Whiplash, wie heeft dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Whiplash, wie heeft dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 16:50

Ik ben 2,5 week geleden aangereden door een auto (ik zat op de fiets) en voel me nu nog steeds niet goed. Volgens de huisarts, waar ik de dag na het ongeluk ben geweest, heb ik een lichte hersenschudding. Maar omdat ik nog steeds gigantisch pijn in m'n nek heb denkt de fysio toch aan een wiphlash.

Wie heeft er nog meer een wiphlash? Hoe zijn ze daar achter gekomen en wat is de beste manier om het over te laten gaan, naast veel rust nemen?

Ik zit in de laatste weekjes van m'n opleiding, dus ik kon niet zomaar thuis blijven. Maar ik merk echt dat ik het geen hele dagen vol hou. Als ik van 9 tot 1 naar school ben geweest ben ik echt helemaal kapot. Hoofdpijn, misselijk en wil ik alleen maar slapen. M'n nek leek even beter te gaan, maar nu krijg ik weer steeds een stroomstoot als ik hem beweeg. Draaien gaat wel, maar kantelen echt niet. Ik heb ook gewoon geen kracht in m'n lichaam en dan met name m'n armen.

Ik word er vooral heel boos van. Ik kan het gewoon niet uitstaan dat ik bijvoorbeeld geen eens meer op de fiets naar het station kan en dat ik als een oud mens 's middags moet gaan slapen.
Ik heb vorige week wel een wedstrijd gereden, wat ik lichamelijk gezien beter niet had kunnen doen (wist ik wel van tevoren), maar ik wilde dat perse. Daar liever geen commentaar op.

Ik ben van plan van de week terug te gaan naar de huisarts, maar ik denk/ben bang dat ze het weer afschuift als een lichte hersenschudding. Daarom ben ik wel benieuwd naar andere ervaringen van mensen met een wiphlash.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-06-09 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfout uit titel gehaald

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:54

ik heb het gehad, het gaat voorbij, het kan wel meer dan een jaar in beslag nemen ..
en bij mij zijn ze er achtergekomen doordat ik na een ongeval met een paard in het ziekenhuis ontwaakte, en de beste manier is rusten en je voelt zelf wel wat je aankan en wat niet .. ik kon bv. geen zware tassen ed dragen ;)

hoofdpijn, misselijk en willen slapen etc. is idd hersenschudding dat had ik ook .. dat is rusten, vaak in het donker liggen en wachten tot het voorbij is ..

Teruggaan naar je huisarts kan maar de kans bestaat inderdaad dat hij gaat zeggen rusten en pijnstillers .. ik zou als ik jou was vooral veel rusten en als het over een maand nog niet gedaan is teruggaan. Je kan intussen wel pijnstillers nemen uiteraard en voorlopig niet paardrijden als je voelt dat dat niet kan (bij mij was een helm opzetten écht een hel met die hersenschudding := en de schokken van het rijden een hel voor de whiplash dus rustig aan doen)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:00

Mijn zus heeft vorig jaar een whiplash opgelopen na een auto ongeluk.
Ze werd frontaal aangereden door een andere auto, gelukkig allebei met lage snelheden.

Ze bleef hoofdpijn en nekpijn houden en daarmee is ze naar de huisarts gegaan.
Ze moest direct rust nemen.
Ik moet ook zeggen dat ze heel veel moeite had om dingen te onthouden, verhalen vertelde ze gerust vier keer aan dezelfde persoon zonder het door te hebben.
Nadenken ging niet, op bepaalde woorden komen lukte niet.
Heel frustrerend voor iemand die gewend is op om universitair niveau te denken..
Symptomen hebben maanden, zo niet een jaar, aangehouden bij haar.

Neem alsjeblieft heel goed rust, als je dat niet doet, kan de schade ook blijvend zijn en dat wil je niet!
Wedstrijd heb je gereden, daar kun je nu niks meer aan veranderen.
Vertel je huisarts alle symptomen die je hebt en laat je niet afschepen!

Hopelijk herstel je snel! Veel beterschap!

Lenneke_

Re: Wiphlash, wie heeft dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 17:08

Ik vind het vooral heel lastig met school. Want op school begrijpen ze het niet dat ik het geen hele dagen vol hou. Als ik zeg dat ik me niet goed voel en naar huis wil zeggen ze dat ik maar een asperine extra moet nemen en 's avonds vroeg naar bed moet gaan. Ik ga daar dan niet tegenin omdat ik niet zielig wil doen. Met als gevolg dat ik 's avonds juist niet in slaap kom omdat ik me weer heel beroerd voel.

Eigenlijk was afgelopen week de laatste week school. Maar door lekage was als ons werk kapot en hebben we nu een week langer om het af te maken. Dus ik moet het nu nog een week langer vol zien te houden. Gelukkig heb ik daarna vrij.

Ik was ook 4 kilo afgevallen in een week tijd doordat ik helemaal geen eetlust meer had. Dat zit er inmiddels wel weer aan.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:19

Ik heb in 98 een auto ongeluk gehad en ze kwamen er pas na 1 1/2 jaar achter dat het een lichte vorm van een whiplash was..Ook ik had fyschio voor geschreven gekregen wat achteraf dus helemaal niet mag met een whiplash..!!!! Bij mij is het dus blijvend, wat ook vaak het geval is met een whiplash.. Ik heb daar door ook last gekregen van migraine, en kan ik ook b.v niet met open ramen rijden in de auto zodra er kou of spanning op komt te staan krijg ik migraine..Ook b.v schuren of schilderen boven me macht geeft problemen, of als mijn paard een ruk aan me arm geeft of een zware boodschappentas draag..Dus mijn advies als het nog niet blijvend is doe het rustig aan, anders blijf je de rest van je leven er last van houden..!!! En ik kan je verzekeren dat je dat niet wilt..

Succes en sterkte..

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:22

Balen dat je te maken hebt met een deadline en dat met school, maar je lichaam gaat het niet trekken met een whiplash.
Denk alsjeblieft aan jezelf!

Rust is echt van belang met een whiplash!
Probeer bij de huisarts wat informatie in te winnen over whiplash.
En als het blijkt dat je toch een hersenschudding hebt, jammer maar dan is rust nog steeds van belang!

bebikaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:24

ook bij mij is de whiplash blijvend (van achter aangereden eind 2004), onder meer doordat ik veel te snel weer (min of meer gedwongen door werkgever) aan het werk ben gegaan, met als gevolg dat ik nu zeer beperkt dingen kan(ben ook volledig afgekeurd) en eigenlijk altijd pijn heb.
Dus wel terug gaan naar de huisarts, en laat je niet afschepen!!!
sterkte, en doe rustig aan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:26

Jammer dat iemand het whiplash heeft genoemd, dat maak de kans op herstel helaas kleiner is al vele malen aangetoond.

Ik zeg (met veel ervaring), maak je niet druk, dit gaat over. Beweeg gewoon, er is niets kapot dus dat is geen enkel probleem en is juist goed, al zal het in het begin wellicht wat pijn doen. Je spieren moeten gewoon herstellen.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:36

Lenneke_ schreef:
Ik vind het vooral heel lastig met school. Want op school begrijpen ze het niet dat ik het geen hele dagen vol hou. Als ik zeg dat ik me niet goed voel en naar huis wil zeggen ze dat ik maar een asperine extra moet nemen en 's avonds vroeg naar bed moet gaan. Ik ga daar dan niet tegenin omdat ik niet zielig wil doen. Met als gevolg dat ik 's avonds juist niet in slaap kom omdat ik me weer heel beroerd voel.

Eigenlijk was afgelopen week de laatste week school. Maar door lekage was als ons werk kapot en hebben we nu een week langer om het af te maken. Dus ik moet het nu nog een week langer vol zien te houden. Gelukkig heb ik daarna vrij.

Ik was ook 4 kilo afgevallen in een week tijd doordat ik helemaal geen eetlust meer had. Dat zit er inmiddels wel weer aan.

Ik had het ook, ik was meteen moe.
ik nam zelf dan energierepen mee (niet zo gezond maar goed :=) en dat hielp wel :j

ik weet niet of dat voor jou zou helpen hoor, ik deel gewoon mijn ervaring :)

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:33

Ik wil niemand tegen 't hoofd stoten (lekker in deze context ;) ) maar goed ik moet het toch even kwijt.
Ik snap dat er om reactie en ervaringen worden gevraagd, maar een aantal dingen die worden gepost zouden (angst voor bewegen en daarmee) de klachten kunnen laten toenemen.

Sommige dingen die worden gezegd zonder degelijke uitleg waarvan je als leek wel bang zou gaan worden.
Voorbeeld: Ik vroeg mijn vriend nog laatst: "waar dat whiplash voor staat?" Hij: "Een leasie ofzo, dat er iets kapot is". Ja, met die gedachten zou ik ook bang worden mijn nek nog te bewegen.
Psychosociale factoren hebben een hele sterke invloed op de duur van de klachten.

Mijn tip, rustig aan maar je nek en schoudergordel voldoende bewegen om de spierpijn te verminderen (verbeterd de doorbloeding, warmte kan hierbij ook helpen). Probeer zo gewoon mogelijk te bewegen ondanks dat dit soms wat pijnlijk is en wees niet bang dat je met gewoon bewegen iets beschadigd.

Een zinvol boek om nu gelijk te gaan lezen (gezien inderdaad de term al is gevallen) is "Whiplash, beleving en behandeling"van Emile Keuter. (Neuroloog Diaconessenhuis Meppel)

Veel sterke, en hopelijk hoor jij gewoon bij dat overgrote meerderheid hoort die binnen een paar weken gewoon weer van de klachten af zijn.

Lenneke_

Re: Whiplash, wie heeft dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 07:36

Heel erg bedankt allemaal. Ik ga proberen lekker te bewegen binnen de grenzen van mijn lichaam.

Ik heb ook wel steeds gedacht, misschien maak ik het tussen m'n oren wel erger dan het is. Maar ik vind het zo lastig, ook omdat elke dokter weer wat anders zegt.

Maar het klopt idd dat er in m'n nek niks stuk is, dat is wel duidelijk geworden op de foto en daar kan dus ook niets mis mee gaan.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 09:51

Gewoon rustig doorbewegen in combinatie met pijnstilling. Als je geen pijnstilling hebt, vraag er dan even naar. De overgrote meerderheid herstelt geleidelijk aan weer. Ben het helemaal een met Lise81.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:39

LDRD schreef:
Jammer dat iemand het whiplash heeft genoemd, dat maak de kans op herstel helaas kleiner is al vele malen aangetoond.

Ik zeg (met veel ervaring), maak je niet druk, dit gaat over. Beweeg gewoon, er is niets kapot dus dat is geen enkel probleem en is juist goed, al zal het in het begin wellicht wat pijn doen. Je spieren moeten gewoon herstellen.

klopt... En ik snap ook niet zo goed waarom het notabene een fysio is die het zo noemt. Ik werk zelf als fysio en diagnosticeer echt geen whiplashes :n Idd omdat whiplash een zwaar beladen woord is, en mensen minder snel herstellen.

Elco schreef:
Ik Ook ik had fyschio voor geschreven gekregen wat achteraf dus helemaal niet mag met een whiplash..!!!! Bij mij is het dus blijvend, wat ook vaak het geval is met een whiplash..

Fysio kan wel degelijk met een whiplash! Júist fysio, van niks doen wordt het sowieso niet beter. Ik behandel zelf genoeg mensen met die klachten, en ook genoeg om te zeggen dat deze klachten meestal niet blijvend zijn :)

@TS: ik zou zeggen; iets rustiger aan doen en een goede fysio/manueeltherapeut opzoeken :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:49

verootjoo, ik heb ook dagelijks met 'whiplash' te maken en ik kan het alleen maar heel erg met je eens zijn.

Mensen komen door die diagnose in een slachtofferrol en dat is zo'n beetje het slechtste dat je kan overkomen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:21

Jups... net als dingen als RSI. Heeft nu overigens een nieuwe naam gekregen, mensen horen de term minder, en verrek... er komen ineens minder mensen met die klachten :)*

Met whiplash is dat precies hetzelfde. Het is een beladen woord, mensen horen het overal om zich heen. De meest verschrikkelijke klachten, en patiënten lijken er nooit meer vanaf te komen. Daarbij is het natuurlijk wel DE NEK, lévensgevaarlijk als daarmee wat aan de hand is. Terwijl dat eigenlijk altijd wel meevalt. Ik ben er van overtuigd dat als je als therapeut/hulpverlener het woord 'whiplash' in de mond neemt, je het herstel negatief beïnvloed. Ik hou het zelf altijd op bandjes die iets opgerekt zijn, en laat mensen de kleine nekspiertjes trainen voor de stabiliteit in de nek. En feitelijk ís dat het ook alleen maar, zolang je natuurlijk geen neurologische tekenen hebt ;)

Whiplash betekent niks anders dan de beweging die is gemaakt bij een acceleratie/deceleratie trauma. De nek 'whipped' naar voren, en 'lashed' naar achter in een hoog tempo. Dat geeft natuurlijk wat druk op het ruggenmerg wat tussen de wervels is, maar in de meeste gevallen is er met de nek zelf niks aan de hand. :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:29

Luister naar verootjoo en 'alles zal rech kommen' :j .

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 17:51

Bedankt voor jullie opbeurende berichtjes. Ik was al bang dat ik hele dagen op bed moest gaan liggen.

Ik heb iets om m'n spieren wat te ontspannen en dat lijkt wel goed te helpen. Nu kan ik m'n nek al een stuk beter bewegen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:38

Allemaal heel leuk deze berichten hier boven dat het allemaal maar een oprekking van de spieren zou zijn..Ik denk dat deze mensen nooit en te nimmer zelf met een whiplash te maken hebben gehad..Ik vind dat deze mensen , mensen met een whiplash alleen maar hoop geven en dat vind ik een hele slechte zaak..Er zijn ook zat mensen met een whiplash die het bed niet meer uit komen of in een rolstoel beland zijn hier door..Als het zo eenvoudig zou zijn, alleen maar een oprekking van de spieren dan zou ik er nu geen 11 jaar last van hebben..En ik ben echt niet kleinzerig..Gelukkig kan ik voor de rest nog wel goed functioneren maar moet heel goed opletten wat ik met me rechterkant doe..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:26

Sja... ik heb dagelijks te maken met whiplashklachten ;) Dus mag hopen dat ik wel weet waar ik over praat :)

Mensen die na een whiplashtrauma in een rolstoel belanden hebben een dwarslaesie, en dat is geen whiplash... Als ze het bed niet meer uitkomen na een whiplash zonder neurologische tekenen vind ik dat een slechte zaak, maar dat komt nooit door alleen whiplash klachten. Dan moet er meer spelen.

Het ís echt niet meer dan een oprekking van de banden/spieren. Deze houden de wervels op de plek en zorgen voor de stabiliteit tussen de wervels onderling. Is deze verstoord krijg je klachten als duizeligheid, hoofdpijn, nekpijn, stijve nek (want de grote spieren nemen het over) Deze klachten zijn aanwezig doordat het ruggenmerg iets geprikkeld kan worden/ geprikkeld is geweest. Dit is in vrijwel alle gevallen heel goed te verhelpen met specifieke training voor de kleine stabiliteitsspieren.

Bij mensen die deze klachten houden durf ik te zeggen dat er zeer waarschijnlijk wat psychosociale/psychosomatische dingen spelen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:08

Ik heb ook dagelijks met whiplash te maken, dus weet ook wel waar het over gaat.

Ik onderschrijf nog steeds volledig wat verootjoo hierboven schrijft :j .

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:17

Een lerares bij mij op school heeft het, auto ongeluk :j
Niet werken, rust nemen, etc. :(:)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:41

Nou ik heb echt geen last van psychosociale/psychomatische dingen..Maar je mag mijn klachten wel een maandje over nemen hoor, graag zelfs.. Er zullen heus wel mensen zijn waar dat bij speelt, en ik wil jullie werk ook zeker niet af kraken..Maar ik ben het na 11 jaar toch wel een beetje zat, als ik niet goed op let wat ik met mijn rechterkant doe of met open raam ga rijden want geheid dan voel ik het al weer aankomen en krijg ik migraine..En ook ik zou hier graag vanaf komen..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:28

In dec 2007 heb ik een autoongeluk gehad waar ik van achteren aangereden ben in een file.....je raad het al een WL.

Heb ruim een jaar fysiotherapie gehad en massages in combinatie met fitness om mn banden in mn rug wat sterker te maken (zit in mn rug, schijnt minder vaak voor te komen maar wordt gelukkig steeds beter herkent).
Ik heb er ontzettend veel last en problemen door gehad, ben bijna mn baan erdoor kwijtgeraakt en op een gegeven moment dekte mijn zorgverzekering de kosten niet meer.
Dan komt het juridische getouwtrek er ook nog eens bij wat ook weer geld kost, maar ik voelde me zo tekort gedaan door mijn verzekering dat ik niet anders kon.
Gelukkig hebben we kunnen schikken en zijn inmiddels alle kosten betaald.

maar de dagelijkse dingen niet kunnen doen, waaronder mijn werk en mn paarden is nog wel het ergste.
Ik heb een oud paard (25 jr)die ik niet kan verkopen, maar iedere dag zorg nodig heeft.....gelukkig heb ik hulp uit mijn omgeving gehad.

Nu na 1,5 jr ben ik bijna klachtenvrij, ik heb nog altijd de hoop dat het weer wordt zoals daarvoor, maar de man die mij aangereden heeft omdat hij zelf te hard reed en onvoldoende afstand hield heeft nooit meer wat van zich laten horen dat steekt toch wel.
We hebben zelfs onze kinderwens uit moeten stellen tot het moment dat ik klachtenvrij ben, hopelijk komt dat moment snel want ik kijk daar toch echt wel naar uit.

Autorijden doe ik tegenwoordig alleen nog als het echt moet, maar de lol die er daarvoor nog inhad lekker relaxed met het radio-tje aan is er niet meer.
Als ik per ongeluk in een file terrecht kom staat het zweet in mn handen en zou ik het liefst de auto verlaten.
Al begint dit al wat af te zwakken, de vluchtstrook zoek ik niet meer op tijdens de file, ik heb wel eens uren daar gestaan wachtend totdat de file weer opgelosd was.
Stom he.......maar ik wil dit nooit meer meemaken, al heb je dat helaas niet zelf in de hand!

Bij mij was het ook een oprekking van de banden, er zitten kleine ribkommetjes aan je ribbenkast vast die door de harde klap uit de kom geschoten zijn, daardoor zijn mijn klachten erg pijnlijk geweest, als ik bijvoorbeeld tever naar voren bukte om iets op te rapen dan vloog dat ribje weer uit de kom, normaliter vangt de band die eromheen zit dit op.
Daarnaast speelde mijn reuma en belangrijke rol dat heeft de boel wel verergerd en leverde ook het getouwtrek met mijn zorgverzekering op.