Enkelbanden inkorten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mar_leen

Enkelbanden inkorten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 19:47

Hoi hoi!!!

Vrijdag ga ik naar het ziekenhuis om te kijken of mijn enkelbanden op misschien wel de pezen moeten worden ingekort!!!
Ik zwik echt zoooo vaak door mijn enkels dat is echt niet normaal, steunzolen of brees helpen echt niet!!!
Ook al heel vaak naar fysio en sesar geweest maar die kunnen ok niets doen...:(
Dus ben echt benieuwd wat ze vrijdag zeggen!!!

Heeft iemand hier al wel eens zijn enkelbanden of pezen laten inkorten?

Groetjes,

Marleen

Anoniem

Re: Enkelbanden inkorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:48

Heey meis,

succes vrijdag! Ik heb er nog geen ervaring mee maar moet het waarschijnlijk wel laten doen ook over een tijdje :\. Steunzolen of brace helpen bij mij ook niet echt en ook cesar en fysio helpen niet. Dus zelfde probleem als bij jou :p.

xx Dees

mar_leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 19:51

Nouw waarschijnlijk kan ik het jou dan wel vertellen binnenkort :P

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:51

Ik volg ook even :P Heb er geen ervaring mee, maar ik vermoed dat het uiteindelijk bij mij ook op die ingreep zal uitdraaien.
Ik heb m'n enkel al zo vaak ernstig verzwikt dat heel die enkelbanden uitgelubbert zijn enzo.Therapie en zooltjes mogen helaas niet baten .

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:54

Wat is Cesar?

Bij mij is het met ouder worden precies verbeterd (ben nu 20)
Banden zijn zo vaak verrokken en gescheurd geweest aan beide enkels dat de dokters ook van een operatie spraken.
Ik wou het niet doen voor de lange revalidatie aan beide enkels.

Nu gaat het stukken beter, al blijft een brace noodzakelijk hier...

mar_leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 19:59

Cesar therapie... moet je allemaal oefeningen doen om je banden enzo sterker te maken... op je tenen staan enzo...

Helaas word het bij mij erger hoe ouder ik word... ik ben nu 20 en het gaat steeds slechter ;( Ik klap gewoon als ik sta al weg met men enkel :S

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:56

jah, dat heb ik ook, als er ergens kasseien liggen loop ik liefst om.
En ook als de stenen op het voetpad niet helemaal recht liggen ofzo...
Bij het minste slaagt em om

Ik heb al 4 keer kiné gedaan. Telkens 12 beurten. Daarna ist wel verbeterd.
Ik kan volleyballen met mijn brace aan, maar regelmatig lig ik nog eens op de grond, door de brace gegaan :=
Ook met paardrijden is het vervelend, als ik er echt op let om mijn tenen naar binnen te houden, begint mijn enkel na een tijdje pijn te doen, en soms sla ik hem gewoon om, in mijn beugel...
Vooral dan als ik lichtrij en teveel op mijn buitenvoet steun ofzo :?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:21

Ik herken jullie verhaal erg! Ik verrekte mijn enkelbanden in het verleden heel veel, vanaf de kleuterschool liep ik al zeker twee keer per jaar met krukken. Soms ging het eens een jaar goed, maar zogauw het weer gebeurde is het weer zo slap als een vaatdoek en gaat het weer snel fout. Vorig jaar mijn enkel ook op die manier er bij gebroken en weer pezen gescheurd. Ik loop nu alleen nog maar op stevige wandelschoenen en kijk heel erg uit wat ik doe. Met sommige dingen is dat wel lastig, ga maar eens lekker dansen op die bergschoenen ;)
fysio en dat gedoe met stroomstootjes erdoor heb ik ook gehad, maar zette geen zoden aan de dijk.

mar_leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 21:40

Morgen nu naar het ziekenhuis, echt zo benieuwd wat ze te zeggen hebben!!!

Ik heb het ook heel vaak dat ik in mijn stijgbeugel zwik:s dat is echt geen pretje :O Heb het een x tijdens een buitenrit gehad... kon er daarna ook niet meer op staan enzo ;( maar ja durfte het toen niet tegen de instructeur te zeggen... dus heb echt op 1 been moeten ligt rijden haha en das niet makkelijk en geen pretje :P

mar_leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 12:01

Vandaag naar het zh geweest!!!
Gelukkig of helaas hoe je het wilt noemen worden mijn enkelbanden niet ingekort omdat ik het syndroom van hypermobilietijd heb... dus als ze operen komt het na een half jaar alweer terug.
Nu ga ik naar een medice fysio die speciaal enkel banden en knieen traint...
een brace mag ik niet om omdat de banden en gevoel van enkels en knieen helemaal weg gaan...
Over 10 jaar zou ik er minder last van hebben zei die :P

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:53

haha, wat een vooruitzicht, nog 10 jaar lichtrijden op 1 been ;)
Hopelijk helpt de fysio goed hé!
Ik draag steunzolen, daarbij een enkelbrace, en 2 kniebracen.
Eigenlijk moeten het ook 2 enkelbracen zijn, maar ik vond die enkel te sterk om steeds een brace errond te doen, dan verzwakken inderdaad je spieren.

Dat zie ik nu ook aan mijn kniebracen, mijn bovenbeenspieren waren meteen heel wat minder

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:45

zelf ben ik een student cesartherapeut. en sommige therapeuten ook fysio's zeggen weer dat steunzolen minder goed zijn omdat dan je voeten minder hoeven te werken. en je dus minder spierkracht op bouwt. spierkracht is belangrijk voor mensen met langeren banden. omdat je dan meer met je spieren moet opvangen.
ook zie je vaak bij mensen met enkel problemen (als ik het goed heb) dat ze op de buitenkant gaan staan van de voet dat echt de voetzool naar binnenkomt omdat ze dit lekker vinden staan. terwijl dit echt heel slecht is voor je voeten.

mar_leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 11:29

Haha ja idd nog 10 jaar voorzichtig lichtrijden op 1 been :P echt heel erg mooi vooruitzicht maar niet heus ;)
Maar ben al lang blij dat ik niet geopereerd hoef te worden :D

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:37

Daar moet je inderdaad blij mee zijn, ik heb het ook gehad (op m'n 14de :+ ik kon geen stap verzetten zonder door mn enkel te gaan en van alles geprobeert en toen uiteindelijk dit maar gedaan.)
Maar ik moet zeggen dat het helemaal niet heeft geholpen (nou heb ik ook nog teveel aan kraakbeen in mn enkel dus misschien ligt het daar ook een beetje aan).

In elk geval, na de operatie mag je eerst een poosje je voet helemaal niet belasten tot de hechtingen eruit zijn (dan kun je nog niks :') ) maar dan moet je naar de fysio en dan moet je je achillespees oprekken door oefeningen - eerst zorgen dat je je voet/enkel weer een beetje kan bewegen (door teenoefeningen :+ ) en dan door wat zwaardere oefeningen (zoals dat stepding).

Ik geloof dat ik anderhalve tot twee maanden op krukken heb gelopen eerst twee, later met één.

En nu ben ik twee en een half jaar verder en ik kan nog niks met mijn enkel :') ik kan niet rennen, ik kan niet lang rijden, ik kan niet makkelijk lichtrijden, ik kan mn hak niet uitdrukken.
En daarbij zit ik nog bijna standaard minstens 3 maanden per jaar in het tape terwijl ik niks geks doe :').

Maargoed, misschien zijn er ook goede ervaringen :+ bij mij in elk geval niet :=

Edit: ik heb trouwens twee jaar bij de fysio gelopen door dit was namelijk ook mijn totale evenwicht kwijt :+

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:27

hmm, is er dan niet iets fout gelopen ofzo?
Lijkt mij dat je van enkel je gewrichtsbanden te verkorten, je achillespees niet opnieuw moet oprekken..
Zeker niet als je voet 90° in de gips gezeten heeft?

Ik heb het zelf ook niet gedaan door die lange revalidatie hoor.
Ik had geen zin om in een rolstoel met 2 benen in de gips te gaan zitten :)
Wel maar 2 maand niet steunen, maar toch...

Rebecca, krijg ik wat kraakbeen voor in mijn knie? k heb er wat tekort ;)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:33

Haha, kraakbeen teveel is ook niet wat.
Dat gaat namelijk steeds dichter zitten dus alles kraakt en doet zeer :=
Bij mij hebben ze mn enkelbanden ingekort en ingevlochten (ofzo) met een stuk achillespees omdat dat sterker is (alleen inkorten werkte dus ook niet ofzo :') ik ben een apart geval)
En mijn voet zat niet in 90° :n hij stond zeg maar zo zoals je je voet laat hangen en dan helemaal ingepakt.

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:16

hmm, niet zo slim ingepakt dus, want dan is de revalidatie een pak moeilijker denk ik zo...
Toen ik 16 was had ik er ook muug last van maar toen zeiden ze dat het eruit kan groeien en de revalidatie zwaar is terwijl het vanzelf kan genezen.
Dus, geen operatie ;)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:19

Ja, dat zeiden ze bij mij eerst ook, toen was ik 12.
Op mn 14de uiteindelijk MRI scan enzo gehad en toen is het besloten het toch maar te doen.
Nu ik er nogsteeds (nogmeer bijna) last van heb gooien ze 't op de groei..

Nee, ik zou mensen ook niet snel aanraden om het te laten opereren, behalve als het écht niet anders kan..

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:14

Ik heb bij turnen een val gemaakt en toen was mijn botje waar de hele boel achter blijft haken afgebroken, met tot gevolg dat mijn enkelbanden over het knobbeltje van mijn enkel schoof als ik een apparte stap maakte. Hele ding dus opgerekt.

Bij mij was operatie dus noodzakelijk. Ik heb mijn voet dus wel 90 graden gehad en ik loop nu weer prima rond...
Het ene geval is de andere niet lijkt mij.

mar_leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 10:51

Woow wel heftige verhalen allemaal!!!
Ben nu nog blijer dat ik niet geopereerd hoef te worden :P
Maar nadeel ga over 10 dagen op Trec-Tocht... en weet nu al dat ik dus echt heel erg veel last ga hebben :S