29 jaar en trobose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Induna

29 jaar en trobose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 14:11

Hoi,

Gisteren is er in het ziekenhuis in mijn linker been trombose geconstateerd..
Ik liep al 2 maanden met klachten rond, maar de huisarts ging uit van een overspannen spier. Ik kreeg alleen een doorverwijzing naar de fysio. Ik heb geen klachten van trombose (opgezet been en rode vlekken, alleen pijn in de spier). Maar na 2 maanden fysio en geen enkel verschil in vooruitgang, gaat men toch wat verder zoeken.

En helaas trombose.. Het zit niet in de familie, slik niet de pil (vroeger wel gedaan, nu al ruim 3 jaar pil vrij), rook niet, eet gezond en heb geen overgewicht, doe geen lang staand of zittend werk.. maar dan toch trombose, ben een pech vogeltje..

Wie heeft er nog meer trombose en dan van mijn leeftijd?
Misschien zijn er nog een paar lotgenoten? Ben benieuwd hoe jullie er mee omgaan.. Mag ook via PB ;)
Tot horens ;)

Groetjes!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:27

Geen lotgenoot, maar mijn dochter van 22 heeft trombose als gevolg van een knieblessure. Ze heeft maanden bloedverdunners geslikt en zal nog een jaar een steunkous moeten dragen.

Induna

Re: 29 jaar en trobose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 14:32

phoe, ook al zo'n jong iemand met trombose.. :S

Ik moet een half jaar bloedverdunners slikken, en hoe lang die steunkous moet weet ik nog niet.. (zal ook wel zoiets zijn).
Hoe ervaart zij die steunkous?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:34

Een vriend van mij had al trombose op zijn 16de, hij moest altijd steunkousen aan. Die begonnen bij zijn tenen en liepen door tot zijn dijen. Hij vond het erg vervelend vooral in de zomer als toch iedereen met een korte broek aan liep. Maar echt last had hij er niet van. Houdt er ook rekening mee dat steunkousen bij jezelf aantrekken echt moeilijk is!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:43

De steunkous aantrekken en dragen vindt ze niet lastig. Alles is prettiger dan een gestuwd been door een voorheen nog onbehandelde trombose.

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 14:53

verschillende verhalen dus over de steunkouzen.. Ik moet ze volgende week laten opmeten. Loop nu nog met een zwachtel. (ziet er ook niet bijster uit, maar het voelt wel lekkerder)..

Wat voor kleur zijn die steunkouzen eigenlijk?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:04

Vlees-/huidkleur. Ik zal haar op het topic wijzen, maar kan niet beloven of ze gaat posten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:12

Induna schreef:
verschillende verhalen dus over de steunkouzen.. Ik moet ze volgende week laten opmeten. Loop nu nog met een zwachtel. (ziet er ook niet bijster uit, maar het voelt wel lekkerder)..

Wat voor kleur zijn die steunkouzen eigenlijk?

De steunkousen die ze je aanmeten in het ziekenhuis, zijn vleeskleurig meestal, maar er zijn zorgwinkels die ze in verschillende kleuren verkopen als rood, blauw en groen.
Het hangt er even vanaf welk type kous ze je aanmeten (dichtheid van de stof enzo) en dan zou je kunnen vragen als je die gegevens hebt, of je huisarts een recept voor kousen wil schrijven om bij een zorg winkel een gekleurd paar te kunnen kopen.

Vervelend dat je er zo jong al mee loopt, zeker nu jen iet echt een duidelijke verklaring hebt waarom jij dit zo jong hebt...
Sterkte!

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:20

ik heb het op mijn 28e gehad en nu 2 jaar geleden ook weer
de 1e keer had ik een longembolie en de tweede keer in mijn kuit
ik heb ook de laatste keer weer meer dan een half jaar gespoten en tabletjes geslikt
mijn steunkous mag ik af in oktober

omdat het bij mij 2 keer gebeurde na een operatie is er een groot bloedonderzoek gedaan om te kijken of dat het aan mij ligt of echt aan de gevolgen van de operaties
gelukkig was het het laatste

veel sterkte ermee, helaas zijn dit geen dingen waar je snel vanaf bent
en je blijft altijd op je hoede als je wat voelt

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:28

Vervelend hoor, succes ermee! In het eerste trimester van mijn zwangerschap had ik tot twee keer toe een bijna niet te dragen pijn in mijn kuit en verhoogde trombosewaarden. Na twee echo's werd er een oppervlakkige trombose ontdekt, gelukkig niet ernstig maar ik was wel geschrokken. Na twee weken paracetamol en been omhoog trok de pijn gelukkig weg. Mijn kuit was overigens ook niet dik of rood, alleen heel pijnlijk en ik hou het nu angstvallig in de gaten.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:31

Bij ons zit factor 5 leiden in de familie, ik heb het gelukkig niet. Maar zolang ik me kan herinneren heeft mijn vader 2 steunkousen en bloedverdunners. Mijn oma loopt ook met 2 steunkousen en die trekt ze aan met behulp van rubberen keukenhandschoenen :D anders krijgt ze niet aan.
In mijn vriend zijn familie zit het ook vooral bij de vrouwen. Maar die zitten nog niet aan tabletten etc die moeten alleen met lange reizen en in het vliegtuig een kous aan.

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 08:51

Bedankt voor jullie berichtjes!

Fijn om te horen dat er ook andere kleuren steunkouzen zijn (het oog wilt ook wat he :P). Ik ga ze morgen aanmeten, dan zal ik er verder naar vragen..

Tja en dat je er niet zo snel vanaf bent, was ik al bang voor.. Aan de andere kant heb ik nu dan wel duidelijkheid, waar die pijn nou vandaan komt...

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:22

Bij mij is afgelopen woensdag een trombosebeen geconstateerd nadat mijn onderbeen gips eraf was gehaald de dag ervoor. Tijdens het in het gips zitten had ik al last, dus zijn we naar het ziekenhuis geweest maar volgens hun was er niets aan de hand. Omdat het bij ons in de familie zit en ik ook nog een minipil slik, hadden wij om preventieve antistolling gevraagd maar dit vond men niet nodig want zo was het beleid. En nu ben ik er mooi klaar mee. Ik ben 31 jaar....

Weet iemand of je dan ooit weer kan rijden en zo ja, hoe snel? Pas als je bent gestopt met de bloedverdunners of al eerder?

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:44

Ik draag momenteel de kous voor de komende 3 maanden en moet voorlopig minstens elke dag een spuit zetten in mijn buik.
Dit na een knieOP van voor 2 weken....die voor wat complicaties heeft gezorgd
Ach...we zien wel...

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:49

ik heb ook trombose , al aardig wat jaren.
ik heb momenteel weinig last gelukkig.
bij mij zit het wel in de familie, althans mijn oma had het

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 09:10

Citaat:
DinkeyGirl: Weet iemand of je dan ooit weer kan rijden en zo ja, hoe snel? Pas als je bent gestopt met de bloedverdunners of al eerder?

Ben je ook mooi klaar mee dan! je vraagt nog wel om bloedverdunners als preventie.. Sterkte!

En een antwoord op je vraag.. Ik heb het nu ook 2 weken, en ik rij alweer.. Niet heel intensief nog (want dat voel je dan al). Maar ik stap er nu al weer 3 keer in de week op.
Dus ooit rijden, ja zeker! En na een week of 2 na constatering (met zwachtel) kan het dus.

Citaat:
nameless:ik heb ook trombose , al aardig wat jaren.
mm, is het bij jouw niet weg gegaan? Bij mij zeggen ze dat het na 6 maanden bloedverdunners gebruiken wel weg is (dan nog wel 1,5 jaar met de kous doorgaan).
Hoe ervaar jij die kous?

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:00

het gaat steeds wel weg, maar het komt ook weer terug...
ik vond de kous op het moment dat je last hebt niet vervelend, maar ben erg slecht in het doordragen,,,
bij mij zit het altijd in mijn rechteronderbeen.. is mijn slechte been ;(
de eeeste keeer dat ik met een olifantenpoot bij de arts zat was ik 15, toen heb ik wel braaf kous gedragen..

ik doe er ook gewoon zoveel mogelijk alles mee.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:26

Ik ben gisteren door de trombosedienst dat mijn waarde gelukkig al op de 2,6 zat en dat ik mag stoppen met de fragmin *\o/*

Dus nu alleen nog tabletten, pff dat scheelt toch wel weer hoewel ik het prikken verder niet eng vond ofzo.

Wb het paardrijden, is toch een risicosport omdat je extra risico loopt als je valt ivm (interne) bloedingen. Misschien als je een braaf paard hebt? Mijne is gestruikeld en bovenop me gevallen (zo kwam ik met mn been in t gips en daardoor weer die trombose) dus ik ben gewoon bang dat hij weer valt. Als hij verder normaal liep en niet zo vaak struikelde zou ik er denk ik wel opgaan mits ik me goed voel. Zodra je te veel doet, wordt je been dik en/of gevoelig werd mij in het ZH verteld dus dan moet je ermee stoppen. Als je eenmaal gestopt bent met de bloedverdunners zou het wel weer mogen denk ik, mits je er geen last van krijgt.

Verder is er bij mij geprikt op een aantal erfelijke afwijkingen (nog voordat ik aan de antistolling ging) zodat we weten of ik niet voor de rest van mijn leven aan de antistolling moet en of ik ook moet stoppen met de mini-pil (die mocht ik nu nog blijven slikken). Als ik deze erfelijke afwijkingen heb, zal ik denk ik zowiezo niet meer mogen rijden |(

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 19:30

Citaat:
k ben gisteren door de trombosedienst dat mijn waarde gelukkig al op de 2,6 zat en dat ik mag stoppen met de fragmin *\o/*

Dus nu alleen nog tabletten, pff dat scheelt toch wel weer hoewel ik het prikken verder niet eng vond ofzo.

Wb het paardrijden, is toch een risicosport omdat je extra risico loopt als je valt ivm (interne) bloedingen. Misschien als je een braaf paard hebt? Mijne is gestruikeld en bovenop me gevallen (zo kwam ik met mn been in t gips en daardoor weer die trombose) dus ik ben gewoon bang dat hij weer valt. Als hij verder normaal liep en niet zo vaak struikelde zou ik er denk ik wel opgaan mits ik me goed voel. Zodra je te veel doet, wordt je been dik en/of gevoelig werd mij in het ZH verteld dus dan moet je ermee stoppen. Als je eenmaal gestopt bent met de bloedverdunners zou het wel weer mogen denk ik, mits je er geen last van krijgt.

Verder is er bij mij geprikt op een aantal erfelijke afwijkingen (nog voordat ik aan de antistolling ging) zodat we weten of ik niet voor de rest van mijn leven aan de antistolling moet en of ik ook moet stoppen met de mini-pil (die mocht ik nu nog blijven slikken). Als ik deze erfelijke afwijkingen heb, zal ik denk ik zowiezo niet meer mogen rijden |(

Jah, in het info boekje dat ik had gehad over trombose stond inderdaad dat paardrijden tot een risico sport behoorde.. Mijn arts (uit het ziekenhuis) vertelde dat ik het wel mocht doen, maar wel een beetje moest uitkijken. Zo durf ik voorlopig dan niet buiten te rijden.
Ik kan me voorstellen als je paard lastig te rijden is, of zoals je noemt snel struikelt, zal ik er wel extra mee uitkijken..

Ik heb er wel last van als ik te veel doe.. ik doe dus alles wel, maar zeker wel minder fanatiek dan vroeger.. Lees: niet te lang paardrijden, maar ook niet te lang fietsen, wandelen enz.. Het zou op den duur allemaal beter moeten gaan (zeggen ze).. Ofwel luisteren naar je lichaam.

Heb je al een steunkous laten aanmeten?
Ik wel, hij is over 2 weken binnen, heb er bijna zin in haha.. Ik vindt dat zwachtel maar niks :P

Zo'n erfelijkheid onderzoek heb ik niet gehad... Ik moest gelijk stoppen met de anticonceptie.. Misschien krijg ik dat onderzoek nog..

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:47

Ja, tot mijn knie, en die moet ik volgende week woensdag ophalen. Maar ik draag er nu een tot iets onder mijn lies, die is van mijn moeder en die had toevallig dezelfde maat als ik (zij heeft ook een trombosebeen gehad). Ben wel blij dat ik er gelijk iets omheen had, daardoor blijft mijn been nu ook goed dun als ik bijvoorbeeld ga douchen of de kous even afheb als ik hem moet wassen (dat moet elke twee dagen).

Ik heb gelukkig geen pijn of last als ik met dingen bezig ben, behalve dan van mijn enkelbanden die een optater hebben gehad en die na 4 weken gips weer in t gareel moeten komen :D

Wel fijn dat we er samen over kunnen praten, tis niet nix vind ik en 's nachts word ik soms af en toe best nog even bang. Overdag gaat het eigenlijk wel goed, zoals gezegd heb ik geen pijn en hoewel alles op n lager pitje staat heb ik dan toch genoeg afleiding om niet te gaan tobben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:41

Mijn zus had op haar 23e trombose naar aanleiding van een longembolie.

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:50

Ik heb het ook gehad na een knie operatie. Ik was 33 jr. Het begon met een trombose kuit en na enkele dagen ook longembolie erbij.... Ik heb 2 jaar bloedverdunners gehad. Mij was ook verteld dat ik niet mocht rijden. Na een paar maanden was ik dat zat en heb een paard gezocht waar ik minder risico loop liep dan het paard wat ik toen had. Wel reed ik alleen als er iemand thuis was, voor de zekerheid. Gelukkig nooit iets gebeurt. De steunkous had ik geen moeite mee. Geen idee hoelang ik die eigenlijk moest gebruiken.... na een jaar of drie ben ik gestopt :o . Nu heb ik alleen in het vliegtuig nog een kous aan. Het is nu bijna 5 jaar geleden dat ik het kreeg en heb nergens meer last van. Succes!

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:47

Mijn moeder heeft ook een trombose(been) gehad toen ze zwanger was van mij.
Een paar jaar geleden hebben we een erfelijkheidsonderzoek gehad en daaruit bleek dat mijn broertje factor 5 leiden 2x heeft (de andere kinderen hadden geen trombose gen), we zijn er toen achter gekomen dat onze vader net als mijn moeder factor 5 leiden heeft.
Mijn moeder is in de afgelopen jaren een aantal keren geopereerd aan haar knieen en heeft daardoor weer trombose in haar kuit gekregen. Ze moet nu zelf altijd vreselijk aandringen op bloedverdunners voor een aantal maanden(die ze dan ook krijgt).

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:57

Schandalig dat zelfs als bekend is dat zij drager is van factor 5 leiden ze dan niet automatisch bloedverdunners krijgt bij periodes van immobilisatie!

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 15:50

Heeft iemand een tip om die steunkouzen makkelijk uit te krijgen.. :o

Ik heb gister eindelijk m'n kous gehad, en aan was geen enkel probleem (met het mee geleverde sokje), maar 's avonds uit... Phoe dat ging niet erg makkelijk...
Alle tips zijn welkom ;)