Piekeren over welzijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Denise_

Piekeren over welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 23:01

Ik heb het helemaal gehad met mijzelf.
Bij het kleinste dingetje dat ik voel in m'n lichaam, heb ik rare gedachten. Zo denk ik al gauw dat het iets ernstigs is, en daar ga ik ontzettend over lopen piekeren wat vaak uitloopt in slapeloze nachten waar ik lig te zweten en te trillen en na te denken over wat voor een erge kwaal ik wel niet heb.

Vandaag is dag 4 die ik doorbreng zonder normale nachtrust. Vannacht helemaal niet geslapen, gisteren maximaal 3 uurtjes en de dagen ervoor ongeveer hetzelfde. Heb een tijdje last gehad van ernstige verkoudheid en dat speelt denk ook wel mee, maar na gisterennacht is het verergerd. Ik ben afgelopen zaterdag uit geweest en daar schonken ze alcohol met een rietje, en ik heb nu heel erg last van (waarschijnlijk) mijn maag, slokdarm, etc. Het voelt allemaal verstopt, drukt op m'n longen, voelt opgeblazen, etc. en ik denk dat dit komt doordat ik teveel lucht binnen heb gekregen door het drinken met een rietje.
Toch lig ik dan te piekeren wat het wel dan niet kan zijn, wie weet een gezwel, of iets anders, en ik zit mezelf dan helemaal gek te maken, het is echt verschrikkelijk en ik word zo ziek van mezelf.
Mijn moeders hevige ziekbed in strijd met kanker heeft eraan mee geholpen dat ik zo ontzettend bang ben voor ziektes, maar ik heb het nu zo ontzettend gehad, ik wil niet meer nachten wakker liggen om iets simpels als een verkoudheid. Ik ben vrijwel nooit ziek, altijd een sterk gestel gehad en toch dit. Ik wil er echt van af, ik wil niet meer zo bang zijn. Wat kan ik hier aan veranderen? Bovendien heb ik ook nog eens een angst om pillen te slikken. Morgen ga ik rennie deflatine halen en als dat niet aanslaat ga ik een tripje naar de dokter maken, maar eerder het feit dat ik me altijd nachtenlang zo druk zit te maken, baart me zorgen, ik wil er vanaf.......

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:05

Pff moeilijk zoiets..

Als ik jou was zou ik sowieso even langs de huisarts gaan.. Je problemen voorleggen, hoe je je voelt, waardoor, en wat de gevolgen zijn.. Het word er niet beter op als je nachtenlang wakker blijft liggen.. Dat komt niet goed.

Misschien kun je met haar overlegggen dat je misschien doorverwezen word naar een psycholoog :o Weet niet of je het uberhaupt zou willen, maar denk dat zij je wel met je probleem op weg kunnen helpen..

Het is namelijk niet niks dat je je zo druk maakt.. De oorzaak ervan is geheel begrijpelijk, maar echt prettig is het niet voor jezelf :(:)

_Denise_

Re: Piekeren over welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 23:12

Ik ga inderdaad morgen even met een goede vriend langs de HA en het gewoon allemaal even kwijtraken. Als een HA zegt dat het niks is, is het voor m'n gevoel denk wel overtuigender dan als mijn vader of oma het zegt. En psycholoog heb ik ook over nagedacht, maar heb het mijn vader nog niet voor durven te leggen. Misschien is dat niet eens zo'n slecht idee..

een voorbeeld van hoe ik 's nachts zit is bijvoorbeeld bij mijn situatie nu; dan denk ik aan mijn hoofd, en voel ook ineens wat in mijn hoofd, denk dat er wat verstopt is, waardoor er minder bloedtoevoer is en dan ga ik aan dingen als bloedproppen en infarcten denken. Slapen is dan het laatste wat ik doe, hoe kapot moe ik dan ook ben. Op lange termijn kan dit gewoon niet goed voor je zijn lijkt me....

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:42

Dat is ook zo, het is heel lastig, maar op zo'n moment als nu, heb je gewoon even nodig dat je huisarts zegt dat er echt niks aan de hand is..

Ik kan me best voorstellen hoe dat je je voelt.. En het klinkt stom, maar zo lijkt het mij dat je niet verder kunt.. Voor jezelf gewoon niet. Dit hou je gewoon niet vol, lichamelijk niet, maar geestelijk ook niet lijkt mij.

En gewoon aan je vader voorleggen. Ook al is hij het er niet mee eens, gewoon heen gaan. Dit gaat wel om jou en niet om hem :o

Kijk als je wel bij een psycholoog komt, het zal niet gelijk over zijn. Maar ze kunnen je wel helpen om er mee om te leren gaan, en je begeleiden zodat je er minder last van hebt :)

Helderder

Re: Piekeren over welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:55

Als ik jouw verhaal zo lees denk ik meteen aan hypochondrie, een psychische aandoening. Misschien herken je jezelf erin als je er op Google.
Het lijkt mij daarom ook belangrijk dat je in ieder geval naar je HA gaat, zo is het geen doen meer lijkt mij.
Sterkte. :(:)

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:44

Paula schreef:
Als ik jouw verhaal zo lees denk ik meteen aan hypochondrie, een psychische aandoening. Misschien herken je jezelf erin als je er op Google.
Het lijkt mij daarom ook belangrijk dat je in ieder geval naar je HA gaat, zo is het geen doen meer lijkt mij.
Sterkte. :(:)

Daar dacht ik ook aan.. Maar wist niet meer precies hoe het heette en wist ook niet dat het een psychische aandoening is...

Heel veel sterkte :(:)

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:21

Heb het even opgezocht, en de symptomen komen me maar al te bekend voor (zowel dat hypochondrie en de somatoforme stoornis. Ik heb een afspraak bij de HA morgen en dan leg ik het voor. Heb vannacht een kalmerend middel gekregen en dit keer kunnen slapen, waardoor de klachten deels zijn weggetrokken. Bedankt voor het advies. :)

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:17

_Denise_ schreef:
Heb het even opgezocht, en de symptomen komen me maar al te bekend voor (zowel dat hypochondrie en de somatoforme stoornis. Ik heb een afspraak bij de HA morgen en dan leg ik het voor. Heb vannacht een kalmerend middel gekregen en dit keer kunnen slapen, waardoor de klachten deels zijn weggetrokken. Bedankt voor het advies. :)

Dat klinkt idd al een stuk beter..

Ben benieuwd hoe het bij je huisarts was.. :)