nietjes zijn de nieuwe hechtingen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

nietjes zijn de nieuwe hechtingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 21:32

Ik hebeen snee in mijn arm en heb eergisteren nietjes in mijn arm gekregen ipv hechtingen. Kreeg nu net te horen dat een vriend een wond had nadat die gevallen was, en ook nietjes in zijn been had.
Hiervoor had ik hier nog nooit van gehoord, alleen bij koeien....
Zijn nietjes nu in en hechtingen uit???

EngeltjeS

Re: nietjes zijn de nieuwe hechtingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:35

nietjes laten de wond open ;) hierdoor kan het pus/etter er uit komen, zodat de wond eerder schoon wordt :)

vervelend dat je een snee hebt! hopelijk gaat t met een paar dagen beter!

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:35

Bij kleinere sneetjes worden al heel erg lang nietjes of krammetjes gebruikt naar mijn weten, en het scheelt er ook nog aan op welke plek er gehecht moet worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:36

Hangt denk ik vooral van de wond af, ik ken het al wel langer die nietjes :)
Gaat lekker snel!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:37

Mijn zusje had 15 jaar geleden al nietjes in een snee in haar knie. Zo nieuw is het dus niet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:38

Veel sneller en veel makkelijker uit te halen! Voel je je nu een beetje paard/koe????? Op plaatsen zoals b.v je gezicht, doen ze het volgens mij trouwens nog wel gewoon met draad omdat dan het lidteken mooier word. Maar dat weet ik niet helemal zeker.

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:40

nee, het is niet nieuw... al erg oud zelfs.
tegenwoordig plakken of krammen of nieten ze liever.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:44

met draad wordt litteken niet perse mooier... de wondranden worden bij nietjes goed tegenelkaar gedrukt, wat ook belangrijk is...

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:47

Ik wilde na mijn operatie absoluut niet "geniet" worden en had een plaketiketje op mijn operatiehesje met de tekst "niet nieten a.u.b". :D

Ik heb dus een allergie voor legeringen en was bang dat de wond zou gaan ontsteken.

Ik ben netjes gehecht.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:49

hahaha beter dat dan:

Wil niet genaaid worden :D

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:51

Welshcobfan schreef:
hahaha beter dat dan:

Wat een opmerking... ik lig hier onder tafel ! :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:53

ik heb er 28 gehad in mijn bil/rug. Blijkbaar worden de littekens er ook mooier van. Bij mij is iig niets meer te zien op een supersmal streepje.

op mijn neus had ik onlangs ook hectingen, geloof niet dat daar nietjes in konden haha
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-06-09 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:55

Mijn vader had enkele jaren geleden ook nietjes i.p.v hechtingen na de operatie.

Ik zelf heb wel hechtingen gehad een jaar geleden, maar ik had een behoorlijke wond in mijn gezicht wat door een plastisch chirurg gehecht moest worden :)

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:01

Ik ben een aantal jaren geleden geplakt. :+

Maar nietjes zie je inderdaad wel vaker!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 22:07

ok, niet algeheel onbekend dus
ik had er nog nooit van gehoord, alleen bij koeien vaker gezien, en nu heb ik ze en die vriend ook.
alles lastig, ben al paar kee rblijven hangen en dan trek ik ze gedeeltelijk eruit

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:22

Ik heb dinsdag na de operatie aan mijn enkel nog 4 ouderwetse touwhechtingen gekregen... :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 22:50

ja, ben al vaker geplakt en dichtgenaaid geworden, maar nietjes nog niet
vind hechtingen ook fijner denk ik, daar blijf je niet zo aan hangen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:56

Ligt er heel erg aan aan wat voor huid er aan elkaar moet. Mensen die bijvoorbeeld een operatie aan de borst hebben (hartoperaties) gebruiken ze standaard bij het 'dichten' krammen (zijn eigenlijk geen nietjes) omdat de huid stug is en het meer kan houden dan hechtingen. Bovendien gaat het plaatsen van krammen een stuk sneller dan hechten.

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 19:37

Ik zag laatst iemand met een wond, maar die werd dicht gelijmd..

Weer iets anders, zag er trouwens heel goed hoor!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 19:59

Als je handig bent kun je met secondelijm ook prima een wondje dichten :) Prikt wel :P

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:53

britt schreef:
Welshcobfan schreef:
hahaha beter dat dan:

Wat een opmerking... ik lig hier onder tafel ! :D :D :D

hahahahaha _O- _O- _/-\o_

Sorry hoor, maar ik kom niet meer bij, wat een geniale opmerking!!!!!!

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:08

Ik ben een keer geniet en dat dus noooooooit meer! Ten eerste blijf je haken in je kleding en ten 2e was het een hoop gemier en gewroet voor mijn huisarts om ze er weer uit te krijgen en dat ging dus NIET pijnloos en ik kan echt wel wat hebben. Paar maanden terug moest ik geopereerd worden aan knie (kruisbanden gescheurd) en had een ruggenprik dus kreeg de hele operatie mee. Ik had een aardige nog vrije jonge chirurg/orthopeed, hij liet mij meekijken op het scherm en legde alles uit.
Ik had al verteld dat ik liever geen nietjes wilde dus toen de operatie klaar was zei de orthopeed tegen een assistent: Deze dame wil graag door jou genaaid worden dus ga je gang daar hoef ik je niet bij te helpen! Het meest grappige was nog dat hij zich van geen kwaad bewust was, maar ik kletterde bijna van de operatietafel af van het lachen en ook de rest van de "O.k crew" stond te lachen.
Toen had de orthopeed pas door wat hij gezegd had en zei nog heel droog... Tjah dat kwam er wat lomper uit dan ik bedoeld had! :D

Een dag later (ik moest 4 dagen in het ziekenhuis blijven) kwam hij op zaalronde langs en vroeg met een grote grijs: En heeft (naam van de assistent) je goed genaaid?
Hahaha, je had die gezichten moeten zien van de verpleegkundige die met hem mee liep en mijn zaalgenoten :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 23:10

ik blijf nu idd vaak aan die krengen hangen
als ik ooit nog eens iets moet wil ik ook genaaid worden :P

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:26

Ook ik ben in me gezicht "gelijmd" dit omdat met nietjes er toch meer "putjes" en dergelijke bijkomt en met hechtingen ook. De dokter zei "zo'n mooi gezicht moeten we maar niet gaan nieten" :o :o . Dus ben gelijmd. En moet zeggen is nu 3 jaar geleden ( misschien langer) en je ziet het litteken nog wel ( was flinke jaap boven me oog), maar het geeft wel een heel mooi en recht resultaat. Het litteken zelf is gewoon mooi roze en keurig recht zonder bobbels omdat die de huid te strak tegen elkaar heeft gelijmd. (snappen jullie het nog?!). Vind het veel beter dan hechtingen en der hoeft ook later niks meer uit gehaald te worden. Dus geheel pijloos.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:30

Het wordt idd al jaren gedaan en het is vaak afhankelijk van het soort wond. Nog een andere methode naast hechten en nieten is lijmen idd, vaak bij wonden in het gezicht. Ik wist dan wel weer dat het bij mensen gebeurde, maar niet bij paarden, dat was nieuw voor me.

Heel toevallig heeft mijn paard een tijdje terug een glip in zijn hals opgelopen die uiteindelijk niet gehecht hoefde te worden, maar waarbij de wondranden wel mooi naar elkaar gebracht moesten worden. De DA heeft er toen ook nietjes in gezet. Ze zijn inmiddels verwijderd en het ziet er mooi uit. Hopelijk heelt het uiteindelijk net zo mooi als de plek op zijn been waar hij vorig jaar hechtingen kreeg.