'vies zijn' van anderen(eten en drinken)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

'vies zijn' van anderen(eten en drinken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 22:19

Ik vroeg me gewoon af of ik het enige kneusje ben :D .

Al van toen ik een kind was heb ik het, ik vind het heel vies om tot zelfs wansmakelijk om iets te eten of drinken waar iemand anders is 'aan geweest'. Ik wilde vroeger in geen geval van een glas drinken waar iemand anders al aan gedronken had, vragen om aan iets te bijten wat ik aan het eten was, was helemaal uit den boze. Op groepsactiviteiten maakte ik me vaak het meeste zorgen over het moment dat de grote fles water uit werd gehaald en iedereen om de beurt een slok nam, ik weet nog dat ik die altijd probeerde te omzeilen door als eerste aan de beurt te kunnen of gewoon te zeggen dat ik geen dorst had.

Nu probeer ik het op sommige gebieden wat toegeefelijker te zijn, onder het mom van sociaal te zijn. Als een vriendin vraagt wanneer we van huis zijn en ik als enige een flesje water bij heb "Mag ik asjeblieft ook een slokje?" dan denk ik eigenlijk "ah nee, moet dat nu echt?", maar geef ik het flesje toch met een 'tuurlijk, geen probleem!' aan omdat ik het nog veel erger vind om een vriendin met grote dorst te laten zitten, ik zou het zelf ook niet willen. Al probeer ik dan als eerste wat te drinken en hoop ik dat ik genoeg heb zodat ik de rest van de avond het flesje niet meer hoef te gebruiken. Indien ik toch nog erge dorst krijg dan moet het maar, maar niet voordat ik eerst eens goed over de opening heb gewreven.
Maar als ik dan mensen zie die in iemands worstenbroodje bijten, aan hetzelfde ijsje likken, een lepel gebruiken die al gebruikt is door iemand anders...nee dat krijg ik zelfs nu nog niet klaar. Als iemand van mijn broodje wil proeven, wil ik gerust een stuk afscheuren, maar niet zomaar bijten waar ik nog moet bijten.

Het zal vast wel met een of andere psychologische term aangeduid worden, maar welke weet ik niet :+ . Het is ook niet zo'n probleem dat het mijn leven controleert, maar ik vroeg het me weer eens af omdat ik kortgeleden weer enkele 'flesjesincidenten' heb gehad, en als ik naar mijn omgeving kijk het wel lijkt alsof ik de enige ben die hier moeite mee heeft.

Anoniem

Re: 'vies zijn' van anderen(eten en drinken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:21

Volgens mij is vies zijn een hele mooie uitdrukking daarvoor. Ik doe het ook het liefste niet, eten of drinken van anderen, maar als het niet anders kan, dan ben ik wel inschikkelijk. Het is denk ik een variant op smetvrees als je er goed over na gaat denken. :)

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:23

Ik heb dat 'vroeger' ook altijd gehad, maar ben er op de één of andere manier overheen gegroeid. Nog heb ik weleens, wanneer iemand een slokje vraagt, dat ik denk van 'liever niet' maar kan me er wel overheen zetten.
Kan je gevoel heel goed begrijpen, maar ik denk dat het op een gegeven ogenblik 'over' gaat...

Nog steeds kan ik het niet van alles en iedereen. En ik durf ook best nee te zeggen wanneer iemand een slokje of hapje wil.
Weet nog steeds niet waar het vandaan kwam, geen idee of er een naam voor is.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:24

Ik heb hier totaal geen last van, misschien iets te weinig zelfs :+ Mijn neefje van 3 bijvoorbeeld (geen bloedverwant ofzo, ingewikkeld verhaal) die likt en kwijlt aan zijn ijsje, maar die eet ik nog rustig op hoor.
Zoen je wel met mensen?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:25

Mijn broertje heeft dat ook :D (inmiddels 17) en dat gaat niet weg. Zelfs als tie uit een glas moet drinken waar Mams uit heeft gedronken. Ik heb er zelf niet zoveel moeite mee hoor ;)

Maar met kwijl-jong is het een ander verhaal haha :))

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:33

Bij bekende mensen vind ik het geen probleem, maar mensen die ik niet ken vind ik het meestal al wat minder. Maar zolang diegene er verzorgd uit ziet maakt het me eigenlijk ook niet zo veel meer uit :+

Is echt een persoonlijk iets en ik denk ook niet dat je er vanaf komt, het is nou eenmaal wie jij bent ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 22:36

Een vorm van smetvrees, misschien kan je het zo wel noemen..

Zo had ik vroeger geen enkel probleem om via zoenen liters speeksel te wisselen met mijn vriend, maar in hetzelfde bijten, ho maar. Terwijl ik goed genoeg weet dat het kwasi 'even erg' is, het een vind ik niet vies en het andere wel :D . Als ik kind had ik trouwens vaak heel sterk de indruk dat iets plotseling van smaak verandert was wanneer iemand er aan was geweest. Onzin natuurlijk, maar in mijn hoofd was er iets 'vreemds' aan.

En ja, ik zie met grote verbazing toe hoe mensen hun ijsjes delen met kwijlende kleine peuters :') .

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:42

oh, ieuw ieuw ieuw
mensen die het stukje dat hun peuter net uitspuugde nog met smaak zitten op te eten
Yuk! :r

ik ben ook vies van andere mensen
ik drink niet uit het glas van mijn moeder, zal zelfs niet uit het glas van mijn vriend (moest ik die hebben) drinken (en ja, ik kus er wel mee, maar dat vind ik anders, op let's party (programma op tv) zie je soms dat mensen een handvol chips moeten in hun mond steken, verkauwen, en dan kussen, met de chips in hun mond, dat vind ik dan weer walgelijk!

enkel mijn beste vriendin mag van mijn flesje drinken of van men broodje bijten, maar zelfs dat liever niet eigenlijk, maar ik durf dan niet zeggen van nee.

maar ik vind het gewoon vies :D

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:46

Ik ben er ook vies van,
behalve van mensen die ik heel goed ken, familie etc.
Vooral als mensen uit een glas hebben gedronken,
dan kun je aan de rand zien waar ze hun lippen hebben gezet.
Dát vind ik gewoon naar. Ik zet daar ook nooit mijn lippen aan.
:D

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:47

Ik heb er geen problemen mee om te drinken uit een glas/flesje van bekende. En ergens een hap van te nemen eigenlijk ook niet. Maar ik kan me wel goed voorstellen dat je er wel vies van ben. Vroeger had ik daar ook wel last van maar nu niet meer. Zou ook zeker niet uit iedereens glas ofzo drinken.

Ohh ik zag trouwens wel een x bij een vriendin van mij, die dr vader liet zn hond van zn lepel likken en nam daarna weer een hap, dat vind ik wel heel erg smerig!!
Laatst bijgewerkt door kissielover op 04-06-09 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:48

o god daar heeft mijn broertje ook last van hij pakt zelf een schoon glas als hij denkt dat iemand van zijn glas (waar nog niks uit is) gedronken heeft... okee ik stop niet alles in mn mond maar ik drink gerust uit hetzelfde blikje/flesje van een vriend/vriendin :)

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:49

Ik vind het ook vies :)

Vreselijk, ik leen dan ook nooit flesjes (uit).

Ook bestek van een ander idd, gets.
Mijn zusje kan vaak haar vlees niet op, maar die snijdt dan met een mes dus dat pik ik altijd dankbaar af.

En met vriendjes ook idd, even een slokje uit zijn glas nemen, absolutely not :n

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:59

Ik ben er idd ook vies van.
Als iemand het vraagt bijvoorbeeld op school ofzo, dan zeg ik gewoon van, nee anders heb ik zelf niks meer.
Ik ben daar idd ook vies van.
En van iemand anders zijn lepel eten, nee dat kan ik echt niet!
Dat gaat me ook niet lukken ook :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:22

Bij familie (ouders, zus) heb ik dit wel. En bij mijn vrienden enz niet. Raar. :7

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:27

dit soort dingen maken mij dus echt helemaal niks uit, ik eet ook nog rustig een snoepje als het op straat is gevallen....
was nooit mijn handen als ik een broodje smeer en net van het paard afkom, eet rustig mijn appel op als mijn pony daar net 2 happen van heeft genomen....
drink uit ieder glas,eet van ieder bord....ik denk er niet eens bij ná :D

Petraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:30

Toen ik je verhaal las, dacht ik echt _/-\o_
Altijd als iemand vraagt mag ik een slokje. Denk ik echt van nee alsjeblieft niet, maar zeg ik jahoor mag wel (toch probeer ik inderdaad zelf eerst te drinken en gooi ik meestal daarna het flesje weg of was het erg goed af).
Als ik iemand iets bij een ander zie afbijten vind ik het al een beetje vies, dus daar begin ik helemaal niet aan :\
Soms denk ik wel eens van gewoon niet bij na denken, maar het lukt echt niet. Was ook altijd me handen voordat ik ga eten enzo, maar dat vind ik zelf niet zo raar, want je komt meer viezigheid tegen dan je zelf altijd door heb.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:33

waar zijn jullie dan bang voor?
dat je ziek wordt ofzo?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 05:58

Vroeger had ik hier wel last van geloof ik. Volgens mij is dat ontstaan doordat mijn zusje (toen de leeftijd dat je net zelfstandig uit een flesje kan drinken) altijd uit een flesje dronk en dan de helft van wat ze in haar mond had weer terug in de fles liet glijden. Gewoon onbewust natuurlijk, kind was nog geen 6 jaar oud, maar ik weigerde te drinken of eten van waar zij aangezeten had.
Met de loop der jaren leerde m'n zusje normaal drinken en ging het bij mij ook over.

Dus nu deel ik gerust m'n eten en drinken met mensen. Behalve met kwijlende peuters, die zijn nog steeds uit den boze. :D

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 06:08

Ik heb hier totaal geen last van.

Alleen van mensen die ik "vies" vind zou ik geen hap van hun eten willen hebben, maar met bekenden of bekende kindjes heb ik daar geen moeite mee.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 06:09

Tja.. ik heb er niet zoveel problemen mee. :) Vrienden drinken uit mijn flesje en mijn (tweeling)broer jat regelmatig een hap van mijn eten.

Er zijn wel grenzen. Geen vieze kwijlerige peuters of mensen die ik niet mag. :Y)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 06:39

Dat is eigenlijk niet zo'n groot probleem voor mij, zolang die mensen maar bekenden zijn. Ik neem wel eens een slokje uit een flesje water van een vriendin, bijvoorbeeld, of vroeger bood ik mijn moeder wel eens een lik van mijn ijsje aan.
Het scheelt voor mij ook wat voor soort eten het is: ik zou bijvoorbeeld niet zo gauw een hap namen van iets wat iemand met zijn/haar handen heeft vastgehouden en direct naar zijn/haar mond bracht. Maar iets dat je met bestek eet kan best, hoewel ik dan wel liever mijn eigen bestek zou gebruiken. En wat drinken uit flesjes betreft, je kunt altijd even de rand afvegen, toch?
Met kleine kinderen zou ik ook niet zomaar eten delen, omdat ik het idee heb dat die meer bacteriën/bacillen met zich mee dragen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 07:53

mairead schreef:
Met kleine kinderen zou ik ook niet zomaar eten delen, omdat ik het idee heb dat die meer bacteriën/bacillen met zich mee dragen.

Is goed voor de weerstand denk ik altijd maar :+ Ik ben dus zo'n moeder die met dr peuter een ijsje deelt of snel het zompige hoortje opeet als hij die niet meer hoeft omdat er geen vuilnisbak in de buurt is ;)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:04

Ik heb er ook totaal geen moeite mee, behalve als er klodders kwijl aanslingeren, dan mogen ze dat er eerst even aflikken, daarna wil ik het best weer opeten :+

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:04

Ik heb hier totaal geen last van! Ik deel altijd alles met iedereen, glaasje/flesje met drinken, lepels waar al van gegeten is (wel door bekende hoor ;) ), vorken. Ik jat nog wel eens het kauwgompje van een vriendin of mijn vriend. Kauwgom die heet is van smaak, laat ik altijd voorkauwen, zodat het ergste er vanaf is. :')

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:06

Weinig last van..goed voor de weerstand haha..

Mijn vriend wel, die wil niks van zijn ouders of zus hebben als ze ergens hebben aangezeten haha.. Maar van mij of mijn zusje maakt hem dan weer niet uit..