Adhd/ add en het medicijn Concerta ( advies gevraagd)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SassieSjaak

Adhd/ add en het medicijn Concerta ( advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 16:54

Beste bokkers,

Zoals een aantal die mij kennen op bokt ben ik een echte Adhd-er lekker impulsief, en soms veeelste druk...

Toen ik 14 was heb ik de diagnose adhd gekregen, en heb ik verschillende medicatie geslikt, dippiperion en ritalin,
Ritalin heb ik van mijn 14e tot mijn 19e geslikt en ben toen ik 19 was gestopt er mee omdat ik niet meer wist wie ik was en vooral
natuurlijk de werking er niet meer van kende, ik slikte toen 3 dd. 10 mg per dag, heb soms wel eens geexperimenteerd en heb er ook wel eens 2 in de middag genomen ipv 1, dat ging wel goed, maar goed.
Helemaal gestopt, maar eigenlijk merk ik gewoon dat het niet goed met me gaat, zeker wat betr. werk ik hou mijn banen niet langer dan een half jaar a een drie kwart jaar vol, en dan ben ik het zat en wil ik weg. Ik ben heel impusief, last van stemmings wisselingen en voel me vaak teleurgesteld en afgewezen, echte vriendinnen heb ik niet behalve mijn buuf, en dat vind ik jammer...

Nu heb ik vandaag na lang nadenken de ha gebeld en vrijdag ben ik vrij en ga ik langs voor een verwijzing, en heb dus ook gevraagd of concerta beter is dan ritalin, de dokter denk vanwel.

Nu zou ik graag van jullie willen weten wat de ervaring ermee is.

En zou ik liever geen berichten willen lezen, van vage kennissen die je kent die het ook slikken ik wil het van mensen weten die het zelf ervaren en niet hoe hun omgeving het ervaard.
Ik bedoel dit niet bot, maar ik wil gewoon weten hoe de andere mede adhd-er het ervaard... dit mag ook tevens per pb..

( met veel moeite heb dit kunnen opschrijven, hoop begrip van andere bokkers te krijgen, zonder dat k dit onder een schaduw account moet doen,)

PintoNatal

Re: Adhd/ add en het medicijn Concerta ( advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:26

Hallo,
ik heb ook ADHD en ik gebruik nu 11 jaar medicijnen. Eerst heb ik een tijd ritalin gebruikt maar omdat ik die ook 3dd moest pakken en ik regelmatig te laat was met innemen kreeg ik verschrikkelijke stemmingswisselingen ik werd stierlijkvervelend en daarna was er niks meer aan de hand. Ik gebruik dus nu concerta en ik ben er echt super blij mee.
In het begin nam ik 's avonds nog een ritalin voor het slapen omdat dan de concerta uitgewerkt was, en ik ben een van de weinige die ritalin nodig had om te kunnen slapen. Maar tegenwoordig pak ik eigenlijk in de avond geen ritalin meer en het gaat errug goed met me.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:35

wij zijn met ons zoontje van 8 met add ook aal het zoeken wat bij hem past.
hij heeft al veel verschillende gehad.
nu heeft hij risperidon 1mg 1 maal daags.
daar reageerd hij redelijk op.
maar nog niet zo als we hopen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:01

toch als buitenstaander reageren: ik heb op het zmlk-onderwijs veel te maken met adhd-leerlingen. mijn ervaring met concerta is dat het lang duurt voordat het is afgesteld, maar als dit goed in orde is het beter werkt dan eerdere medicijnen. het voordeel van concerta is dat je een bepaalde hoeveelheid stof opbouwt in je lijf en dus veel gelijkmatiger blijft dan met bijvoorbeeld ritalin.

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:04

Wat wil je precies weten? Ik heb eerst ritalin gebruikt, nu concerta. Ben er over het algemeen wel tevreden over.

SassieSjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 18:35

Wat fijn om al wat reactie te hebben gehad.
@loes, het komt goed, let er vooral op hoe hij er zelf op reageert en niet hoe jullie vinden hoe hij doet, hij moet er uit eindelijk zelf mee leren om te gaan.
@benangelique fijn dat je toch reageerde hier heb ik wat aan.

@laura ik wil weten hoe hje je voelt, en of t net voelt als ritalin?
hoelang het duurt voordat het is ingewerk enzo?

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:56

Ik ga even meelezen, vind het wel intressant.

Hou je er rekening mee dat Concerta niet vergoed wordt? Je moet het dus uit eigen zak betalen, en wat ik toen had uitgerekend kwam op ong. 130 euro per maand uit... dat is de reden dat ik dexamfetamine slik en geen Concerta.

Van Ritalin word ik trouwens echt een emotioneel wrak in de rebound.

SassieSjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 19:04

Weet je dat zeker? Ook als het door medische noodzaak moet worden voorgeschreven?
want 130 euor per maand, dat heb ik er niet voor over, dan maar gewoon ritalin! Waar ben je trouwens verzekerd, ik bij de iza al mijn hele leven en zij kennen mijn geschiedenis.

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:26

Het werkt hetzelfde als ritalin, voel me dus ook net hetzelfde, je hebt alleen maar 1x een rebound ipv meerdere en je vergeet je medicijnen niet in te nemen. Geloof dat het na een half uurtje ofzo wel werkt, ik let er nooit zo op. Mijn concerta word overigens gewoon vergoed, gewoon even informeren bij je eigen verzekering, kunnen ze je zo vertellen ;)

Concerta word niet verstrekt wanneer er geen medische noodzaak is he :+

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:54

_Laura schreef:
Het werkt hetzelfde als ritalin, voel me dus ook net hetzelfde, je hebt alleen maar 1x een rebound ipv meerdere en je vergeet je medicijnen niet in te nemen. Geloof dat het na een half uurtje ofzo wel werkt, ik let er nooit zo op. Mijn concerta word overigens gewoon vergoed, gewoon even informeren bij je eigen verzekering, kunnen ze je zo vertellen ;)

Concerta word niet verstrekt wanneer er geen medische noodzaak is he :+

Bij welke verzekering zit jij dan? Want mijn psychiater vertelde me dat het niet vergoed wordt en ik hoor ook niks anders...
Het hebben van de diagnose adhd lijkt me trouwens wel genoeg om concerta te krijgen ;)

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:58

CZ. ;)
Ik doelde op wat zij zei, dat het voor haar medische noodzaak was, maar als ze geen ad(h)d had gehad had ze al geen ritalin gekregen. Zo bedoelde ik dat.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:25

_Laura schreef:
CZ. ;)
Ik doelde op wat zij zei, dat het voor haar medische noodzaak was, maar als ze geen ad(h)d had gehad had ze al geen ritalin gekregen. Zo bedoelde ik dat.

Oh oke...
Nou ik heb dus ook CZ, en ik snap er nu al helemaal niks meer van, want ik heb het uitgezocht, ik krijg het niet vergoed.. wil je me mss pm'en welk pakket je hebt bij CZ?

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:29

Moet ik even aan mijn ouders vragen, zal 't morgen PBen :j

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:01

ook hier wordt bij veel van mijn leerlingen concerta gewoon vergoed gelukkig, anders is het voor veel ouders echt niet op te brengen.

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:17

Mijn zoon van 12 slikt sinds 3 jaar concerta. Dit gaat erg goed. Hij hoeft maar 1 maal per dag een tablet te slikken, deze is 57mg.
Wij lopen bij de kinderarts, dus is medische indicatie, toch krijgen we het niet vergoed (CZ).

Ik krijg meestal voor 3 maanden mee en ben dan €175 kwijt.
Is idd heel veel , maar als je kind het beter doet maakt het voor mij niet uit.

Maar er zijn als ik het goed heb wel andere verzekeringen die het wel vergoeden, maar dan heb je misschien weer andere dingen niet. ;)

SassieSjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 19:14

IK ben verzekerd bij de IZA maar heb geen extra verzekering ik zal inderdaad moeten bellen.

Heb gisteren met het riagg gebeld eind juni kan ik een afspraak bij de psychiater hebben, maar ik wil er geen 130 voor uitgeven, dus dan maar toch ritalin, en inderdaad voor werk heb ik het gewoon nodig...

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:49

Mijn vriend gebruikt nu ook een tijdje Concerta.. Het werkt echt super goed bij hem. Ze hebben wel net de dosis iets verhoogd, omdat het aan het einde van de dag nog wel eens erg mis liep, maar nu met de 27mg gaat het echt super goed. Hij heeft ook al van alles gehad, van therapie, tot ritalin en weet ik het wat voor bende, maar dit is het enige wat echt goed helpt. Het leven samen is echt vele malen makkelijker en relaxter geworden! Ook voor hem zelf.
Hij is overigens 25.
Hij moet het eerst zelf betalen, maar krijgt het elke 2 maanden van de verzekering terug. Hij zit bij Interpolis.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:46

Ik gebruik Medicanet, maar eerst ook concerta. Concerta heeft net als medicanete een bijwerking en dat is weinig eten en té rustig (naar mijn mening. Als ik medicanet neem en dat werkt dan 8 uur, heb ik tot 8 a 10 uur savonds geen honger meer en dan daarna heb ik een vreetbui wat erg slecht is.

Maar ik merk wel dat ik me meer kan focussen! ik ben een echte dromer en altijd druk in mijn hooft. Zonder medicijnen ben ik snel afgeleid en maak ik mijn werk niet af of doe ik teveel tegelijk. Ik heb ook aan de ritalin gezeten maar vergat het telkens te nemen :+ ja een échte ADDer he :')

het word idd niet vergoed, gelukkig heb ik een lieve mama

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 19:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 19:27

Ik heb ADD, en concerta is bij mij het enige wat helpt om me te kunnen concentreren maar die bijwerkingen....
die zijn zo erg dat ik het niet eens meer slik. Ritalin helpt bij mij voor geen meter. Doe het nu goed zonder medicijnen gelukkig, al weet ik dat ik die concerta ergens toch wel nodig heb...

SassieSjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 12:28

ik slik nu weer gewoon ritalin en ik voel me wel wat beter rust in me hoofd, maar verder misselijk en hoofdpijn maar jah