden ook osteopatisch jaarlijks nakijken en behandelen. Heel tevreden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:20

ik vond het altijd heerlijk was weer helemaal los. en mn bekken staat ook wel es schuin en werd dan weer recht gezet. ik vind het wel een aanrader

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:31

Ik had veel last van mijn nek en hoofdpijn en ben ook naar een chiropractor gestapt. Nek gekraakt, rug gekraakt. Het ging steeds beter. Na 2 maanden ging het de andere kant op. Megahoofdpijn, nekpijn, schouderpijn (dat was het ergste) Steeds weer heen, want het lag aan mijn houding en soms duurde het gewoon wat langer. Ben binnen die praktijk nog naar een ander chiropractor geweest, maar geen succes.
Na 7 maanden ben ik er mee gestopt en naar een manueeltherapeut gestapt. Het bleek direct dat mijn bekken scheef staan en alles daarop ook scheef en mjn nek dus ook. Geen chiropractor die het daar over gehad heeft. Het gaat nu stukje bij beetje wat beter, maar er zullen ook wel goede chiropractors zijn.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:38

Ik ben een jaar geleden een aantal keer naar een manueel therapeut geweest vanwege schouderklachten na een blessure. Deze therapeut werd me aangeraden door een kennis.
Hij heeft me echter erg veel pijn gedaan en soms liep ik bijna huilend naar buiten van het tintelen en steken in mijn arm en schouder. De eerste keren was zijn verklaring dat alles zo lang vast gezeten had, dat dit nu een normale reactie op zijn handelen was, daarom ben ik een paar keer terug gegaan.
Na 6 behandelingen en veel pijn ben ik niet meer terug gegaan. Voor mijn eigen gevoel heeft hij het totaal verkeerd gedaan.

Ik geloof zeker wel dat dit een therapie is die goed kan helpen, alleen zijn er denk ik een hoop therapeuten die maar wat doen.
Zorg dus dat je iemand vindt die op de een of andere manier iets van scholing gehad heeft en het liefst waar bekenden van je goede ervaringen hebben.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:56

Hoe werkt dat ''kraken'' precies?

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:12

Tja dat is een heel verhaal.
Je beweegt een (geblokkeerd) gewricht heel snel en kort ongeveer 1 mm verder dan het eigenlijk wil/kan.
Daarmee prikkel je receptoren in het kapsel van dat gewricht waardoor pijnprikkels niet meer de overhand hebben, maar eerder 'bewegingsprikkels'.
Hiermee beinvloed je het zenuwstelsel zodanig op een positieve manier dat alle functionele problemen die samenhingen met de blokkade worden opgeheven. (zoals verminderde doorbloeding, pijn, zweten, verhoogde spierspanning etc)

Het is altijd zinnig om op zoek te gaan naar mensen met referenties of aantoonbare kwalificaties.
Helaas zijn er in iedere beroepsgroep mensen die er met de pet naar gooien, hoe lang ze er ook voor gestudeerd hebben (en al deze opleidingen duren een jaar of 4 tot 5)
Je moet het geluk hebben iemand te treffen die zoekt naar de oorzaak en niet alleen de symptomen.
Dat ik soms hoor dat mensen ergens binnenkomen, her en der gekraakt worden en na 10 min 100 euro lichter weer buiten staan, daar gaan mijn nekharen van overeind staan.
En ook niet zonder gevaar. Het is een krachtig middel dat met wijsheid, gevoel en beleid moet worden toegepast en zeker niet bij iedere klacht/patient toepasbaar is.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:43

Heb nog wel een goede 'kraker' voor je, ga ik zelf ook altijd heen, ik pb je het nummer wel.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:47

Ik zit bij een manueel therapeut en ik heb er erg veel baat bij! Ik ga 1 keer in de 2 maanden eens bij hem langs soms iets vaker. Ik zat eerst bij een fysiotherapeut maar die was er na 2 jaar ook niet veel verder mee gekomen en daar kwam ik elke week. Voor mijn nek en rug. Toen ging ik naar de manueeltherapeut en die kwam er dus achter dat het bij mijn heup vandaan kwam! Hij heeft toen mijn heup ook gekraakt en daarna ging het allemaal stukken beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:28

Mijn moeder zit niet in een rolstoel dankzij onze kraker. 9 jaar rugklachten, operaties, schroeven in haar rug, rug in het gips, niemand die wist wat het was.
Tot ze naar een manueel therapeut in Utrecht ging. Hij kraakt niet door middel van trekken en rukken, want zo krijgen je spieren een enorme klap.
Hij duwt je wervels terug op hun plek, niet altijd even fijn, maar het werkt wel.
Ik heb zelf ook een slechte rug en mijn nek zit altijd vast. Voor ik naar hem ging had ik elke dag pijn, nu is het zoooveel minder.
Ik moest een tijdje elke week komen en nu ga ik nog maar 1x in de 4 maanden.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:32

ik ben vorige week gekraakt, het klonk echt niet lekker. leek net of een beschuitje in mijn nek verpulverd werd. maar ik heb nog nooit zo'n licht hoofd gehad. vond het echt fijn merkte wel dat ik wel wat spierpijn had. en dat na het paardrijden hij wel weer een beetje terug schoot, dud eigenlijk nog een keer laten doen.

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:41

Ik heb een half jaar met vage klachten bij een Mensendieck therpaut gelopen, omdat ik vond dat er geen vooruitgang inzat ben ik langs mijn huisarts gegaan met de vraag of er nog iets anders mogelijk was voor mij. Ze heeft me toen doorverwezen naar een kraker. Hij vertelde mij dat ik zo lang een slechte houding had gehad dat er een spier oid vast zat en heeft me 2 keer gekraakt. Ik wa van de pijn af en kon gelukkig mijn rechterarm weer normaal bewegen.

Dit is nu bijna een jaar geleden en ik merk dat de klachten langzaam aan weer terug komen. Ben dus ook van plan om weer een bezoekje te brengen aan de kraker, hopelijk kan ik dan na 1 of 2 behandelingen weer beter functioneren.

Hanneke184

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:51

Ik heb teveel ruimte in mijn gewrichten en tussen mijn rugwervels. Hierdoor wil er nog wel eens wat verschuiven in mijn rug, bijvoorbeeld door een val van het paard. Loop nu sinds vijf jaar bij een chiropractor. Eerst heel vaak, tegenwoordig twee tot drie x per jaar. Nu kon ik vorige week bijna niet meer bewegen van de pijn in me rug, gebeld en kon meteen terecht. Bleek dat er wat wervels scheef zaten in mijn rug, waardoor er een zenuw 'vast' was komen te zitten. Dit was dinsdag, in de loop van de week is het zo hard opgeknapt dat ik zondag al weer rustig een kwartiertje op het paard zat. Ben gisteren nog een x geweest en vrijdag moet ik weer. Daarna pas weer als ik denk dat het nodig is.

Ik heb er erg veel baat bij. Merk dat ik de dag zelf erg moe ben, maar voel me veel lekkerder in mijn vel zitten, losser enzo.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:59

Tijdens mij co-schappen (met name Neurologie) hoor ik met name negatieve verhalen over 'kraken'. Met name omdat de meeste therapeuten problemen op geheel verkeerde wijze benaderen en de problemen alleen maar erger maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:00

Jep, ik ga deze week ook nog voor de eerste keer.... Heb nogal last van mijn rug (bepaald plekje lijkt vast te zitten).

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:01

Mijn vriend is over een half jaar manueel therapeut. De een is inderdaad de ander niet. Zoals in veel vakgebieden heb je ook hier rotte appels er bij zitten.
Sommige fysio's hebben wel eens gezien hoe het moet en gaan dan ook aan de slag, maar wat ze doen, dat weten ze vaak niet.
Ook zijn er meerdere stromingen binnen de manuele therapie.
De ene stroming weet meer over de rug en de ander weer meer van andere gebieden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:30

Ik heb een hele slechte ervaring bij een manueel therapeut, dat koste me 2 weken ziekenhuis.
Als ze me nu ook maar ff vastpakken krijg ik al de bibbers.

Ik doe nu een speciaal rugtrainings programma, ben al een jaar bezig en volgens mij heeft het wel geholpen. Ben nu bijna 4 maanden pijnvrij en dat na 6 jaar tobben met een kleine break van een maand of 7.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:19

patos schreef:
Tijdens mij co-schappen (met name Neurologie) hoor ik met name negatieve verhalen over 'kraken'. Met name omdat de meeste therapeuten problemen op geheel verkeerde wijze benaderen en de problemen alleen maar erger maken.

Ik vind dit wel erg generaliserend en ongenuanceerd.
Vooral ook omdat je er de 'meeste therapeuten' in noemt.

Er zijn tig verschillende opleidingen en benaderingswijzen in deze branche die je eigenlijk helemaal niet met elkaar kunt vergelijken puur aan de hand van het woord 'kraken', wat ook niet de goede benaming is.
Het heet manipuleren en een goede manipulatie hoort helemaal niet per definitie te kraken.

Punt 1: Ik heb in 9 jaar bij ons in de praktijk nog niet meegemaakt dat mensen ALS GEVOLG VAN het manipuleren in het ziekenhuis terechtkomen.
DAT het soms gebeurt is op zich al erg genoeg (en ja, ook ik ken de verhalen), de vraag is in hoeveel van de gevallen de manipulatie hier debet aan was.
Punt 2: de gevallen DIE als gevolg van een manipulatie in het ziekenhuis terechtkwamen zullen waarschijnlijk bij de spreekwoordelijke 'rotte appels' in de beroepsgroep zijn geweest.
Ik denk niet dat dat representatief is voor de beroepsgroep, die iegenlijk ook veel te divers is om als 1 beroepsgroep te bezien.

Mensen die gekwalificeerd zijn om te manipuleren hebben over het algemeen een lange en zware opleiding doorgemaakt en zijn zich vaak ook heel goed bewust van de indicaties en CONTRA-indicaties.

Al met al dus weer een paar zeer ongenuanceerde uitspraken op bokt waardoor er weer praatjes in de wereld komen die niet goed onderbouwd zijn.

Cowgirl schreef:
Ik heb een hele slechte ervaring bij een manueel therapeut, dat koste me 2 weken ziekenhuis.
Als ze me nu ook maar ff vastpakken krijg ik al de bibbers.

Ik doe nu een speciaal rugtrainings programma, ben al een jaar bezig en volgens mij heeft het wel geholpen. Ben nu bijna 4 maanden pijnvrij en dat na 6 jaar tobben met een kleine break van een maand of 7.

Wat precies heeft ervoor gezorgd dat je in het ziekenhuis belandde, wat waren je klachten, heb je de referenties gecheckt van die therapeut?
Niet perse om te zeggen dat je ongelijk hebt, maar een dergelijk verhaal heeft altijd een voor- en een nageschiedenis die we hier niet te horen krijgen.

Nogmaals: niet om mensen aan te vallen, maar ik zou het zo fijn vinden als er wat genuanceerder uitspraken werden gedaan op bokt die niet het beeld van een beroepsgroep, waar jarenlang zorgvuldig aan wordt gewerkt door kwaliteitsbeleid etc, door zulke ongenuanceerde uitspraken teniet wordt gedaan.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:24

Ik had vroeger heel vaak hoofdpijn (en was moe), m'n ouders hadden goede ervaringen met chiropratie, maaar mij staat dat 'kraken' helemaal niet aan. Daarom ben ik naar een osteopaat gegaan, deze lost problemen op een veel minder agressieve manier op voor mijn gevoel.
De last van m'n hoofd kwam door scheve/stijve nekwervels en nadat hij dat paar keer behandelt heeft, ben ik helemaal van m'n hoofdpijn af.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:36

am13 schreef:
patos schreef:

Ik vind dit wel erg generaliserend en ongenuanceerd.
Vooral ook omdat je er de 'meeste therapeuten' in noemt.

Er zijn tig verschillende opleidingen en benaderingswijzen in deze branche die je eigenlijk helemaal niet met elkaar kunt vergelijken puur aan de hand van het woord 'kraken', wat ook niet de goede benaming is.
Het heet manipuleren en een goede manipulatie hoort helemaal niet per definitie te kraken.

Punt 1: Ik heb in 9 jaar bij ons in de praktijk nog niet meegemaakt dat mensen ALS GEVOLG VAN het manipuleren in het ziekenhuis terechtkomen.
DAT het soms gebeurt is op zich al erg genoeg (en ja, ook ik ken de verhalen), de vraag is in hoeveel van de gevallen de manipulatie hier debet aan was.
Punt 2: de gevallen DIE als gevolg van een manipulatie in het ziekenhuis terechtkwamen zullen waarschijnlijk bij de spreekwoordelijke 'rotte appels' in de beroepsgroep zijn geweest.
Ik denk niet dat dat representatief is voor de beroepsgroep, die iegenlijk ook veel te divers is om als 1 beroepsgroep te bezien.

Mensen die gekwalificeerd zijn om te manipuleren hebben over het algemeen een lange en zware opleiding doorgemaakt en zijn zich vaak ook heel goed bewust van de indicaties en CONTRA-indicaties.

Al met al dus weer een paar zeer ongenuanceerde uitspraken op bokt waardoor er weer praatjes in de wereld komen die niet goed onderbouwd zijn.

Jouw probleem als je mijn post ongenuanceerd en generaliserend vindt. Ik kom tijdens mijn co-schappen nu eenmaal met een heleboel patiënten in aanraking die door een scala van verschillende therapeuten behandeld welke manipulaties uitvoeren, mijn conclusie is dat het merendeel van de patiënten meldt nadelige gevolgen van de betreffende behandeling te ondervinden. Je kunt dat generaliseren noemen, maar met een beetje goede wil kun je ook lezen dat ik onderscheid maak tussen 'goede' en 'slechte' behandelaars. Alleen krijg ik de indruk dat deze laatste groep momenteel de overhand heeft. In welk deel van de beroepsgroep deze zich bevinden, daar doe ik geen uitspraak over omdat ik er simpelweg geen verstand van heb.
Als een therapeut de juiste opleiding heeft gevolgd en hij/zij weet hoe het vak op de juiste manier uitgeoefend dient te worden, soi!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:53

Ik ben ook iemand met veel verschillende rugklachten..

Dan zit mijn onder rug weer vast en dan mijn linkerschouder of nek weer. Ik kraak al mijn botten (tenen, vingers, rug nek knieen ga zo maar door) zelf altijd. Dus toen ik bij een kraker kwam deed die niks nieuws bij mij. Wat wel erg hielp was schockwave therapie.Helaas is dit maar een paar keer verzekerd dus kan ik niet vaker als 3x per jaar.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:13

Het kraken klinkt erg pijnlijk maar meestal helpt het dan toch...