Enorme bulten na muggebeet, goede zalf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Enorme bulten na muggebeet, goede zalf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 09:38

Ik heb een aantal jaar geleden een allergische reactie gehad nadat ik tijdens een buitenritje in de schemering enorm vaak in mijn benen was gestoken door muggen. Een dag koorts gehad, de bulten werden heel groot en jeukten als een gek. Sindsdien heb ik altijd erg veel last van muggebeten. Na een dag worden het grote, rode, ronde vlekken met een doorsnede van 4cm die ontzettend jeuken. De gewone middeltjes tegen beten als azaron, prikweg etc helpen niet. Ook een hydrocortisonen zalf uit Finland doet niets. Op dit moment smeer ik met tantum, een zalf voor ontstoken gewrichten en spieren die een verkoelende werking heeft, maar echt goed helpt het niet. Ik zal binnenkort eens langs een outdoorwinkel, misschien hebben die nog iets dat beter werkt. Iemand nog een andere tip? Drie lagen kleren aan zodat ze er niet doorheen komen is niet mijn idee van een fijne zomer. *krabt aan been*

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:40

Klinkt zeer bekend... Het enige wat bij mij hielp (ik lijk er inmiddels overheen te zijn) waren anti-histaminetabletten. Het laatste merk dat ik heb gebruikt was Zyrtec. Geen idee of die zo verkrijgbaar zijn of dat je er een recept voor nodig hebt, ze hielpen iig wel - dit in tegenstelling tot alle zalfjes en smeerseltjes die ik heb gebruikt. Voorkomen is bijna niet te doen, als een steekbeest echt wil steken dan steekt-ie zelfs door je kleding heen.

Sterkte!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:44

Ik smeer er altijd tandpasta op. Even kruisje zetten op de bult, laagje tandpasta en weg is de jeuk en bij mij wordt de zwelling ook heel snel minder :)
Je kunt natuurlijk ook van dat speciale mentholspul kopen wat kinderen met waterpokken ook wel opgesmeerd krijgen, maar tandpasta werkt net zo goed :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:46

Ik krijg ook van die heftige reacties op muggenbulten. Zo groot als een 2 euro muntstuk worden ze.
Wat bij mij erg goed helpt is de after bite stick van Azaron.

sanne_

Re: Enorme bulten na muggebeet, goede zalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:48

Prrrikweg van VSM kan goed helpen bij hevige reacties op insectenbeten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:53

Ik heb ook wel eens van die reacties. Bij mij kwamen ze door steken van de moerasmug ipv de gewone muggen. Mijn hele been werd stijf en opgezet en de plek werd keihard. Ik gebruikte antihistamine tabletten en verdovende zalf (lidocaine zalf). Die kun je niet zomaar halen, maar ik hoefde er maar even voor naar de dokter te bellen.

Gewone anti-jeuk middelen werkten bij mij echt niet bij die allergische reacties.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:54

Gisteren een buitenrit gemaakt van 3,5 a 4 uur...maar ik ben zelfs door mn rijbroek heen gestoken..terwijl dat niet een heel dun laagje stof is...en ik heb er ook 1 op mn wreef..snap niet hoe ik daar aan kom, want lijkt me stug dat ze zelfs door leer heen bijten :P
Wij hebben thuis alleen nog maar spul uit Zweden wat wel redelijk werkt, maar moet dus ook binnenkort achter nieuw anti-mug spul aan, even mee lezen dus ;) :P

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 09:58

Bedankt allemaal! Er staan zeker goede tips tussen. Ik ga deze zomer ook naar Zweden en wil dan wel een middel bij me hebben dat goed werkt.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:00

dan zou ik eens kijken naar het merk OFF!
Daar hebben wij het 1 en ander van thuis staan wat wel heel fijn werkt :D
p.s. waar ga je heen in Zweden?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:03

Er is een speciaal ding voor in de handel om de bult leeg te zuigen, daarmee verwijder je de ingespoten stof en zal de reactie ook minder zijn. Heb m gehaald bij de apotheek was rond de € 10,-. Werkt heel goed.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 10:04

Geen idee, we pakken de auto en we zien wel waar we uitkomen. Tips? Uiteindelijk willen we doorrijden naar Fins Lapland waar vrienden van ons wonen die net een kindje hebben gekregen.

Dat spul ga ik even opzoeken als ik in Zweden ben, die naam is wel te onthouden. :P

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:26

Mijn ervaring is ook dat spul uit Nieuw-Zeeland goed werkt. Moet je alleen wel voor naar Nieuw-Zeeland. :+

Maar blijkbaar werken producten uit 'muggenlanden' als NZ en Zweden gewoon beter. :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 10:28

Zou je denken, maar mijn spullie uit Finland werkt bij mij niet. Reisje naar NZ voor muggenspul is wat overdreven. :+

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:29

nestosyl, stinkt wel....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:29

Hmm, hebben ze daar dan weer een speciaal soort mug ofzo? :P

Maar idd, het is een kwestie van proberen. Alleen zo jammer wanneer je een vermogen uitgeeft aan antisteekbeestenzooi en het meeste gewoon geen effect heeft.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:25

Ik krijg dat soort plekken zo nu en dan ook en wat bij mij goed helpt is een koud verbandje met azijn. Half uurtje laten zitten en daar is dan de ergste jeuk wel mee weg. Indien nodig herhalen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:41

Ik slik er ook pilletjes voor als het weer een enorme bult wordt. Ben ook allergisch ervoor, érg vervelend. Heb soms wel een knie die 3 keer zo dik is dan hij moet zijn. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:45

Ik gebruik Hydrocortizon, kun je via de dokter halen :)

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:46

sanne_ schreef:
Prrrikweg van VSM kan goed helpen bij hevige reacties op insectenbeten.

jep die helpt bij mij ook erg goed, moet wel een paar keer smeren! :Y)

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:48

Macchiato schreef:
Gisteren een buitenrit gemaakt van 3,5 a 4 uur...maar ik ben zelfs door mn rijbroek heen gestoken..terwijl dat niet een heel dun laagje stof is...en ik heb er ook 1 op mn wreef..snap niet hoe ik daar aan kom, want lijkt me stug dat ze zelfs door leer heen bijten :P
;) :P

bij mij zitten ze ook altijd op de raarste plekken, voeten, kont, hoofd precies onder mijn cap ;(

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:49

allerfree.... je weet wel voor hooikoorts enzo... op advies van huisarts genomen en het helpt super

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:49

Als het echt een allergische reactie is, dan zou ik niet gaan aanklooien met allerlei smeersels maar gewoon bij de HA langsgaan. Ik heb er zelf ook wel last van en heb d'r pilletjes voor en ook nog een creme. Als ik naar het buitenland ga begin ik 5 dagen voor de vakantie met de pilletjes, mocht ik toch een reactie krijgen dan de creme erop. Is echter een creme die niet uitsmeert, dus een witte vlek blijft ;)

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:53

Via de huisarts kan je mentolzalf krijgen. Helpt zeer goed. Ik krijg namelijk altijd leuke op me ogen van ze ;)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:55

ons mam heeft altijd spul van menthol. ( zie hierboven) dat help heel goed..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:10

Ook bij mij werken antihistamine-tabletjes best goed. Ik krijg geen gigantische bulten, maar vaak wel veel jeuk. Gewone Loratadine-tabletjes (anti-hooikoorts) van het kruidvat zijn daarvoor heel prima, en niet duur. Huisarts is daar niet voor nodig.

De allergische reactie bouwt trouwens op. Hoe meer je gestoken wordt, hoe heftiger je reactie kan worden. Dus verminderen van de muggenbeten kan wel helpen. (Niet in drie lagen kleren, maar lange mouwen en broek in de schemering is misschien wel een aanvaardbaar comrpomis? Kampvuurtjes stoken met lekker veel rook helpt ook :) )
Verder kun je ook nog kijken naar muggenwerend spul (met DEET schijn je te moeten hebben.) Dat soort middelen zijn vaak zeker sterker in de landen met veel muggen.

Een soort multifrontaalaanpak dus :) Dat werkt voor mij in elk geval het beste.
Als zalf om erop te smeren moet ik zeggen dat tandpasta het effectiefst is (alleen helaas zo zichtbaar.) Azijn werkt wel heel goed als je het er meteen op kunt doen - blijkbaar neutraliseert het dan de stof voor je er last van krijgt. Maar na een dag maakte het bij mij niet meer uit.
Ik heb ooit ook lidocaine/hydrocortisonzalf gehad en dat hielp ook wel wat, maar was toch geen wondermiddel.