Wakker worden met een vreselijk droge mond.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Wakker worden met een vreselijk droge mond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 20:31

Ik heb af en toe van die periodes dat ik elke ochtend wakker word met een vreselijk droge mond. Heb er niet altijd last van, maar nu alweer ruim een week wel. Vreselijk irritant, want mijn lippen splijten er ook van en het voelt gewoon bijzonder vervelend.

Iemand die weet hoe het komt, of hoe je het kan voorkomen?

Of zou het gewoon komen omdat ik soms met mijn open slaap of zo?

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:42

Ik krijg er soms last van als ik teveel suiker eet .. Schijnt te maken te kunnen hebben met je bloedsuikerspiegel ofzo. Tijdens mijn zwangerschap had ik er echt heel veel last van ..

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:43

Ik heb het echt altijd als ik verkouden ben! Omdat je dan door je mond gaat ademen en dus je mond de hele tijd open hebt.. Heb nu ook weer zo'n periode :Y)

Apple

Re: Wakker worden met een vreselijk droge mond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:45

Kan gebeuren doordat je in je slaap niet door je neus ademt, maar door je mond. Bij verkoudheden komt dat vaak voor.

Wat je kunt doen is er voor zorgen dat er voldoende ventilatie is in je slaapkamer, daarnaast ook altijd een glas water naast je bed zodat je als je s nachts wakker wordt even wat slokjes water kunt drinken :-)

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:07

inderdaad, suiker en zouten houden vocht vast waardoor je een droge mond krijgt. Eigenlijk geeft je lichaam aan dat je dringend moet drinken. Hoeveel liter drink je per dag? En eet/drink je veel suikers en zout?
Ik heb dat ook een poosje gehad, tot ik begon met dieëten en dus meer begon te drinken en véél minder zouten en suikers binnen kreeg. Sindsdien totaal geen last meer van... Nu loop 'k alleen elke 5 minuten naar de wc omdat 'k zoveel drink :)

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:11

Dat noemen ze nadorst! :)* Moet je wat minder biertjes/wijntjes/mixjes drinken en dan ben je er zo vanaf! :+

Sorry, flauw maar ik vond het een inkoppertje! Maar ik denk dat t idd komt omdat je met je mond open slaapt?

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:13

Ik heb er nu ook last van.
Maar dat komt mede doordat ik verkouden ben en dus via mijn mond moet ademen snachts.

Ik heb er nog niet de tip voor gevonden, houd het topic wel even in de gaten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:17

Ik heb het omdat ik door mijn mond adem. Het is wel de ene keer erger dan de andere keer, amar ik adem nooit door mijn neus. Ik wil er al een hele tijd mee naar de ha, want het admenen stopt ook weleens en dat schijnt best eng te zijn, zegt mijn vriend.

Ik drink wel water voor het slapen en misschien niet te laat nog zoutjes of zoet? En de hele dag veel drinken?

Rook je? Ik zelf niet, maar denk dat het ook effect kan hebben. Misschien niet voor het slapen gaan, mocht je roken.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:20

Ik heb er soms ook last van. Meestal heb ik het niet als ik na het tandenpoetsen een goede beker water drink.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 05:58

Inderdaad doordat je met je mond open slaapt denk ik. Zorg dat je een glaasje water naast je bed hebt staan zodat je kunt drinken als je wakker wordt. Daarbij kun je je lippen voor het slapen even insmeren, dan drogen ze wellicht wat minder snel uit. Ik heb een doosje vaseline op mijn nachtkasje staan, daarmee vet ik mijn lippen als ik 's ochtends of 's nachts wakker word en merk dat ze droog zijn.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 07:12

bedankt voor alle tips. Ik vraag me af of het alleen mijn mond open is. Mijn neus is namelijk ook altijd helemaal droog. Ik vermoed dat ik begin met door mijn neus te ademen (doe ik altijd) tot deze droog is en dan mijn mond moet openen. Misschien dat ik inderdaad toch te weinig drink. Vandaag misschien eens proberen iets meer te drinken.

Veel zoet en zout gaat er ook niet echt in bij mij, dus vraag me af of dat het kan zijn.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 07:45

Shiloh schreef:
bedankt voor alle tips. Ik vraag me af of het alleen mijn mond open is. Mijn neus is namelijk ook altijd helemaal droog. Ik vermoed dat ik begin met door mijn neus te ademen (doe ik altijd) tot deze droog is en dan mijn mond moet openen. Misschien dat ik inderdaad toch te weinig drink. Vandaag misschien eens proberen iets meer te drinken.

Veel zoet en zout gaat er ook niet echt in bij mij, dus vraag me af of dat het kan zijn.

je zou gemiddeld voor een goede werking van je nieren een 2 liter water per dag moeten drinken. Wanneer je sport of met warm weer mag je toch een liter tot anderhalve liter meer hebben per dag.

Met zouten moet je opletten. Vaak zitten er ongelooflijk veel zouten in voeding zonder dat je't beseft. Hier helpt het om zout te laten in het water wanneer je aardappelen of pasta ofzo kookt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:53

Ik drink ruim 2,5 liter per dag en heb hier ook geregeld last van. Nu weet ik van mezelf dat ik met mijn mond open slaap en ook wel behoorlijk kan snurken ( :P ) dus ik vrees dat daar niet heel veel aan te doen is behalve de tips van water naast bed en lippen goed insmeren.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:37

ik heb er ook de laatste paar weken enorme last van, heb ook echt een grafsmaak in m;n mond als ik wakker word.. :+
Denk dat het bij mij komt door de hooikoorts, word opeens ook vaak 's nachts wakker omdat ik geen lucht meer krijg..terwijl ik normaal niet wakker te krijgen was. Heel vervelend,ben er overdag ook gewoon moe van.

Anouk_Leroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:04

wow! ik heb soms zelfs zo'n droge mond dat ik weleens van die losse velletjes heb in mijn wangen! zou dat bijvoorbeeld kunnen omdat ik er in mijn slaap aan "knaag"?
overdag voel ik het ook altijd zitten, ik knaag er dan niet aan, maar genezen doet het ook niet..

Heb ooit de tip gekregen van mijn oma om een ui door midden te snijden en die op een schoteltje naast je bed te leggen. het schijnt dat daardoor je neus opengaat en je makkelijker door je neus kunt ademen.. nooit geprobeerd, maar misschien helpt het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:09

willeke_nijs schreef:
Shiloh schreef:

je zou gemiddeld voor een goede werking van je nieren een 2 liter water per dag moeten drinken. Wanneer je sport of met warm weer mag je toch een liter tot anderhalve liter meer hebben per dag.

Met zouten moet je opletten. Vaak zitten er ongelooflijk veel zouten in voeding zonder dat je't beseft. Hier helpt het om zout te laten in het water wanneer je aardappelen of pasta ofzo kookt.

Onzin echt waar. 2 liter vocht wordt er per dag aangeraden. Dit komt voor een deel ook uit voeding en het maakt weinig uit of je water, koffie of bier drinkt voor de hoeveelheid vocht. Je nieren gaan er niet beter van werken als ze meer water aangeboden krijgen.

Spoel je je mond met water na het poetsen of met mondwater? Sommige mondwaters bevatten alcohol wat kan zorgen voor een droge mond. De een heeft er meer last van dan de ander. Een droge mond door het met je mond open slapen klinkt niet eens zo raar. Vervelend is het wel. ;(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:09

Ik wil toch echt al een tijdje naar de ha om erover te praten dat ik door mijn mond adem en weleens stop met ademen, dat weet ik ook van mijn vriend naast me dat ik er even in blijf. het is idd vermoeiend en het is gezonder door je neus te ademen. Ik heb altijd een raam open in de slaapkamer en de ruimte is verder fris.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:10

Ik drink echt meer dan genoeg (overigens is die 2 liter echt onzin hoewel ik zelf wel altijd veel drink omdat ik het fijn vind) en veel zoet en zout eet ik niet.. Bij mij is het dan ook echt puur van het verkouden zijn!

Van die ui schijnt inderdaad te helpen, net als van die eucalyptus-bolletjes onder je kussen (maar over het algemeen helpen die maar even en doen ze erna juist meer kwaad dan goed). Velletjes in je mond vind ik wel weer wat anders :D

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:43

Ik heb dit ook wel eens en sindsdien doe ik flink wat labello op voor ik ga slapen, heb ik volgende morgen tenmisnte geen kapotte of droge lippen...

Weet niet of nog last van heb want inmiddels is het een vast ritueel geworden dat labello smeren voor het slapen gaan :=