Mijn benen zijn ongelijk, meer mensen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BounceBabe

Mijn benen zijn ongelijk, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 16:18

Ik kwam voor verschillende klachten bij de dokter en terwijl hij mij onderzocht viel hem ineens op dat mijn ruggengraat niet recht naar beneden liep, maar met een slinger erin.

Ineens moest ik allemaal oefeningen gaan uitvoeren zoals voorover buigen, en met mijn voet op een zooltje gaan staan. Ik moest toen vertellen wat voor mij lekkerder voelde, rechts of links. Links voelde het beste, dat been blijkt dus ook korter te zijn dan mijn rechter.

Nu snap ik waarom ik vaak onderin links last heb van mijn rug en misschien daarom ook wel altijd wat scheef op mijn paard zat :D , daarom kan ik misschien niet goed op pumps lopen.

Na de vakantie moet ik terug voor verder onderzoek wat hij schrok er wel van. Ik ook en nu ik in de spiegel heb gekeken zie je het ook overduidelijk dat ik naar links leun. Ik leun ook sneller op dat been omdat die korter is.

Meer mensen met dit probleem? Hoe is dat aangepakt? Speciale zooltjes?

marijkedam

Re: Mijn benen zijn ongelijk, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:24

Ik ging ook ooit naar de huisarts voor rugpijn en stuurde me door naar een orthopedisch schoenmaker die me zooltjes aanmeette. Jaren mee gelopen, zonder vermindering van rugpijn.
Later kwam ik in contact met een chiropractor en bleek mijn rug en bekken scheef te staan, waardoor het natuurlijk automatisch leek dat mijn benen niet even lang waren.
Dus ik zou wel verder kijken bij bv een chiropractor voor je zooltjes neemt, want imo is dit symptoombestrijding en niet de oplossing van het probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:44

Ik heb ook ongelijke pootjes, mij is verteld dat vrijwel geen lichaam a-symetrisch is.
(Ik scheel ongeveer 1.5 cm per been) heb daar toen ooit een zooltje voor gehad, maar dat was waardeloos.
Kostte toentertijd bij elke schoen 15 euro extra, en ik een zooi schoenen. Daarnaast zag je het ook, je hiel zat gewoon hoger, of de hak moest eronder geplaatst kunnen worden maar dat gaat niet bij elke schoen.
Dan maar een ongelijk afgesleten spijkerbroek :') Let maar eens op hoeveel mensen dat hebben":j (Daar zie ik het aan)

Ik ben nu 27 jaar verder en mn benen zijn nog steeds scheef, ik begin het nu te merken als ik loop dat mijn ene hak altijd meer pijn doet dan de andere, ook doet mijn heup aan de lange kant meer pijn, heb dr zelfs een ontstekign zitten u. (Slijmbeurs)
ik neem het voro lief, zo'n hakje vond ik niets maar mss is dit inmiddels verbeterd???

FantasyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:49

Hee!
Ik heb hetzelfde. Het is een relatief klein verschil van maar 1cm maar dat maakt echt een hele hoop troep in mijn lichaam. Ik heb namelijk ook scoliose en ben hypermobiel in al mijn gewrichten.
Door de scoliose wordt mijn ene lange rugspier helemaal uitgerekt en de ander in elkaar gedrukt. Mijn bekken wordt hierdoor scheefgetrokken wat resulteert in een blessure aan mijn liezen die als een elastiek uit elkaar worden getrokken. Het kleine lengteverschil in mijn benen versterkt dit allemaal nog meer.

Ik kan je aanraden een extra hakje in een schoen te dragen (te koop bij schoenmakers en betere schoenwinkels) en een keer langs te gaan bij de mensendieck. Daar heb je tegenwoordig geen verwijzing meer voor nodig.
Ik heb dit allemaal nu al 3 jaar ofzo (ik ben bijna 17) en het is echt rot om mee te leven. Sterkte!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:51

ik heb mijn benen ook ongelijk :)

heb dan ook vreselijk zere enkels, knieen en heupen :j
wil er geen speciale schoene oid voor, heb nu schoenen met hoge ''enkel'' die je met klitteband vast maakt, loop iig al niet meer als een pinquin :P

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:52

Bij mij was het verschil ruim 2 cm. Mijn moeder had dit al opgemerkt toen ik nog heel klein was (kuiltjes op mijn rug zaten ongelijk) maar bij het consultatiebureau in Den Haag vonden ze het niet belangrijk,
Toen we verhuisden naar Leeuwarden kreeg ze op het consultatiebureau te horen: goh mevrouw weet u dat uw dochter ongelijke benen heeft???
Maar goed, toen ik dus wat ouder werd kwam ik onder controle bij een orthopeed. Hij legde me een aantal keuzes voor
- been inkorten rond mijn 18e
- half jaar op bed met gewichten
- niets doen en rond mijn 30ste in een rolstoel
- groeischijven stopzetten

Voor het laatste heb ik dus gekozen, dat was het minst ingrijpende. Op mijn 13e ben ik geopereerd, toen zijn er 6 krammen in mijn groeischijven getimmerd, die dingen zijn 2 x 2 cm. heb ze nog bewaard!! Toen ik 18 was moesten ze er weer uit, en nu zijn mijn benen nog maar een paar mm. verschillend.

Ik heb in de vroeger ook schoenen gehad waarvan de linkerhak en zool verhoogd waren, maar dat zag er niet uit, en in je pubertijd ben je al zo kwetsbaar (had ook nog eens een beugel en een bril) die schoenen droeg ik dus maar weinig.
Laatst bijgewerkt door crazycactus op 03-07-09 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:54

Hey!
Hier nog een met ongelijke benen. Heb met rijden 1 gaatje verschil. Ik wil er wel voor naar de dokter, maar ja, wat doet die eraan...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 19:17

Mijn dochter had het ook en ze bleek een s in haar rug te hebben,met cesar therapie heeft ze haar rug weer recht gekregen.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 09:41

Aardig wat mensen nog zeg!
Mensendieck? Ik zal eens even googlen, daar kan ik zonder doktersverwijzing naar toe?

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:46

Hihi ik heb ook iets last van ongelijke benen :) eens in de zoveel tijd krijg ik er enorm last van. De fysio kwam er achter dat mijn bekken dan scheef staat, en die zet het om de zoveel tijd weer recht en kan ik er weer een tijdje tegen aan :D Voor paardlief is het ook niet fijn als ik scheef op hem zit

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:47

marleen_usar schreef:
Mijn dochter had het ook en ze bleek een s in haar rug te hebben,met cesar therapie heeft ze haar rug weer recht gekregen.

dat heb ik ook gehad, door te snel groeien van de botten dat de spieren niet kunnen bijhouden. cesar helpt goed :)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:52

Ik heb het ook, met als gevolg scoliose. (buiging in je rug). Op een slechte dag zie je mijn heup echt scheef staan en dan trekt het van mijn enkels door tot in mijn schouders/nek. Weinig tot geen last van tenzij op een moeilijk uit te zitten paard of na een hele dag recht staan.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:45

crazycactus schreef:
Bij mij was het verschil ruim 2 cm. Mijn moeder had dit al opgemerkt toen ik nog heel klein was (kuiltjes op mijn rug zaten ongelijk) maar bij het consultatiebureau in Den Haag vonden ze het niet belangrijk,
Toen we verhuisden naar Leeuwarden kreeg ze op het consultatiebureau te horen: goh mevrouw weet u dat uw dochter ongelijke benen heeft???
Maar goed, toen ik dus wat ouder werd kwam ik onder controle bij een orthopeed. Hij legde me een aantal keuzes voor
- been inkorten rond mijn 18e
- half jaar op bed met gewichten
- niets doen en rond mijn 30ste in een rolstoel
- groeischijven stopzetten

Het verschil tussen mijn benen is 3 cm en ik zit echt niet in een rolstoel hoor. Ik ben 37 jaar ;)

Ik heb dit verschil door een aangeboren afwijking

Ik heb heel mijn leven bij de orthopeed gelopen. Ik heb in het begin altijd een hakje onder mijn schoen gehad. Rond mijn pubertijd is onderzocht in het Sofia-ziekenhuis in Rotterdam of mijn groeischijf van mijn langere been stop gezet moest worden. Dit is niet gedaan omdat men het verschil te weinig vond :+ .
Behalve steunzolen doe ik niks aan mn schoenen. Een hakje vind ik niet fijn lopen. Gelukkig heb ik geen last van mn rug ofzo. Ik heb last van mn enkelgewricht maar ik geloof niet dat dat wat met mn lengteverschil te maken heeft.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 07:12

@nanda dat is wat mij toen voorgeschoteld werd door de orthopeed.. tja en als je 10 bent wil je dat niet horen he.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 07:17

bij mijn vader is het 2cm verschil. dit komt omdat hij een ongeluk heeft gehad en een verbrijzeld bovenbeen had. toen hebben ze het een en ander moeten verplaatsen waardoor zijn ene been korter is dan zijn ander maar hij heeft er geen last van

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 07:27

Mijn benen verschillen 1 cm, eigenlijk al best veel aan gedaan, fysiotherapie, zooltjes etc etc. maar kon nou niet echt zeggen dat ik merkte dat het veel verschil maakt.
moet eerlijk zeggen dat ik er ook weinig van merk, ja oke mijn rug is soms een blok beton.. maar dat zal ook wel andere redenen hebben vermoed ik :+

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:54

Wij hebben een man die het zegmaar weer recht maakt.
Bij mij is het verschil ook heel erg groot, maar als ik er nu wat aan doe ben ik na mijn 18e zo goed als recht. En dat rechtmaken
werkt echt want je ziet het zelf!

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:51

Ik heb ook een verschil van 2,5 cm. Maar heb meerdere problemen oa. scoliose en lichte vorm van hypermobiliteit dus heb altijd al rug klachten gehad. Zooltjes merk ik weinig verschil in ... Je leert en in samenwerking met therapie mee leven moet ik zeggen.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:55

Ook ik heb een verschil in beenlengte, dit komt door een breuk in mijn bovenbeen op 4-jarige leeftijd. Dit is niet recht gegroeid, maar een beetje over elkaar heen. Een bovenbeen is ook iets dikker dan het andere. Ik heb ook een wervel die iets de andere kant op schiet als ik voorover buig, waarschijnlijk ook een gevolg daarvan. Ik heb er echter geen tot weinig last van, behalve als ik het zeer intensief belast zoals met bijv. skeeleren.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:55

Ik ben ook bedeeld met ongelijkheid. Maar daar valt mee te leven, zodoende nog geen last van gehad.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:59

mijn ongelijkheid zit in de omvang niet in de lengte..
mijn linker been is in omvang 10 cm dunner dan het rechter. De dokter weet ook niet hoe dit komt, maar ik ben naar links ook veel stijver als naar rechts, bv met rug draaien of nekdraaien, dus het zit eigenlijk in mijn hele lijf.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:02

Ik had ongelijke benen, ben er door een chiropractor vanaf geholpen. Overigens vertelde de beste man ook dat bjina 90% van de mensen ongelijke benen heeft. De 1 houdt hier meer klachten aan over dan de ander.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:04

Ik heb het ook, ben bij fysio en bij mensendieck geweest, heeft niet geholpen bij mij helaas,
Ik heb 2 gescheurde spieren in mijn rug gehad, dus mijn rug is scheef nu.. Als ik gewoon loop of sta zie je het niet, alleen op paard.
Mijn rechterbeen is langer scheelt 2 a 3 gaten soms, maar als je me zo ziet zie je er niks aan.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:06

Mijn benen verschillen ruim 1.5cm van elkaar.. Dus de ene beugel altijd een gaatje korter dan de andere.. Verder geen last van :)

Maarloeesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:14

Ik heb allemaal klachten met mijn ruggengraat staat 1tje scheef etc..
Ik heb geen ongelijke benen, maar iedereen heeft 't wel een beetje ongelijk & ook de voeten.
Mijn moeder heeft 't wel, zij had toen iets met de heup, trokken ze aan haar been en ze stonden weer gelijk zo apart..

Veel succes en sterkte er mee :)