Vermoeid door astma?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

isverwijderd

Vermoeid door astma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 18:04

Een jaar of 2 geleden is gebleken dat ik een lichte vorm van astma heb. Ik kreeg medicijnen (Symbicort) die ik het eerste jaar niet regelmatig innam. Alleen als ik bang was dat ik een aanval kreeg. Tot vorig jaar zomer, toen ik een erge aanval heb gehad en van de dokter verplicht minstens 2x daags mijn inhalator gebruiken moest.

De laatste tijd merk ik dat ik na het fietsen ontzettend moe ben, ik heb nergens meer energie voor. Ik kan bijvoorbeeld ook 4 uur op een middag slapen, zonder dat ik 's nachts extra lang wakker ben. Dit speelt al sinds oktober, maar de laatste maand wordt het erger. Kan dit door de medicijnen komen, of zou het wat anders zijn?

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:10

Vermoeidheidsklachten kunnen samen hangen met astma. Het kost meer kracht om adem te halen en zeker in benauwde periodes vergt dit meer energie van het lichaam. Ik gebruik ook Symbicort voor de langere duur en heb daarnaast een snelwerkende puf voor plotselingen aanvallen (Atrovent, krijg hartkloppingen van Ventolin). Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn astma momenteel goed onder controle heb en al maanden geen Symbicort meer gebruik. Officieel moet ik ook 2 x daags puffen, maar als ik me goed voel wil ik geen ontstekingsremmers gebruiken. Je zou aan jouw huisarts kunnen vragen of je ook een snelwerkende puf kunt krijgen. Dan zou je tijdelijk kunnen stoppen met de Symbicort en kun je uitproberen of je verschil merkt.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 18:40

Oke, dat is een goede tip! We hebben al bloed laten prikken donderdag, dus moeten we toch nog even bellen om de uitslag, dan kan ik dat meteen vragen.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:40

In het verleden heb ik jarenlang te veel geslapen als gevolg van een te laat opgemerkte ziekte van Pfeiffer in combinatie met een bacteriële infectie en een goedaardige leverafwijking. Ik weet helaas hoe vervelend het is om zo vermoeid te zijn dat je knikkebollend op kantoor zit. Fijn dat ze in ieder geval bloed hebben geprikt, al is het even afwachten op welke waardes de arts jouw bloed laat onderzoeken.
Zodra ik luchtwegontstekingen heb of benauwde dagen ben ik duidelijk meer vermoeid. Verder merk ik dat ik zelf erg op suiker en vet eten reageer. Sinds ik deze dingen geschrapt heb uit mijn menu heb ik veel meer energie. Veel succes met wachten op de bloeduitslag!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 21:57

Dan zal ik ook eens letten op wat ik eet, misschien ligt het ook daaraan.