Narcose... uitwerking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sissi87

Narcose... uitwerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 17:48

Heey

Ik ben afgelopen dinsdag geopereerd aan mijn galblaas. Ik had een galsteen van 2 centimeter en vaak na vet eten hevige pijnaanvallen.
Nu ben ik afgelopen dinsdag geopereerd onder algehele narcose. Ik mocht gelukkig woensdag naar huis.
Ik merkte in het begin dat ik erg last had van ademhalen, zitten, staan, draaien en dat soort dingen. Dat word gelukkig ietsje minder.
Wat ik nog erg heb is dat ik ongelovelijk moe ben als ik maar 5 meter gelopen heb, en dat ik soms erg duizelig ben en blijf.
Nu vraag ik me af: is dat misschien de nawerking van de narcose? Niet dat ik zometeen last heb van meniere, omdat mijn moeder dit dus ook heeft!
En weet iemand misschien wat het langste kan zijn totdat de narcose helemaal uit je lichaam is?

Wat ik me ook afvraag is het volgende, de littekens op mijn buik zien er eigenlijk redelijk uit, maar hoe lang duurt het voordat het INwendig genezen is. Ik wil niet te hard van stapel lopen namelijk...

Blue_Eyes

Re: Narcose... uitwerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:54

Dat is deels de nawerking van de narcose, en deels omdat een operatie gewoon een aanslag op je lijf is ;)

Neem je rust. Er staan gemiddeld drie weken voor om bij te komen van een galblaasoperatie. Ik heb het ook gehad en omdat ik minder rust kon nemen (twee kleine kinderen) heeft het langer geduurd voor ik ervanaf was. Succes en beterschap!

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 17:56

Nou dankje, hoop dat dat duizelige gevoel maar snel over gaat %)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:57

Dat zal vast wel. Luister naar je lijf en neem genoeg rust. Het schijnt een half jaar te duren voor de narcose helemaal uit je lijf is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:59

Ik heb mij laten vertellen dat het wel een half jaar tot een jaar kan duren voordat de narcose volledig uit je systeem is.
Hoelang je er last van blijft houden verschild per persoon maar je zal merken dat het langzaam aan steeds beter gaat,na ongeveer een week of 2,3 zou het weer "normaal" moeten zijn ;)

Na 5 meter al moe? :D Man...vlak na een operatie is dat een marathon hoor :j :P Ik voelde mij heel wat na mijn operatie...totdat ik met beide benen op de grond stond.Wat ben je dan blij dat er een stoel naast je bed staat,kun je beetje uitrusten :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:19

ik ben vorig jaar geopereerd (gebroken arm) en ik vond de narcose echt verschrikkelijk, en heb er nog maanden last van gehad. Sterkte ermee!

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 18:24

Waar had je precies last van dan als ik vragen mag?

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:27

Na mijn operatie heb ik erg lang last gehad van de narcose. Ik was vooral misselijk en de 4 weken er na nog regelmatig wat duizelig. Het werd gelukkig wel steeds minder maar je lijf is verzwakt en een narcose kan een grote impact hebben op je lijf.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:35

vooral heel snel moe, geen energie om dingen te doen.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:56

ik ben dinsdag ook onder gehele narcose geweest, en mocht die dag zelf nog naar huis, daarna eigelijk nergens last meer van gehad.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:07

Ik ben ook geopereerd,met nog meer dan een narcose..
nog een slangetje door mijn neus, echo, darmen op de verkeerde plek..rontgen,enzo..maargoed even ontopic blijven ;)
Narcose heeft bij mij heel lang geduurd, de nawerking daarvan..
echt 1 of 2 weken lang was ik moe als ik ook maar iets deed.
je moet je ook echt de tijd nemen om beter te worden!
Het is niet zomaar iets om een narcose te krijgen.
Veel beterschap!

@ Lielle : heb je het met een spuit gekregen ? ik vond de narcose niet heel erg, ik had namelijk een pompje, in het begin was het wel heel eng.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:04

bij jouw operatie hebben ze je buik vol met lucht geblazen om meer ruimte te hebben. daarom heb je nu zo'n last van je ademhaling en ben je na 5 meter uitgeput. dit duurt nog een week ongeveer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:06

Ik heb bijna een jaar last gehad van mijn laatste operatie. Moe, geen conditie, duizelig, snel misselijk, en vooral een geheugen als een zeef. Echt niet normaal zo vergeetachtig als ik geweest ben, ik leek wel dement.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:07

Ik heb er ongeveer 3 weken last van gehad,vooral duizelig en misselijk.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:09

is waarschijnlijk inderdaad van de narcose ik heb het ook gehad bij iets wat niet echt heel erg belastend is voor je lichaam

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 09:30

Ja, ik word echt moe van het moe zijn. En dat ik niks kan: ik kan niet eens m'n eigen voeten afdrogen als ik onder de douche ben geweest, echt zo vemoeiend.
Ik heb zelf het idee dat de duizeligheid van de diclofenac komt, maargoed ik weet niet hoe lang ik dat nog moet gebruiken...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:19

Gun je lichaam de tijd om te herstellen en laat je vooral verwennen :D Regelmatig rusten en misschien even een klein tukje tussendoor.
Niet meteen naar de supermarkt rennen en boodschappen doen voor de hele maand,huis van top tot teen soppen en dat soort onzin :+

Nee...lekker rustig aan,evt krukje in de douche,frisse neus halen op het balkon en pas over een aantal dagen echt naar buiten(samen met iemand en niet verder dan de hoek :P )
Je lichaan verteld je wel wanneer je wat meer mag doen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:21

Veel sterkte ten eerste, en hoe jij je voelt is heel normaal. Een narcose is pas na een jaar volledig uit je lichaam. Toen ik was geopereerd voelde ik mij ook zo en ik bleef maar overgeven.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 13:22

Oeps misschien toch al te veel gedaan, wilde zo graag even naar stal dat ik maar de auto heb gepakt, nou ik kreeg toch even de wind van voren toen ze hier thuis erachter waren.
Ik moet zeggen het ging niet zo aardig, kon hem haast niet in z'n achteruit krijgen, maar ben toch wel even op stal geweest :D

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:32

Mijn broertje heeft al minimaal 7 a 8?? operatie's gehad.
Van een "simpele" ingreep wat totaal verkeerd afliep.
Normaal was hij al de volgende dag thuis na z'n ingreep en nu lag hij nog 3 dagen aan de dubbele long beademing, met hartbewaking in een kuntsmatige coma.

En hij heeft openhartoperatie's gehad.

het ligt er heel erg aan hoe de narcose valt.

Bij zijn laatste oog operatie (die maar kort duurd vergleken met z'n openhart operatie) had hij erg veel last van de narcose.
Hij kon de eerse 2 dagen niks binnen houden en was heel lang moe.

Maar hij heeft ook een keer een openhartoperatie gehad dat ie wakker werd en eigenlijk meteen vroeg om vla, hij had trek.

En dan liep hij vaak ook zo weer.

ilona_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:40

er is toen tegen mij gezegd dat het een jaar kan duren voordat de narcose echt 'weg' is zeg maar.

en ik heb het gemerkt hoor ik kon hele dagen slapen :Z tot zelfs een half jaar na de operatie, heel erg snel dat ik moe was elke keer... heeft bij mij ook wel een jaar geduurt voordat ik er vanaf was denk ik..

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:44

ik heb vrijdag een operatie gehad aan me hals zat een gezwel in.ik ben ook onder narcose geweest ik kreeg een drain in me hals .ben nu weer gelukkig thuis.ik ben ook heel moe suf.alleen duurt het bij mij allemaal nog langer ik heb reuma/en harproblemen.maar de artsen zeiden dat je der best nog lang last van kan houden.helaas mag ik niet naar me paardjes vanwegen de wond :(

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 06:26

zo'n operatie is een enorme opdoffer voor je lichaam... Je lichaam moet herstellen en steekt alle energie daarin. Ik ben de afgelopen 2 jaar 3 keer aan m'n enkel & heupen geopereerd (ze hebben stukjes bot van m'n heup genomen om tussen de breuk in m'n enkel te zetten). Ik ben echt lang hééééél erg moe geweest. Het enige dat ik je kan aanraden is: slapen slapen slapen, en vooral héél rustig aan te doen: boekje lezen, tv kijken, beetje voor de pc zitten, en tussendoor vooral veel slapen :)

Waarschijnlijk slik je ook nog medicatie? Die zal er ook wel voor zorgen dat je lichaam uitgeput is.

Hoelang het duurt voor het inwendig genezen is? Wel bij mij was dat in mijn heup eigenlijk vrij vlug... Ik dacht dat ik na 14 dagen al wel weer rustig kon rondwandelen. Natuurlijk nog geen gekke dingen doen. Maar geloof me, je lichaam verwittigt je wel hoor! De kunst is om ernaar te leren luisteren ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:20

Ik had ook heel veel last van de narcose, hele lichaam ontregeld, lang misselijk, nergens trek in, slap, etc...

Om die reden heb ik 2 weken terug voor een ruggeprik gekozen, maar ook daar bleek ik flink te reageren, d.m.v. flinke hoofdpijn... :+