ervaringen (bij)holten spoelen gevraagd.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nanda

ervaringen (bij)holten spoelen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 07:06

Mijn moeder heeft een chronische bijholte-ontsteking. Ze heeft al een aantal antibioticakuren achter de rug maar die helpen niet. Ook stomen en zout water opsnuiven helpt niet afdoende.
Ze is naar de KNO-arts geweest en mogelijk dat haar holten nu gespoeld moeten worden. Helaas is ze vergeten te vragen wat die behandeling precies inhoudt. :roll:

Ik ben op zoek naar ervaringen.

* Wordt het spoelen in een dag-opname gedaan of wordt je echt opgenomen in het ziekenhuis.
* Gebeurt het spoelen onder narcose of onder plaatselijke verdoving?
* Hoe zit het met het herstel? Moet je echt een tijdje thuiszitten of ben je snel weer op de been?

_Tara_

Re: ervaringen (bij)holten spoelen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 07:11

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 07:20

Het spoelen van de bijholte gebeurt gewoon op de polikliniek, na lokale verdoving (tenminste, zo ging het bij mij). Er worden watjes met verdovingsmiddel in je neus aangebracht, waarna je naar de wachtkamer terug gaat om het in te laten werken.

Daarna word je weer binnengeroepen en word de bijholte gespoeld. Details zal ik je besparen.

Het is op zich een kleine ingreep, waar je niet lang van hoeft te herstellen. Je lost namelijk iets op: de ontsteking. Als het goed is, knap je er dus juist van op, ipv dat je er van moet herstellen. Wél zit je neus een dagje dicht door de watten, en is je neus wat gevoelig. De eerste dag/twee dagen rustig aandoen vond ikzelf wel fijn, maar ik liep wel gewoon rond, ben wel gewoon naar de winkel gegaan etc.

In de folder die _Tara_ geplaatst heeft word gesproken van een drain; die heb ik niet gehad, maar het kan zijn dat dat veranderd is, dat het per ziekenhuis verschilt of zelfs per patient verschilt.

De behandeling zelf vond ik verre van fijn, het doet geen pijn maar is ook niet aangenaam. Maar daarna was eigenlijk meteen de druk van de holte af, wat een stuk beter voelde! Het herstel ging moeiteloos, helaas bleek de boel in no-time weer dicht te zitten en ben ik uiteindelijk geopereerd. Maar dus geen dagopname of opname.

Als je meer wilt weten, hoor ik het wel!

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 07:22

Wat hield jouw operatie dan in? Daar heb ik mijn moeder ook nog over gehoord. Ik ging er eigenlijk van uit de een operatie= spoelen inhoudt.

Tara, dank je wel.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 07:33

Nee, er is eerst geprobeert de ontsteking weg te krijgen door te spoelen. Dit lukte, maar omdat de ruimte in mijn neusholte te nauw was, verstopte de boel zomaar weer. Uitiendelijk hebben ze dus een zogenaamde septum-correctie uitgevoerd. Hierbij werd een laagje van mijn tussenschot weggehaald, en hij werd wat rechter gezet. Dat is een grotere ingreep, waarbij je vaak wel opgenomen word. Na afloop zit 5 dagen je neus helemaal dichtgestopt met tampons, erg vervelend. Ik moest die 5 dagen ook in het ziekenhuis blijven, maar geloof dat niet alle ziekenhuizen dat meer doen. Bij sommige gaat het in dagbehandeling.

Hierna kon ik eindelijk goed ademhalen door mijn neus, en bleef mijn bijholte mooi open. Maar het zijn dus 2 verschillende dingen, die niet met elkaar te vergelijken zijn. Van de operatie moest ik wel even herstellen, mede ook omdat ik koorts kreeg, wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:22

Ik heb het een jaar of 10 terug gehad. Ik bleek een kaakholte ontsteking te hebben,was al weken aan het kwakkelen,ziek,verkouden,alle holtes deden pijn. Was al geopereerd aan mijn neus, die was te smal en daardoor kon ik slecht ademhalen(beetje zoals Lalidan).

Maargoed,toen dus de ontsteking. Bij mij werd de boel verdoofd door een prik in mijn oor(links). Daarna ging er een slangetje door mijn neus,via mijn mond. Daar wordt druk op gezet en zo spoel je de holtes uit. Ik heb uiteraard niets gevoeld(verdoofd)maar wel een soort van "waterig"gevoel gehad.
Geen pijn,maar vond het idee doodeng en dus was ik erg gespannen.
Daarna nog een dagje of 2 wat gevoelig geweest,maar de ontsteking was weg.

Invisible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:59

Invisible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:04

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:00

De Physiomer kan ik zeker aanraden! Ik heb hem zelf gebruikt toen ik een kaakholteontsteking had, en mijn vriend gebruikt hem als hij erge last van hooikoorts heeft, en het werkt echt fijn! Je moet hem wel een tijdje achter elkaar gebruiken voor je écht verschil merkt, maar ook na 1x spuiten merk je al wat.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 06:52

Met de Rhino horn of de physiomer spoel je toch alleen de neusholte? Dan spoel je toch niet de holtes die naast je neus of boven je ogen zitten? Mijn moedr heeft vooral last van de holtes naast of boven haar ogen.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:31

Volgens mij spoel je wel alles, het gaat namelijk binnendoor. Je voelt het ook echt door je hele hoofd stromen (een heel raar gevoel, wij noemen het altijd een hersenspoeling :)) ).

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 19:21

Google eens op neti pot. ;)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:14

Ik ben 10 jaar geleden geopereerd. Het blijft nu regelmatig terugkomen en spoelen gaat dan ook weer gebeuren.
Maar zolang het nu goed gaat laten we het even.