hoe leer je weer voelen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

hoe leer je weer voelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 20:27

Ik ben bedreven in het wegstoppen van gevoel, niet alleen pijn, nee alles wat betreft gevoel.
Ik voel geen liefde, geen verdriet, geen plezier en al helemaal geen stress of angst.

Het begon ongeveer 2 jaar geleden dat ik alles minder ging voelen qua emotie, tot op dit moment, waarop ik eigenlijk niks meer voel, op het gevoel van een eeuwigdurende honger na.
Soms komt er even iets naar boven borrelen waarvan ik niet weet waarom ik dit voel, of wat helemaal niet gepast is op de situatie. Maar das meestal ook heel snel weer weg.

Mensen die dit kennen en/of weten wat ik zou kunnen doen?

meintje

Re: hoe leer je weer voelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:31

ja....

bij mij hielp een psycholoog, niet een standaard psych maar een die vanuit het humansime werkte dacht ik.
iemand die met je uitzoekt wat er niet goed zit en je helpt om dat stukje voor stukje op te lossen.

niets voelen is een overlevingsmechanisme van je onderbewustzijn om de dagelijkse dingen aan te kunnen die en als je wel zou voelen wat je moet voelen niet aan zou kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:32

Beste wat je kunt doen is dit bespreken met je huisarts zodat die je naar de juiste persoon kan doorverwijzen. Is een redelijk serieus psychisch probleem...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:01

Ja, het beste lijkt mij om erover te praten...als je vaak over gevoelens praat ga je ze misschien ook weer voelen.

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:32

Misschien is haptotherapie/haptonomie iets voor je.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:33

ik zou idd ook haptonomie proberen. Deze mensen werken erg vanuit je gevoel. Is wel een heavy therapie.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:16

Je hebt een pb :)

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:22

Haptonomie. Ik heb ook haptonomie gehad maar dan voor hoofdpijn maar het helpt heel goed om emoties te leren herkennen en benoemen en je durft weer te gaan voelen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:29

Ken ik ook, heb ik soms ook, en na de dood van mijn paardje helemaal. Wat mij eigenlijk geholpen heeft is mijn fjordje nu. Klinkt heel penny :D Maar ik was volledig aan het weg zakken in niets voelen, en na een tijd wou ik dat niet echt maar maar ik kreeg het niet weg. Fjordje was vervelend, ik kon niet goed met hem om. Ik had een trainer en die gaf me les, ging niet zo erg goed vooruit. En op een dag brak fjordje uit bij longeren, mij meesleuren. trainer zei: je moet eens boos worden! en toen kwam plots alles los en heb ik weken veel moeten huilen en kon ik plots weer voelen.

Maar dat is bij mij, ik wil maar even zeggen, het is misschien dat je iets verdrinkt, dat je niet wil weten, ga op zoek in jezelf en laat alles los, wat er ook is. Angst voor het gevoel is groter dan dat het gevoel erg is.
En ja psyg is geen slecht idee, als je zo wil geholpen worden. Veel geluk!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:31

wat is de oorzaak geweest van je blokkades?
ik denk dat het belangrijk is om dat te achterhalen.
anders blijf je symptomen bestrijden in plaats van dat je de kern aanpakt.

wat kan helpen om dichter bij je gevoel te komen is veel tijd alleen doorbrengen (alleen durf je waarschijnlijk eerder aan huilen enzo toe te geven dan wanneer 'iemand kijkt'.)
en dan zo weinig mogelijk afleiding zoeken.
dus niet steeds met iets bezig zijn, of eten of roken of al die dingen.
want vaak eten of roken mensen emoties weg, zonder zich daar heel erg bewust van te zijn.
muziek kan ook helpen om een gevoel dat je ergens wel hebt aan de oppervlakte te halen, muziek kan een emotie levend maken, je kan mee bléren, jezelf laten gaan.
en misschien brengt dat iets te weeg.

maar sowieso is hulp zoeken goed, vooral om tot die kern te komen, van het waarom.
en daarmee jezelf beter te leren begrijpen.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:21

Misschien kan het helpen als je met een psycholoog praat.. Maar dan is het ook handig als je weet waardoor je al die gevoelens bent gaan wegstoppen daar moet je dan natuurlijk ook achter komen om verder te kunnen gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:25

Ik heb dat ook in behoorlijke mate gehad. Ik ga eens in de maand onder hypnose :D...... want ik praat heel veel, maar ik zeg niks :)

en uiteindelijk haalt dat je een keer in :)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:26

ik ken iemand die heeft hypnotherapie gedaan, dan ga je onder hypnose terug naar allerlei dingen , waardoor je ze zelf anders zou kunnen gaan bekijken en daar kan de therapeut je dan ook mee helpen, ergens zit de narigheid nog die ervoor zorgt dat je nu niet "normaal "functioneerd

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:36

ik raad hypnose af, maar dat heeft met mijn geloofs overtuiging te maken.
m.i. is het gevaarlijk je geest op die manier open te stellen, aangezien er (en daar zijn de meesten het inmiddels wel over eens) meer is tussen hemel en aarde, en datgeen er is tussen hemel en aarde, het geestelijke, naar mijn overtuiging de duivel en engelen, werken door mensen heen (de mens is de belichaming waardoor ze voet op de aarde kunnen krijgen).
als je een instrument wordt van de duivel (slechte geesten) dan wordt je daar echt niet beter van.
vandaar dat ik zeg, pas ermee op je geest open te stellen, je wordt er erg kwetsbaar van.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:46

zo heb ik er nooit over nagedacht............... ga ik maar eens doen :)

Ik weet wel dat ik veel baat heb gehad bij het onder Hypnose gaan omdat ik mijn gevoel voor mezelf houd. Mijn sessies worden opgenomen en later met mij besproken....... is heel confronterend, eng, ernstig confronterend. Tot aan met een kwade kop weglopend confronterend......... Maar het heeft me wel geleerd mezelf te kennen :) mijn valkuilen en pluspunten te zien.

en das ook wel weer fijn.

Maar ik ga eens goed nadenken Marigold over wat je schrijft, want ik denk wel dat er misschien iets inzit in wat je zegt

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:48

Ik herken mijzelf er heel erg in. Ik volg dit even.
Net alsof ik mijn eigen verhaal lees..

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:51

Marigold schreef:
ik raad hypnose af, maar dat heeft met mijn geloofs overtuiging te maken.
m.i. is het gevaarlijk je geest op die manier open te stellen, aangezien er (en daar zijn de meesten het inmiddels wel over eens) meer is tussen hemel en aarde, en datgeen er is tussen hemel en aarde, het geestelijke, naar mijn overtuiging de duivel en engelen, werken door mensen heen (de mens is de belichaming waardoor ze voet op de aarde kunnen krijgen).
als je een instrument wordt van de duivel (slechte geesten) dan wordt je daar echt niet beter van.
vandaar dat ik zeg, pas ermee op je geest open te stellen, je wordt er erg kwetsbaar van.

Dit is echt naar mijn mening onzin. Mijn man is hypnotherapeut en je 'levert je niet over'. Het heeft niets te maken met geesten en/of overgeven aan duivel/engelen.
Je bent er wel bij maar op een andere manier en weet na afloop ook echt wel wat je gezegd hebt. Wel kan het helpen naar de 'diepere' lagen van je emoties te gaan. Maar je treedt niet uit je lichaam of zo. Er bestaat zoveel onkunde over hypnotherapie en er wordt zoveel onzin over vermeldt....
Een goede hypnotherapeut bespreekt alles met je en zal je nooit ergens 'naar toe brengen' waar je niet wilt zijn.

Maar ik zou zelf voor haptonomie gaan: dat helpt je heel goed om weer bij je gevoel/emotie te komen !

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:34

Equidea, medicatie kan je zo afzwakken he? Slik je antidepressiva?

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:56

Ken het gevoel eigelijk wel. Vooral dat soms boven komen van emotie en niet weten wat je er mee moet!
Ik praat echt veel te weinig over alles, maar ben dus blijkbaar niet de enige. Ben benieuwd naar de reacties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:57

[LZP] > [MW]

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:59

KiWiKo schreef:
Ik heb dat ook in behoorlijke mate gehad. Ik ga eens in de maand onder hypnose :D...... want ik praat heel veel, maar ik zeg niks :)

Heeeeeeel herkenbaar! Ik kletste elke psycho-dinges onder tafel, misleidde iedereen, maar ook mezelf.
Bij mij heeft equitherapie erg geholpen.

Sterkte met uitzoeken wat helpt voor jou :(:)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 00:01

Ik raad Psycho Motorische Therapie aan, ideaal voor als je niet kan/ wil praten (hier nog eentje). Door middel van lichamelijke oefeningen en sport leer je langzaamaan weer te voelen, en nog veel belangrijker, te accepteren wat je voelt. En je hoeft er niet zoveel bij te praten!

Heb verder ook talloze peuten versleten in allerlei soorten en maten, maar met sociaal- wenselijke antwoorden geven kom je feitelijk niet ver. En tussen de tafel platl*llen en echt praten zit toch een wereld van verschil.

Succes!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 00:37

Ik heb ook een tijdje gedacht dat ik gevoellozer begon te worden. Nooit bang, nooit boos, nooit heel erg verdrietig, maar ook niet heel uitbundig blij of enthousiast (terwijl ik verder goed in mijn vel zit).

Ik begon het zelf te checken door muziek te luisteren die me raakte en daardoor merkte ik wel dat het echt niet weg is. Je hebt er soms alleen niet zoveel aandacht voor. Was ook een tijdje bang dat ik niet kon huilen, tot ik naar de begrafenis van de vader van een vriendin ging. Toen stroomden de tranen over mijn wangen.

Ben tot de conclusie gekomen dat ik waarschijnlijk gewoon een nuchter persoon ben, die soms gevoelens een beetje wegstopt. Maar als ik écht even ergens bij stil sta...dan zijn ze er toch. Vraag me af hoe dit bij jou zit?

Hoe reageer jij als je je lievelingsmuziek hoort, een mooie film ziet enz? Voel je dan ook helemaal niks?

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:33

nektosha schreef:
KiWiKo schreef:

Heeeeeeel herkenbaar! Ik kletste elke psycho-dinges onder tafel, misleidde iedereen, maar ook mezelf.
Bij mij heeft equitherapie erg geholpen.

Sterkte met uitzoeken wat helpt voor jou :(:)

Ik ben eens gaan zoeken, en er schijnt een equitherapeut hier in de buurt te zitten...
Maar wat houd het in? Ik durf namelijk ook geen gevoelens toe te laten...