Gebroken tenen (of gekneusd), wie heeft er ook last van?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Gebroken tenen (of gekneusd), wie heeft er ook last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 20:48

Anderhalve week geleden is mijn allerliefste paard twee keer in een half uur tijd even goed op mijn voet gaan staan (ja ze heeft voor ijzers onder). Toen we in huis kwamen gelijk gekoeld en later de schade bekeken: de vierde teen en kleine teen waren dik en rood en blauw. En erg AUW dus. ;( Twee daagjes gestrompeld, maar het ging langzaam aan beter. Haal ik mijn paardje uit de wei, mevrouw doet wat doms en let niet op en natuurlijk weer op mijn zere voet. Daar ging ik weer strompel, strompel. Thuis weer gekoeld en het ging al snel weer beter. Maandag dressuurles gehad en intensief gereden en prompt voelde ik mijn tenen weer. Niet fijn dus.
Nou staat er bij ons op stal een manegeponny met een peesblessure die elke dag gestapt moet worden. Dat doe ik dus. Maar hij baalt vreselijk van het stappen en is echt loeisterk en nou heeft die stomme pony gisteren en vandaag weer even op mijn zere tenen gestaan. :( Hij wil naar rechts, gooit zijn kop naar rechts en om in balans te blijven zet ik mijn voet naar voren en dan gaat hij er weer op staan. :( Nu zit ik dus weer met zere tenen die gekoeld moeten worden. Ik weet overigens niet of ze gekneusd of gebroken zijn. ik weet niet of intapen zin heeft. Wie heeft daar ervaring mee? Maar ik baal er vreselijk van. Elke keer gaat het ietsje beter en dan gebeurt er weer iets waardoor ze weer extra pijnlijk zijn. Ik had vanmiddag ook bijna het idee dat mijn tenen los in mijn schoenen rammelden. Als ik morgen met die manegeponny ga lopen krijgt tie een hoofdstel in; dan is tie iets beter te houden.
Maar ik geloof niet dat de HA iets kan doen aan gebroken of gekneusde tenen. Ja gips tot aan mijn knie. nou ik dacht het niet hoor. :(

benangelique

Re: Gebroken tenen (of gekneusd), wie heeft er ook last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:10

wanneer ze gebroken zijn, doen ze daar niets aan tenzij het je grote teen is. het enige advies wat je krijgt is; rustig aan doen en stevige schoenen.

sterkte, dit kan best eens heel lang duren!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:21

ik heb hier jaren geleden ook last van gehad... ik weet alleen nog dat het heel veel pijn deed... en dat ik er zeker 9 maanden last van heb gehad...

Doe rustig aan, draag geen krappe schoenen...

heel veel sterkte :(:)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:23

Mijn laatste gebroken teen dateert van vorig jaar juli. Ook een knol overheen gestuiterd met haar volle gewicht (en ze had grote hoeven!). Ik wist alweer hoe laat het was en heb nooit foto's laten maken, maar het is duidelijk gebroken geweest, er is ook een rare bobbel op het bot gegroeid. En het doet nog steeds zeer. :+

Het enige wat je kunt doen is idd intapen - oftewel de zere teen aan de teen ernaast vasttapen. Voor steun en om de pijn te verminderen. Gipsen kan toch niet. Foto's maken kan handig zijn omdat je dan weet waar de breuk zit, maar heel veel meer dan intapen kunnen ze daar in het ziekenhuis ook niet doen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:27

:)) ik had het op de 1e dag van m'n nieuwe studie.. 'sochtends gauw naar stal want de hoefsmid kwam
paardlief schrikt en springt zo op m'n voet..
wijsteen deed zeer (wijsvinger.. wijsteen :+ )
meteen een half uur onder de ijskoude kraan.. hoefsmid afgebeld en broer gebeld me te komen halen :=
ben naar de huisarts gestrompeld (150 meter van ons vandaan ofzo :+ ) en die wilde fotos..
gevraagd wat ze konden doen ''weinig''
ja dan ga ik dus mooi naar school he..

teen is paars, groen, zwartpaars geweest, en hij wijst nu wat scheef _O- heeft een half jaar zeer gedaan (na een maandje of 2 alleen bij drukken op bepaalde plek)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:28

ik heb mijn kleine teen flink gekneusd gehad, dat ging vanzelf niet echt over en toen heb ik hem een aantal weken getapet (aan de teen er naast) en nu is het over

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:30

Ik heb ook 2 x mijn kleine teen gebroken door een paard. Zoals Karin zegt, je kan het intapen. Ik moet zeggen dat me dat alleen maar irriteerde en dat ik het al snel heb losgemaakt. Ik droeg dan wel van die hele charmante brede bergschoenen, dat ging het beste. Eerste keer ben ik naar het ziekenhuis geweest voor foto's, de 2e keer niet toen wist ik het wel.

_xsharon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:25

ik denk niet dat je je tenen gebroken hebt, want ik had mijn grote teen gebroken en kon toen absoluut niet meer lopen omdat ik zo'n pijn had..
je kan er zelf hetbeste gewoon met tape (ja beetje moeilijk uitleggen :P ) dat dakpanteep over je kleinste teen plakken en dan je ringvingerteen en je middelvingerteen (weet even niet hoe ik het anders moet zeggen :') ) aan elkaar plakken zodat je ze heel weinig gebruikt! succes nog!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:31

Ik had twee jaar terug een scheur in mijn bot aan de buitenkant van mijn voet. Zeker wel een breuk, en ik kon gewoon lopen (al was het erg pijnlijk). Zelfs nog twee weken mee doorgelopen en toen toch maar foto's laten maken.

Het is IMO dan ook echt niet zo dat je pas een breuk hebt als je niet meer kunt lopen. Een scheur in het bot is ook een breuk, een teen hoeft niet doormidden te zijn.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:16

Ik heb met 2 gebroken kleine tenen ook doorgelopen. Met een grote teen is dat lastiger, omdat je daar een stuk balans mee houdt en er meer druk op komt.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:20

Ik loop ook met een blauw/paars/groene grote teen.. de eerste dag was zo pijnlijk dat ik er een nacht niet van heb geslapen.
Waarschijnlijk gaat die nagel er straks af? Leuk voor van de zomer met open schoenen .. :')

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:23

Ik heb twee weken geleden m'n kleine teen gebroken. Mijn allerliefste paard was erop gesprongen :')
De eerste twee dagen kon ik echt niet lopen, daarna kon ik strompelen en nu loop ik weer normaal. Ik moet wel steeds intapen, en inderdaad stevige schoenen aan.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:25

Ik heb vorige week een balk op me grote teen gehad, moest 1 week op krukken lopen voor een zwaar gekneusde teen, en nu tape ik het zelf steeds in, kan inmiddels weer gewoon lopen :D

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 20:19

Bedankt voor julie reakties. Gelukkig ben ik niet de enige kneus. ik loop al vaak op bergschoenen op stal. Dat is toch wel het makkelijkste en meest praktische. Ik probeer ook rustig aan te doen en heel voorzichtig zodat ik die voet niet stoot of iets erop krijg. Die o zo lieve manegepony loop ik nu met hoofdstel en ik loop aan de verkeerde kant, dat als tie opzij stapt of springt op mijn andere voer trapt en niet op mijn zere. ja dan loop ik straks met 2 zere voeten :D Dat zien we dan wel weer.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:29

Hier nog zo een, alleen dan door kleine teen tot twee keer toe te breken door tegen de deurpost te trappen ;) (eerste keer puppy proberen te vangen voordat ie naar buiten rende en twee keer met voetballen met hond in huis)
Als je er echt veel last van hebt is intapen wel erg fijn, en slapen met kussen of dekentje onder je voeteneind van je matras scheelt ook wat druk. Daarnaast arnica tabletten innemen of smeren met SRL gelei van VSM of Atrosan van dr. Vogel. Is homeopatisch, zo te krijgen bij de drogist/ apotheek maar werkt wel heel goed tegen het kneuzen en helpt wat sneller herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:37

Intapen vind ik echt een ramp, daar ga ik me dan aan ergeren haha. Ik heb zo nu en dan opeens erge last van mijn grote teen. Pijn schiet er dan doorheen en dan kan ik er echt niet op lopen, soms is het zo over, vorige keer liep ik er 2 dagen mee. Wat het is geen idee, maar het zal wel.. ik geef de paarden altijd de schuld (ookal stampen die nooit op mijn tenen). Ik ben niet zo van de dokterbezoekjes zeg maar :o

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:45

Jep hier ook een kluns.... Nou het was niet eens mijn eigen schuld maar oke. Met shoppen is er een behoorlijk zwaar persoon met naaldhakken op mijn teen gaan staan. En ja ik had slippers aan. Ik hoorde hem kraken en mevrouw lachte schaapachtig. Kon geen sorry vanaf. Heb even mijn frustraties geuit tegen haar en ben door mijn vader de winkel uitgeholpen.
Kan voorkomen dat je bij een op de tenen staat maar om geen sorry te zeggen kon in mijn ogen niet.

Helaas waren we met de familie te shoppen in Bataviastad en heb maar een bankje opgezocht.
Thuis gekomen toch even naar de dokter, eerst voeten wassen want die waren niet zo schoon meer. Met het afdrogen zette ik mijn teen scheef. Ai ai ai.......
Meneer de dokter heeft hem rechtgezet en getaped. Maar ben gewoon maar weer aan het werk gegaan. Kreeg door het moeilijke lopen blaren op mijn andere voet en heb toen maar besloten om eerst even 2 daagsje thuis te blijven. Was geen pretje......

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:32

Ik heb ook een gebroken grote teen gehad.. ik was een jaar of 5 en ze gingen bij mij in de straat nieuwe tegels leggen en ik met mn domme kop ging met zo'n apparaat spelen waarmee ze de tegels de grond in stampen zeg maar en kreeg m op mn teen en is nooit meer goed gekomen, hebben ze niks aan gedaan staat nu zo krom als een banaan en heb er altijd last van.. heb al van alles geprobeerd heb nu steunzolen maar werkt ook niet

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:45

Ik heb een gebroken grote teen gehad (ongeveer 10 jaar geleden) heb dus in het gips gezeten 2 weken maarliefst gelukkig niet tot me knie. Maar ik moest en zou naar de paardenmarkt in heenvliet dus dan maar even in een rolstoel.

Ongeveer 2 jaar geleden ging ik een fjord van een vriendin uit de wei halen maar die fjord is nogal lomp dus die stond op me tenen en me moeder schrok van al die paarden dus ze pakte van schrik het schrikdraad vast _O-
en ik had blauwe tenen plus me nagel eraf ,achteraf toch wel gelachen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:47

Ik zou eigenlijk toch naar de huisarts gaan als ik jou was..
Jij weet niet wat er precies aan de hand is, de HA kan dat zo voor je zien en eventueel pijnstillers of wat dan ook voorschrijven
Straks groeien je tenen helemaal verkeerd ofzo en dan heb je er voor je leven last van..

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:07

Ik heb ook ooit mijn kleine teen gebroken gehad, doordat ik van mijn bed af sprong met mijn voet tegen de deur aan :+ Mijn teen stak naar de zijkant en moest dus gezet worden, maar verder kunnen ze vrij weinig aan teenbreuken doen. Ik zou inderdaad ook stevige schoenen aanraden, en probeer rustig aan te doen, zodat het allemaal tijd heeft te genezen!

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:04

ik heb mijn tenen ook gebroken/gekneusd gehad doordat er een paard op sprong. Je kan ze intapen, soort dakpannetjes maken en dan heb je er bijna geen last meer van. Na een paar weekjes is het dan helemaal over. Ik heb er ook nooit meer last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:05

ik heb is een keer in een woede aanval een leraar getrapt tegen zijn knie met mijn teen.
nooit heengweest maar doed nog pijn af en toe (na 2 jaar)

ik denk dat je met rust ver komt :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:26

Ik heb ooit eens geprobeerd een stoeprand te verplaatsen, auwch, overigens niet gelukt :+ Ik wou de bal naar mijn hond schoppen. De bal lag dus voor de stoep en ik miste hem en toen auw.

Met het gevolg dat mijn tenen ook erg blauw en dik waren. Heb meerdere keren op een dag gekoeld en stevige schoenen aan gehad.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:16

Ik heb een gebroken ( kleine ) teen gehad.
Ik liep met mijn verzorgpaard ( draver ) van toen door de gangen heen, ander paard beet haar in d'r kont, ze schrikt en springt op en komt met volle vaart terug...op mijn teen.
Oh wat deed dat verschrikkelijk veel pijn zeg!

Naar de HA geweest, en die wist eigenlijk wel zeker dat het gebroken was.
Ook ik moest het intapen.

Nu zijn we ruim een half jaar verder, en voel hem nog steeds ( vooral als ik hem beweeg )

En nou heb ik weer last van mijn grote teen.
Zaterdag ben ik wezen zwemmen, en kwam met mijn grote teen tegen een trapje aan.
Maar geloof niet dat die gebroken is, heb er wel heel veel last van.