Meer mensen met hypoglycemie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MissBambi

Meer mensen met hypoglycemie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 20:20

ongeveer een jaar geleden hebben ze bij mij de ''diagnose'' hypoglycemie gesteld.

Ik viel regelmatig flauw en was vaak duizelig. Je kan het zeg maar zien als een soort suiker alhoewel het geen vorm van suiker is.
Hierbij is je suikerspiegel dan heel laag.

Ook heb ik een vrij lage bloeddruk (60 over 100) en icm hypoglycemie af en toe een crime :=
Wanneer ik het aan voel komen moet ik snel wat eten (drinken werkt minder goed bij mij, dextro overigens ook bijna niet)

Nou vroeg ik me af wat jullie voornamelijk eten wanneer jullie denken een lage suiker te hebben.
(overigens heb ik niet alle ziektes die erbij horen als je gaat googlen op hypoglycemie, ben verder helemaal gezond ;))

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:26

Yep ik heb het ook. Maar nu is het wel veel minder erg dan vroeger. Zodra ik voel dat ik een beetje trillerig word, zorg ik dat ik wat eet. Zo simpel is het! De tijd dat ik veel flauwviel kwam vooral als ik erg onregelmatig at, of vergeten was wanneer ik voor het laatst iets had gegeten. Eigenlijk valt het allemaal best wel mee.
Waar je wel mee op moet passen is bier, zitten heel veel koolhydraten in, en als ik daar teveel van drink (is zowieso niet goed ;) ) leg ik het loodje haha.

Goof

Re: Meer mensen met hypoglycemie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:29

Hier nog iemand.
Ik zorg dat ik zeer regelmatig eet, ik eet echt iedere paar uur iets en zolang ik dat doe en weinig suiker eet en koffie drink gaat het gewoon goed :D

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:46

ik heb er gelukkig geen last van, maar mijn moeder wel.. die heeft hypo's als gevolg van diabetes... zij heeft van die druivensuikertabletjes, huismerk van het Kruidvat... en een pakje jus d'orange...

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:57

Ik had er ook veel last van. Niet dat ik dan echt tegen de vlakte ging, maar ik had wel heel vaak last van een licht gevoel in mijn hoofd, hoofdpijn en trilhandjes.
Sinds ik een dieet ben gaan volgen vanwege mijn spastische darm heb ik er echter helemaal geen last meer van. Voor dit dieet moet ik suiker, lactose en zetmeel vermijden en dat zijn nu juist de voedingsstoffen die bij mij zorgden voor grote schommelingen in mijn bloedsuikerspiegel.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:45

Ik ben soms een beetje bang dat ik hier ook last van heb. Had laatst bloed geprikt op school en had 4.4 mmol terwijl ik wel goed ontbeten had.
Hoe zijn jullie hier achter gekomen?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 01:28

Ik wist niet dat hypo's ook an sich een ziekte konden vormen, ik kende het tot nu toe alleen van bij diabetes :)
Mijn vriend heeft sinds een paar maanden diabetes type 1 en heeft dus ook weleens last van hypo's, zij het dat die veroorzaakt worden door insuline spuiten in combinatie met zijn eetpatroon. Over het algemeen gaat het vrij goed met zijn suikerspiegel, maar tegen het eind van de middag zit hij vaak laag. Dat is vooral bij hem dan een kwestie van een Sultana of iets dergelijks eten, maar dat zit nog niet zo goed in zijn patroon dat hij daar elke dag aan denkt :(:)

Omdat je zegt dat drinken en dextro niet zo goed werken bij jou, betekent dat dat snelle suikers bij jou niet zo goed aanslaan? Is het dan iets om bijvoorbeeld snelle suikers (geraffineerde producten, snoep, dextro, vruchtensapjes en drankjes, limo) in combinatie met langzame suikers (zetmelen, brood, graanproducten, zuivelproducten) te eten? Dus bijvoorbeeld een boterham met jam? Dat werkt bij mijn vriend altijd prima om zijn batterij op te laden :j

kizz_rianne, die 4.4, hoe laat had je die ongeveer? En hoe laat had je ontbeten die ochtend, en met wat? :)

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:44

Heb er ook last van, maar weet er goed mee om te gaan.

vroeger moest ik 's ochtends eerst wat eten (broodje met chocolade pasta) en drinken (thee met 2,5 schep suiker) voordat ik onder de douche kon omdat ik me te flauw voelde. Nu gaat dat beter maar ik moet geen gekke dingen doen te vroeg op de ochtend. Paardrijden voor het avondeten is niet zo'n heel goed idee- voel ik me naderhand 'niet lekker', krijg ik trilhanden en snak ik naar appelsap (drink ik anders vrijwel nooit). Ook heb ik soms last van nachtzweten wat waarschijnlijk hieraan gerelateerd is.

Overdag zorg ik er gewoon voor dat ik de hele dag door aan het eet/snacken/snoepen ben.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:27

Is het dan ook zo dat je door dat koolhydraatrijke voedsel snel lastkrijgt van overgewicht, of werkt dat niet zo? Excuses voor mijn (misschien) domme vraag, ik weet er weinig vanaf :)

En dat nachtzweten komt waarschijnlijk doordat je 's nachts ook een hypo hebt, he? Is dan de enige oplossing dat je voor het slapen gaat nog wat snackt, of moet je 's nachts echt wakker worden om wat te eten?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:48

Het hebben van hypo's en hypoglykemie is niet hetzelfde. Een hypo kun je krijgen door te veel insuline te spuiten bij suikerziekte. Hypoglykemie heeft niks met insuline te maken, die werkt meestal prima.

Ik dacht dat ik Hypoglykemie had en ben toen naar de huisarts gegaan. Die zei dat ik het niet kon hebben omdat ik geen diabetes heb. Hij wilde het ook niet testen. :?
Later heeft een andere arts gezegd dat ik het wel heb (net als mijn vader), en dat je daar helemaal geen diabetes voor hoeft te hebben.
Ik heb het sindsdien niet meer zo op huisartsen... ;)

Het helpt bij mij goed om bij koolhydraten ook eiwitten en vet te gebruiken, zoals bijvoorbeeld een glas melk te drinken. Dat zorgt ervoor dat de koolhydraten langzamer worden verwerkt waardoor er een minder hoge piek in je bloedsuikerspiegel ontstaat en later dus ook een minder dal, waardoor je je duizelig gaat voelen etc. Je kunt dan ook langer zonder eten.
Verder probeer ik regelmatig te eten en niet te veel snelle koolhydraten (suikers) te gebruiken.
Het gaat nu een stuk beter.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:55

Bij mij is geen diagnose gesteld, maar behalve het flauwvallen voelt dit wel erg bekend. Ik voel me regelmatig erg slap, niet door honger en moet dan meteen iets eten. Mijn handen beven dan een beetje en ik denk dat ik een klamme huid krijg. Het zit wel verre van flauwvallen dus misschien moet ik me helemaal geen zorgen maken. Als ik erover praat tegen mijn vriendinnen, zeggen ze dat zij het ook hebben. :+ Instinctief zoek ik dan naar chocolade of fruit, iets zoets. Hoop dat je het niet erg vindt dat ik hier zonder diagnose reageer.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:02

Ik ben ook nog nooit flauwgevallen. Mijn vader ook niet. Dat hoeft dus niet per se. Het verschilt per persoon hoe gevoelig je daarvoor bent.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:12

Van snoepen zal ik eerder afvallen dan aankomen.. Ik heb ook een snelle stofwisseling dus zou eerder last van ondergewicht hebben (geen idee of het ermee te maken heeft).

Dat nachtzweten is idd waarschijnlijk een hypo (dokter kon iig geen andere verklaring vinden na bloedonderzoek). Gelukkig komt het maar sporadisch voor dus kan er weinig aan doen, wordt wakker van het zweten, kleed me om en ga (aan de andere kant van het bed) weer verder slapen.
Laatst bijgewerkt door MacavityL op 14-07-09 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:25

Ik had vroeger ook vaak last van trillerigheid en hypo-achtige verschijnselen, en doordat ik de suikers zo veel mogelijk geschrapt heb, gaat het nu al tijden goed. :)
Anders kom je in een vicieuze cirkel terecht, zoals een vriend van me, die ging chocoladerepen eten, zodra hij zich lamlendig voelde, maar daardoor gaat je bloedsuiker juíst als een gek op en neer, en zo kun je doorgaan met chocolade ed eten...
Natuurlijk kan heel af en toe een kleine hoeveelheid weinig kwaad, maar hou het wel in de gaten, wat je eet, dan gaat het meestal wel goed.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:31

Dan kom ik mij ook melden :) Weet het al een jaar of 5/6 maar heb gelukkig een redelijke vorm. Valt goed mee te leven en weet goed wat ik wel en niet kan eten.

Het is in de loop van de jaren gelukkig ook wat minder geworden.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:35

Ik had 2 volkoren boterhammen gegeten toen, 1 met kaas en 1 met kipfilet. En 2 uur later gemeten. Maar ik maak me er niet zo druk om, weet in elk geval dat m'n insuline goed werkt en als ik me duizelig/trillerig voel dan eet ik gewoon wat.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:04

LindyH schreef:
Het hebben van hypo's en hypoglykemie is niet hetzelfde. Een hypo kun je krijgen door te veel insuline te spuiten bij suikerziekte. Hypoglykemie heeft niks met insuline te maken, die werkt meestal prima.

Ik dacht dat ik Hypoglykemie had en ben toen naar de huisarts gegaan. Die zei dat ik het niet kon hebben omdat ik geen diabetes heb. Hij wilde het ook niet testen. :?
Later heeft een andere arts gezegd dat ik het wel heb (net als mijn vader), en dat je daar helemaal geen diabetes voor hoeft te hebben.

ik kan het antwoord van je 1e huisarts wel begrijpen. (dat je geen hypoglykemie kan hebben als je geen diabetus heeft). hypoglykemie is namelijk de officiele naam van hypo. ;) je hebt dus hypoglykemie/hypo's bij mensen met diabetus en je heb hypoglykemie als "ziekte". dus schommelingen van de bloedsuikerwaarden.

bij hypoglycemie wordt meestal aan hypo's van diabetus gedacht.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:35

Tieme schreef:
LindyH schreef:

ik kan het antwoord van je 1e huisarts wel begrijpen. (dat je geen hypoglykemie kan hebben als je geen diabetus heeft). hypoglykemie is namelijk de officiele naam van hypo. ;) je hebt dus hypoglykemie/hypo's bij mensen met diabetus en je heb hypoglykemie als "ziekte". dus schommelingen van de bloedsuikerwaarden.

bij hypoglycemie wordt meestal aan hypo's van diabetus gedacht.

Ja, ik snap wel dat een leek dat denkt, maar een huisarts zou toch beter moeten weten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:36

Hypoclykemie is nou nog niet echt een erkende ziekte in nederland :) Moeilijk na te gaan ook :)
Dus kan het ook wel begrijpen dat de arts er anders over dacht.

Maar ik denk dat er heel veel mensen zijn die het hebben, alleen wordt het dus moeilijk erkend.........

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:05

Ik heb dit ook! Bij mij is het een gevolg van een te snel werkende schildklier...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:12

Belangrijk is om helemaal geen suiker met eten tot de bloedsuiker weer hersteld is.
Want bij Hypoglycemie zakt je bloedsuikerspiegel juist van te veel suiker.
Je kan er ook hoofdpijn van krijgen
Het duurt wel een week tot het zich weer hersteld heeft.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:19

unamie schreef:
Belangrijk is om helemaal geen suiker met eten tot de bloedsuiker weer hersteld is.
Want bij Hypoglycemie zakt je bloedsuikerspiegel juist van te veel suiker.
Het duurt wel een week tot het zich weer hersteld heeft.

Daar heb je gelijk in, maar hier moet ook mee opgepast worden als je al in een patroon met teveel suiker inname leeft. Ik wordt bijvoorbeeld helemaal niet lekker als ik een (paar) da(a)gen geen suiker heb gehad en zou dit dus alleen met een dietiste kunnen oplossen (die mij voldoende kan begeleiden etc).